«امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

کشورهای “شمال جهانی” در انبوهی از سیستم‌های تسلیحاتی‌ای غرق شده‌اند که توانایی چند بار نابودی جهان را دارند. این کشورها نه تنها ارتش‌های مرگبار و خطرناکی دارند، بلکه بزرگ‌ترین صادرکننده تسلیحات به سایر نقاط جهان نیز هستند و به درگیری‌هایی دامن می‌زنند که با دیپلماسی حل‌وفصل‌شدنی‌اند. هرچه زرادخانه تسلیحات آن‌ها بزرگ‌تر باشد، اعتماد به‌نفسِ این ... «امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, افغانستان, اقتصادی, امپریالیسم, چین, روسیه, ژاپن, شرق, شرق آسیا, عراق, فرانسه, فقر, کره جنوبی, گروه ۷, مقاله, ناتو

کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

کشور‌های قطب خاورمیانه و آفریقا از بیم اقتصاد راکد آمریکا به دنبال خارج کردن ذخایر طلای خود از آمریکا هستند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نشریه آمریکایی هوستون پست نوشت: کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد ایالات متحده خارج می‌کنند. به نوشته این نشریه، کشور‌هایی که چنین اقداماتی را انجام می‌دهند عبارتند از ... کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

ادامه

آفریقا, آفریقای جنوبی, آمریکا, اقتصادی, الجزایر, خاورمیانه, خبر, سنگال, عربستان سعودی, غنا, مصر, نیجر

نروژ غرب را به استاندارد‌های دوگانه در مورد غزه متهم کرد

وزیر امور خارجه نروژ در نشست ریاض غرب را به استاندارد‌های دوگانه در مورد غزه متهم کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ اسپن بارت اید، وزیر امور خارجه نروژ امروز دوشنبه در دومین روز از مجمع جهانی اقتصاد که در ریاض، پایتخت عربستان سعودی برگزار شد، کشور‌های غربی را به استاندارد‌های دوگانه متهم کرد. با شروع ... نروژ غرب را به استاندارد‌های دوگانه در مورد غزه متهم کرد

ادامه

اسراییل, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جهان, حقوق بشر, روسیه, زنان, عربستان سعودی, غرب, فلسطین, کودکان, نروژ

الجزایر: به زودی به بانک توسعه بریکس می‌پیوندیم

«لعزیز فاید» وزیر دارایی الجزایر گفت: پرونده پیوستن الجزایر به بانک توسعه بریکس در مراحل پایانی قرار دارد. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شبکه المیادین، فاید افزود: در واشنگتن با رئیس بانک جدید توسعه بریکس دیدار و درباره موضوع پیوستن الجزایر به این نهاد مالی بین‌المللی گفت و گو کرده است. وی اضافه کرد: ... الجزایر: به زودی به بانک توسعه بریکس می‌پیوندیم

ادامه

آرژانتین, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتیوپی, اروگوئه, اقتصادی, الجزایر, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بنگلادش, جهان, چین, روسیه, صندوق بین‌المللی پول, عربستان سعودی, گزارش, مصر, هندوستان

ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

وزیران خارجه چین و بولیوی در دیداری مشترک در پکن، بر تمایل دو کشور مبنی بر ارتقای همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند. به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دپارتمان آمریکای لاتین و کارائیب وزارت امور خارجه چین در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: وانگ یی وزیر ... ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اقتصادی, بریکس, بولیوی, پرو, چین, روسیه, شرق آسیا

پکن: چین و اروپا نیاز به راه‌های ارتباطی بیشتری دارند

مقامات چینی در دیدار با «الکساندر دی کرو» نخست وزیر بلژیک، تاکید کردند که چین و اروپا نیاز به راه‌های ارتباطی بیشتری دارد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، الکساندر دی کرو نخست وزیر بلژیک برای دیدار با مقامات چینی روز جمعه (۲۲ دی) وارد پکن شده بود، با شی جین پینگ رئیس جمهور و لی چیانگ نخست وزیر چین دیدار کرد.

شی در این دیدار با اشاره به اینکه پکن برای توسعه روابط چین و بلژیک اهمیت زیادی قائل است، اظهار داشت که همکاری دوجانبه از زمان برقراری روابط دیپلماتیک در ۵۳ سال پیش نتایج مثمر ثمری را به همراه داشته است و به نفع دو ملت بوده است.

وی افزود: پکن و بروکسل هر دو از جهانی شدن اقتصادی بهره مند هستند و منافع مشترکی در قبال حمایت گرایی و حفظ تجارت آزاد دارند.

شی با بیان اینکه ما از مخالفت آشکار دی کرو با قطع زنجیره‌های صنعتی و تامین در بسیاری از موارد قدردانی می‌کنیم، تاکید کرد که از شرکت‌های بلژیکی برای سرمایه گذاری در چین استقبال خواهیم کرد و آماده هستیم که محیط تجاری مناسب با این بازرگانان فراهم کنیم.

وی همچنین خواستار ایجاد یک محیط تجاری منصفانه، شفاف و بدون تبعیض برای شرکت های چینی شد.

رئیس جمهور چین گفت: دو طرف می‌توانند نقاط قوت خود را برای گسترش همکاری در زمینه‌های حمل و نقل، لجستیک و بیوداروها ترکیب کنند و زمینه‌های توسعه برای همکاری درفناوریٔ‌های نوین از جمله سبز و اقتصاد دیجیتال را بررسی و فراهم کنند.

وی از دو طرف خواست تا ادارات دولتی، قوه مقننه و مناطق تابعه کشور را برای تقویت تبادلات و گفتگو، گسترش گردشگری و تبادل دانش آموزان، سازماندهی فعالیت‌های فرهنگی در مقیاس بزرگ در کشور یکدیگر و انجام تحقیقات در مورد حفاظت از پانداهای غول پیکر تشویق کنند. .

شی گفت:پکن مایل به گسترش ارتباطات و همکاری با بروکسل در موضوعاتی از جمله تغییرات اقلیمی و حفاظت محیط زیست تحت چارچوب‌های چندجانبه مانند سازمان ملل است.

وی با تاکید بر اینکه چین در سیاست خود در قبال اروپا ثابت‌قدم است، خاطرنشان کرد: پکن همیشه اتحادیه اروپا را به عنوان یک شریک می‌داند و امیدوار است که این اتحادیه به عنوان یک نیروی مهم در دنیای چند قطبی نقش مثبت و سازنده‌ای ایفا کند.

وی افزود: در مواجهه با شرایط متغیر و بی‌ثبات جهانی، چین و اروپا نیاز به ایجاد راه های ارتباطی بیشتری دارند.

رئیس جمهور چین اظهار کرد که دو طرف باید برای ترویج چند قطبی سازی و جهانی‌سازی اقتصادی که به نفع همه باشد، همکاری نزدیک‌تری داشته باشند و مشترکا صلح، ثبات و رفاه جهانی را ارتقا دهند.

وی افزود: پکن مایل به همکاری با اتحادیه اروپا برای گسترش روابط دو جانبه در سال ۲۰۲۴ است که بلژیک به عنوان ریاست دوره ای این اتحادیه نقش مثبتی در این زمینه ایفا می‌کند.

الکساندر دی کرو در این دیدار با بیان اینکه روابط پروکسل و پکن،تاثیری برای روابط کشورهای اروپایی با چین داشته است، خاطرنشان کرد که بلژیک به سیاست چین واحد پایبند خواهد بود و گفت وگوی صریح با پکن برای گسترش تفاهم و توسعه مستمر و روابط دوجانبه در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و غیره، انجام خواهد داد.

دی کرو گفت: بروکسل با قطع زنجیره های صنعتی و عرضه مخالف بوده و از شرکت‌های چینی برای انجام همکاری در بلژیک استقبال می‌کند و امیدوار است که مبادلات فرهنگی و تردد شهروندان را تقویت شود.

نخست وزیر بلژیک با بیان اینکه میان شرایط متغیر و متلاطم جهانی، دنیا به چین و اروپا برای گسترش رشد اقتصادی جهان، رسیدگی به تغییر اقلیمی و ایجاد جهانی با ثبات تر، نیاز دارند، تاکید کرد که بروکسل به عنوان ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا مایل به ایفای نقش فعال در توسعه روابط دو جانبه است و امیدوار است که این سفر به ارتقای روابط بلژیک – چین – اتحادیه اروپا کمک کند.

لی چیانک نخست وزیر چین در دیدارش با دی کرو تاکید کرد که در طول ۱۰ ساله گذشته، روابط دو کشور به طور پیوسته رو به جلو بوده و سطح همکاری‌ها در زمینه های مختلفی ارتقای یافته و منافعی برای دو ملت به همراه داشته است.

لی گفت: چین آماده همکاری با بلژیک برای احترام متقابل، دستیابی به منافع متقابل و نتایج برد – برد، باز بودن و فراگیر بودن، تقویت ارتباطات استراتژیک، ایجاد اعتماد متقابل سیاسی و بهره گیری از پتانسیل همکاری است.

وی افزود: پکن مایل به گسترش روابط تجاری، همکاری‌های لجستیکی و بندری، تجارت الکترونیک فرامرزی با بروکسل است.

این مقام چینی از دو طرف خواست تا مبادلات و همکاری‌ها را در زمینه نوآوری‌های علمی و فناوری،حفاظت از محیط زیست، کشاورزی مدرن، زیست پزشکی، انرژی هسته‌ای غیرنظامی،هوش مصنوعی، تبادلات فرهنگی، آموزشی و جوانان گسترش دهند.

دی کرو هم در این دیدار خاطرنشان کرد که بلژیک و چین شرکای همدیگر هستند و همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور به سرعت در حال رشد است.

پس از مذاکرات، لی و دی کرو شاهد امضای تعدادی از اسناد همکاری دوجانبه در زمینه اقتصاد، تجارت، کشاورزی و مواد غذایی بودند.

پافشاری بر نظریه‌های نادرستِ خودساخته

نویسندگان بورژوالیبرال مشکل‌‌های موجود در سیستم سرمایه‌داری را اغلب نه با تحلیل خصلت‌های ذاتی آن بلکه با ناپایداری دولت‌های خاص توضیح می‌دهند. آنان به این ترتیب باور کردن به تئوری‌های نادرست‌شان در مطلوب‌تر جلوه دادن سرمایه‌‌داری می‌توانند ادامه دهند، مادام که انتقام جویی سیاسی را دلیلی برای ایجاد فلاکت‌ها نشان می‌دهند. برای نمونه‌، این‌گونه وانمود ... پافشاری بر نظریه‌های نادرستِ خودساخته

ادامه

آلمان, آمریکا, استثمار, اقتصادی, امپریالیسم, اوکراین, جهان, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, ژاپن, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, غرب, فاشیسم, مقاله, نئولیبرالیسم

آمریکا واردات نفت از روسیه را از سر گرفت

در اکتبر ۲۰۲۳ ایالات متحده آمریکا برای اولین بار در یک سال و نیم اخیر از روسیه نفت وارد کرد و در ماه نوامبر این سال نیز مجدد از روسیه نفت خریداری کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ در ماه اکتبر سال ۲۰۲۳ میلادی، ایالات متحده آمریکا برای اولین بار در یک سال و نیم اخیر ... آمریکا واردات نفت از روسیه را از سر گرفت

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, تحریم, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا

تاکید چین و مالدیو بر ارتقای روابط به سطح راهبردی

«شی جین‌پینگ» رییس جمهور چین در دیدار با «محمد موئیزو» رئیس جمهور مالدیو بر ارتقای روابط فیمابین به سطح راهبردی تاکید کرد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، «محمد موئیزو» رئیس جمهور مالدیو که برای دیدار با مقامات ارشد چینی روز دوشنبه وارد پکن شده است، عصر امروز (چهارشنبه) با «شی جین‌پینگ» همتای ... تاکید چین و مالدیو بر ارتقای روابط به سطح راهبردی

ادامه

اقتصادی, جنوب آسیا, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش, مالدیو, محیط زیست, همکاری استراتژیک

انتقاد اسلواکی از «اشتباهات تکان‌دهنده و دردناک» غرب از وضعیت روسیه و اوکراین

نخست‌وزیر اسلواکی معتقد است: تامین مالی و مسلح کردن اوکراین «هدر دادن بیهوده منابع انسانی و پول» است که تنها ثمره‌اش پر کردن گورستان‌های اوکراین با «هزاران سرباز کشته‌شده» است. به گزارش ایسنا، مقاله رابرت فیتسو، نخست‌وزیر اسلواکی رد خواسته رئیس‌جمهوری این کشور است که از او خواسته بود به کی‌یف سلاح بفرستد. فیتسو پس ... انتقاد اسلواکی از «اشتباهات تکان‌دهنده و دردناک» غرب از وضعیت روسیه و اوکراین

ادامه

اروپای مرکزی, اسلواکی, اقتصادی, اوکراین, تحریم, تحلیل, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا