اعتراضات کارگران میدان نفتی آذرمهران همچنان ادامه دارد

کارگران میدان نفتی آذر واقع در مرز شهرستان مهران استان ایلام، نسبت به برآورده نشدن مطالبات خود اعتراض دارند. شماری از کارگران میدان نفتی آذرمهران در تماس با خبرنگار ایلنا، از برآورده نشدن مطالبات و خواسته‌های قانونی خود انتقاد کردند. این کارگران با بیان اینکه «کارگران عملیاتی میادین نفتی آذر همچنان معترض‌اند»، مطالبات خود را ... اعتراضات کارگران میدان نفتی آذرمهران همچنان ادامه دارد

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

سومین هفته اعتراضات کارکنان ارکان ثالث و پشتیبانی شرکت‌های پیمانکاری مجتمع گاز پارس جنوبی

امروز ۳۰ مرداد کارکنان ارکان ثالث در پالایشگاه‌های سوم، پنجم، ششم، هفتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم مجتمع گاز پارس جنوبی تجمع اعتراضی بر پا کردند و پیگیری مطالباتشان شدند. اهم مطالبات این کارکنان عبارتند از: حذف کامل شرکت‌های پیمانکاری، حق ایجاد تشکل و تجمع و اعتراض، بازگشت به کار فوری و بی قید و ... سومین هفته اعتراضات کارکنان ارکان ثالث و پشتیبانی شرکت‌های پیمانکاری مجتمع گاز پارس جنوبی

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, نفتگران

تجمع کارکنان رسمی در نفت و گاز عسلویه و در پالایشگاه گاز فجر جم

امروز دوشنبه ۲۹ مرداد کارکنان رسمی نفت در شرکت نفت و گاز پارس عسلویه (سایت۱) و کارکنان شاغل در پالایشگاه گاز فجرجم در بوشهر در اعتراض به بی پاسخ ماندن مطالبات خود تجمع داشتند. مطالبات کارکنان رسمی سراسری است و اهم آنها عبارتند: برکناری مسئولین نالایق و فاسد، حذف سقف‌ حقوق، حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی، ... تجمع کارکنان رسمی در نفت و گاز عسلویه و در پالایشگاه گاز فجر جم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

ادامه اعتراضات کارگران رسمی در شرکت فلات قاره و شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری

امروز یکشنبه بیست و هشتم مرداد ماه، کارگران رسمی در شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری، و روز جمعه بیست و ششم در شرکت فلات قاره در سیری و لاوان، برای پیگیری مطالبات اعلام شده خود تجمع داشتند. اهم مطالبات سراسری کارگران عبارتند از: برکناری مسئولین نالایق و فاسد، حذف سقف‌ حقوق، حذف محدودیت ... ادامه اعتراضات کارگران رسمی در شرکت فلات قاره و شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

رهبر حزب سبزهای آمریکا: اسرائیل بدون ما حتی ۲۴ ساعت هم نمی‌تواند زنده بماند/ طبقه کارگر واقعا برای زنده ماندن در تکاپوست

تعداد زیادی از آمریکایی‌ها اعتمادی به دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان ندارند و خیلی‌ها هم می‌گویند به دنبال گزینه‌های دیگر برای انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ هستند. در این بین، رهبر حزب سبزها یکی از این گزینه‌هاست. به گزارش ایسنا، «جیل استاین» رهبر حزب سبزهای آمریکا در گفت‌وگویی با میدل ایست آی درباره بحران دموکراسی، ایجاد سیاست‌های جایگزین در ... رهبر حزب سبزهای آمریکا: اسرائیل بدون ما حتی ۲۴ ساعت هم نمی‌تواند زنده بماند/ طبقه کارگر واقعا برای زنده ماندن در تکاپوست

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, استبداد, اسراییل, اشغالگری, اقتصادی, المان, تحلیل, جهان, جوانان, حقوق بشر, سوئد, سوریه, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فلسطین, کشاورزی, محیط زیست, نسل‌کشی

کارزار انتخاباتی حزب‌های کمونیست در کشورهای عضو اتحادیهٔ اروپا

حزب کمونیست یونان از انتخابات اروپا، جایی که قلب مردم و پیکارشان می‌تپد نیرمندتر بیرون آمد

دستاوردهای “حزب کمونیست یونان” در انتخابات اروپا در ۲۰ خرداد چشمگیر است، زیرا حزب کمونیست یونان با کسب ۲۵/۹ درصد و ۳۶۸ هزار رأی، موفقیت دیگری را به‌ثبت رسانده است. این افزایش در قیاس با انتخابات اروپا در سال ۲۰۱۹/۱۳۹۸ با ۳۵/۵ درصد و انتخابات پارلمانی ۲۰۲۳/۱۴۰۲ با ۷/۷ درصد که افزایش در دریافت رأی را هم نشان می‌دهد با اهمیت است. مهم‌تر آنکه، حزب کمونیست یونان به‌ویژه در منطقه‌های کارگرنشین و مردم عادی دستاوردهایی مطلوب داشت.

این امر پیوندهای حزب کمونیست یونان با نیروهای گسترده‌تر مردمی را تأیید می‌کند و نشان می‌دهد که رأی به حزب کمونیست یونان بیان‌گر پیوند استوارتری است که در پیکارهای پُراهمیت دوره پیش برساخته شده است.

این امر تأیید برخی از روندهای مثبتی است که از دیرباز در جریان بوده و هم در انتخابات مجلس و هم در جنبش‌های کارگری و توده‌ای بازتاب یافته‌اند.

اکنون نیرویی که سیاست مسلط در دولت به‌رهبری “حزب دموکراسی نوین” را به‌چالش می‌کشد پایدارتر و نیرومندتر می‌شود. روی‌ گرداندن نیروهای کارگری و مردمی از حزب‌های بورژوایی، همکاری نیروهای دیگر با حزب کمونیست یونان و ارتقای جایگاه حزب، چشم‌انداز دستاوردهایی بیشتر را نوید می‌دهد.

در استان آتیک، استانی که شامل آتن، پیرئوس، و دیگر ناحیه‌های هم‌مرز با شهر آتن، پایتخت یونان که بخش بزرگی از طبقه کارگر کشور در آن ناحیه‌ها زندگی و کار می‌کند، ۱۱ درصد از رأی‌ها را به‌دست آورد. در این استان، حزب کمونیست یونان دوباره در منطقه‌های کارگرنشین و مردمی در حوزه‌های شهری با به‌دست آوردن میزان بالایی از رأی‌ها از ۱۰ درصد گرفته تا ۸۸ /۲۲ درصد در مرتبه سوم قرار گرفت.

حزب در روستاهایی که کارگران واحد صنعتی بزرگ “لارگو” در آنجا سکونت دارند و زندگی را به‌سختی می‌گذرانند و همچنین در روستاهای تولیدکننده صمغ از درختان جنگلی کاج در شمال “جزیره ایوبیه”، جایی که در طول آتش‌سوزی مهیب و پرخسارت در تابستان ۲۰۲۱/۱۴۰۰ شعار “تنها مردم می‌توانند مردم را نجات دهند! ” به‌گوش می‌رسید اول شد.

حزب در منطقه دریای “اژهٔ شمالی” دوم و در جزیرهٔ “ایکاریا” با ۴۱ درصد آرا در مقام اول قرار گرفت. در استان “تسالی” رأی‌های حزب از ۱۰ درصد فراتر رفت و در مقام اول قرار گرفت و از درصد بالاتر در حوزه‌های انتخاباتی‌ای مانند “آگیا” در ناحیه “لاریسا”، جایی که دورهٔ پیشین بسیاری از کشاورزان سازمان‌دهی شده بودند برخوردار شد.

در روستاهای شبه‌جزیره استان “خالکیدیکی” در شمال کشور، جایی که کارگران معدن همچنان به مبارزه ادامه می‌دهند و حزب را متحد خود می‌دانند، رأی فراوانی کسب کرده است.

حزب کمونیست یونان شمار رأی‌هایش را در کانون‌های شهری “اپیروس”، “یونان غربی”، “جزیره کرت”، و جز این‌ها، افزایش داد.

در پایان انتخابات، “دیمیتریس کوتسومباس”، دبیر کل حزب کمونیست یونان، گفت:

درمجموع، حزب کمونیست یونان در مقایسه با انتخابات ۲۰۱۹/۱۳۹۸ اروپا و انتخابات پارلمانی ۲۰۲۳/۱۴۰۲ که درصدهای رأی‌هایش را نیز افزایش داده بود، بار دیگر از دریافت رأی‌های بیشتری برخوردار شد. این امر پیوند حزب کمونیست یونان با طیف نیروهای مردمی گسترده‌تر را تأیید می‌کند و نشان می‌دهد که رأی‌های ریخته شده در صندوق‌ها به حزب کمونیست بیانگر پیوندهای استوارتری است که در مبارزه‌های مهم دورهٔ گذشته با تلاش پیگیرانه و خستگی‌ناپذیر ما برای ارتباط‌گیری، گفتگو، و بحث مستقم با مردم، به‌شکل‌های گوناگون، در محیط‌های کاری و سکونت‌گاه‌های مردم نه تنها در زمان پیش از انتخابات بلکه هر روزِ سال در محیط‌های کار ایجاد شده است.

این امر برخی از کنش‌گری‌های کارساز را که مدت‌ها در جریان بوده و هم در انتخابات مجلس و هم در جنبش کارگران و مردم بازتاب یافته است مورد تأیید قرار می‌دهد.

“البته نبودِ اتحاد سیاسی بین نیروها چندان خوشایند مردم نیست. با این همه، با حضور حزب کمونیست در نقش یک سازمان نیرومند که می‌تواند در سازمان‌دهی مبارزه کارگران و توده مردم، در برابر یورش‌ها و براندازی حاکمیت در زمان مناسب و رو در رو شدن با دشواری‌های پیشِ رو کارآمد باشد.

ما بر این باوریم که میزان بالای مشارکت نکردن رأی‌ دهندگان در این انتخابات نشانگر اعتراض شدید مردم علیه دولت به‌رهبری “حزب دموکراسی نوین” و نیز انزجار از نظام سیاسی بورژوایی و حزب‌های آن و “اتحادیه اروپا” و نهادهای آن مانند “پارلمان اروپا” است.

بنابراین، از این پس لازم است این حرکت‌های اعتراضی، به‌ویژه از سوی جوانان، از راه مشارکت کنش‌گرانهٔ آنان در جنبش سراسری، با برنامه و خواست‌های سازماندهی شده همراه و منش رادیکال‌تری به‌خود گیرد، و از خط‌مشی انقلابی حزب کمونیست یونان بهره برده و با آن آمیخته شود.

«”روزهای آینده سرنوشت‌ساز است. حزب کمونیست یونان نیروی بدست آمده از سوی مردم را به کار خواهد بست تا صدای‌شان در مکان‌هایی مانند پارلمان اروپا که به ضرر توده‌های مردم تصمیم می‌گیرد رساتر شود و مهم‌تر از همه کارگران و توده‌های مردم را در پیکارشان سازمان‌دهی کند.

حزب کمونیست یونان اعلام می‌کند که:

تلاش خود برای نزدیک‌سازی جنبش‌های گوناگون کارگری و توده‌ای را که آغاز شده ادامه دهد و همبستگی بین نیروهای چپ را نیرومند سازد.

فعالیت در افشاگری و بازداری از تصویب آیین‌نامه‌ها و رهنمودهای ضد مردمی را هم در پارلمان اروپا و هم پارلمان یونان هدایت کند.

در راه هماهنگی فزون‌تر و همبستگی گسترده‌تر بین پیکارهای طبقه کارگر، کشاورزان، روشنفکران، جوانان، و زنان در تمام کشورهای اتحادیه اروپا، در جاهایی که مردم برای مبارزه علیه جنگ‌افروزی اتحادیه اروپا، انحصارهای سرمایه‌داری، لابی‌گری‌ها، فساد و بهره‌کشی به خیابان‌ها آمده‌اند با تمام نیرو تلاش خواهد ورزید.

اتحادیه اروپا آن‌طور که می‌نماید قدرت‌مند نیست. مردم باید هوشیار باشند، باید به نیروی‌شان ایمان داشته باشند. چرا که چیزی که همواره واقع‌بینانه است بی‌گمان به سود توده‌ها است. مردم یونان، مردم سراسر اروپا، هنوز حرف آخر را نزده‌اند

پیروزی انتخاباتی “حزب کارگران” در بلژیک

حزب کارگران بلژیک (حزب کارگران بلژیک یکی از برندگان بزرگ انتخابات ۹ ژوئن/۲۰ خرداد به‌شمار می‌رود. این حزب با کسب ۱۰ درصد رأی‌ها در سطح ملی، چهارمین حزب مطرح در کشور است. این افزایش در دریافت رأی از ۵۶۶ هزار به ۷۶۳ هزار و افزایش از ۱۲ به ۱۵ نماینده مجلس (از ۱۵۰ نفر) است. “پیتر مرتنز”، دبیر کل این حزب می‌گوید: “این پیشرفت چشمگیر نشان می‌دهد که جایی برای سیاست‌های چپ اصیل در بلژیک وجود دارد.”

حزب کارگران بلژیک شمار نمایندگان انتخاب شده‌اش در پارلمان اروپا را به دو برابر رساند: علاوه بر مارک بوتنگا، این حزب چپ‌گرا اکنون رودی کِنِس، کارگر و فعال اتحادیه کارگری را به پارلمان اروپا می‌فرستد. “او صدای اصلی هر مبارزه اجتماعی که در کشور ما و اروپا روی می‌دهد خواهد بود. این در زمانی که نیروهای نفرت‌پراکنی و طرفدار گسترش چنددستگی و نیروهای راست افراطی در بقیه اروپا پا می‌گیرند بسیار مهم است.”

حزب کارگران بلژیک در کلان‌شهرها هم دستاوردهای مهمی داشته است. در بروکسل، پایتخت اروپا، ۹/۲۰ درصد از رأی‌ها را به‌دست آورد که افزایشی ۴/۷ درصدی به‌شمار می‌رود. این حزب ۱۶ نماینده انتخاب شده را به پارلمان بلژیک می‌فرستد. شایان توجه است که حزب کارگران بلژیک در آنتوِرپ، دومین شهر بزرگ و بزرگ‌ترین مرکز صنعتی کشور، با ۵/۲۲ درصد (با افزایش ۱۰ درصد) در جایگاه دوم قرار گرفت.

در منطقه “فلاندر”، نمایندگان حزب در پارلمان منطقه فلاندر به بیش از دو برابر، از ۴ به ۹ کرسی افزایش یافته است. در منطقه “والونیا”، حزب با ۸ نماینده انتخاب شده برای پارلمان والون جایگاه خود را استوار کرد.

حزب کارگران بلژیک از مجموع ۵۶ نماینده پارلمانی در سال ۲۰۱۹/۱۳۹۸ به ۶۷ نماینده پارلمانی در سال ۲۰۲۴/۱۴۰۳ رسید. پیتر مرتنز گفت: “این واقعیت که بسیاری از کارگران و جوانان عضو این پارلمان خواهند شد، پیام مهم جدیدی است که حزب ما ارسال می‌کند.”

مرتنز ادامه می‌دهد: “ما در نقش حزبی چپ کارزار نیرومندی را راه انداخته‌ایم که به دگرگونی در شکل کارزار انتخاباتی انجامیده است. ما موفق شدیم که کارزار را افزون بر گفتمان‌های دیگر به پرداختن به موضوع بستن مالیات بر میلیونر‌ها را وا داریم.”

این پیروزی به‌شکل نامنتظره و ناگهانی پدید نیامده است بلکه حاصل یک روند گام به گام است. ما دیرزمانی است که پس از برگزاری کنگرهٔ نوسازی در سال ۲۰۰۸/۱۳۸۷ رشد حزب را سامان داده‌ایم. در سال ۲۰۱۲/۱۳۹۱ در شهر آنتورپ، مرکز استانی به همین نام و شهر “لیژ”، مرکز استانی به همین نام، به موفقیت‌هایی دست یافتیم. در سال‌های ۲۰۱۴/۱۳۹۳ و ۲۰۱۹/۱۳۹۸ دستاوردهایی در سطح فدرال و منطقه داشته‌ایم و نخستین نماینده حزب کارگران بلژیک را به پارلمان اروپا فرستادیم. امروز، ما میوهٔ این فرایند را برداشت می‌کنیم.”

این کارزار انتخاباتی به‌دست بالغ بر ۲۰هزار داوطلب به کارزاری پویا و پرشور تبدیل شد. پیتر مرتنز در پایان می‌گوید: “می‌خواهم صمیمانه از تک تک آنان سپاس‌گزاری کنم. این تیم شگفت‌انگیز ما را در توانایی‌مان برای سازندگی حزب و آمادگی در برابر چالش‌های پیشِ رو استوارتر و مصمم‌تر ساخته است.”

به نقل از «نامۀ مردم»، شمارۀ ۱۲۱۱، ۱۱ تیر ۱۴۰۳

تجمع کارکنان شرکت «نفت فلات قاره» لاوان

استان هرمزگان:  ۲۲ تیرماه ۴۰۳ تجمع کارکنان شرکت «نفت فلات قاره»، در اعتراض به مدیریت فاسد و ناکارآمد، تعیین سقف حقوق، میزان کف حقوق، پرداخت نشدن حق سنوات بازنشستگی، دست درازی به صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت، اجرا نشدن ماده ی ۱۰ قانون اختیارات وزارت نفت

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, فساد, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

همهٔ شواهد به بروز جنگی جهانی اشاره می‌کنند، چه در پیش است؟

افزایش بهای طلا نشانهٔ خوبی است که به‌رغم اظهارات رهبران غربی ما به سوی جنگی بزرگ‌تر و گسترده‌تر پیش می‌رویم. نادیده گرفتن این امر و تمرکز بر مسائل داخلی، گزینه‌ای معقول نمی‌باشد. آیا جنگ جهانی سوم پیشاپیش آغاز شده است؟ رهبران قدرت‌های امپریالیستی این امر را به‌شدت انکار می‌کنند، اگرچه مشهود است که هم‌اکنون در ... همهٔ شواهد به بروز جنگی جهانی اشاره می‌کنند، چه در پیش است؟

ادامه

آلمان, آمریکا, اسپانیا, اسراییل, امپریالیسم, انگلیس, اوکراین, ایران, ایمنی, تحریم, تنش‌زدایی, جنگ سرد, جهان, خاورمیانه, روسیه, ژاپن, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, طبقه کارگر, غرب, فلسطین, نسل‌کشی, هژمونیسم

پیکار بازنشستگان علیه جراحی اقتصادی و برای تامین مستمری عادلانه ادامه دارد

رویدادهای زندگی بازنشستگان میهن ما با ادامه سیاست‌های نولیبرالی و تحمیل هر چه بیشتر ریاضت اقتصادی وخیم‌تر و به‌ویژه امکان دستیابی به خدمات پزشکی، درمانی، بهداشت، رفاه و مسکن که بن‌پاره نیازهای ضروری و اساسی هر انسان است، دشوارتر و نفس‌گیرتر از گذشته شده است. به ورشکستگی کشاندن صندوق‌های بازنشستگی، به‌یغما رفتن دارایی‌های “شستا” با ... پیکار بازنشستگان علیه جراحی اقتصادی و برای تامین مستمری عادلانه ادامه دارد

ادامه

اقتصادی, بازنشستگان, پرستاران, درمان, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, غارتگری, فقر, کودکان, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

وضعیت ناگوار معیشتی و شغلی کارگران راه‌آهن و مترو

به دنبال اعتراض‌ها و تجمع‌های گسترده شاغلین راه‌آهن و مترو، ازجمله کارگران ابنیهٔ فنی یزد، قزوین، و ناحیه آذربایجان شرقی، و کارگران مناطق لرستان و زاگرس در ماه‌های پایانی سال گذشته و فروردین ماه امسال، اعتراض‌های کارگران راه‌آهن در هفته‌های اخیر در سایر مناطق کشور ادامه یافت. دلیل این تجمع‌ها و اعتراض‌ها نیز کماکان عدم ... وضعیت ناگوار معیشتی و شغلی کارگران راه‌آهن و مترو

ادامه

استثمار, امنیت شغلی, خصوصی‌سازی, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت, مقاله