مسکو: ناتو برای تقابل احتمالی با روسیه آماده می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه هدف کشورهای ناتو از رزمایش «مدافع ثابت‌قدم» آمادگی برای تقابل با روسیه است، گفت ادعای ناتو مبنی بر حمله ترکیبی روسیه علیه اعضای این ائتلاف تلاشی است برای توجیه نظامی‌گری اعضای ناتو. به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت رزمایش بزرگ «مدافع ثابت‌قدم» ناتو نشان ... مسکو: ناتو برای تقابل احتمالی با روسیه آماده می‌شود

ادامه

آمریکا, اروپا, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش, ناتو

واکنش مسکو به اظهارات بورل درباره پایان جنگ اوکراین/ بورل: موجودیت اوکراین به غرب وابسته است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به اظهارات دیپلمات ارشد اروپایی گفت تنها راه برقراری صلح در اوکراین، توقف حمایت‌های تسلیحاتی غرب است. به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت هر فرمول صلحی در مناقشه اوکراین به قطع حمایت‌های تسلیحاتی غرب از کی‌یف ختم می‌شود. این سخنگو به اظهارات «جوزپ بورل» مسؤول ... واکنش مسکو به اظهارات بورل درباره پایان جنگ اوکراین/ بورل: موجودیت اوکراین به غرب وابسته است

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اوکراین, جنایات جنگی, جنگ سرد, روسیه, شرق اروپا, صلح, غرب, گزارش

مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

بوداپست اظهارات غرب درباره وقوع جنگ در اروپا را نشان دهنده مقاصد واقعی این بلوک قدرت دانست و گفت آمریکا در مناقشه اوکراین منافع شخصی دارد. به گزارش ایسنا ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان گفت اظهارات رهبران اتحادیه اروپا درباره جنگ در اروپا نشان‌دهنده مقاصد واقعی آنان است، اما آن‌ها دارند با آتش‌بازی می‌کنند. جوزپ بورل، ... مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, صلح, لهستان, مجارستان

چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

براساس گزارشی به نقل از وزارت خارجه آمریکا، مقامات چین پس از مذاکرات نوامبر ۲۰۲۳ با ایالات متحده از ادامه مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده و به گزینه‌های پیشنهادی «پاسخ اساسی» ارائه نکرده‌اند. به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری «سمافور» امروز پنجشنبه، به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: «متأسفانه، جمهوری خلق ... چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند. با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را ... خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا

رایزنی‌های دبیرکل ناتو درباره استفاده اوکراین از «بمب کثیف»

دبیرکل ناتو درباره ادعای استفاده اوکراین از «بمب کثیف» با وزرای دفاع آمریکا و انگلیس گفتگو کرد.

 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو با «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا و «بن والاس»، وزیر دفاع انگلیس، درباره ادعاهای روسیه نسبت به احتامل استفاده اوکراین از بمب کثیف گفتگو کرد.

 

دبیرکل ناتو در توئیتی نوشت: «درباره ادعای دروغ روسیه با آستین و والاس صحبت کردم و این ادعای مسکو را که اوکراین در حال آماده شدن برای استفاده از بمب کثیف در قلمرو خود است، مورد توجه قرار دادم، هرچند متحدان ناتو این ادعا را رد می‌کنند. روسیه نباید از این ادعا به عنوان بهانه‌ای برای تشدید تنش استفاده کند. ما در حمایت خود از اوکراین ثابت قدم هستیم.»

 

استولتنبرگ پیش از این در مصاحبه‌ای برای پولیتیکو گفته بود که معتقد نیست اوکراین بتواند از «بمب کثیف» در خاک خود استفاده کند.

 

پیشتر روز دوشنبه، «ایگور کریلوف»، رئیس نیروهای حفاظت هسته‌ای، شیمیایی و بیولوژیکی روسیه (NCB) گفته بود که رژیم کی یف ممکن است انفجار بمب کثیف را انجام دهد. وی توضیح داد که در صورت انفجار بمب کثیف، ایزوتوپ‌های رادیواکتیو توسط سیستم نظارت بین المللی مستقر در اروپا شناسایی می‌شود و پس از آن روسیه به استفاده از سلاح هسته‌ای تاکتیکی متهم خواهد شد. به گفته کریلوف، بمب کثیف ممکن است حاوی اکسید اورانیوم از عناصر سوخت هسته‌ای ضعیف شده باشد که در انبارهای سوخت تخلیه شده نیروگاه‌های هسته‌ای ذخیره شده است. علاوه بر این، ذرات رادیواکتیو ناشی از ذخیره‌سازی سوخت هسته‌ای تهی‌شده هسته‌ای چرنوبیل می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.

 

این مقام نظامی توضیح داد که «بمب کثیف» ظرفی با ایزوتوپ‌های رادیواکتیو و مواد منفجره است و هنگام انفجار مواد هسته‌ای با موج انفجار پخش می‌شود و مناطق وسیعی را آلوده می‌کند که مسمومیت با تشعشعات ایجاد خواهد کرد.

 

از سوی دیگر، سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه دیروز تصریح کرده بود که احتمال استفاده اوکراین از بمب کثیف (بمب حاوی مواد رادیواکتیو) در سرزمین‌های خود با هدف محکوم کردن مسکو در این خصوص وجود دارد.

 

از سوی دیگر، دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین هم با واقعی خواندن تهدید استفاده کی یف از «بمب کثیف» تاکید کرد که تصمیم گیری درباره باور کردن یا نکردن خطر ناشی از آن، برعهده کشورهای غربی است.

 

پسکوف گفت: این واقعیت که آنها (غربی‌ها) به اطلاعات طرف روسی اعتماد ندارد، به این معنا نیست که تهدید استفاده از یک بمب کثیف، دیگر احساس نشده و از بین می‌رود. تهدید همچنان به قوت خود باقی است. این اطلاعات توجه نمایندگان وزارت دفاع روسیه را جلب کرده و حالا به غربی‌ها بستگی دارد که بخواهند این تهدید را باور کنند یا نه.

 

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز امروز در اظهاراتی جداگانه به این نکته اشاره کرد که مسکو خود را آماده می‌کند تا موضوع استفاده احتمالی کی‌یف از بمب کثیف را در سازمان ملل متحد مطرح کند.

 

نگرانی‌های مسکو درباره این موضوع، در بحبوحه افزایش هراس‌ها بین مقامات و رسانه‌های غربی از وقوع جنگ اتمی در اوکراین مطرح شده است؛ در واقع بسیاری از رسانه‌ها و مقامات غربی به وضوح از دکترین روسیه درباره سلاح اتمی بی اطلاع بوده و یا به طور عامدانه درباره این موضوع دروغ پردازی می‌کنند. بر اساس دکترین روسیه، استفاده از سلاح اتمی بدون وجود تهدیدی ملموس علیه این کشور، ممنوع است.

 

«بمب کثیف» که به «دستگاه انتشار رادیولوژیکی» یا RDD نیز معروف است، از ترکیب یک ماده انفجاری متعارف با مواد رادیواکتیو، تشکیل می‌شود. چنین بمبی معمولاً برای انتشار غبار یا دود رادیواکتیو و ایجاد آلودگی رادیواکتیوی، از دینامیت یا سایر مواد منفجره بهره می‌برد.

صندوق بین‌المللی پول: نیمی از منطقه یورو در زمستان ۲۰۲۲ وارد رکود خواهند شد

«صندوق بین‌المللی پول» با تاکید بر تاثیر ناچیز تحریم‌ها بر اقتصاد روسیه اعلام کرد نیمی از اقتصادهای منطقه یورو در زمستان امسال (۲۰۲۲)، وارد رکود خواهند شد.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اقتصادی, المان, اوکراین, تحریم, جنگ سرد, جهان, روسیه, رومانی, شرق اروپا, صندوق بین‌المللی پول, کرواسی, گزارش, لهستان

اعزام تروریست ها از سوریه به اوکراین برای نبرد با روسیه

برخی منابع مخالفان سوری فاش کردند که گروهی از عناصر تروریستی و شبه نظامیان نزدیک به ترکیه از استان ادلب سوریه برای نبرد با روسیه به اوکراین اعزام شده‌اند.

ادامه

اوکراین, ترکیه, تروریسم, جنگ سرد, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه, شرق اروپا

نماینده چین: آمریکا در مسئله حقوق بشر با ریاکاری بسیار و استاندارد دوگانه عمل می‌کند

اگر آمریکا واقعا به جنایت علیه بشریت اهمیت  می‌دهد، باید در مورد جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی ارتش آمریکا در عراق، افغانستان، سوریه و دیگر کشورها تأمل کند و پاسخگوی جان غیرنظامیان بی‌گناهی باشد که با گلوله‌های سربازان ارتش آمریکا جان خود را از دست داده‌اند.

ادامه

افغانستان, امریکا, تحلیل, جنایات جنگی, جهان, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, سوریه, عراق, نسل کشی, هنگ کنگ