تجمع کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان با پهن کردن سفره خالی

کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان در اعتراض به‌ عدم پرداخت معوقات مزدی خود، سفره خالی پهن کردند. به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگران ابنیه فنی راه آهن ناحیه لرستان در اعتراض به‌ عدم پرداخت معوقات مزدی در محدوده محل کار خود سفره خالی پهن کردند. یکی از کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان گفت: علارغم ... تجمع کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان با پهن کردن سفره خالی

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

اعتراضات کارگران رسمی این مجموعه در اعتراض به تعرضات معیشتی و عدم پاسخگویی به مطالباتشان ادامه دارد. روز پنجم فروردین این کارگران در شرکت فلات قاره تجمع کردند. اهم مطالبات این کارگران عبارتند از: ➖حذف کامل سقف‌حقوق➖حذف تفکیک نادرست مشاغل در مناطق عملیاتی➖حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی➖عودت کسورات مازاد مالیات➖اجرای کامل ماده۱۰ با وجود ظرفیت‌های قانونی و اختیاراتی مانند افزایش ... تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

چکیده گزارش‌های کارگری، هفته سوم فروردین ماه

خبر‌ها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان در هفته‌ای که گذشت؛

 

کاهش سهم صنعت در اشتغال و بیکاری کارگران رشته‌های صنعتی

 

بیست و چهارم فروردین ماه-‌براساس اطلاعات مرکز آمار ایران،سهم صنعت در اشتغال در سال ۱۳۹۵، معادل ۳۱,۹ درصد بوده که نسبت به سال گذشته،۰,۶درصد کاهش یافته است. سهم خدمات در اشتغال کشور، ۵۰,۱ درصد بوده که ۰,۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.اطلاعات مرکز آمار ایران، درباره نیروی کار سال ۱۳۹۵ نشان می‌دهد: نرخ بیکاری در کل کشور در سال گذشته ، معادل ۱۲,۴ درصد بوده است که نسبت به نرخ بیکاری سال گذشته، ۱,۴ درصد افزایش یافته است.

 

 

مبارزه کارگران علیه ارزان سازی نیروی کار و اصلاح قانون کار ادامه دارد

 

بیست و چهارم فروردین ماه – مصوبه رد کلیات لایحه اصلاح قانون کار به صحن علنی مجلس ارسال می شود که این موضوع در صحن هم به تصویب می رسد؛ در عین حال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم اگر درخواستی مبنی بر بازگشت دهد پیش از طرح رد کلیات در صحن، این لایحه به دولت بازگشت داده می شود.

 

 

اقتصاد مقاومتی٬ برنامه ششم توسعه و حقوق زحمتکشان

 

بیست و چهارم فروردین ماه-‌نیرویی که بر سریر قدرت تکیه زده است… به صورت کلی نیروی کار را مانع اصلی تولید می داند.موقتی سازی نیروی کار امنیت شغلی کارگران را تهدید می کند و از سویی محورم سازی کارگران کارگراه‌های کوچک، مناطق آزاد و کوچک سازی بدنه دولت موجب شده است که بسیاری از شمول قوانین حمایتی خارج شوند.

 

 

هزینه‌ زندگی خانوارهای کارگری و میزان حداقل دستمزد

 

بیست و چهارم فروردین ماه- افزایش ١۴,۵درصدی حداقل دستمزد، درعمل کسری درآمدی آنها [کارگران و زحمتکشان] را نسبت به سال گذشته تأمین نمی‌کند. اما هزینه‌های زندگی‌شان با سرعت بیشتری افزایش پیدا می‌کند. بر‌این‌اساس… این افزایش حقوق‌ها در عمل برای بخش درخور‌توجهی از جامعه، کافی و پاسخ‌گوی نرخ تورم نیست.

 

 

سنوات کارگران قرارداد موقت پرداخت نمی شود

 

بیست و چهارم فروردین ماه- سنوات به کارگران قراردادی باید پرداخت شود اما کارگرانی که قرارداد موقت دارند باید دقت کنند که هنگام دریافت حقوق و مزایای خود برگه تسویه حساب کامل نکنند. اعلام شده است که زمان و مدت قرارداد موقت باید توسط کارفرما مشخص شود. معلوم نیست ٬ قرارداد کارموقت چه قراردادی است؟سقف آن چقدراست؟ سنوات کارگران چه می شود؟ این باعث شده کارفرمایان سنوات کارگران قراردادی را پرداخت نکنند.

 

 

مطالبات هنرمندان و گروه‌های شرکت‌کننده در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر

 

بیست و چهارم فروردین ماه- دستمزد بسیاری از گروه‌های حاضر در دوره قبل جشنواره موسیقی فجر پرداخت شده و دستمزد برخی دیگر تاکنون پرداخته نشده است… بودجه‌ای که دولت قرار بوده برای برگزاری جشنواره بپردازد تاکنون واریز نشده بود…

 

 

“بازپس گیری” لایحه اصلاح قانون کار و سیاست گرم شدن تنور انتخابات

 

بیست و سوم فروردین ماه – سه راهکار برای” اصلاح قانون کار” وجود دارد؛ نخست اینکه لایحه فعلی مورد ارزیابی قرار گیرد که ظاهرا گروه‌های کارگری مخالف این موضوع هستند چرا که معتقدند این لایحه حقوق‌های بنیادین روابط کار، امنیت شغلی و حمایت از گروه‌های کارگری را هدف قرار داده است. روش دیگر تهیه لایحه جدید از سوی دولت با رعایت سه جانبه گرایی و در نهایت راهکار سوم، تهیه طرحی از سوی نمایندگان مجلس تحت عنوان «طرح اصلاح قانون کار» است.

 

 

آزادسازی اقتصادی و خطر تعطیلی کارخانه داروگر

 

بیست و سوم فرورین ماه-‌صنایع قدیمی وبرند کشور چون برگ خزان درحال ریزش هستند‌. هنوز خبر تعطیلی ارج و آزمایش از ذهن‌مان خارج نشده بود که این بارخبر تعطیلی داروگر هم به آن اضافه شد‌. شرکت قدیمی معروف به داروگر یا سهامی عام کف با قدمت بیش از۹۰ سال به دلایلی نامشخص برای سال جدید کارگران خود را پذیرا نبوده و گفته می‌شود که تعطیل شده است‌. تعداد زیادی از کارگران کارخانه داروگر بدون مزد و مزایا به حال خود رها شده اند.

 

 

تبعیض جنسیتی‌طبقاتی و کاهش نقش زنان در اقتصاد

 

بیست و سوم فروردین ماه- در”همایش ملی” جایگاه زنان در توسعه پایدار با رویکرد نقش زنان در تحقق اقتصاد مقاومتی که در اتاق بازرگانی اصفهان انجام شد٬ اعلام گردید:براساس یک تحقیق علمی، بیش از ۱۱ درصد زنان ایران از نظر اقتصادی فعال هستند که ۴۴ درصد فعالیت آنها در زمینه تولیدی و ۵۶ درصد در زمینه خدماتی فعالیت دارند. نقش زنان در اقتصاد و تعداد زنان شاغل سیر نزولی داشته و این روند ادامه دارد.

رد شدن لایحه اصلاح قانون در کمیسیون اجتماعی مجلس

 

بیست و سوم فروردین ماه – این لایحه همانطور که بارها کارگران در بیانیه‌ها و طومارها اعلام کردند، یک‌جانبه و بدون در نظر گرفتن منافع جمعی کارگران تنظیم شده است.بهتر است… اصلا در صحن علنی مجلس مطرح نشود و به طور کامل از دستور کار خارج شود.

 

 

کارگران و صندوق‌های بیمه بازنشستگی

 

بیست و سوم فروردین ماه- ما جمعیت کارگر و کارمندی داریم که سال‌های متمادی حق بیمه خود را پرداخت کرده‌اند.نوعی بحران یا «ابر بحرانی» در حال به‌وجود‌آمدن است و آن این است که توان صندوق‌ها در پرداختشان به بازنشستگان کاهش یابد. برداشت هزینه طرح تحول سلامت از صندوق بیمه کارگران، غیرقابل جبران است.خود دولت نیز یکی از بدهکاران اصلی صندوق‌های بازنشستگی و صندوق تأمین اجتماعی است.وخیم‌ترشدن وضعیت صندوق‌ها باعث آسیب جدی در بودجه بازنشستگی کارگران خواهد شد.

 

 

اعتراض کارگران پلی‌اکریل

 

بیست و سوم فروردین ماه- مدیریت شرکت پلی‌اکریل اصفهان به کارگران این واحد تولیدی گفته است که قرار است از شهریورماه تا پایان سال با آنها قرارداد منعقد کند؛ برای شش ماهه اول سال، کارگران قرار است بیمه بیکاری دریافت کنند… تعدادی از کارگران این شرکت که رسمی هستند یا در آستانه بازنشستگی قرار دارند، از معرفی به بیمه بیکاری ابراز ناخرسندی می‌کنند و می‌گویند: گرفتن بیمه بیکاری در سالهای پایانی خدمت، می‌تواند در میزان مستمری بازنشستگی تاثیر منفی داشته باشد و عملا مزایای سالها خدمت ما را زایل کند.

 

 

خواست کارگران شهر قروه کردستان

 

بیست و سوم فروردین ماه- بعد از تعطیلی کارخانه فولاد که تنها فرصت اشتغال شهرستان قروه و محل فعالیت تعداد زیادی از کارگران این شهرستان بود، بیکاری افزایش پیدا کرده است. کارگران کرد خواستار این هستند که در منطقه‌ای مانند کردستان که آمار بیکاری بالاست، اشتغال پایدار ایجاد شود و تخصص نیروی کار باسابقه، با بیکارشدن‌های مکرر و تعطیلی واحدها به هدر نرود.

 

 

تجمع کارگران کارخانه مس سرچشمه

 

بیست و دوم فروردین ماه – گروهی از کارگران بخش تغلیظ و ذوب، مجتمع مس سرچشمه واقع در کرمان٬ در اعتراض به عدم تمدید قرارداد خود در برابر دفتر اداری تجمع کردند. کارگران خواهان ادامه کار و تمدید قرادادها و نیز دریافت معوقات مزدی بعلاوه پاداش آخر سال هستند.

 

 

مطالبه کارگران صنایع پتروشیمی

 

بیست و دوم فروردین ماه – جمعی از کارگران صنایع پایین دست (صنایع تکمیلی) پتروشیمی با انتشار توماری با پیشنهاد اتحادیه شرکت‌های صنایع پایین دست پتروشیمی که خواستار معافیت کارفرمایان از پرداخت سهم بیمه شده اند٬ مخالفت کردند.اتحادیه سراسری صنایع پایین دست پتروشیمی [وابسته به سپاه] طی نامه‌ای معافیت یا کاهش سهم بیمه کارفرما را طلب کرده است.

 

 

اعتراض کارکنان شرکت ملی پست ایران

 

بیست و دوم فروردین ماه – گروهی از کارکنان شرکت ملی پست در اعتراض به تعدیل نیرو٬ و شرایط معیشت پرسنل در مقابل دفتر مرکزی تجمع کردند.رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت ملی پست با اشاره به کاهش[اخراج] ۱۵ درصدی نیروی انسانی در شرکت ملی پست گفت: هفت هزار نیروی قراردادی داشتیم که شرکت ملی پست کشور حتی قادر به پرداخت حقوق کارکنان نبود.

 

 

اتاق بازرگانی ٬ اصلاح قانون کار و اقتصاد مقاومتی

 

بیست و دوم فروردین ماه – در بیانیه مشترک سه اتاق بازرگانی،تعاون و اصناف ایران اعلام شد:در سال ۱۳۹۶ ضمن تلاش و برنامه‌ریزی برای برطرف کردن سدها [ازجمله قوانین کار و تامین اجتماعی] و موانع ساختاری بر اساس توجهات جدی مقام معظم رهبری٬ باید … بهبود محیط کسب و کار با استفاده از قانون‌های پیش‌برنده موجود و حذف مقررات بازدارنده در دستور کار قرار گیرد.

 

 

انتخابات٬ رقابت جناح‌ها و لایحه اصلاح قانون کار

 

بیست و دوم فروردین ماه – کارگروهی در کمیسیون اجتماعی مجلس تشکیل شد که دیروز گزارشی را در کمیسیون ارائه دادند و با توجه به اینکه ماحصل نتایج و بررسی‌ها این بود که لایحه ارسالی دولت یک لایحه جامع با هدف تامین منافع شرکای اجتماعی نبود، کمیسیون بر رد کلیات لایحه رای داد.باید منتظر ماند و دید که دولت چه راهی را برای اصلاح قانون کار در پیش می گیرد.

 

 

رد کلیات لایحه اصلاح قانون کار در مجلس

 

بیست و یکم فروردین ماه – سرانجام پس از انتقاد … به دولت مبنی بر عدم رعایت سه جانبه گرایی در تنظیم لایحه اصلاح قانون کار، کمیسیون اجتماعی مجلس کلیات این لایحه را رد کرد.

 

 

خواسته های کتابداران

 

بیست ویکم فروردین ماه- ارائه خدمات در تعطیلات نوروز در کتابخانه‌ها از دوم فروردین از ساعت ۹ تا ۱۹ در شهر تهران طرح‌ریزی و اجرا شد٬ اما کتابداران به دلیل نوع قرارداد٬از مزایای مزدی و اضافه کار نوروزی محروم هستند. کتابداران کتابخانه امیرکبیر در منطقه یک، کتابخانه علامه طرشتی در منطقه ۲، کتابخانه ارسباران و کتابخانه علامه امینی در منطقه ۳؛کتابخانه خاوران در منطقه ۱۵، کتابخانه شهید فهمیده در منطقه ۱۶، کتابخانه بهاران در منطقه ۱۷ با امضاء نامه خواهان دریافت مزایا قانونی شدند.

 

 

اعتراض کارکنان شرکت ملی نفتکش ایران

 

بیست و یکم فروردین ماه – گروهی از کارگران٬ تکنسین‌ها و کارمندان شرکت نفت شاغل در شرکت ملی نفتکش ایران٬ به بخشنامه وزیر نفت در خصوص انتقال کارمندان رسمی شرکت ملی نفتکش ایران به سایر شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت اعتراض کردند. این بخشنامه معاش کارگران و کارمندان را تحت تاثیر قرار داده و منجر به کاهش میزان دستمزد و سایر مزایای شغلی می گردد.

 

 

تجمع کارگران کارخانه آی.تی.آی شیراز

 

بیست و یکم فروردین ماه – کارگران کارخانه مخابرات راه دور ( آی تی آی ) شیراز در اعتراض به عدم دریافت مطالبات معوقه خود٬ در مقابل درب کارخانه تجمع کردند.مطالبه بیش از ۱۲۰۰ کارگر بازنششته این کارخانه تاکنون بطور کامل پرداخت نشده است.

 

 

اعتراض کارگران شرکت گاز کهگیلویه و بویر احمد

 

بیست و یکم فروردین ماه -جمعی از نیروهای ارکان ثالث و قراردادی شرکت گاز شهرستان کهگیلویه با ارسال یادداشتی[نامه سرگشاده]… وضعیت کاری خود را شرح داده و خواستار پیگیری آن از طرف مسئولین شدند.در نامه اعتراضی کارگران آمده است:” از آذرماه سال گذشته حقوق همه نیروها را کم کرده و اضافه کاری و حق ایاب و ذهاب نیروها رو حذف کرده … حقوق نیروهای پیمانکاری در استان‌های همسایه… از استان ما بیشتراست.اما در کهگیلویه و بویراحمد… باید این نیروها و خانواده‌هایشان در فقر و بدبختی به سر ببرند.الان هم دارند پیمان جدید نیروها را برای سال ۹۶ بصورت حجمی میبندند.یعنی به نفع پیمانکار و شرکت.”

 

 

اعتراض بازنشستگان

 

بیست ویکم فروردین ماه- با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی و فشار زندگی، افزایش چهارده و نیم درصدی مستمری‌ها نمی تواند هزینه‌های خانوارهای مستمری بگیران را پوشش دهد و بازنشستگان همچنان درگیر مشکلات عدیده هستند. هزینه سبد معاش بازنشستگان بسیار بیشتر از شاغلین است؛ مسئولین همه واقعیت‌ها را می‌دانند ولی به آن بی‌توجه هستند؛

 

 

اعتراض کارگران سهامدار معدن کرومیت اسفندقه کرمان

 

بیست و یکم فروردین ماه- حدود ۶۵۰ نفر از کارگران وبازنشستگان سهامدار شرکت معادن کرومیت اسفندقه کرمان ، خواستار رسیدگی به مشکل خود در دریافت سود سهام این شرکت شدند . ازسهامی که از سال ۷۱به کارگران واگذار شده هیچ گونه سودی به آن‌ها پرداخت نشده است و سهامدار عمده در خصوص گزارش سالانه و توزیع سود سهام شفاف عمل نمی‌کند. کارگران در اعتراض می‌‌گویند که ارزش سهامشان بعد از ۲۵ سال کاهش پیدا کرده است.

 

 

اعتراض پرستاران بیمارستان شهید بهشتی کاشان

 

بیست و یکم فروردین ماه- پرستاران این بیمارستان ، هشت ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند ؛ اضافه کار پرستاران و کارانه (پرکیس) آنها موسوم به طرح «قاصدک» حدود هشت ماه است که عقب افتاده است.حقوق پرستاران ناعادلانه است، همین مبلغ ناعادلانه هم به موقع پرداخت نمی شود و مانع اعتراضات پرستاران می‌‌شوند، وضعیت معیشتی پرستاران با توجه به سختی کار و مشکلات شغلی، بسیار نامناسب است.

 

 

ادامه اعتراضات کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی

 

بیست و یکم فروردین ماه- در ادامه اعتراضات، حدود ۵۰۰ نفر از این کارگزاران روز۲۱ فروردین ماه مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده اند. کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی که از شهرهای دور و نزدیک به تهران آمده اند شب گذشته را نیز در تهران سپری کرده ، خواستار تصویب طرح تعیین تکلیف کارگزاران بیمه کشاورزی در کمیسیون اجتماعی مجلس هستند. تجمع‌کنندگان می‌گویند تا حصول به نتیجه از اعتراضات خود دست برنخواهیم داشت؛ چرا که سالهاست به ما وعده‌های توخالی داده‌اند اما هیچ اتفاق مثبتی در عمل رخ نداده‌است.

 

 

تجمع کارگران بازنشسته کارخانه مخابرات راه دور شیراز

 

بیست و یکم فروردین ماه- در حدود ۲۰۰ کارگر بازنشسته کارخانه مخابرات راه دور شیراز (ای.ت.ای) روز دوشنبه، ۲۱ فروردین در اعتراض به ادامه تاخیر در دریافت باقیمانده مطالبات مزدی و سنوات بازنشستگی خود مقابل کارخانه تجمع کردند. بیش از ۱۲۰۰ کارگر بازنشسته این کارخانه که از سال ۱۳۸۵ به تدریج بازنشسته شده‌اند تاکنون مطالبات مزدی و سنوات بازنشستگی خود را دریافت نکرده‌اند.

 

 

تجمع کارگران معدن سرب و روی انگوران

 

بیست و یکم فروردین ماه- کارگران معدن سرب و روی انگوران واقع در شهرستان ماه نشان استان زنجان روز دوشنبه، ۲۱ بهمن تجمعی صنفی برگزار کردند. این کارگران نسبت به تعدیل [ اخراج] تدریجی شماری از همکارانشان اعتراض دارند این معدن در گذشته بیش از ۵۰۰ کارگر داشت که از تعداد آنها به مرور کاسته شده است.

 

 

اخراج کارگران طرح راه‌آهن اردبیل- میانه

 

بیستم فروردین ماه-‌پروژه راه‌آهن اردبیل- میانه که زمانی محور توسعه استان نامیده می‌شد، ۱۱ سال بعد از کلنگ زنی این روزها به دلیل کمبود اعتبار در حال کاهش[اخراج] تدریجی کارگران خود است. امروز متولیان احداث از کمبود مالی و تعدیل نیرو و حتی تعطیلی برخی کارگاه‌ها می‌گویند. گله‌مندی‌های[اعتراض های] متعددی از کارگران و مهندسان مشغول به کار این پروژه نیمه‌تمام طرح شده و درخواست رسیدگی به وضعیت خود را داشته‌اند.

 

 

مبارزه کارگران شرکت آب و فاضلاب اهواز

 

بیستم فروردین ماه- جمعی ازکارگران شرکت آب و فاضلاب اهوازبا تجمع درمقابل دفتر این شرکت خواستار تغییروضعیت کاری خود از حجمی به نیروی قراردادی شدند. طبق قرارداد حجمی مزایای شغلی شامل کارگران نمی شود.

 

 

گزارش “ملی” فاجعه پلاسکو؛ مطالبه کارگران و آتش نشانان نادیده گرفته شد

 

بیستم فروردین ماه – گزارش هیات ویژه ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو چند سازمان را مسوول وقوع این حادثه دانستند. ولی میزان قصور هر یک را به صورت جداگانه اعلام نکردند. شهرداری، وزارت کار و چند سازمان دیگر عاملان وقوع حادثه شناخته شدند، اما در نهایت مقصر اصلی این حادثه «مجهول» باقی ماند.در کجای دنیا یک دفتر تجاری بدون هیچ گونه نظارتی تبدیل به یک کارگاه تولیدی می‌شود؟ مالک ساختمان پلاسکو[بنیاد مستضعفان] و مسوولان نظارتی مسوول این اتفاق هستند.

 

 

فقر ماهیگیران سیستان و بلوچستان

 

بیستم فروردین ماه-‌وضعیت صید و صیادی در بنادر شهرستان‌های کنارک و چابهار بویژه صید تن ماهی در آغاز سال بسیار نگران کننده است.صیادان در اثر سیاست شیلات سیستان و بلوچستان در خصوص عدم صدور مجوز صید٬ درآمد خود را از دست داده اند. حدود ۸۰ درصد تن ماهیان کشور از طریق این استان تامین می‌شود.

 

 

کارمندان محروم از مزایای شغلی

 

بیتسم فروردین ماه -رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: گله‌مندی کارمندان از کم بودن حقوق و عدم تعادل و تبعیض در پرداختی متفاوت، در دستگاه‌های مختلف است. افزایش حقوق کارکنان در سال جاری براساس ضوابط اجرایی بودجه حدود ۸ درصد است، معمولا دولت به منظور ارتقای سطح رفاه و معیشت کارکنان هر سال دو درصد به آن اضافه کرده است اما برای سال جاری هنوز ضریب افزایش حقوق مشخص نیست.

 

 

اخراج دستجمعی کارگران شیلات گلستان

 

بیستم فروردین ماه – حدود ۴۰ نفر از کارگران اداره کل شیلات استان گلستان در آغاز سال جدید تعدیل[اخراج] شدند. این کارگران در مرکز ماهیان خاویاری مرجانی و سد وشمگیر به صورت قراردادی مشغول به کار بودند.

 

 

اعتراض کارگران کارخانه مدیران خودرو

 

بیستم فروردین ماه- اعتراض کارگران این کارخانه به افزایش ساعت کار اجباری است. کارفرما به اجبار کارگران را در روزهای تعطیل برای اضافه کار نگه می‌دارد. کارگران جدا از اینکه باید روزی ۱۲ ساعت کار انجام بدهند از وضعیت محیط کار خود رضایت ندارند چرا که این واحد صنعتی فاقد سیستم گرمایشی وسرمایشی وهمچنین دستگاهای تهویه است.

 

 

اعتصاب رانندگان خدمات شهرداری آبادان

 

بیستم فروردین ماه- جمعی از رانندگان خدمات شهرداری آبادان در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق معوقه خود روز یکشنبه ۲۰ فروردین مقابل فرمانداری این شهرستان دست به تجمع صنفی زدند. از یک‌سال گذشته تاکنون شهرداری بابت کارکرد ماشین‌آلات از قبیل لودر، بولدوزر و کامیون، هیچ پرداختی به انان نداشته است.

 

 

اعتراض کارگران ساختمانی

 

بیستم فروردین ماه – وضعیت کارگران ساختمانی در شرایط مطلوبی قرار ندارد… به کارگران حادثه دیده ساختمانی، غرامت و خسارت حادثه‌دیدگی تعلق نمی گیرد؛ باید گفت با وجود شرایط سخت و زیان‌آور شغلی، هیچ کارگر ساختمانی رنگ و بوی بازنشستگی را نخواهد دید… سهمیه بندی بیمه غیر قانونی است و باید همه کارگران ساختمانی کشور بدون استثنا بیمه شوند.

 

 

اعتراض کارگران کارخانه کنتور سازی ایران

 

بیستم فروردین ماه- مدیر عامل جدید که از سوی استانداری قزوین معرفی شده به کارگران وعده داده است ۲ ماه دستمزد آن‌ها را در همین هفته جاری پرداخت می‌کند. این در حالیست که مجموع کارگران کارخانه کنتور سازی ایران که به ۳۵۰ نفر می رسند جدا از عیدی از آبان ماه سال ۹۵ دستمزد دریافت نکرده اند.

 

 

تجمع کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی

 

بیستم فروردین ماه- صبح روزبیستم فروردین ماه، کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی از استانهای مختلف به تهران آمدند و مقابل سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تجمع کردند.مهمترین خواسته کارگزاران که به طور متوسط ده تا دوازده سال سابقه کار دارند، تعیین تکلیف شغلی و عقد قرارداد مستقیم با صندوق بیمه کشاورزی است. یکی از تجمع کنندگان می‌گوید با وجود سالها خدمت در صنعت بیمه، نه قرارداد شغلی داریم و نه از خدمات بیمه بهره‌مند هستیم.

 

 

تجمع کارگران پروژه گاز « بیدبلند ۲ »

 

بیستم فروردین ماه- کارگران پروژه گاز « بیدبلند ۲ »از سه روز پیش تا به امروزیکشنبه (۲۰ فروردین ماه) در اعتراض به آنچه بلاتکلیفی در وضعیت شغلی در نتیجه تعطیلی محل کار خود می‌خوانند در محوطه ورودی این پالایشگاه که در شهرستان بهبهان واقع شده است، تجمع کرده‌اند.

 

 

ادامه اعتصاب کارگران کارخانه روغن نباتی قو

 

بیستم فروردین ماه- در حدود ۱۵۰ نفر از کارگران کارخانه روغن نباتی قو روز یکشنبه‌ ۲۰ فروردین ماه در اعترض به بلاتکلیفی، عدم پرداخت مطالبات مزدی و مشکلات بیمه‌ای در محوطه کارخانه روغن نباتی قو تجمع کرده‌اند. این ششمین روز از تجمع کارگران روغن نباتی قو است. مدیریت کارخانه پیشتر تعهد داده بود که مطالبات مزدی دی و بهمن و عیدی و پاداش کارگران را پیش از آغاز سال جدید پرداخت کند اما تنها مطالبات دی ماه را واریز کرده است.

 

 

اعتراض کارگران کارخانه آب‌فر

 

بیستم فروردین ماه- بیش از دو ماه از توقف فعالیت کارخانه آب‌فر در محدوده غرب تهران می‌گذرد و در حال حاضر از مجموع ۴۰۰ کارگر این واحد سازنده کنتور‌های آب تنها حدود ۴۰ نفر باقیمانده مانده‌اند.

 

 

اعتراض کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز

 

بیستم فروردین ماه- چهار هزار کارگر گروه ملی صنعتی فولاد اهواز هنوز دستمزد بهمن و اسفند ماه سال گذشته خودرا به همراه چندین سال مطالبات سنواتی دریافت نکرده اند. بعد از تجمعات ۲۰ روزه کارگران این کارخانه در ماهای پایانی سال گذشته، کارگران همچنان خواهان امنیت شغلی ومطالبات مزدی خود هستند.

 

 

اعتراض کارگران کارخانه«شیشه قزوین»

 

بیستم فروردین ماه- مدیران کارخانه «شیشه قزوین »در هفتمین روزاز سال جاری (۹۶) حدود ۴۰کارگر پیمانی این واحد تولیدی را با ۱۰ سال سابقه کاری و با دست کم ۸ ماه معوقات مزدی تعدیل[ اخراج ] کردند.نزدیک به ۳۰۰ کارگر قراردادی در این واحد مشغول کارند که با توجه به این اخراج‌ها از بابت امنیت شغلی خود احساس خطر می‌کنند.

 

 

اصلاح قانون کار و نقض مقاوله‌نامه‌های بنیادین کار

 

نوزدهم فروردین ماه -حق ایجاد تشکل‌های آزاد و حق اعتراض صنفی و اعتصاب از زمره حقوق بنیادی کار است که در مقاوله‌نامه‌های ۹۸ و ۸۷ مورد تاکید قرار گرفته ٬ در لایحه اصلاح قانون کار این حقوق مسلم کارگران تعمدا نادیده گرفته شده است.

 

 

نارضایتی ژرف کسبه خرد پلاسکو سابق

 

نوزدهم فروردین ماه -رئیس اتحادیه پیراهن دوزان در خصوص وضعیت کسبه پلاسکو اظهار داشت: آنها نیز وضعیت خوبی نداشتند و به سبب جابجایی که برای آنها رخ داده نتوانستند مانند سال‌های قبل فروش داشته باشند. امسال حتی نتوانستند مشتریان عمده خود را به محل جدید جذب کنند.بخشی از کسبه پلاسکو منتظر محل کسب نهایی خود هستند.واردات بی‌رویه، سبب شده که سه هزار و پانصد عضو ما در آستانه تعطیلی کامل قرار بگیرند.

 

 

انجمن موسیقی خواستار امنیت شغلی و بهبود معیشت هنرمندان است

 

نوزدهم فروردین ماه- رییس دفتر انجمن موسیقی استان بوشهر گفت :تمام فعالیت‌های انجمن با دست خالی و بدون هیچ بودجه‌ای از سوی وزارت ارشاد و یا انجمن موسیقی انجام شده است. از آنجا که برای انجمن موسیقی ایران بودجه تعریف شده‌ای در نظر گرفته نشده به شعبات انجمن در سراسر ایران نیز بودجه‌ای تعلق نمی‌گیرد٬ برای مدرسان و نوازندگان نا امنی شغلی و تنگناهای معیشتی آزار دهنده ایجاد شده است.آموزش موسیقی در شهر بوشهر در حال حاضر در ۶ آموزشگاه مجوز‌دار، ۳ فرهنگسرا و ۳ آموزشگاه …، برگزار می‌شود.

 

 

ادامه مبارزه کارگران چوب و فلز اردکان

 

نوزدهم فروردین ماه- روز شنبه ۱۹ فروردین ماه کارگران کارخانه چوب و فلز اردکان (چوفا) در اعتراض به بلاتکلیفی و عدم پرداخت مطالبات مقابل دفتر نماینده مردم اردکان در مجلس تجمع کردند. صد و پنجاه کارگر این کارخانه دو ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند و کارخانه نیز به طور موقت تعطیل است.

 

 

تجمع کارگران کارخانه قند ممسنی

 

نوزدهم فروردین ماه- کارگران این کارخانه صبح روز ۱۹ فروردین ماه در اعتراض به تعطیلی کارخانه و تاخیر در پرداخت دستمزد در ۳۶ ماه گذشته مقابل درب ورودی این کارخانه تجمع کردند. به گفته کارگران ، مشکلات کارخانه قند ممسنی از چندین سال پیش زمانی آغاز شده است که این واحد از بخش دولتی به خصوصی واگذار شده است.

 

 

اعتراض کارگران پلی‌اکریل اصفهان

 

نوزدهم فروردین ماه- کارگران می‌گویند سال قبل به ما گفتند بروید خانه و نوزدهم فروردین برگردید. امروز که برگشته‌ایم می‌گویند به بیمه بیکاری مراجعه کنید. مطالبات مزدی این کارگران نیز از مرداد ماه سال گذشته پرداخت نشده و برنامه‌ای برای پرداخت این معوقات نیز ارائه نشده‌است. کارگران متخصص پلی اکریل نگران سابقه کاری و آینده شغلی خود هستند و به نظر نمی‌رسد برنامه‌ای حداقل در کوتاه مدت در دستور کار مسئولان باشد تا دوهزار کارگر متخصص و باسابقه صنعت نساجی کشور را از بلاتکلیفی برهاند.

 

 

اعتصاب کارگران کارخانه روغن نباتی قو

 

نوزدهم فروردین ماه- بیش از ۱۰۰ نفر از کارگران این کارخانه روزشنبه۱۹ فروردین برای پنجمین روز متوالی از ساعت ۸ صبح در محوطه این کارخانه تجمع کرده‌اند. کارگران نسبت به عدم پرداخت دستمزد، بهمن واسفند، پاداش و بخشی از عیدی ۹۵ و عدم واریز سه ماه حق بیمه (دی، بهمن و اسفند) و تعطیلی موقت این کارخانه تا تیر ماه ۹۶ معترض هستند.

 

 

اعتراض کارگران کارخانه تولی پرس و بسته بندی البرز

 

نوزدهم فروردین ماه- در نخستین روز کاری واحد‌های تولیدی «تولی‌پرس» و «بسته‌بندی البرز» در سال ۹۶، مدیریت این دو واحد تولیدی به منظور تعدیل [ اخراج] قسمتی از این کارگران از ورود ۲۵ کارگر یاد شده به درون محل کارشان جلوگیری کرده است. به دستور کارفرما برای کارگران تا تاریخ ۱۹ فروردین ماه مرخصی اجباری تعیین شده بود، نگرانی کارگران از یکسو اینست که کارفرما این مرخصی اجباری را از دستمزد فروردین ماه کسر کند و از سوی دیگر این اخراج‌ها ادامه یابد و دائماً با عدم امنیت شغلی‌ به کار خود ادامه بدهند.

 

 

اعتراض معلمانِ حق‌التدریس

 

نوزدهم فروردین ماه- نزدیک به هفت ماه از آغاز سال تحصیلی ۹۵-۹۶ می گذرد،… اما دریغ از ریالی دریافتی… چند برابر مبالغی که می‌توانست در آموزش و پرورش سرمایه گذاری شود و سامانی به شرایط معلمان آن، دست کم در پرداخت حقوق آنان و پرورش یافتگانش که شهروندان آینده این جامعه اند، ببخشد، اکنون صرف امور انتظامی و امنیتی می‌شود …

 

 

اعتراض کارگران کارخانه فولاد البرز

 

نوزدهم فروردین ماه- بیش از شش ماه از اخراج ۶۰ کارگر این کارخانه با سابقه کاری نزدیک به ۱۸ سال می‌‌گذرد. کارگران اگرچه در حال حاضر مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌‌کنند اما در شرایط اقتصادی کنونی تامین هزینه‌های زندگی آنقدر دشوار شده است که از آینده شغلی خود نگران هستند. پس از این اخراج‌ها کارفرما سریعا نیروی کار جدید جایگزین کارگران قدیمی کرد و اخراج شدگان که سالها در این کارخانه با چندین ماه مطالبات معوقه کار می‌کردند، بی‌دلیل بیکار شدند.

 

 

اعتراض کارگران کارخانه «داروگر»

 

نوزدهم فروردین ماه- با دستور کارفرما ۵۰۰ کارگرشاغل در کارخانه «داروگر» از یک هفته مانده به شروع سال جدید به مرخصی نوروزی رفته‌اند و از آن زمان تاکنون درب‌های این واحد صنعتی به روی آنها بسته مانده است. این سومین باری است که مرخصی نوروزی تمدید شده است و از قرار معلوم قرار است که مرخصی این کارگران دست‌کم تا روز ۲۵ فروردین ماه تمدید شود. کارگران نسبت به خصوصی شدن این کارخانه معترضند.

 

 

رسمیت یافتن کار کودکان با اصلاح قانون کار

 

هجدهم فروردین ماه -در قالب اصلاحیه قانون کار، همین حقوق اولیه کارگری هم به یغما می‌رود و معیشت و امنیت کارگران به کل رو به نابودی می‌نهد. تحت لوای این لایحه، نه‌تنها مقوله استاد- شاگردی دوران احمدی‌نژاد که بارها بر آن تأکید شده، دوباره روی کار می‌آید، بلکه کار کودک هم به رسمیت شناخته می‌شود

 

 

لایحه اصلاح قانون کار به سود کلان سرمایه داران است

 

هجدهم فروردین ماه -اعتقاد نهاد‌های حکومتی به جریان آزاد ورود و خروج سرمایه، باز بودن حساب‌های سرمایه، واگذاری مالکیت‌ها به بخش خصوصی، گسترش شرکت‌های پیمانکاری، کاهش حضور دولت، حذف پوشش‌ تامین اجتماعی و تامین امنیت سرمایه است. علت تدوین و تنظیم لایحه اصلاح قانون کار همین تفکر است.

 

 

اعتراض کارگران وزارت نفت

 

هجدهم فروردین ماه- تعدادی از پرسنل استخدامی سال ۹۳ وزارت نفت، ر رابطه به دستورالعمل اختیارات وزارت نفت (ماده ۱۰) در دیوان عدالت اداری طرح شکایت کردند. مسائل اصلی مطرح در این شکایات، پایه حقوقی پایین، افزایش سن بازنشستگی از ۶۰ به ۶۵ سال و افزایش مدت پیمان برای کارمندان جدید‌الاستخدام از ۲ سال به ۳ و ۵ سال است. خواسته این کارکنان، اجرای کامل و یکسان ضوابط و دستورالعمل‌های استخدامی برای همه پرسنل وزارت نفت است.

اتحاد کارگر

از روز دوشنبه کارگران دو معدن درکشور پرو دست به‌اعتصاب زدند

این دو معدن مس متعلق به یک شرکت خصوصی به نام شرکت ساوترن کاپر است و سخنگوی اتحادیه کارگران معدن پرو در رابطه با این اعتصاب گفته‌است: ازماه مارس برای راه اندازی این اعتصاب جهت دست یابی به دستمزدی بالاتر وشرایط کاری بهتر برنامه ریزی شده است.   گویا اعتصاب کارگران این دومعدن باعث شد ... از روز دوشنبه کارگران دو معدن درکشور پرو دست به‌اعتصاب زدند

ادامه

جهان, حقوق بشر, خبر, کارگری

تجمع کارگران بازنشسته مخابرات راه دور شیراز برای معوقات مزدی

در حدود ۲۰۰ کارگر بازنشسته کارخانه مخابرات راه دور شیراز (I.T.I) روز دوشنبه، ۲۱ فروردین در اعتراض به ادامه تاخیر در دریافت باقیمانده مطالبات مزدی و سنوات بازنشستگی خود مقابل کارخانه تجمع کردند.   جمعی از معترضین در این رابطه به ایلنا گفتند که بیش از ۱۲۰۰ کارگر بازنشسته کارخانه مخابرات راه دور شیراز هستیم ... تجمع کارگران بازنشسته مخابرات راه دور شیراز برای معوقات مزدی

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

جمعی از کارگران معدن سرب و روی انگوران تجمع کردند

جمعی از کارگران معدن سرب و روی انگوران واقع در شهرستان ماه نشان استان زنجان روز دوشنبه، ۲۱ بهمن تجمعی صنفی برگزار کردند. این کارگران نسبت به تعدیل تدریجی شماری از همکارانشان اعتراض دارند.   جمعی از کارگران معدن سرب و روی انگوران واقع در شهرستان ماه نشان استان زنجان روز گذشته در اعتراض به ... جمعی از کارگران معدن سرب و روی انگوران تجمع کردند

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

لایحه اصلاح قانون کار در کمیسیون اجتماعی مجلس رد شد

سلمان خدادادی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامیِ در گفتگو با ایلنا اظهار داشت: لایحه اصلاح قانون کار در جلسه اخیر کمیسیون اجتماعی مجلس رد شد.   وی در تشریح روند کار گفت: روال رسیدگی این است که وقتی کلیات لایحه‌ای در یک کمیسیون تخصصی، مردود اعلام شود، نمایندگان به جزئیات آن نمی‌پردازند و گزارش ... لایحه اصلاح قانون کار در کمیسیون اجتماعی مجلس رد شد

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگری