گفت‌وگوی رو در روی پوتین و شی درباره جنگ اوکراین

دستیار رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین در جریان گفت‌وگوهای رو در رو، موضوع اوکراین را با جزئیات بسیار مورد بحث قرار دادند. به گزارش ایسنا، یوری اوشاکوف، معاون پوتین به خبرنگار روسیا ۱ گفت: «با جزئیات زیاد، این جلسه در یک فرمت رو در رو بود.» ... گفت‌وگوی رو در روی پوتین و شی درباره جنگ اوکراین

ادامه

اقتصادی, اوکراین, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, گزارش, همکاری استراتژیک

چین: گویا برخی در آمریکا عقل خود را از دست داده‌اند

پکن در واکنش به افزایش تعرفه‌های آمریکا بر برخی از کالاهای چینی از جمله خودروهای برقی که مدتی است در روابط تجاری دومین اقتصاد بزرگ دنیا با غرب چالش به وجود آورده، اعلام کرد که گویا برخی در واشنگتن عقل خود را از دست داده‌اند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، وانگ یی وزیر خارجه ... چین: گویا برخی در آمریکا عقل خود را از دست داده‌اند

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, تحلیل, جهان, چین, شرق آسیا, غرب

پاسخ وزیر خارجه هند به تهدیدهای آمریکا در مورد توافق چابهار

یک روز پس از اینکه واشنگتن، هند را به تحریم به دلیل توافق ۱۰ ساله با ایران بر سر بهره‌برداری از بندر چابهار تهدید کرد، وزیر امور خارجه هند تاکید کرد که این پروژه به نفع کل منطقه خواهد بود. به گزارش ایسنا، سوبرا مانیام جایشانکار، وزیر خارجه هند با ذکر این نکته که آمریکا ... پاسخ وزیر خارجه هند به تهدیدهای آمریکا در مورد توافق چابهار

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, افغانستان, اقتصادی, ایران, تحریم, جنوب آسیا, جهان, خاورمیانه, خبر, هندوستان

آلمان با تعیین تعرفه بر واردات خودروهای برقی از چین مخالفت کرد

اولاف شولتس صدراعظم آلمان با اعمال و تعیین تعرفه بر واردات خودروهای برقی از چین مخالفت کرد. به گزارش ایرنا به نقل از آناتولی، شولتس سه‌شنبه درباره تصمیم آمریکا برای تعیین تعرفه بر واردات خودروهای برقی از چین اظهار کرد: در حال حاضر، ۵۰ درصد از خودروهای برقی وارداتی چین شامل برندهای غربی است که ... آلمان با تعیین تعرفه بر واردات خودروهای برقی از چین مخالفت کرد

ادامه

آلمان, آمریکا, آمریکای شمالی, اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, چین, خبر, شرق آسیا

سرمایه‌داری بزرگ تمایلی به افزایش هماهنگ دستمزدها ندارد

گفتگوی “هوگو گُزمن”، سردبیر نشریه “ال سیگلو”، با “آندره سولیمانو”، اقتصاددان برجسته شیلی- ۲۹ مارس ۲۰۲۴/ ۹ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ این اقتصاددان با تجربه بر این امر تأکید می کند که “سرمایه‌داری کلان، از انجام هرگونه اصلاحات به‌سود اتحادیه‌های کارگری جلوگیری می‌کند” و “مسئله سطح پایین دستمزدها در شیلی، مقدار زیادی به قدرت چانه‌زنی بسیار محدود ... سرمایه‌داری بزرگ تمایلی به افزایش هماهنگ دستمزدها ندارد

ادامه

آمریکا, اقتصادی, برابری اجتماعی, جهان, چین, خصوصی‌سازی, دیدگاه, ژئوپلیتیک, سرمایه‌داری, شیلی, طبقه کارگر, مقاله, نئولیبرالیسم

چین بزرگترین صادرکننده کالا به انگلیس

چین برای اولین بار در تاریخ به عنوان بزرگترین صادرکننده محصولات تجاری به انگلیس شد.

 

به گزارش  روز شنبه ایرنا از خبرگزاری شینهوای چین یک گزارش جدید اداره ملی آمار انگلیس حاکی است که این کشور در سه ماهه دوم سال جاری میلادی (تیر تا دی) برای اولین بار در تاریخ بیش از هر کشور دیگری از چین کالا وارد کرده‌است.

 

براساس این گزارش، در این مدت انگلیس ۱۱ میلیارد پوند (برابر  ۱۴.۸ میلیارد دلار) از چین کالا وارد کرده و سهم واردات چین در کل واردات انگلیس در این سه ماهه، از ۸.۶ درصد در سه ماهه اول، به ۱۳.۴ درصد رسیده است.

 

در گزارش اداره ملی آمار انگلستان آمده است: این اولین بار در تاریخ است که چین بزرگترین بخش از کل واردات انگلیس را به خود اختصاص می‌دهد.

 

براساس این گزارش، ماشین‌آلات الکتریکی بزرگترین گروه کالاهای وارد شده از چین بوده‌اند و ۳۵.۲ درصد از کل واردات از این کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

 

این در حالی است که در ۲۴ اردیبهشت ماه امسال دولت آمریکا در پشت پرده مذاکرات تجاری دوجانبه با انگلیس، به دولت این کشور فشار آورده بود که در معاملات تجاری بین چین و ایالات متحده یک گزینه را انتخاب کند.

 

به گزارش ایرنا از روزنامه گاردین، آمریکا به دنبال قراردادن تبصره‌ای در توافق تجاری با انگلیس بود که در صورت معامله تجاری میان انگلیس و کشور دیگری که آمریکا آن را تائید نکند، حق عقب نشینی از بخش‌هایی از توافق‌نامه را داشته باشد.

 

اگرچه در آن تبصره نامی از چین برده نشده بود اما دیپلمات‌های انگلیس در واشنگتن آن را به عنوان اهرمی برای جلوگیری از نزدیکی بیشتر روابط چین و انگلیس ارزیابی کرده بودند. این تبصره بر اساس ماده ۳۰ توافق سه‌جانبه پیشین میان آمریکا،‌ مکزیک و کانادا تهیه شده که همکاری با اقتصادهای غیرآزاد را منع می‌کند.

 

هرچند انگلیس در همان ایام به صورت رسمی با آن اقدام آمریکا مخالفت نکرده بود اما دیپلمات‌های انگلیسی نگران بودند که آمریکا بخواهد از آن به عنوان اهرمی برای نفوذ در سیاست انگلیس در قبال چین استفاده کند.

 

به گزارش گاردین، این فشار برای طرف انگلیسی معادل فشارهایی است که آمریکا برای انصراف دولت لندن از مشارکت شرکت چینی هوآوی در پروژه راه‌اندازی اینترنت پر سرعت نسل پنجم تحمیل کرد.

 

در عین حال ۸ مرداد امسال بود که دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس در یک عقب نشینی آشکار از همراهی از مواضع ضد چینی کاخ سفید، در یک گفت‌وگوی تلفنی با «وانگ یی» همتای چینی خود گفته بود که لندن همچنان به توسعه روابط سازنده و مثبت با دولت چین متعهد است، به طوری که برخی کارشناسان این سخنان را ناشی از کاهش شانس پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آبان‌ ماه آمریکا ارزیابی کرده بودند.

 

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس، رایزنی وزرای خارجه دو کشور در حالی صورت می‌گرفت که انگلیس دو قبلتر ناگزیر از فشارهای آمریکا، به همکاری چند صد میلیون پوندی با غول فناوری هوآوی پایان داده بود و روابط با دولت چین را دچار تنش کرد.

 

هرچند مقام‌های انگلیسی ادعا کرده بودند که آن تصمیم ارتباطی با آمریکا نداشت اما دونالد ترامپ بلافاصله تصمیم انگلیس را مورد تحسین قرار داد و گفت: ما کشورهای بسیاری را قانع کردیم- و بیشتر این کار را خود من انجام دادم؛ از هوآوی استفاده نمی‌کنم چرا که فکر می‌کنم یک ریسک امنیتی ناایمن است.

 

انگلیس پیشتر اعلام کرده بود که برای دوره پسابرگزیت قصد دارد که به بزرگترین شریک تجاری چین در اروپا تبدیل شود. در جریان آخرین سفر رئیس جمهوری چین به انگلیس، یک بسته سرمایه گذاری به ارزش ۶۲ میلیارد دلار میان دو طرف تکمیل شد تا انگلیس به بزرگترین شریک تجاری اروپایی چین تبدیل شود.

 

چین و انگلیس پیش از اختلافات اخیر معتقد بودند که وارد عصر طلایی روابط شده اند. بر همین اساس انگلیس ذخیره یوانی خود را به ۳۵ میلیارد دلار رساند تا با این ذخیره از فعالیت شرکت های خود در برنامه راه ابریشم چین حمایت کند.

تصویب اخذ مالیات از ثروتمندان برای کمک به هزینه‌های کرونایی آرژانتین

سنای آرژانتین طرح اخذ مالیات از حدود ۱۲ هزار شهروند ثروتمند این کشور را برای تامین هزینه های مرتبط با پیامدهای ناشی از شیوع کرونا تصویب کرد.   به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، این طرح در حالی تصویب شد که قرار است از مالیات های بدست آمده از ثروتمندان آرژانتینی ... تصویب اخذ مالیات از ثروتمندان برای کمک به هزینه‌های کرونایی آرژانتین

ادامه

ارژانتین, اقتصادی, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر

صادرات نفت ونزوئلا به‌رغم تحریم‌های آمریکا سه برابر شد

با وجود تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا و سنگ‌اندازی واشنگتن در روابط این کشور با چین، کاراکاس با افزایش سه برابری، صادرات نفتی خود را به بیش از نیم میلیون بشکه در روز رساند.

ادامه

اکوادور, امریکا, امریکای لاتین, تحریم, جهان, چین, ونزوئلا

فعال کارگری؛ خصوصی‌سازی عامل فساد، تعطیلی کارخانجات و بیکاری کارگران بوده است

 «نصر الله دریابیگی» گفت: خصوصی‌سازی جز فقر، فساد بیکاری کارگران، تعطیلی واحدهای تولیدی وبدبینی جامعه کارگری نسبت به برخی مسئولین حاصل دیگری نداشته است.

ادامه

اقتصادی, ایران, تحلیل, حقوق بشر, کارگری