روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ریشی سوناک نخست‌ وزیر انگلیس از اعزام ۱۶ هزار نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون این کشور به لهستان خبر داد. به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری اکسپرس، نخست‌وزیر انگلیس در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دونالد تاسک همتای لهستانی خود اعلام کرد: لندن به زودی ۱۶ هزار تن از نظامیان ... استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ادامه

اروپا, انگلیس, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, خبر, شرق اروپا, لهستان, ناتو

آمریکا، اروپا را درهم شکست

اروپا به یک رعیت کامل تبدیل شده است. به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت که آمریکایی‌ها اروپا را درهم شکستند و آن را دست نشانده خود کردند، آنها به سادگی اروپایی‌ها را “سرکوب” کردند. وی در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها به سادگی اروپا را زیر پا گذاشتند. آن را به ... آمریکا، اروپا را درهم شکست

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, امنیتی, تحلیل, جهان, روسیه

زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر در لهستان در فهرست اهداف نظامی مسکو قرار خواهند گرفت. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر ... زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, خبر, روسیه, شرق اروپا, لهستان

لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد

وزیر خارجه روسیه با اشاره به ادامه خط‌مشی آمریکا و متحدانش در ناتو برای تحمیل «شکست راهبردی» بر مسکو، هشدار داد: غربی‌ها به طور خطرناکی در آستانه یک درگیری نظامی مستقیم بین قدرت‌های هسته‌ای تعادل ایجاد کرده که می‌تواند عواقب فاجعه باری داشته باشد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، سرگئی لاوروف، ... لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد

ادامه

آمریکا, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, روسیه, سازمان ملل, غرب, ناتو

چرا مسکو بمب افکن‌های اتمی خود را در حالت آماده باش در مرزهای ناتو قرار داد؟

بمب افکن توپولف ۱۶۰ روسی که به عنوان بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین هواپیمای جنگی تاریخ شناخته می‌شود، می‌تواند ۴۰ تن مهمات را روی هواپیما حمل کند.

 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، در منتهی الیه شمال غربی روسیه و در فاصله کوتاهی از مرزهای ناتو، مسکو بزرگترین بمب افکن هسته‌ای جهان را در حالت آماده باش قرار داد. چند روز پیش، اپراتور ماهواره آمریکایی «پلانت لب»، از حضور چشمگیر ابر بمب افکن روسی «tu-۱۶۰» در پایگاه روسی «اولینا» که تنها ۲۰ مایل با مرز نروژ فاصله دارد، خبر داد.

 

بر اساس گزارشی که روزنامه بریتانیایی «سان» منتشر کرد، تصاویر ماهواره‌ای گرفته شده در ۷ اکتبر، هفت بمب‌افکن استراتژیک از نوع توپولف ۱۶۰ را در باند پایگاه هوایی واقع در شبه جزیره کولسکی مستقر شده اند.

 

توپولف ۱۶۰ یا به قول روس‌ها «قوی سفید»، ممکن است در نگاه اول نشان دهد که شما فقط در مقابل یک هواپیمای جنگی غول پیکر هستید که چند موشک حمل می‌کند، اما حقیقت فراتر از این چیزهاست و این قوی سفید خطرناک‌ترین بمب افکن استراتژیک از دوران شوروی تا به امروز است.

 

این هواپیما که به عنوان بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین هواپیمای جنگی تاریخ شناخته می‌شود، می‌تواند ۴۰ تن مهمات را روی هواپیما حمل کند و ۷ هزار و ۵۰۰ مایل را بدون توقف یا نیاز به سوخت‌گیری پرواز کند. همچنین این بمب افکن دارای سیستم سوخت‌گیری در طول پرواز است و ظرفیت مخزن آن ۱۳۰ تن است. تعداد خدمه آن شامل ۴ نفر است خلبان، کمک خلبان، تکنسین سلاح و تکنسین سیستم‌های دفاعی.

 

این بمب افکن که توسط دفتر توپولف در دوران شوروی طراحی شده است، دارای طول ۵۴ متر، وزن خالی ۱۱۰ تن است. حداکثر وزن آن حین برخاست ۲۷۵ تن، و قدرت شلیک ۱۲ موشک هسته‌ای کوتاه برد (۳۵۰۰ کیلومتر) را داراست.

 

هیولای هسته‌ای در نزدیکی حریم هوایی ناتو

 

اولین مدل از این هیولای پرنده هسته‌ای در دسامبر ۱۹۸۱ طراحی و سپس تولید واقعی آن در سال ۱۹۸۴ آغاز شد و حدود ۳۵ قطعه تا سال ۲۰۰۰ تولید شد. سپس مسکو در سال ۲۰۱۵، این بمب افکن را به شکل جدید تولید کرد. این بمب افکن استراتژیک مافوق صوت همچنین قادر به انحنای دهانه بال‌ها از ۲۰ تا ۶۵ درجه است و به موتورهای «کوزنتسوف» مجهز است.

 

در جولای گذشته روسیه بمب افکن استراتژیک قدرتمند خود را بر فراز قطب شمال آزمایش کرد. این بمب افکن که جنگنده‌های میگ ۳۱ آن را همراهی می‌کردند، به مدت ۷ ساعت در هوا پرواز کرد.

 

در بیش از یک بار، این هواپیماها – که غرب آنها را «بلک جک» می‌نامد – باعث ایجاد بحران‌هایی شد که ممکن بود به رویارویی نظامی با برخی از کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تبدیل شود.

 

برای مثال، نیروی هوایی فرانسه دو هواپیما از این نوع را در فوریه ۲۰۱۷، زمانی که در نزدیکی سواحل فرانسه در حال پرواز بودند، رهگیری کرد.

 

همچنین در ژوئیه ۲۰۲۱، دو هواپیمای روسی از همین نوع به حریم هوایی بریتانیا نزدیک شدند، و جنگنده‌های نیروی هوایی بریتانیا آنها را دور کردند.

 

«ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو در آن زمان گفت: «روس‌ها – به سادگی – آمادگی ما را آزمایش می‌کنند، اما همچنین قصد نشان دادن قدرت خود و تحریک ما را هم دارند» و تأکید کرد که پیام آنها «این است که ما از ناتو ترسی نداریم و می‌توانیم به عمق سرزمین‌های ناتو ورود و به آنها ضربه بزنیم».

جمعی از نمایندگان کنگره خواستار تغییر رویه بایدن در قبال جنگ اوکراین شدند

جمعی از نمایندگان حزب دموکرات کنگره آمریکا خواستار تغییر رویه جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در قبال جنگ اوکراین و  پی گیری مذاکرات بین کی‌یف و مسکو شدند.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا

سفیر ریاض در واشنگتن: این عربستان، عربستانِ سابق نیست

سفیر عربستان سعودی در ایالات متحده، در اشاره به تنش‌های پیش‌آمده کشورش و آمریکا گفت که این عربستان، عربستان پنج یا ده سال گذشته نیست.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, خاورمیانه, روسیه, سیاسی, شرق اروپا, عربستان سعودی, لهستان

وال استریت ژورنال: عربستان تهدید به فروش اوراق خزانه‌داری آمریکا کرد

روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا نوشت، در صورتی که کنگره قانونی مخالف گروه نفتی اوپک پلاس تصویب کند، عربستان اوراقی را که از وزارت خزانه‌داری آمریکا در اختیار دارد، به فروش می‌رساند.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, عربستان سعودی