اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

کمیته تحقیقات روسیه از نقش کشورهای غربی در تامین مالی اقدامات تروریستی در این کشور پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روسیه موضوع تامین مالی تروریسم ضد روسی از سوی کشورهای غربی را بررسی می‌کند. کمیته تحقیقات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به مسکو، پرونده جنایی ... آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

ادامه

آمریکا, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, ناتو

چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین درخصوص نقش سلاح‌های هسته‌ای در سیاست امنیت ملی و جمعی آمریکا هشدار داد. ایالات متحده باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد. این را مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری اعلام کرد. مائو نینگ گفت: «ایالات متحده و ژاپن باید نگرش ... چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

ادامه

آمریکا, امنیتی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خلع سلاح هسته‌ای, ژاپن, شرق آسیا, ناتو

روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

یک روزنامه ایتالیایی به نقل از محافل ناتو از بالا گرفتن بحث‌ها در این ائتلاف نظامی درباره طرح واگذاری سرزمین‌های تحت کنترل روسیه به این کشور و الحاق بقیه این کشور به ائتلاف نظامی غربی به عنوان راه حلی برای پایان جنگ اوکراین خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارشی که در روزنامه ... روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, اوکراین, ایتالیا, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

چین خواستار تحقیق کامل در باره کشتار بوچا در اوکراین شد

چین روز چهارشنبه بدون متهم کردن هیچ یک از طرف های درگیری در اوکراین و با عمیقا ناراحت کننده خواندن تصاویر کشتار شهروندان غیرنظامی بوچا، خواستار تحقیق و بررسی کامل در باره رخداد کشتار در این شهر اوکراین شد.

 

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری اسوشیتدپرس؛ ژائو لیجیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست روزانه گفت: حقیقت و انگیزه این حادثه باید با دقت آشکار شود. همه طرف‌های درگیری باید خویشتنداری کرده و از طرح ادعاها و اتهامات بی‌اساس پیش از مشخص شدن نتیجه این تحقیق، خودداری کنند.

 

وی با تکرار مخالفت پکن با تحریم‌های غرب علیه روسیه، ایالات متحده را به دستکاری شرایط و اوضاع برای بهره برداری از هرج و مرج و کسب درآمدهای نجومی متهم کرد.

 

ژائو افزود: پکن از همه پیشنهادها و اقدامات برای کاهش بحران انسانی در اوکراین حمایت می کند و آماده همکاری با جامعه جهانی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به شهرندان غیرنظامی است.

 

ژانگ جون نماینده چین در سازمان ملل متحد نیز در نشست روز گذشته (سه شنبه) شورای امنیت با “بسیار نگران کننده” خواندن گزارش‌ها و تصاویر کشتار شهروندان غیرنظامی در بوچا، خواستار تحقیق در باره این رخداد شده بود.

 

پکن هم زمان با مخالفت با اعمال تحریم‌های اقتصادی بر مسکو و خودداری از انتقاد از روسیه، خواستار مذاکره دو طرف درگیری شده و واشنگتن و ناتو را به برانگیختن آتش جنگ و دامن زدن به این درگیری با فرستادن تسلیحات به اوکراین متهم کرده است.

 

هشتگ “چین می گوید که کشتار بوچا باید به صورت کامل بررسی شود” تا بعدازظهر چهارشنبه در شبکه اجتماعی ویبو نسخه چینی توئیتر، نزدیک به ۳۰ میلیون بار بازدید شده و بیش از ۵۰۰ بار در باره آن اظهارنظر شده است.

 

پکن پیش از آغاز درگیری نیروهای روسیه با اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفندماه)، اظهارات درباره قصد روسیه برای حمله به اوکراین را نادرست و دروغ قلمداد می‌کرد.

 

به گزارش ایرنا؛ واقعه مبهم شهر “بوچا”ی اوکراین و انتشار تصاویر دلخراش اجساد غیرنظامیان،موضوع نشست سه شنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد بود تا درباره آنچه غرب به تصویر کشیده، بحث و گفتگو شود؛ واقعه‌ای که به‌رغم تکذیب مسکو، روند تصمیم‌گیری درباره لغو عضویت روسیه را در شورای حقوق بشر این سازمان سرعت بخشیده است.

 

در نشست شورای امنیت، اوکراین و حامیانش اصرار بر دخالت نیروهای روسی به وقایع بوچا داشتند و روسیه این اتهامات را قاطعانه رد کرد اما این فاجعه مبهم و ابعاد رمزآلود و نامعلوم آن، روندی را که آمریکا و حامیانش از آغاز جنگ در اوکراین کلید زده بودند، یعنی متهم کردن مسکو به ارتکاب جنایات جنگی و اقداماتی همچون لغو عضویت آن در شورای حقوق بشر سازمان ملل را سرعت بخشیده است .

 

همزمان با اعلام مقامات اوکراینی در ۱۴ فروردین (۳ آوریل) مبنی بر آزادسازی تمامی مناطق پایتخت، از تصرف نیروهای روسیه، انتشار تصاویری دلخراش از اجساد غیرنظامیان در خیابان‌های شهر “بوچا” جهان را بهت‌زده کرد. رسانه‌های غربی با انتشار تصاویری از شهر بوچا در نزدیکی کی‌یف مدعی شدند نیروهای روسیه هنگام خروج از اطراف پایتخت اوکراین غیرنظامیان را هدف گلوله قرار داده‌اند و کرملین قاطعانه اتهام دست داشتن در کشتار غیرنظامیان شهر بوچا را رد کرد.

 

رئیس جمهوری اوکراین که اظهاراتش را مترجمی به زبان انگلیسی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد ترجمه می‌کرد، با بیان آنچه در بوچا مشاهده کرده بود، گفت که نیروهای روسیه از ارتکاب هیچ جنایتی رویگردان نبوده‌اند و خواستار اخراج مسکو از شورای امنیت شد.

 

پس از سخنرانی زلنسکی، ویدئویی تکان دهنده از خشونت ها علیه زنان، کودکان و مردان کشته شده در جنگ اوکراین برای اعضای این شورا نمایش داده شد. این ویدئوی ۹۰ ثانیه‌ای، اجساد سوخته و قربانیان در گورهای دسته جمعی، مردگان نیمه ‌پوشیده در گورهای کم عمق، اجساد در حیاط یک خانه و افراد کشته شده با دست‌های بسته‌ را نشان می داد و نیروهای روسیه را متهم به انجام این جنایات می‌کرد.

 

“واسیلی نبنزیا” سفیر روسیه در سازمان ملل روز قبل از برگزاری نشست شورای امنیت، فیلم هایی را به خبرنگاران نشان داده بود که تصاویر و فیلم های منتشره از سوی اوکراین و رسانه های غربی از بوچا را به صورت “صحنه‌سازی” نشان می‌داد.

 

سفیر روسیه گفت که فیلم‌هایی که به‌ ویژه در ارتباط با بوچا ارائه شده، بدون شک “صحنه‌سازی” شده است. ما شواهد بیشتری ارائه خواهیم کرد، اما سفیر آمریکا در سازمان ملل در نشست روز سه شنبه شورای امنیت  با استناد به همین فاجعه و نیز قبل از انتشار این تصاویر، تقاضای حذف روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل را کرده بود که باز هم این تقاضا را تکرار کرد.

 

سفیر چین در سازمان ملل متحد، گزارش‌ها و تصاویر غیرنظامیان کشته شده در شهر بوچا اوکراین را “بسیار نگران‌کننده” دانست.

 

ژانگ جون سفیر و نماینده دائم چین در سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره وقایع شهر بوچای اوکراین گفت که باید شرایط بررسی شود و هرگونه اتهامی باید بر اساس واقعیات باشد. تحریم ها در حل بحران اوکراین موثر نیستند و باعث گسترش عواقب اقتصادی به سایر کشورها می شوند.

 

وی همچنین از آمریکا، ناتو و اتحادیه اروپا خواست تا با روسیه وارد گفتگو شوند.

اذعان محقق آمریکایی: ناتو از اوکراین به عنوان ابزار استفاده می‌کند

بروس گاگنون، نویسنده نشریه «فارین پالیسی» رفتار ناتو را ریاکارانه دانست و این ائتلاف را به استفاده ابزاری از اوکراین متهم کرد.

ادامه

افغانستان, امریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, حقوق بشر, روسیه, سوریه, عراق, لهستان, لیبی, مقاله, ناتو, یوگوسلاوی

چین به آمریکا، انگلیس و استرالیا درباره ساخت موشک ابرفراصوت هشدار داد

نماینده چین در سازمان ملل متحد به آمریکا، استرالیا و انگلیس در خصوص همکاری برای ساخت موشک ابرفراصوت هشدار داد که در صورت اجرای این طرح همکاری، ممکن است بخش‌های دیگر جهان  وارد نبردی همچون اوکراین شود.

ادامه

استرالیا, امریکا, انگلستان, اوکراین, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, روسیه, فرانسه

اندیشکده استرالیایی؛ تاریخ نشان داد تحریم‌های غرب نتیجه معکوس می‌دهد

یک اندیشکده استرالیایی گزارش کرد که تاریخ نشان داده است که تحریم‌های غرب علیه کشورهای دیگر اغلب نتیجه معکوس می‌دهد.

ادامه

اتحاد شوروی, امریکا, اوکراین, ایران, تحریم, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, مقاله, میانمار, ونزوئلا

گلوبال‌تایمز: آمریکا روسیه را فریب داد، اما عذرخواهی نکرد

گلوبال‌تایمز  نوشت، آمریکا وعده عدم گسترش ناتو را زیر پا گذاشت و از روی غرور از روسیه عذرخواهی نکرد.

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, امریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, حقوق بشر, روسیه, ژئوپلیتیک, شرق اروپا, مقاله, ناتو

پنتاگون: نمی‌توانیم جنایات در شهر بوچای اوکراین را تایید کنیم

یک مقام ارشد دفاعی آمریکا اعلام کرد که پنتاگون در موقعیتی قرار ندارد تا به صورت مستقل ادعاهای اوکراینی ها در خصوص جنایت های منتسب به نیروهای روسیه علیه غیرنظامیان در شهر بوچا را تایید کند، اما دلیلی برای رد این ادعاها نیز ندارد.

ادامه

امریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, حقوق بشر, دونتسک, روسیه, شرق اروپا, گزارش, لوگانسک