عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از ۳ روستا در مناطق شرقی

فرمانده ارشد اوکراین از عقب‌نشینی نظامیان این کشور از سه روستا در مناطق شرقی خبر داد. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، ژنرال «الکساندر سیرسکی» فرمانده ارشد اوکراین از عقب‌نشینی نظامیان این کشور از سه روستا در مناطق شرقی خبر داد. وی گفت که پس از این‌که روسیه تعداد قابل توجهی از نظامیان خود ... عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از ۳ روستا در مناطق شرقی

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا

چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

چین با اشاره به حضور نمایندگان گروه‌های حماس و فتح در پکن، اعلام کرد که آنها برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی به توافق رسیدند. به گزارش ایرنا از رویترز، لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت، نمایندگان جنبش‌های فلسطینی فتح و حماس در پکن رایزنی کردند و بر قصد خود برای ادامه گفت وگو ... چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

ادامه

اسراییل, چین, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, شرق آسیا, فلسطین, همبستگی

چین: کشف گور‌های جمعی در بیمارستان الشفا شوکه کننده است

وزارت خارجه چین جنایات رخ داده در بیمارستان الشفا را شوکه کننده خواند و آن را محکوم کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ توحش اسراییل در نوار غزه به حدی رسیده است که دیگر تل آویو در مجامع بین‌المللی آبرویی ندارد و تمامی کشور‌ها اگر این رژیم را محکوم نمی‌کنند، دستکم دیگر خبری از حمایت از ... چین: کشف گور‌های جمعی در بیمارستان الشفا شوکه کننده است

ادامه

اسراییل, تحلیل, جهان, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, شرق آسیا, صهیونیسم, فلسطین

ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

وزیران خارجه چین و بولیوی در دیداری مشترک در پکن، بر تمایل دو کشور مبنی بر ارتقای همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند. به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دپارتمان آمریکای لاتین و کارائیب وزارت امور خارجه چین در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: وانگ یی وزیر ... ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اقتصادی, بریکس, بولیوی, پرو, چین, روسیه, شرق آسیا

خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند. با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را ... خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا

چین شرکت‌های آمریکایی را تحریم می‌کند

چین برای اولین بار در اقدامی خشمگینانه علیه فروش تسلیحات توسط واشنگتن به تایوان اعلام کرد که شرکت‌های آمریکایی فروشنده این سلاح ها را تحریم می‌کند.

 

وزارت خارجه چین روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد فروش تسلیحات به تایوان توسط آمریکا به طور جدی اصل «چین واحد» و اطلاعیه مشترک چین و آمریکا را نقض کرده و به حق حاکمیت و منافع امنیتی چین نیز آسیب رسانده است. چین برای دفاع از منافع ملی، تحریم‌هایی را علیه مؤسسات آمریکایی فروشنده سلاح به تایوان اعمال می‌کند.

 

در بیانیه وزارت خارجه چین آمده است که نمی‌شود دست روی دست گذاشت و شاهد چنین رویدادهایی بود لازم است اقداماتی برای حراست از منافع و امنیت ملی چین اتخاذ شود.

 

بیانیه می‌افزاید: آمریکا با این اقدام حق حاکمیت و تمامیت ارضی چین را نادیده گرفته است چین چندین دهه شاهد فروش‌های بزرگ تسلیحاتی آمریکا به تایوان است و این نخستین بار است که با این صراحت از تحریم شرکت‌های تسلیحاتی آمریکایی می‌گوید.

 

“گنگ شوانگ” سخنگوی وزارت خارجه چین هم از بی توجهی آمریکا به هشدارها و انتقادهای چین و استمرار فروش‌های تسلیحاتی واشنگتن به تایوان ابراز انزجار و خشم کرده است.

 

وزیر خارجه چین هم که به بوداپست رفته است در یک مصاحبه مطبوعاتی به آمریکا هشدار داد با مساله تایوان که به مثابه آتش است بازی نکند و این موضوع را متوقف کند.

 

“وانگ یی” از فروش دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار سلاح از سوی آمریکا به تایوان بشدت انتقاد کرد.

 

در فهرست فروش‌های تسلیحاتی جدید آمریکا ۱۰۸ فروند تانک آبرامز و همچنین ۲۵۰ فروند موشک استینگر و تجهیزات مرتبط با آن به چشم می‌خورد.

 

اعلام تحریم‌های چین علیه آمریکا درست در شرایطی است که خانم “تسای اینگ ون” رهبر تایوان در مسیر سفر به کشورهای کارائیب در نیویورک توقف کرده و در ملأ عام حاضر شده است.

 

“وو چیان” سخنگوی وزارت دفاع چین نیز امروز جمعه در کنفرانس خبری در پکن گفت: موضع چین درباره مخالفت قطعی با فروش تسلیحات به تایوان توسط آمریکا همواره آشکار بوده است این اقدام اشتباه آمریکا به طور جدی اصل “چین واحد” و اطلاعیه‌های مشترک چین و آمریکا به ویژه اطلاعیه مشترک هفدهم اوت دو کشور را نقض کرده و با دخالت در امور داخلی چین، به حق حاکمیت و منافع امنیتی چین به توسعه روابط ارتش‌های دو کشور چین و آمریکا و صلح و ثبات تنگه تایوان آسیب رسانده است.

 

او گفت: چین از آمریکا می‌خواهد با رعایت اصل چین واحد و سه اطلاعیه مشترک چین و آمریکا، فوراً برنامه فروش تسلیحات به تایوان را لغو کرده و ضمن توقف روابط نظامی با تایوان، از آسیب رساندن بیشتر به روابط چین و آمریکا و صلح و ثبات تنگه تایوان جلوگیری کند.

ایرنا

امریکا چین را در صورت ادامه واردات نفت از ایران، تهدید به تحریم کرد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هشدار داد اگر چین برخلاف تحریم‌های آمریکایی، به واردات نفت خام ایران ادامه دهد از سوی واشنگتن تحریم خواهد شد.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, ایران, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

واکنش پیونگ یانگ به “اقدام شدیدا خطرناک” کره جنوبی

رسانه دولتی کره شمالی به نقل از یک محقق دولتی اعلام کرد که این کشور در واکنش به خرید جنگنده‌های اف۳۵ آمریکا توسط کره جنوبی، “جنگ‌افزارهای خاصی” را برای نابودی این جنگنده‌ها توسعه خواهد داد.

ادامه

امریکا, جهان, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی