«امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

کشورهای “شمال جهانی” در انبوهی از سیستم‌های تسلیحاتی‌ای غرق شده‌اند که توانایی چند بار نابودی جهان را دارند. این کشورها نه تنها ارتش‌های مرگبار و خطرناکی دارند، بلکه بزرگ‌ترین صادرکننده تسلیحات به سایر نقاط جهان نیز هستند و به درگیری‌هایی دامن می‌زنند که با دیپلماسی حل‌وفصل‌شدنی‌اند. هرچه زرادخانه تسلیحات آن‌ها بزرگ‌تر باشد، اعتماد به‌نفسِ این ... «امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, افغانستان, اقتصادی, امپریالیسم, چین, روسیه, ژاپن, شرق, شرق آسیا, عراق, فرانسه, فقر, کره جنوبی, گروه ۷, مقاله, ناتو

چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

براساس گزارشی به نقل از وزارت خارجه آمریکا، مقامات چین پس از مذاکرات نوامبر ۲۰۲۳ با ایالات متحده از ادامه مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده و به گزینه‌های پیشنهادی «پاسخ اساسی» ارائه نکرده‌اند. به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری «سمافور» امروز پنجشنبه، به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: «متأسفانه، جمهوری خلق ... چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

نامزد طرفدار چین برنده انتخابات نخست‌وزیری جزایر سلیمان شد

پارلمان جزایر سلیمان، وزیر خارجه سابق این کشور را که معتقد به روابط نزدیک با چین است را به عنوان نخست‌وزیر انتخاب کرد. به گزارش روز پنج‌شنبه ایرنا، مجله کثیرالانتشار «ایندیاتودی» در گزارشی، انتخاب «جرمیا مانل» به عنوان نخست وزیر جزایر سلیمان را یک پیروزی برای چین ارزیابی کرد. براساس این گزارش، نمایندگان پارلمان جزایر ... نامزد طرفدار چین برنده انتخابات نخست‌وزیری جزایر سلیمان شد

ادامه

استرالیا, اقیانوسیه, امنیتی, جزایر سلیمان, جنوب اقیانوس آرام, جهان, چین, شرق آسیا

عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از ۳ روستا در مناطق شرقی

فرمانده ارشد اوکراین از عقب‌نشینی نظامیان این کشور از سه روستا در مناطق شرقی خبر داد. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، ژنرال «الکساندر سیرسکی» فرمانده ارشد اوکراین از عقب‌نشینی نظامیان این کشور از سه روستا در مناطق شرقی خبر داد. وی گفت که پس از این‌که روسیه تعداد قابل توجهی از نظامیان خود ... عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از ۳ روستا در مناطق شرقی

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا

چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

چین با اشاره به حضور نمایندگان گروه‌های حماس و فتح در پکن، اعلام کرد که آنها برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی به توافق رسیدند. به گزارش ایرنا از رویترز، لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت، نمایندگان جنبش‌های فلسطینی فتح و حماس در پکن رایزنی کردند و بر قصد خود برای ادامه گفت وگو ... چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

ادامه

اسراییل, چین, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, شرق آسیا, فلسطین, همبستگی

چین؛ نهاد حقوق بشری سازمان ملل به‌ابزار سیاسیِ دست امریکا و برخی از نیروهای غربی تبدیل شده

چین ضمن محکومیت گزارش کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در مورد منطقه سین‌کیانگ آن را ابزار سیاسی دست ایالات متحده و برخی از نیروهای غربی خواند.

 

به گزارش ایرنا از روزنامه گلوبال تایمز، وانگ ونبین سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به “ارزیابی نگرانی‌های حقوق بشر” در منطقه سین‌کیانگ در شمال غربی چین از سوی این نهاد سازمان ملل گفت که این ارزیابی سرهم بندی اطلاعات دروغ و ابزار سیاسی در دست آمریکا و برخی از نیروهای غربی است.

 

بر اساس اعلام سخنگوی وزارت خارجه چین، چنین “گزارشی” به طور جدی فرمان کمیساریای عالی حقوق بشر و همچنین اصول غیرسیاسی و عینی را نقض می کند. این مساله یک بار دیگر ثابت کرد که نهاد حقوق بشری سازمان ملل به اراذل و همدست ایالات متحده و برخی از نیروهای غربی علیه کشورهای در حال توسعه تبدیل شده است.

 

ونبین خاطرنشان کرد که حتی در این گزارش جرات نشده موضوعات بی‌اساس «نسل‌کشی»، «کار اجباری» یا «عقیم‌سازی اجباری» را که پیشتر توسط ایالات متحده و برخی از نیروهای غربی تبلیغ می‌شد، مطرح کند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین افزود که این نشان می‌دهد که دروغ قرن آمریکا و برخی از نیروهای غربی در سین‌کیانگ با شکست روبرو شده است.

 

تحلیلگران همچنین اعتقاد دارند که این “ارزیابی” نه عینی است و نه حرفه ای و به صورت کامل مورد استفاده نیروهای ضد چینی برای تبلیغات بیشتر درباره مسائل مرتبط با منطقه سین‌کیانگ چین انجام شده است.

 

وانگ جیانگ کارشناس موسسه مطالعات مرزی چین در دانشگاه نورمال ژجیانگ به گلوبال تایمز گفت: این گزارش میزان آسیب شدید منطقه سین‌کیانگ از تروریسم و افراط گرایی را کمرنگ می کند – این ناعادلانه است و نمی‌تواند وضعیت منطقه را به طور کامل نشان دهد. هر دولتی در جهان باید مسئولیت مبارزه با تروریسم را برای محافظت از ساکنان محلی بپذیرد.

کسری تجاری بی سابقه در کره جنوبی

رشد صادرات کره جنوبی در ماه آگوست (مرداد-شهریور) کاهش یافت، اما واردات در این کشور شتاب گرفته است و این مساله سبب افزایش کسری تجاری به میزان بی‌سابقه‌ای شده است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, اوکراین, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

لاوروف: تبعیت نکردن ۸۰ درصد کشورها از تحریم‌های غرب علیه روسیه شکست سیاست تحریم‌‌هاست

وزیر خارجه روسیه با اشاره به باج ندادن بخش اعظم کشورهای جهان به غرب برای تحریم مسکو، گفت مسکو نیز دیگر هیچ حسابی روی آمریکا نخواهد کرد.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, امریکا, اوکراین, تحریم, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

پیشنهاد برگزاری بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین در روز شانزدهم اکتبر

دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در ۳۰ اوت جلسه ای را برای مطالعه مقدمات هفتمین جلسه عمومی نوزدهمین کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و بیستمین کنگره ملی  این حزب برگزار کرد. شی جین پینگ، دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، ریاست جلسه را بر عهده داشت.

ادامه

جهان, چین, خبر, شرق آسیا