افشاگری اسنودن درباره دروغ شرکت سازنده جاسوس‌افزار پگاسوس

کارمند سابق سازمان اطلاعات آمریکا دروغ شرکت اسرائیلی سازنده جاسوس‌افزار پگاسوس درباره غیر ممکن بودن هک گوشی‌های رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه را فاش کرد.

ادامه

اسراییل, اسنودن, امریکا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, فرانسه

اسنودن؛ آمریکا هم باید با الزام صریح برای افشای اقدامات خود مواجه شود

افشاگری اخیر درباره جاسوسی آمریکا از سران اروپایی با کمک سرویس مخفی دانمارک در میانه سکوت واشنگتن، واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اروپای شمالی, اسنودن, المان, امریکا, جهان, جهان غرب, چین, حقوق بشر, دانمارک, سوئد, غرب اروپا, فرانسه, گزارش, نروژ

آمریکا، ائتلاف «پنج چشم» علیه چین شکل داد

یک خبرنگار مستقل اظهار کرد، آژانس‌های اطلاعاتی غربی توانسته‌اند به دلیل شبکه‌های رو به گسترش کابل‌های فیبر نوری حوزه خاورمیانه به داده‌ها و ترافیک ارتباطاتی این منطقه دسترسی پیدا کنند.

ادامه

اروپا, استرالیا, اسنودن, المان, امریکا, انگلستان, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, ژاپن, کانادا, گزارش, مصر, نیوزلند

تلاش سناتورهای جمهوری‌خواه برای مجاب کردن ترامپ به عفو اسنودن

پایگاه خبری پولیتیکو گزارش داد، چندین تن از قانون‌گذاران جمهوری‌خواه از رئیس جمهور در حال کناره‌گیری آمریکا می‌خواهند تا مقاطعه‌کار سابق و افشاگر آژانس امنیت ملی را مورد عفو قرار دهد.

ادامه

اسنودن, امریکا, امریکای شمالی, جهان, حقوق بشر, خبر رسانی, روسیه

چه چیزی مانع از سفر اسنودن به آلمان می‌شود؟

آیا سفر اسنودن به آلمان منع سیاسی دارد یا منع حقوقی؟ یک کارشناس حقوق جزایی بین‌المللی به این پرسش پاسخ می‌دهد.

 

اگر قرار باشد کسی درباره فعالیت‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا در اروپا اطلاعاتی داشته باشد، آن فرد ادوارد اسنودن است. یعنی همان کسی که با افشاگری‌های خود از فعالیت‌های جاسوسی این آژانس پرده برگرفت و نشان داد که چتر جاسوسی این آژانس بسیاری از سیاستمداران کشورهای اروپایی و از آن جمله صدراعظم آلمان، آنگلا مرکل، را نیز در بر می‌گرفته است. بدیهی است که کارگروه پارلمان آلمان برای روشن شدن پاره‌ای از ابهامات خواهان گفت‌وگوی مستقیم با اسنودن باشد. اما دولت آلمان مخالف است.

دولت آلمان درخواست دعوت از ادوارد اسنودن برای پاسخگویی به ابهامات پرونده جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا را تا کنون رد کرده و عنوان کرده است که در صورت سفر اسنودن به آلمان، این کشور موظف به تحویل او به مقامات آمریکایی است. این در حالی است که به باور حقوقدانی به نام نیکولاس گازآس چنین نگرانی بی‌اساس است.

نیکولاس گازآس معتقد است که بر اساس قوانین آلمان، این کشور الزامی برای تحویل اسنودن به ایالات متحده آمریکا ندارد. این حقوقدان در گفت‌وگو با رادیو دویچلند فونک DLF به پرسش‌هایی در این رابطه پاسخ داده است.

 

نیکولاس گازآس، کارشناس مسائل مربوط به حقوق جزایی بین‌المللی است و در دانشگاه کلن تدریس می‌کند. گازآس معتقد است که در صورت تمایل، دولت آلمان می‌تواند اسنودن را به برلین دعوت کرده و از این طریق پیرامون پرونده شنود و جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا در آلمان تحقیق کند.

در رابطه با پرونده جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا، پارلمان آلمان، بوندستاگ، کارگروهی را مسئول بررسی پیرامون جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا کرده بود. این کارگروه برای پرتوافکنی بر پاره‌ای از ابهامات نیاز به اطلاعاتی دارد که احتمالا اسنودن می‌تواند در اختیارشان بگذارد.

 

 

پیش‌شرط‌های سفر اسنودن به برلین

 

 

بر اساس توضیحات نیکولاس گازآس، برای آنکه اسنودن بتواند به برلین بیاید، باید دو پیش‌‌شرط تامین شود، یکی عنوان اقامت او در آلمان است و دیگری اطمینان از عدم تحویل او به آمریکا. این حقوقدان معتقد است که تامین هر دو شرط برای دولت آلمان کار دشواری نیست.

بر اساس قرارداد تحویل مجرمان بین آمریکا و آلمان از یکسو و بین آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا از سوی دیگر، تحویل یک مجرم به آمریکا تنها زمانی الزامی است که اتهام سیاسی این فرد در آلمان یا اتحادیه اروپا ثابت شده باشد. و چنین چیزی نه در آلمان و نه در اتحادیه اروپا روی داده است. در این رابطه حکم دستگاه قضایی آمریکا تعیین کننده نیست.

البته عدم پذیرش درخواست دعوت از اسنودن به آلمان، دلایل دیگری نیز دارد و احتمال اینکه دولت آلمان با دعوت اسنودن مخالفت کند، بسیار زیاد است. پیش از این نیز دولت آلمان به علت جلوگیری از تیره شدن مناسبات سیاسی با آمریکا درخواست دعوت از اسنودن را رد کرده بود.

 

البته احزاب اپوزیسیون می‌توانند در چنین صورتی به دادگاه  قانون اساسی آلمان فدرال شکایت کنند. گاز‌آس معتقد است از آنجا که کنترل پارلمانی بر مواردی از این دست مهم‌تر از نگرانی دولت آلمان از تیره شدن مناسبات سیاسی با کشور آمریکاست، رد پذیرش درخواست دعوت از اسنودن از لحاظ حقوقی صحیح نیست. این حقوقدان معتقد است که تصمیم درباره دعوت رسمی از اسنودن برای سفر به آلمان، پیش از آنکه یک تصمیم حقوقی باشد، یک تصمیم سیاسی است.

اسنودن: از ترامپ نترسید

به گزارش امروز (جمعه) خبرگزاری فرانسه، کارمند سابق آژانس امنیت داخلی آمریکا درارتباطی تصویری گفت: ‘ برای جهانی بهتر، نباید به اوباما امید داشته باشیم و از دونالد ترامپ بترسیم. باید خودمان جهان را بسازیم.’   ادوارد اسنودن شب گذشته درارتباط تصویری از روسیه با تماشاگران سینمایی درهلند از مردم خواست تا با همکاری، یکدیگر ... اسنودن: از ترامپ نترسید

ادامه

اسنودن, امریکا, امریکای شمالی, خبر

ویکی لیکس: اوباما به دروغ ادعا می کرد که از استفاده کلینتون ازسرور شخصی خبر نداشت

باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا که در ماه مارس ۲۰۱۵ ادعا می کرد از استفاده هیلاری کلینتون از سرور شخصی برای مکاتبات شغلی هنگام عهده دار بودن سمت وزیر خارجه خبر نداشت، دروغ می گفت.   به گزارش اسپوتنیک، سازمان افشاگر ویکی لیکس با استناد به مکاتبات دستیاران کلینتون چنین اتهامی مطرح کرده است. در ... ویکی لیکس: اوباما به دروغ ادعا می کرد که از استفاده کلینتون ازسرور شخصی خبر نداشت

ادامه

اسنودن, جهان, خبر, ویکی‌لیکس

کارمند سابق ام آی ۵ افشا کرد: احتمال هک انتخابات آمریکا توسط سیا و آژانس امنیت ملی است نه روسیه

کارمند سابق ام آی ۵ با ارائه استدلال هایی مخاطرات مؤسسات آمریکایی در هک کردن انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا را بیش از روس ها می داند. به گزارش خبرگزاری مهر، بحث هک شدن ایمیلهای حزب دموکرات تو سط روسیه موضوعی است که جنجالهای زیادی را در رقابتهای انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا باعث شده است. ... کارمند سابق ام آی ۵ افشا کرد: احتمال هک انتخابات آمریکا توسط سیا و آژانس امنیت ملی است نه روسیه

ادامه

امریکا, جهان, خبر

واشنگتن پست: اوباما باید اسنودن را عفو کند

روزنامه بانفوذ آمریکایی واشنگتن پست ، در پیروی از سازمان بین المللی دفاع از حقوق بشر از باراک اوباما ، رئیس جمهور آمریکا خواست که از ادوارد اسنودن ، کارمند سابق سازمان اطلاعات را که پناهندگی روسیه را دریافت کرده است، رفع اتهام شود. بلافاصله دو مقاله روز سه شنبه در سایت این روزنامه منتشر ... واشنگتن پست: اوباما باید اسنودن را عفو کند

ادامه

اسنودن, امریکا, جهان, خبر