خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از وخامت حال ۱۰ مصدوم حادثه امروز انفجار کوره آجرپزی در مرودشت خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهرداد شریفی گفت: با اعلام وقوع حادثه، ۴ دستگاه آمبولانس به محل وقوع حادثه اعزام و مصدومان به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند. او افزود: با ... نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

ادامه

افغانستان, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگران

تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

جمعه ۲۴ فروردین کارکنان رسمی عملیاتی شاغل در شرکت  نفت فلات ‌قاره در لاوان دست به تجمع دیگری زده و پیگیر مطالباتشان شدند. کارکنان رسمی صنعت نفت از مهر ماه گذشته اعتراضات خود را سراسری آغاز و هر هفته در شرکت‌های مختلف نفتی تجمع می‌کنند. اهم مطالبات این همکاران عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و  مدیران ... تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فساد, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

چکیده گزارش‌های کارگری، هفته سوم اسفند ماه

خبر‌ها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان در هفته‌ای که گذشت؛

 

زنان کارگر خواستار امنیت شغلی هستند

 

نوزدهم اسفند ماه – آماررسمی در ایران نشان می دهد که٬ سهم زنان از نیروی کار رسمی ۱۱ درصد است.در این میان، وضعیت شغلی زنان کارگر بسیار مشکل است. قوانین اشتغال زنان به صورت حداقلی اجرا می‌شوند به طوری که واحدهای تولیدی و صنعتی کمتر به استخدام زنان متاهل رغبت دارند. پیش و پس از زایمان حق کار زنان یا به عبارتی امنیت شغلی آنها از سوی کارفرما نادیده گرفته می شود.

 

 

مبارزه زنان کارگر برای دستمزد عادلانه و مساوی

 

نوزدهم اسفند ماه- زنان کارگر به اختلاف درآمد بین مردان و زنان و تبعیض در پرداخت دستمزد معترض اند. در دوره‌ رکود و اجرای تعدیل ساختاری کارگران زن بیشترین لطمه را دیده و می بنیند. زنان مجبور بوده‌اند برای بقای خانواده در بخش غیررسمی کار کرده و دستمزد کمتر دریافت نمایند.

 

 

اقتصاد مقاومتی٬خصوصی سازی و دستمزد زحمتکشان

 

نوزدهم اسفند ماه‌افزایش ۱۰ درصدی حداقل دستمزد با هیچ منطقی قابل پذیرش نیست.دستمزدهای فعلی و انبوه کارگران با قراردادهای موقت و سفید امضا محصول سیاست گذاری‌های اقتصادی…[اقتصاد مقاومتی وبرنامه‌های توسعه جمهوری اسلامی است.] همین تفکر معیشت ستیز هم اکنون بازهم مانع از واقعی شدن دستمزد طبقات محروم جامعه شده است.

 

 

افزایش هزینه زندگی کارگران

 

نوزدهم اسفند ماه-‌اقلام خوراکی، آشامیدنی و پوشاک، همراه با هزینه‌های مربوط با مسکن، بیش از ۷۰ درصد از هزینه‌های کل خانوارهای کارگری را تشکیل می‌دهند…[ کارگران] در حدود ۷۰درصد از بازار کشور را شامل می‌شود که اکثر آنها زیر خط فقر دو میلیون و ۲۰تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی قرار دارند.

 

 

حمایت دولت از کارفرمایان

 

نوزدهم اسفند ماه- دولت معتقد است؛رکود همچنان دامن تولید را گرفته،درحال‌حاضر، کارفرمایان امکانی برای افزایش دستمزد ندارند.در حالیکه مطابق آمار رسمی،سهم دستمزد در هزینه تولید بنگاه‌های اقتصادی ۵,۷ درصد است؛ هر ساله جامعه کارفرمایی کشور در مقابل افزایش بیشتر دستمزد ایستادگی می‌کند.

 

 

درآمد دولت ازهدفمندی یارانه‌ها و سقوط سطح زندگی زحمتکشان

 

نوزدهم اسفند ماه -درآمد دولت از هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۵ حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان و در سال قبل ۶۹ هزار میلیارد تومان بوده است٬ که فقط کمتر از ۳۵ هزار میلیارد تومانش به عنوان یارانه نقدی پرداخت شده.هدفمندی یارانه‌ها سبب سقوط سطح زندگی خانوارهای کارگری کشور شده است.

 

 

بهبود کسب و کار با اصلاح قانون کار

 

نوزدهم اسفند ماه- معاون وزیر کار گفت: کارفرمایان در ایجاد امنیت اجتماعی و تامین منابع مالی بیشترین نقش را داشتند…بهبود کسب و کار به اصلاح قوانین آمرانه [ قوانین کار و تامین اجتماعی] نیازمند است.

 

 

شاخص‌های اصلی اقتصاد کلان؛ افزایش بیکاری و فقر کارگران

 

نوزدهم اسفند ماه‌-مشاور رئیس‌جمهور در امور اقتصادی گفت:از سال ۱۳۸۶ تاکنون هم رشد تولید ناخالص داخلی متوقف شده و برایند درآمد سرانه ما ثابت بوده است.متوسط ورود سالانه به بازار کاراز پاییز ۹۳ به این طرف به تفکیک هر فصل نسبت به مدت مشابه سال قبل به‌طور متوسط یک‌ میلیون‌و ۷۰‌ هزار نفر بود و در فصل اول و دوم سال ۱۳۹۵ (سالانه فصلی) متقاضی شغل به بازار کار یک‌ میلیون‌و ۲۰۰‌ هزار نفر بوده است.همین موضوع باعث شده؛۵۰۰‌هزار نفر به تعداد بی‌کاران اضافه شود.

 

 

تجمع معلمان شاغل و بازنشسته

 

نوزدهم اسفند ماه‌-تعداد زیادی از معلمان شاغل و بازنشسته سراسر کشور با خواست٬ ترمیم و اصلاح دستمزدها هماهنگ با سایر کارکنان دولت، اصلاح ساختار بیمه معلمان، پرداخت به موقع پاداش پایان خدمت فرهنگیان و نقض احکام قضایی فعالین صنفی معلمان در تهران مقابل مجلس، و دراستان‌های دیگر مقابل ادارات آموزش و پرورش تجمع کردند.

 

 

برنامه ششم توسعه٬بازنشستگی پیش از موعد زنان و اقتصاد نامولد

 

نوزدهم اسفند ماه -با توجه به نرخ‌های کنونی سود بانکی… کارکنان زن بازنشستگی خود را حتی اگر بر مبنای ۲۰ روز محاسبه شده باشد، بپذیرند؛ زیرا با دریافت سنوات و پاداش پایان خدمت و سپرده‌گذاری آن در بانک‌ها، درآمدی بالاتر از وضعیت فعلی، یعنی اشتغال کامل کنونی خواهند داشت.درواقع همان اتفاقی است که بخش نامولد اقتصاد را پروارتر می‌کند و قاعدتا در راستای اهداف تولید نخواهد بود.

 

 

مطالبه زنان شاغل درادارات

 

نوزدهم اسفند ماه – ۹۵۰هزار زن در ادارات در حال فعالیت هستند که ۵۱۰ هزار تن از این افراد در آموزش و پرورش شاغل اند . زنان شاغل درادارات خواستار افزیش دستمزد ٬ دستمزد مساوی در مقابل کار مساوی٬ تضمین محل شغل بانوان پیش و پس از زایمان و برخورداری از قرارداد رسمی و دایمی با حق بیمه هستند.

 

 

بنگاه‌های کوچک٬ قانون کار و حقوق زنان کارگر

 

نوزدهم اسفند ماه -۹۰ درصد از مجموع ۸۸ هزار بنگاه دارای پروانه بهره برداری با اشتغال کمتر از۵۰ نفرهستند و بنگاه کوچک به شمار می آیند.به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، چهار هزار و۳۵۰ بنگاه نیز با اشتغال ۵۰ تا ۱۰۰ نفر جزو بنگاه‌های متوسط محسوب می شوند؛ حداقل ۱۰ تا ۲۰درصد از کارکنان این بنگاه‌ها وهمچنین دو میلیون و ۸۰۰هزار واحد صنفی پروانه دار در سراسر کشور را زنان تشکیل می دهند.

 

 

ارزش اقتصادی کار خانگی زنان خانه دار ایران

 

نوزدهم اسفند ماه -اموری مانند نگهداری از بچه‌ها و آموزش آن‌ها، آشپزی و مرتب کردن خانه کارهایی هستند که بابت آن‌ها به زنان خانه دار پولی توسط مرد خانه یا دولت پرداخت نمی‌شود.ارزش اقتصادی کار خانگی زنان خانه دار ایرانی… به میزان ۲۶ میلیارد دلار و معادل۸,۶۹ درصد از تولید ناخالص داخلی غیر نفتی کشور بوده است. زنان خانه دار یزدی با ۵ ساعت کار خانگی در روز کمترین میزان و زنان اردبیلی با ۷ ساعت و نیم کار خانگی، بیشترین میزان کار خانگی را دارند.

 

 

گسترش فقر خانوارهای کارگری با اجرای هدفمندی یارانه ها

 

نوزدهم اسفند ماه – بررسی داده‌های مربوط به هزینه‌های خانوار در خلال سال­های۱۳۸۶ تا ۱۳۹۳ بیانگر این است که هدفمندسازی یارانه‌ها منجر به کاهش رفاه خانوارها به خصوص خانواده‌های با سطح درآمد پایین شده است. هزینه‌های خانوارها ی کم درآمد قبل از هفدمندسازی یارانه­‌ها ۸۹ درصد بوده است، این رقم در سال‌های پس از هدفمندی به۹۱ درصد رسیده است.

 

 

اعتصاب کارگران شرکت پایندان

 

نوزدهم اسفند ماه‌-کارگران شرکت پایندان پلدختر واقع در استان لرستان ۶ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند. کارگران در مقابل این شرکت مستقر در منطقه سراب جهانگیر تجمع کردند.

 

 

نامه سرگشاده کارگران پلی اکریل اصفهان

 

نوزدهم اسفند ماه‌-کارگران شرکت پلی اکریل اصفهان که از تیرماه مطالبات مزدی‌شان پرداخت نشده و تغییرات مدیریتی کارخانه و استقرار هیات اجرایی دولت هم نتوانسته مشکلات آنها را حل کند، در نامه‌ای خواستار رسیدگی و پرداخت مطالبات کارگران متخصص قطب نساجی کشور شدند.

 

 

ادامه اعتصاب کارگران شرکت آزمون فلز‌ عسلویه

 

نوزدهم اسفند ماه- کارگران پیمانکاری شرکت آزمون فلز واقع در فاز۲۲ و ۲۴عسلویه اعتراض صنفی[اعتصاب]خود را از سر گرفتند.حدود ۴۰۰ نفر از کارگران شرکت پیمانکاری آزمون فلز در روزهای گذشته اعتراضات خود جهت دریافت چهار ماه از معوقات مزدی خود را متوقف ساخته بودند.به گفته یکی از این کارگران؛ با وعده کارفرما مبنی بر این که درصورت بازگشت به کار تمامی مطالبات واریز خواهد شد، به اعتراضات خود پایان دادیم اما در کمال ناباوری مشاهده کردیم تمامی این حرف‌ها پوچ بود.

 

 

خانه کارگر٬ ولی فقیه و “مشی اعتدالی”

 

نوزدهم اسفند ماه‌-دبیرکل خانه کارگر در نشست دبیران اجرایی خانه‌های کارگر سراسر کشور اظهار داشت: هوشمندی آقای ظریف… و رهبر انقلاب در زمان مذاکرات هسته‌ای … ما[را] از کابوس خطرناک بیرون آورد. باید یادآور شد که عملکرد شش ماهه اخیر دولت در کل تاریخ اقتصادی ایران بی‌نظیر است….حسن‌ها را هم باید ذکر کنیم و تحلیل قاب قبولی از عملکرد اقتصادی دولت داشته باشیم.

 

 

تجمع کارگران ذوب آهن اصفهان

 

هجدهم اسفند ماه- گروهی ازکارگران بخش‌های مختلف مانند؛ کارگاه اصلی کوره بلند٬کارگاه سرباره٬کارگاه پالایش بنزول٬ کارگاه نورد و پالایش بنزول کارخانه ذوب آهن اصفهان در اعتراض به عدم دریافت عیدی و پاداش آخر سال در مقابل درب کارگاه چدن ریزی این واحد بزرگ صنعتی تجمع کردند.

 

 

زنان کارگر و معضل نبود امنیت شغلی

 

هجدهم اسفند ماه‌-امروز کار زنان به سمت فصلی شدن رفته و اشتغال زنان در بخش‌های خدماتی افزایش یافته است. نرخ بیکاری زنان دو برابر مردان شده .نتایج طرح آمارگیری نیروی کار سال ۱۳۹۴ نشان می‌دهد زنان همچنین در وضعیت خوبی از اشتغال قرار ندارند. بر اساس نتایج این طرح در سال ۱۳۹۴، بررسی نرخ بیکاری نشان می‌دهد که ۱۱ درصد از جمعیت فعال، بیکار بوده‌اند و نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان بیشتر بوده است.

 

 

حمایت از منافع زنان دست‌فروش یک وظیفه فوری است

 

هجدهم اسفند ماه -پدیده دست‌فروشی محصول اقتصاد بیماری است که شغل ایجاد نمی‌کند. اقتصادی که در آن ثروت‌های ملی عادلانه توزیع نمی‌شود.زنان دست‌فروش چاره دیگری برای گذران زندگی ندارند و ساعت‌های متوالی را برای ارتزاق خانواده خود در خیابان‌ها و نیزدر فضای تاریک و بسته مترو بدون هیچ‌گونه امکانات وامنیت به‌سر می‌برند.دست‌فروشی زنان واقعیتی‌ست انکارناشدنی وتبعیض دربازار کار را نشان می دهد٬ بازار کاری که زنانِ فاقد فرصت‌های شغلی شایسته در ان هستند.

 

 

ماهیت تشکل‌های زرد حکومتی

 

هجدهم اسفند ماه -دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران اعلام کرد: قانون سیاستهای اصل ۴۴ بر واگذاری امور دولتی به مردم[بخش خصوصی ]…است ٬ اگر به بخش‌های غیردولتی میدان داده شود٬ فضای کسب و کار ایران صد درصد آمادگی پذیرش سرمایه‌های خارجی را دارد.

 

 

تجمع دستفروشان زحمتکش همدان

 

هجدهم اسفند ماه- جمعی از دستفروشان همدان به همراه خانواده‌هایشان دراعتراض به ممنوعیت حضورآنها در ساعات مختلف درسطح شهر٬مقابل شهرداری تجمع کردند. دستفروشان خواستار تامین شغل و درآمد مناسب هستند.

 

 

اعتصاب کارگران شرکت «بلبرینگ سازی تبریز»

 

هجدهم اسفند ماه- صبح روز ۱۸ اسفند ماه کارگران شرکت «بلبرینگ سازی تبریز»برای سومین روز متوالی و برای رساندن صدای اعتراضشان به پرداخت نشدن مطالبات صنفیشان، مقابل اداره کل کار استان آذربایجان شرقی اجتماع کردند. کارگران ضمن اعتراض به خصوصی سازی این کارخانه خواستار پرداخت دست کم سه ماه حقوق معوقه و عیدی وپاداش پایان سال خود شده‌اند.

 

 

اعتراض کارگران پیمانکاری پتروشیمی جم

 

هجدهم اسفند ماه- ۳۶ کارگر این شرکت توسط کارفرما نیروی بازنشسته قلمداد و برای دریافت مستمری به سازمان تامین اجتماعی معرفی می‌شوند. این زحمتکشان با داشتن بین ۱۰ تا ۱۲ سال سابقه پرداخت حق بیمه ، سنی بیشتر از ۶۰ سال دارند پس از مراجعه به سازمان تامین اجتماعی مطلع می‌‌شوند که سالهاست مقررات بازنشستگی تغییر کرده است و بر همین اساس هنوز امکان استفاده از شرایط بازنشستگی را ندارند. کارفرمای این شرکت همچنان بر صحیح بودن قرائت خود از مقررات تامین اجتماعی اصرار دارد و به همین دلیل هنوز حاضر نشده است تا کارگران را به کار سابق خود بازگرداند.

 

 

تجمع کارگران شرکت پیمانکاری پایندان واقع در فاز ۱۳ عسلویه

 

هجدهم اسفند ماه- حدود ۴۰۰ تن از کارگران این شرکت پیمانکاری در اعتراض به عدم دریافت سه ماه مزد خود در مقابل محل استقرار کارفرمای اصلی (شرکت پتروپایدار ایرانیان) تجمع کرده و خواستار پرداخت معوقات مزدی خود شدند.

 

 

اعتراض کارگران شاغل دراستان قزوین

 

هجدهم اسفند ماه- : کارگران اکثر واحد‌های مستقر دراستان قزوین به طور میانگین بالای سه ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند به طوری که هر هفته شاهد تجمع کارگران کارخانجات در یکی از نقاط استان هستیم. واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی از عمده اعتراضات کارگران است.

 

 

اعتصاب کارگران شهرداری لنگرود

 

هفدهم اسفند ماه -کارگران شرکتی شهردای لنگرود در اعتراض به عدم دریافت ۲ ماه دستمزد خود دست از کار کشید و اعتصاب کردند.کارگران شرکتی فاقد قرار داد رسمی بوده و از حق بیمه محرومند.

 

 

اعتصاب کارگران کارخانه پولاد جنوب

 

هفدهم اسفند ماه- طی ۵ ماه گذشته بخشی از دستمزد و هزینه ایاب و ذهاب کارگران کارخانه فولاد جنوب واقع در استان هرمزگان پرداخت نشده است.همچنین حق بیمه کارگران در این مدت واریز نگردیده.گروهی از کارگران[ ضمن اعتصاب]٬ در مقابل استانداری هرمزگان تجمع کردند.

 

 

نخستین جلسه رسمی شورای‌عالی کار در باره مزد

 

هفدهم اسفند ماه -در نخستین جلسه رسمی این شورا دولت به نمایندگان کارفرمایی اعلام کرد پیشنهاد خود را مبنی برمیزان افزایش حداقل دستمزد ۹۶ اعلام کنند. در این جلسه همچنین پیشنهاد شد دولت به منظور جبران هزینه‌های تولید، تسهیلات با نرخ ۱۲ درصدی در اختیار کارفرمایان قرار دهد.

 

 

اعتراض کسبه خرد پلاسکو

 

هفدهم اسفند ماه‌-کسبه پلاسکو می گویند:به ما گفتند فعلا بیایید اینجا تا ببینیم چه می‌شود. همین فردا هم اگر بخواهند، می‌توانند ما را بیرون کنند‌ چون هیچ برگه یا حتی اجاره‌نامه‌ای برای این مغازه‌ها نداریم. دار و ندارمان که نابود شد و یک ریال بابت نابودی اجناس‌مان به ما ندادند… ما هم از سر استیصال و ناچاری به اینجا[مجتمع نور تهران] آمدیم.از وعده کمک ۳۰۰میلیون تومانی …این وعده‌ها که فقط برای روزنامه و تلویزیون است. قبل از تخریب، مدیران شهرداری قول دادند تا تمام هزینه تخریب مغازه‌ها را بپردازند اما دریغ از ریالی کمک.

 

 

کارفرمایان از استخدام زنان خوداری می کنند

 

هفدهم اسفند ماه -کارفرمایان” به سبب رکود”، یا نیرو جذب نمی‌کنند یا از جذب نیروی کار زن به سبب بار‌ مالی و قانونی، سر باز می‌زنند.تمایلی در بنگاه‌ها برای جذب نیروی کار زن، وجود ندارد.

 

 

در حمایت از حق بیمه زنان خانه دار

 

هفدهم اسفند ماه -شرایط بهره‌مندی زنان خانه دار از تعهدات قانونی تأمین اجتماعی سبب ان گردیده ٬که اکثریت زنان خانه دار٬ از حق بیمه محرم باشند. حداکثر سن برای پذیرش درخواست و عقد قرارداد ۴۵سال است٬ و پرداخت حق بیمه به میزان ده بیست و هفتم حق بیمه کامل (با نرخ ۲۷درصد) برای زنان خانه دار بویژه زنان سرپرست خانوار امکان پذیر نیست.

 

 

فروشندگان ؛ زحمتکشان محروم از همه مزایای شغلی

 

هفدهم اسفند ماه-‌میانگین دستمزد کارگران فروشنده در بازار بزرگ تهران ۷۰۰ هزار تا ۹۰۰ هزار تومان است. میانگین سنی فروشندگان بازار ۲۷ تا ۴۰ سال است [قرارداد هیچیک از آنها رسمی و دایمی نیست] و بیشتر آنان مجردند؛ زیرا شرایط مالی مناسبی برای تشکیل خانواده ندارند. بسیاری از این کارگران برای تامین مخارج زندگی پس از پایان کار به شکل پیک موتوری در بازار فعالیت می‌کنند.

 

 

عقد پیمان دسته‌جمعی و مطالبه زحمتکشان

 

هفدهم اسفند ماه-‌به استناد مفاد فصل هفتم قانون کار، تمامی کارفرمایان و کارگران می‌توانند با شرط رعایت حداقل‌های تعیین شده در قانون کار، در سطوح مختلف درون کارگاهی، منطقه‌ای، صنفی و حتی کشوری بر سر تحقق خواسته‌های صنفی خود پیمان دسته‌جمعی منعقد کنند توافق دسته‌جمعی باید به صورت جامع تضمین کننده منافع صنفی تمامی کارگرانی باشد که در سالهای اخیر دستمزدهای آنها به صورت واقعی افزایش نیافته است.

 

 

اعتصاب کارگران کارخانه کمپرسور سازی تبریز

 

هفدهم اسفند ماه- کارگران شاغل در کارخانه کمپرسور سازی تبریز از روز ۱۷ اسفند ماه تا کنون (۱۸ اسفند ماه) در اعتراض به پرداخت نشدن دستکم ۴ ماه معوقات مزدی پرداخت نشده دست از کار کشیده و در محوطه کارخانه تجمع کرده اند. کارگران معترض می‌‌گویند: بعد از آنکه مدیریت کارخانه به بخش خصوص واگذار شده است، مشکلات کارخانه با کاهش امنیت شغلی کارگران آغاز شده وتعداد کارگران به حداقل تقلیل یافت.

 

 

اعتصاب کارگران خدماتی وفضای سبز شهرداری بروجرد

 

هفدهم اسفند ماه- روز ۱۷ اسفند ماه کارگران خدماتی وفضای سبز شهرداری بروجرد در اعتراض به ۶ ماه مزد معوقه بصورت نمادین با پهن کردن سفره خالی مقابل ساختمان شورای شهر تجمع کردند. جدا از مسئله به تاخیر افتادن ۶ ماه معوقات مزدی بیش از یکهزار و ۷۰۰ کارگر و کارمند شاغل ، مدیران شهری در آستانه سال نو قصد ندارند عیدی ما کارگران را پرداخت کند. این در حالیست که شهرداری فشار کار را بر روی ما کارگران برای آماده کردن شهر برای استقبال از نوروز سال ۹۶ بیشتر کرده است.

 

 

اعتصاب کارگران پیمانی آب منطقه‌ای خوزستان

 

هفدهم اسفند ماه- روز ۱۷ اسفند ماه کارگران آب منطقه‌ای خوزستان، در اعتراض به معوقات مزدی و بیمه‌ای خود دست از کار کشیده و مقابل دفتر پیمانکار در شهرستان هندیجان تجمع کردند. کارگران خواستار دریافت دست کم ۹ماه حقوق معوقه هستند.

 

 

اعتصاب کارگران کارخانه پارسیلون خرم آباد

 

هفدهم اسفند ماه- کارگران کارخانه پارسیلون خرم آباد پیش از ظهر روز۱۷ اسفند ماه با مراجعه به اداره کل دادگستری خرم آباد خواستار تسریح در صدور حکم واگذاری محل کار خود از این نهاد قضایی شدند. بیش از ۵۳۰ نفر کارگر این کارخانه حدود ۴۱ ماه مطالبات معوقه پرداخت نشده طلبکارند. چندین ماه است که حق بیمه کارگران شاغل به تامین اجتماعی پرداخت نشده و در نتیجه دفترچه‌ درمانی کارگران به خانواده‌هایشان در برخی از ماه‌های سال تمدید نمی‌شود.همچنین جمعی از بازنشستگان این کارخانه که تعداد آنها در حدود ۱۰۰نفر است و به تدریج از سال ۹۲ بازنشست شده‌اند به دلیل دریافت نکردن سنوات پایان کار در تجمع امروز حضور دارند.

 

 

اعتصاب کارگران دو کارخانه کنتور سازی و صنایع کم مصرف ایرانیان

 

هفدهم اسفند ماه- تجمع اعتراضی کارگران این دو کارخانه در صبح روز ۱۷ اسفند ماه به دلیل عدم پرداخت معوقات مزدی وعیدی وپاداش پایان سال کارگران صورت گرفته است. مطالبات مزدی حدود ۳۵۰ نفر از کارگران شاغل در واحد کنتور سازی با احتساب اسفند ماه حدود ۵ ماه به تاخیر افتاده و ۸۰ کارگر شاغل درکارخانه صنایع کم مصرف ایرانیان نیز دست کم ۹ ماه مزد معوقه طلبکارند.

 

 

اعتصاب کارگران کارخانه «ماشین سازی تبریز»

 

هفدهم اسفند ماه- کارگران شاغل در کارخانه «ماشین سازی تبریز» صبح روز۱۷ اسفند ماه در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود در محوطه کارخانه تجمع کردند. مطالبات کارگران مربوط به ماه‌های دی وبهمن و نیز عیدی و پاداش پایان سال جاری است.همچنین حق بیمه کارگران پرداخت نشده است به طوری که حجم مطالبات تامین اجتماعی به حدود یک ونیم میلیارد تومان می رسد. کارگران در این تجمع اعتراضی خواستار امنیت شغلی و پرداخت مطالبات معوقه‌شان شدند.

 

 

اعتراض کارگران شرکت پیمانکاری نیروپژوه

 

هفدهم اسفند ماه- با وعده و وعید کارفرما به کارگران معترض مبنی بر اینکه در صورت پایان دادن به اعتراضات خود تمامی معوقات پرداخت و به حساب آنها واریز خواهد شد، کارگران شرکت نیروپژوه به اعتراض خود پایان داده و به کار بازمی گردند اما در کمال تعجب در پایان وقت اداری مطلع می‌شوند که کارفرما به جای واریز معوقات مزدی با همه آنها تسویه حساب کرده است. کارگران معترض خواستار دریافت معوقات مزدی خود و بازگشت به کار هستند.

 

 

اعتراض کارگران روز مزدی پالایشگاه آبادان

 

هفدهم اسفند ماه- ۱۵۰ کارگر روز مزدی پالایشگاه آبادان در استان خوزستان به شرایطی که از سوی پیمانکاران برای کار و پرداخت معوقات مزدی آنها تعیین شده است، اعتراض دارند. کارگران ماهانه مبلغی بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان در آمد دارند و به همین ترتیب نیز سابقه بیمه تامین اجتماعی آنها نیز به صورت روزمزدی محاسبه و پرداخت می‌شود. کارگران در اعتراض به این نوع قرارداد‌ها می‌‌گویند: نهایتا بتوانیم با این مزد از عهده نیازهای اولیه خانواده‌هایمان برآییم و این در حالی است که به دلیل نوع و ماهیت کار پالایشگاه همواره در معرض حوادث کار قرار داریم.

 

 

وضعیت کار و زندگی کارگران معدن-۱

 

شانزدهم اسفند ماه-‌از زبان کارگران معدن : هفت ساعت‌ونیم معمولا در روز[کار می کنیم]. برای هرروز هم ٢٧‌هزار و ٣٠٠ تومن به ما میدن،ما هر ماه باید دعا کنیم که مریض نشویم٬همین. راستش را بخواهید هیچ‌گاه هم تا سر ماه دوام نمی‌آوریم. ماه به نیمه نرسیده که پولمان تمام است… بسیاری مواقع حتی پولی برای غذاخوردن نداریم.ماهی چهار، پنج کیلو گوشت می‌خریم و به‌جایش از خیلی چیزهای دیگر صرف‌نظر می‌کنیم. این وضع ماست.

 

 

وضعیت کار و زندگی کارگران معدن-۲

 

شانزدهم اسفند ماه-‌از زبان کارگران معدن :اینجا که ما زندگی می‌کنیم سرپناه است نه خانه…برای همین سرپناه هم پنج، شش‌ میلیون پول پیش داده‌ایم و ماهی ٣٠٠، ۴٠٠ ‌هزار تومان هم می‌دهیم.ما توی رؤیایمان هم نباید خواب خانه ببینیم؛ چه رسد به واقعیت.ما که پولی برای رفتن اینها [فرزندانمان]به دانشگاه آزاد نداریم؛ پول کلاس کنکور و این‌جور چیزها هم ندارند که فرزندانشان دانشگاه سراسری قبول شوند. برای همین است که بچه‌ها‌یشان هم مثل خودشان کارگر می‌شوند… فرزندانشان به روزگار آنها دچار می‌شوند و نوه‌ها به سرنوشت بچه‌ها.

 

 

وزارت کار برای بیمه بیکاری کارگران پلاسکومانع تراشی می کند

 

شانزدهم اسفند ماه-‌وزارت کار اعلام کرد: تاکنون ۱۵۰۰ نفر از کارکنان پلاسکو به اداره کار جنوب غرب تهران مراجعه و ثبت نام کردند.از این تعداد…[فقط] بیمه بیکاری ۶۰۵ نفر از سوی تامین اجتماعی انجام شده که با تخصیص اعتبار لازم، کارگران یاد شده حقوق بهمن و اسفند خود را دریافت خواهند کرد.

 

 

وزارت راه و حقوق کارگران راه و شهرسازی

 

شانزدهم اسفند ماه- مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور راه روستایی:از بودجه ۱۱۵۰ میلیارد تومانی مصوب سال‌های ۹۴ و ۹۵ برای راه‌های روستایی تنها یک میلیارد آن محقق شده است و در شرایط بحرانی در زمینه پرداخت بودجه قرار داریم. امروز ۴۰۰هزار کارگر باید از پیمانکاران وزارت راه و شهرسازی حقوق دریافت کنند که هنوز وزارت راه نتوانسته بدهی این افراد را بپردازد.

 

 

اعتصاب کارگران کارخانه فرنخ و نازنخ

 

شانزدهم اسفند ماه- روز ۱۶ اسفند ماه کارگران کارخانه فرنخ و نازنخ در اعتراض به عدم دریافت مطالبات مزدی مقابل ساختمان استانداری قزوین تجمع کردند. طبق وعده‌های مدیر کل کاراستان قرار شد حداکثر تا روز هیجدهم اسفند وضعیت پرداخت مطالبات کارگران فرنخ و ناز نخ مشخص شود. بنابراین کارگران این دو کارخانه با اعتماد به وعده‌های داده شده موقتا به اعتراض صنفی خود خاتمه داده اند.

 

 

اعتصاب کارگران فصلی نی‌بُر‌ مجتمع کشت ‌و صنعت هفت تپه

 

شانزدهم اسفند ماه- حدود ۲۰۰ نفر از کارگران فصلی نی‌بُر‌ مجتمع کشت‌و صنعت هفت تپه روز ۱۶ اسفند ماه در اعتراض به پرداخت نشدن بیش از ۱۰ میلیارد تومان از حق بیمه از سوی کارفرما در محوطه مجتمع تجمع کردند. در صورت پرداخت این بدهی از طرف کارفرما، حدود ۱۸۰کارگر از مجموع ۳۵۰کارگر فصلی نی بر کنونی بازنشسته می‌شوند .همچنین به تاخیر افتادن یک ماه حقوق بهمن ماه، عیدی پاداش سال جاری و حق بهربرداری سالهای گذشته از دیگر مطالبات کارگران حاضر در اجتماع روز گذشته بوده است.

 

 

ممانعت دولت از افزایش دستمزد

 

شانزدهم اسفند ماه- دولت … مایل به افزایش واقعی حداقل دستمزد نیست، در صورت افزایش بیشتر حداقل دستمزد، دولت می بایست بار مالی پرداخت حقوق کارگران زیر مجموعه‌اش را در بودجه بیشتر کند و این به زعم دولت یعنی هزینه غیر ضروری…عدم تمایل یا مخالفت دولت با افزایش حداقل دستمزد، اقدامی برضد سازمان تامین اجتماعی است.

 

 

اعتصاب کارگران پیمانکاری فاز ۱۳ عسلویه

 

شانزدهم اسفند ماه- از بامداد روزدوشنبه ۱۶ اسفندماه بیش از ۴۰۰ نفر از کارگران چند شرکت پیمانکاری در اعتراض به چندین ماه معوقات مزدی خود در مقابل درب‌های ورودی محل کارشان دست به تجمع زدند. در ادامه اعتراض کارگران شرکت مپنا که از روز ۱۵ اسفند ماه آغاز شده، گروهی دیگر از کارگران شرکت‌های پیمانکاری استیم، اکسیرصنعت، نیروپژوه و تسکو نیز به این تجمع افزوده شده‌اند.

 

 

ادامه اعتصاب کارگران پیمانکاری فازهای ۲۲ و ۲۴ عسلویه

 

شانزدهم اسفند ماه- کارگران پیمانکاری فازهای ۲۲ و ۲۴ منطقه ویژه عسلویه که خواهان دریافت ۴ ماه معوقات مزدی خود هستند، صبح روزدوشنبه ۱۶ اسفند ماه سومین روز اعتراض صنفی خود را آغاز کردند. همچنین کارگران به شرایط نامناسب تامین آب مصرفی و وضعیت بهداشتی اقامتگاه‌های خود اعتراض دارند.

 

 

افت سطح دستمزد کارگران کشاورزی

 

پانزدهم اسفند ماه -متوسط قیمت محصولات و هزینه خدمات کشاورزی اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می دهد پاییز امسال در بخش دستمزد نیروی کار، دستمزد کارگر میوه چین مرد ۵۰۰ هزار و ۷۶۶ ریال و میوه چین زن ۳۶۳هزار و۹۳۵ ریال بود.همچنین، دستمزد کارگر تنک کار مرد ۵۱۰هزار و ۵۲۸ ریال و تنک کار زن ۲۹۲ هزار و ۶۹۰ریال بود ه است .این آمار افت میزان دستمزد کارگران کشاورزی را نشان می دهد.

 

 

اعتراض کارگران شهرداری زنجان

 

پانزدهم اسفند ماه – کارگران پیمانی شهرداری زنجان با تجمع مقابل ساختمان این شهرداری خواستار دریافت ۳ ماه مزد معوقه خود شدند . کلیه کارگران فضای سبز و امور خدماتی شهرداری زنجان به صورت پیمانی مشغول به کار بوده و قرارداد ثابت[ رسمی و دایم ] ندارند.

 

 

تجمع کارگران شهرداری کرج

 

پانزدهم اسفند ماه- جمعی از کارگران طرح کاشت۵۰۰ اصله نهال نارون در حاشیه بلوار خوارزمی واقع در منطقه ۶شهرداری کرج به عدم دریافت مزد ماه گذشته خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان شورای شهر تجمع کردند.

 

 

خصوصی سازی آموزش و امنیت شغلی آموزگاران

 

پانزدهم اسفند ماه‌-خصوصی شدن فضای فرهنگی و نظام آموزشی منجر به تضعیف امنیت شغلی معلمان شده است.در حالی که روسا و مدیران ارشد آموزش و پرورش [معمم و مکلا] هم‌زمان پنج شغل مدیریتی و درآمد بالایی دارند٬ معلمان با کمبودهای معیشتی دست به گریبان هستند.حداقل حقوق معلمان رسمی حدود یک میلیون است.معلمان حق‌التدریس در مدارس نیز حقوق ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان دریافت می کنند.

 

 

مخالفت مجلس با افزایش حداقل دستمزد

 

پانزدهم اسفند ماه-[نظر] کمیسیون اجتماعی مجلس درباره دستمزد سال۹۶ کارگران:بحث افزایش حقوق و دستمزد کارگران هر سال در ماه پایانی سال پیش می‌آید و یکسری کشمکش‌ها و دغدغه‌های اساسی برای حقوق کارگران مطرح می‌شود.فقط بحث کارگری مطرح نیست‌٬ بلکه بحث کارفرمایی هم مهم است.دغدغه این را داریم که در صورت افزایش بی‌رویه دستمزدها، کارگاه‌ها تعطیل شوند و باید بپذیریم که بهره‌وری … کارگری ما پایین است.

 

 

آغاز جلسات شورای عالی کاربرای تعیین مزد سال آینده

 

پانزدهم اسفند ماه- جلسه رسمی شورای عالی کار برای تعیین مزد۹۶ کارگران رسما کلید خورد. پس از تعیین رقم دو میلیون و۴۹۸ هزار تومان برای سبد معیشت مزدی کارگران از سوی ستاد مزد و ارائه آن به این شورا چانه‌زنی‌های مزدی۱۳ میلیون کارگر مشمول قانون کار آغاز می‌شود. تا اینکه تا پایان اسفند حداقل مزد سال ۹۶… نهایی شود.

 

 

اخراج دستجمعی کارگران کارخانه روغن نباتی اردبیل

 

پانزدهم اسفند ماه‌-کارفرمای کارخانه روغن نباتی اردبیل٬ پیش ازتعطیلی این واحد٬ ۸۴ کارگر را در آستانه شب عید، بدون پرداخت مزد اخراج کرد. اغلب کارگران به دلیل قرارداد موقت نمی توانند تحت پوشش بیمه بیکاری قرار بگیرند.

 

 

اعتصاب کارگران شاغل در فاز ۱۵-۱۶ عسلویه

 

پانزدهم اسفند ماه- کارگران شاغل در فاز‌های ۱۵ و ۱۶ عسلویه که به واسطه پیمانکاری آزمون فلز در پروژه‌های متعلق به شرکت تسکو مشغول کارند، از روزیکشنبه ۱۵ اسفندماه برای دریافت معوقات مزدی خود در حالت اعتراض هستند. از مهرماه سال جاری تاکنون هیچ پرداختی صورت نگرفته و کارگران که درحدود ۱۰۰ نفر هستند از روز گذشته تا بامداد امروز مقابل درب ورودی محل کارشان شب را سپری کرده‌اند.

 

 

اعتراض رانندگان اتوبوسهای شهر آبادان

 

پانزدهم اسفند ماه- صبح روزیکشنبه ۱۵ اسفند ماه گروهی از رانند‌ه‌های اتوبوسهای خطوط ناوگان مسافر بری درون استانی شهر آبادان مقابل ساختمان شهر داری این شهر دست به تجمع زدند.اعتراض کارگران در انتقاد به جابجایی پایانه مسافربری به خارج از شهر است چرا که آنان معتقدند این جابجایی از سوی شهرداری موجب کاهش کسب کار آنها شده‌است.

 

 

اعتراض کارگران شرکت پیمانکاری «مراغ»

 

پانزدهم اسفند ماه- کارگران پروژه راه سازی در شهرستان رامیان استان گلستان که تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری «مراغ» به کار مشغول هستند. به غیر از مطالبات مربوط به یک سال گذشته تا کنون، بابت چندین ماه حق بیمه پرداخت نشده وعیدی وپاداش پایان سال جاری نیز طلبکارند. در این پروژه کارفرما هر ماهه به کارگران قول می‌دهد که معوقات حقوقی آنان را پرداخت می‌کند اما باوجود گذشت یکسال هنوز این وعده محقق نشده است.

 

 

تجمع کارگران پیمانی آبفای مشکین شهر

 

پانزدهم اسفند ماه- صبح روز ۱۵ اسفندماه کارگران پیمانی آبفای مشکین شهر که تحت مسئولیت یک شرکت پیمانکاری کار می‌کنند در اعتراض به تعویق ۱۰ ماه حقوق ، حق عیدی و پرداخت نشدن چندین ماه حق بیمه‌شان به سازمان تامین اجتماعی دست به تجمع زدند. از آنجا که کارفرما از آذر ماه سال جاری کار در کارگاه را متوقف کرده ،نگرانی کارگران از عدم امنیت شغلی‌ افزایش یافته است.

 

 

سبد معیشت کارگران در کلان شهرها چقدر است ؟

 

پانزدهم اسفند ماه- رقم ۲ میلیون و ۴۸۹ هزار تومانی که به تازگی از سوی کارگروه ویژه مزد سال ۹۶ به عنوان سبد معیشت یک خانوار سه و نیم نفره اعلام شده است، تنها برای هزینه‌های سبد معیشت خانوارهای شهرها و نواحی مسکونی غیر از کلانشهرهاست چرا که با نگاهی گذار به هزینه‌های مسکن، آموزش و حمل و نقل درمی‌یابیم که این رقم جوابگوی هزینه‌های این اقلام نیست.

 

 

تجمع کارگران پلی اکریل

 

پانزدهم اسفند ماه- صبح روز۱۵ اسفند ماه بیش از دویست نفر از کارگران پلی اکریل اصفهان مقابل فرمانداری مبارکه تجمع کردند.تجمع کنندگان می گویند کارخانه تعطیل شده و هشت ماه است دستمزد نگرفته ایم.

 

 

مطالبه هنرمندان مجسمه‌سازی

 

چهاردهم اسفند ماه – درحاشیه نشست خبری هفتمین دوسالانه مجسمه‌سازی٬ گروهی از هنرمندان به شرایط معیشتی نا مناسب مجسمه‌ سازان کشور و عدم برخورداری آنها از بیمه٬ پوشش بیمه خدمات درمانی و درآمد متناسب با هزینه‌های زندگی اعتراض کردند.تفکراتی در نهاد‌های رسمی که حوزه مجسمه‌سازی را غرب‌زده معرفی می کند وتاثیرات هنر ملی ازهخامنشی تا قاجار را نادیده می گیرد٬ سبب نا امنی شغلی و معیشتی هنرمندان مجسمه‌سازی است.

 

 

مبارزه کارگران کارخانه ستبر گرانول

 

چهاردهم اسفند ماه- بیش از۶۰ کارگر کارخانه ستبر گرانول در اعتراض به عدم دریافت مزد معوقه هنگام تعطیلی این واحد و خواست بازگشایی کارخانه در مقابل ساختمان ادره کار تجمع کردند. کارخانه ستبر گرانول که در زمینه تولید انواع گرانول کاشی کف، دیوار، پرسلان و گرانیت در شهرستان تاکستان فعالیت می کرد٬ دو ماه پیش تعطیل شد.

 

 

تاخیر در پرداخت عیدی کارگران

 

چهاردهم اسفند ماه-‌مدیر کل روابط کار وزارت کار گفت:کارفرمایان باید عیدی کارگران را پرداخت کنند که براساس قانون مصوب، میزان عیدی هر کارگر معادل ۶٠ روز مزد یا دو ماه حقوق اوست. قانون‌گذار برای این میزان سقفی را تعیین کرده است و کارفرمایان ملزم نیستند … پرداخت کنند. سقف عیدی کارگران حدود دومیلیون‌و ۴٠٠ هزار تومان است.تاخیر در پرداخت عیدی مربوط به کارفرمایان است.

 

 

پرداخت عیدی بازنشستگان تامین‌اجتماعی با دشواری روبرو است

 

چهاردهم اسفند ماه- معاون فنی و درآمد سازمان تامین‌اجتماعی درباره عیدی پایان سال بازنشستگان سازمان تامین‌اجتماعی گفت: هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار موردنیاز برای این منظور فراهم شد که پرداخت آن از سه‌شنبه هفدهم اسفند آغاز و در یک هفته پرداخت می‌شود‌. البته مشکلاتی در تامین مالی وجود دارد.سازمان تامین‌اجتماعی از دولت ۱۲۰ هزار میلیارد تومان طلب دارد‌.

 

 

خواست محیط بانان

 

چهاردهم اسفند ماه- لایحه حمایت از جنگلبانان و محیط بانان هرچند با تاخیر اما سرانجام [ در دولت] تصویب شد. مساله این است که چرا این لایحه باید جزو آخرین لوایحی باشد که دولت در پایان دوره خودش تصویب می‌کند و به مجلس می‌دهد و تازه پس از این در مجلس رای می آورد یا خیر؟محیط بانان با حداقل معیشت و با زمان کاری که حدودا دوبرابر زمان کاری یک کارمند دولت است، برای کار خود وقت می‌گذارند. علی رغم اینکه سخت‌ترین شغل را دارند، متاسفانه جزو مشاغل سخت محسوب نمی شوند.

 

 

مطالبات کارگران معدن زغالسنگ البرز شرقی

 

چهاردهم اسفند ماه- کارفرمای این معدن صبح روزشنبه ۱۴ اسفند ماه معادل یک ماه مزد از مجموع چهار ماه مطالبات باقی مانده سال جاری را پرداخت کرده‌ است و کارگران در حال حاضرسه ماه معوقات مزدی مربوط به آذر، دی وبهمن را از کارفرما طلبکارند و هنوز مشکلاتی نیز در زمینه پرداخت حق بیمه کارگران به بیمه تامین اجتماعی وجود دارد.

 

 

اعتراض کارگران فنی‌ پست‌های فشار قوی برق

 

چهاردهم اسفند ماه- کارگران با بیان این که شغل ما حاکمیتی و تخصصی است و ایرادات مجمع تشخیص مصلحت، به هیچ وجه وارد نیست، می‌گویند: بایستی به صورت مستقیم، با ما قرارداد منعقد کنند و یکسان سازی را هم در دستور کار قرار دهند.

 

 

اعتصاب کارگران پیمانی فضای سبز اهواز

 

چهاردهم اسفند ماه- کارگران پیمانی فضای سبز ناحیه دو منطقه دو شهرداری اهواز که دست کم سه ماه مزد معوقه از کارفرمای خود طلبکارند؛ صبح روزشنبه ۱۴ اسفند ماه مقابل ساختمان مرکزی شهرداری اهواز تجمع کردند. کارگران معترض می‌‌گویند: تا این لحظه از سال که چند روزی بیشتر به پایان سال ۹۵باقی نمانده هنوز خبری از پرداخت عیدی وپاداش پایان سال نشده است.از دیگر موارد مورد اعتراض کارگران فضای سبز شهرداری منطقه دو اهواز محدودیت حق اولاد و بیمه خانواده‌های آنان و پرداخت چندین سال سنوات معوقه به کارگران است.

 

 

خواست کارگران کارخانه کاشی و سرامیک ایرانا ، امنیت شغلی‌ است

 

چهاردهم اسفند ماه- تعطیلی صنایع کاشی و سرامیک با هزارن کارگر در سراسر کشور معضلی جدی است. در دهه ۷۰ تا نزدیک به ۲ هزار کارگر در کارخانه کاشی و سرامیک ایرانا مشغول کاربودند،از مجموع کارگران باقیمانده ۱۴ نفر رسمی و ۲۶ نفر دیگر قراردادی که در آستانه بازنشستگی هستند، تعدادی از این کارگران از بابت دریافت سنوات بازنشستگی خود دچار مشکل هستند و از تیر ماه امسال مبالغی به آنها به صورت علی الحساب پرداخت شده.

 

 

سالها ممانعت از افزایش دستمزد ها

 

چهاردهم اسفند ماه- اقدام اخیر کارگروه ویژه مزد شورای عالی کار[ اعلام رقم دو میلیون و چهارصد و هشتادو نه هزار تومان ] حداقل باعث شد تا تمامی تردیدها در مورد ناکافی بودن دستمزدها از میان برود و مشخص شود که خانواده‌های کارگری در فقر اقتصادی به سرمی‌برند.

 

 

اعتراض کارگران کارخانه شیر پگاه گیلان

 

چهاردهم اسفند ماه- مدیر عامل کارخانه شیر پگاه گیلان از ابتدای ماه گذشته (دی ماه) با نصب اطلاعیه‌ای در محل کارخانه از کلیه کارگران خدماتی وپیمانی درخواست اخذ سفته‌های ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومانی و آوردن یک ضامن معتبر برای ادامه اشتغال کرده است. اخذ سفته و آوردن ضامن معتبر از طرف کارفرما به این دلیل است تا از طرح شکایت احتمالی کارگران جلوگیری کرده باشد.

 

 

رسمیت یافتن کار کودکان با اصلاح قانون کار

 

سیزدهم اسفند ماه -در قالب اصلاحیه قانون کار، همین حقوق اولیه کارگری هم به یغما می‌رود و معیشت و امنیت کارگران به کل رو به نابودی می‌نهد. تحت لوای این لایحه، نه‌تنها مقوله استاد- شاگردی دوران احمدی‌نژاد که بارها بر آن تأکید شده، دوباره روی کار می‌آید، بلکه کار کودک هم به رسمیت شناخته می‌شود.

 

 

اعتراض کارگران کارخانه‌های تولید فراورده‌های شیر

 

سیزدهم اسفند ماه- جمعی از کارگران بیکارشده کارخانه‌های لبنیات استان گلستان در اعتراض به وضعیت معیشتی خود مقابل استانداری تجمع کردند.در چند ماه گذشته دوازده کارخانه‎ لبنی در گلستان از چرخه تولید خارج شده است.همزمان اعلام شد؛ شرکت فونترا نیوزیلند بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده شیر و محصولات لبنی جهان با کسب معافیت مالیاتی وارد بازار ایران می شود.

 

 

کارزار معلمان و فرهنگیان؛حقوق عادلانه

 

سیزدهم اسفند ماه -حداقل حقوق پایه برای هر معلم، مبلغ ۳۰ میلیون ریال در نظر گرفته شود. کارزاری که از سه هفته پیش به‌راه افتاد،درواقع همگرایی معلمان و فرهنگیان به بودجه پیشنهادی دولت برای وزارت آموزش‌وپرورش بود که توانست اقبال عمومی را جلب کند.کمپین[ کارزار] بودجه عادلانه درواقع دو موضوع مهم یعنی افزایش حقوق معلمان وبهبود کیفیت آموزش در مدارس را مورد توجه قرار داد. ۱۱۰هزار نفر از فرهنگیان به‌صورت مجازی به این کارزار …پیوستند و۳۰ هزار امضا نیز به‌صورت دستی از مدارس جمع‌آوری شده است.

 

 

زحمتکشان واثر ویرانگر برنامه تعدیل اقتصادی

 

سیزدهم اسفند ماه‌-سالهاست در نتیجه به اجرا درآمدن سیاست‌های نئولیبرالیستی کارگران سهمی از ارزشی که مولد آن محسوب می‌شوند، نبرده‌اند و در نتیجه تا امروز در بدترین شرایط اقتصادی و اجتماعی قرار گرفته‌اند.دولت‌هایی که مسئولان آنها مدافع و مروج چنین اندیشه‌هایی باشند مخالف جدی بهبود زندگی طبقه کارگر هستند.

 

 

اعتراض کارگران پارس فولاد سبزوار

 

سیزدهم اسفند ماه- کارگران طرح پارس فولاد سبزوار که از آذرماه سال جاری تاکنون بابت مطالبات مزدی خود، بستانکارند، خواستار پرداخت معوقات خود شدند. کارفرمای این کارخانه گفته است مطالبات مربوط به ماه‌های آذر و دی در هفته پیشرو و عیدی، پاداش و دستمزد بهمن و اسفند سال آینده پرداخت خواهد شد.

اتحاد کارگر

تجمع اعتراضی کارگران پارسیلون به همراه خانوادهایشان

روز پنجشنبه(۱۹ اسفند ماه)کارگران معترض پارسیلون که تعدادشان نزدیک به ۲۰۰نفر با خانواده‌هایشان برآورد می‌شود با تجمع در مقابل ساختمان استانداری لرستان خواسته‌های صنفی خود را مطرح کردند.   منابع خبری در کارخانه پارسیلون با اعلام این خبر گفتند: حدود۱۳۰ نفر از مجموع ۵۳۰ کارگر شاغل در کارخانه «پارسیلون» را کارگران رسمی تشکیل می‌دهند که ... تجمع اعتراضی کارگران پارسیلون به همراه خانوادهایشان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

از سرگیری اعتراضات صنفی کارگران پیمانکاری عسلویه

بامداد امروز (۱۹ اسفندماه) کارگران پیمانکاری شرکت آزمون فلز واقع در فاز ۲۲ و ۲۴ اعتراض صنفی خود را از سر گرفتند.   حدود ۴۰۰ نفر از کارگران شرکت پیمانکاری آزمون فلز در روزهای گذشته اعتراضات صنفی خود جهت دریافت چهار ماه از معوقات مزدی خود را متوقف ساخته بودند.   به گفته یکی از ... از سرگیری اعتراضات صنفی کارگران پیمانکاری عسلویه

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

تجمع کارگران شرکت پایندان پلدختر در مقابل این شرکت

این کارگران روز گذشته در مقابل این شرکت مستقر در منطقه سراب جهانگیر تجمع کردند.   یکی از حاضران در این تجمع می‌گوید: ما نیروهای پیمانی شرکت پایندان هستیم که شش ماه است مطالبات مزدی ما پرداخت نشده است. مدیریت شرکت هم به هیچ وجه پاسخگوی ما نیست.   کارگران می‌گویند اگر کارفرما نخواهد معوقات ... تجمع کارگران شرکت پایندان پلدختر در مقابل این شرکت

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

تجمع کارگران شهرداری بروجرد با پهن کردن سفره خالی

روز گذشته(۱۷ اسفند ماه) گروهی از کارگران خدماتی وفضای سبز شهرداری بروجرد در اعتراض به ۶ ماه مزد معوقه به صورت نمادین با پهن کردن سفره خالی مقابل ساختمان شورای شهر تجمع کردند.   به گفته معترضین ، روز به روز بر بدهی‌های کارگران وشهرداری افزوده می شود ولی ما شاهد هیچ راه حل مناسبی ... تجمع کارگران شهرداری بروجرد با پهن کردن سفره خالی

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری