رایزنی پوتین و شی جین‌پینگ با تاکید بر «دفاع قاطع از حاکمیت»

مشاور ریاست جمهوری روسیه روز پنجشنبه، با بیان اینکه تبادلات مالی بین روبل روسیه و یوآن چین بیش از ۹۰ درصد است، گفت: در تماس تلفنی بین روسای جمهوری روسیه و چین، مسائلی پیرامون همکاری اقتصادی و مالی بین دو کشور مورد گفت‌وگو قرار گرفت. به گزارش ایسنا، یوری اوشاکف، مشاور ولادیمیر پوتین در امور ... رایزنی پوتین و شی جین‌پینگ با تاکید بر «دفاع قاطع از حاکمیت»

ادامه

آمریکا, اقتصادی, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, سیاسی, شرق آسیا, شرق اروپا, گزارش

کیم جونگ اون هشدار داد: فقدان تامین غذا، مساله سیاسی جدی است

رسانه دولتی پیونگ‌یانگ امروز (پنجشنبه) گزارش دادند، رهبر کره‌شمالی پس از گفتن اینکه عدم ارائه نیازهای اساسی در زندگی از جمله غذا «مسئله جدی سیاسی» است، راه‌هایی را برای بهبود توسعه اقتصادی خواستار شد. به گزارش ایسنا، به گزارش کی‌سی‌ان‌ای، این سخنان کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در حین صحبت از توسعه منطقه‌ای در جریان ... کیم جونگ اون هشدار داد: فقدان تامین غذا، مساله سیاسی جدی است

ادامه

اقتصادی, تحریم, جهان, شبه جزیره کره, کارگران, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش

اذعان آمریکا به سرقت روزانه ۶ هزار بشکه نفت ایران

آمار‌های وزارت انرژی آمریکا نشان می‌دهد این کشور در ۱۰ ماهه سال ۲۰۲۳ معادل ۶ هزار بشکه در روز نفت ایران را سرقت کرده است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا در جدیدترین گزارش خود از واردات ۷۵۲ هزار بشکه نفت خام ایران توسط این کشور در دهمین ماه سال ۲۰۲۳ خبر داده است. این آمار مربوط ... اذعان آمریکا به سرقت روزانه ۶ هزار بشکه نفت ایران

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, الجزایر, امارات, ایران, تحریم, عراق, عربستان سعودی, کویت, گابن, گزارش, نیجریه

ضرورت مبارزۀ هم‌زمان با دیکتاتوری ولایی و امپریالیسم در راه آزادی، حاکمیت ملی، صلح، و عدالت اجتماعی

هفتۀ گذشته رسانه‌های مجاز کشور دو گزارش نمایشی و عملا وقیحانه دربارۀ خامنه‌ای “نمایندۀ خدا بر زمین” و رئیس‌جمهور برگمارده‌اش ابراهیم رئیسی منتشر کردند. اینکه چرا واکنش بخش عمده‌ای از جامعه به این گونه نمایش‌های حکومتی بی‌اعتنایی و تمسخر است روشن است. حکومت ولایی در سطح وسیعی در جامعه کاملاً بی‌اعتبار شده و درۀ ژرف ... ضرورت مبارزۀ هم‌زمان با دیکتاتوری ولایی و امپریالیسم در راه آزادی، حاکمیت ملی، صلح، و عدالت اجتماعی

ادامه

آزادی, آمریکا, استبداد, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, انقلاب ملّی-دموکراتیک, ایران, تحریم, ژئوپلیتیک, سازمان ملل, سرمایه‌داری, صلح, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, غرب, فلسطین, مبارزه طبقاتی, محیط زیست, نئولیبرالیسم

اعلام آمادگی جمهوری لائوس برای پیوستن به گروه «بریکس»

وزیر دولت جمهوری لائوس اعلام کرد که کشورش که هم‌اکنون عضو ناظر گروه «بریکس» است، تمایل دارد عضو رسمی این گروه باشد. به گزارش خبرگزاری مهر، «خام چن فونگ وو سی»، وزیر برنامه ریزی و سرمایه گذاری جمهوری دموکراتیک خلق لائوس امروز چهارشنبه در گفت‌وگو با «اسپوتنیک» تمایل کشورش برای پیوستن به کشورهای عضو گروه ... اعلام آمادگی جمهوری لائوس برای پیوستن به گروه «بریکس»

ادامه

آفریقای جنوبی, اقتصادی, برزیل, بریکس, جهان, چین, خبر, روسیه, لائوس, هندوستان

پوتین: از کریدور شمال-جنوب برای تحویل کالا به‌آفریقا بهره می‌گیریم

رئیس‌جمهوری روسیه از کشورهای غربی به‌ خاطر آنچه به بن‌بست کشاندن توافق غلات خواند،‌ انتقاد کرد و گفت: این کشور مصمم است از کریدور شمال – جنوب برای تحویل کالا به آفریقا بهره گیرد.

ولادیمیر پوتین پنجشنبه در آیین آغاز به کار نشست عمومی دومین مجمع اقتصادی و بشردوستانه روسیه و آفریقا در سن‌پترزبورگ روسیه که با حضور جمعی از رهبران و مقامات ارشد قاره سیاه در حال برگزاری است، افزود:‌ این کریدور حمل‌ونقل امکان تحویل راحت کالا به آفریقا و بازگشت را فراهم می کند و در این راستا از آن بهره خواهیم گرفت.

به گزارش ایرنا، کریدور شمال – جنوب که در آغاز راه، محصول اراده و عزم روسیه، ایران و هند در سال ۲۰۰۰ میلادی برای ایجاد گذرگاه حمل و نقل بار بود، در طول سال های بعد، شاهد پیوستن شمار دیگری از کشورها به این مسیر تزانزیتی بود.

آنچه برای این کشورها در پیوستن به این مسیر ترانزیتی انگیزه بخش بود این بود که مسیرهای متداول برای ارسال کالا از هند به سمت سن پترزبورگ روسیه که از کانال سوئز عبور می‌کند، حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد اما کریدور ایران در این مسیر تنها هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که بهره گیری از این ظرفیت، ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینه‌های حمل و نقل را کاهش می‌دهد.

کشورهای غربی مانع از عرضه غلات و کود روسیه به آفریقا می‌شوند

رئیس جمهوری روسیه در بخش دیگری از سخنان خود در جمع برخی رؤسای جمهور و مقام‌های ارشد کشورهای آفریقایی تصریح کرد:‌ کشورهای غربی مانع از عرضه غلات و کود می‌شوند، در حالی که ریاکارانه فدراسیون روسیه را به بحران جهانی غذا متهم می‌کنند.

وی در ادامه به توافق روسیه،‌ اوکراین،‌ترکیه و سازمان ملل متحد درباره انتقال غلات اوکراین و کود و محصولات روسیه از طریق دریای سیاه که ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱ منعقد شد اما کمتر از یکسال بعد، روسیه از تمدید آن به دلیل عدم اجرای تعهدات در قبال این کشور خودداری کرد، پرداخت.
پوتین با ارائه آماری در این زمینه گفت: در طول حدود یکسال اجرای توافق غلات، ۳۲.۸ میلیون تن محموله از اوکراین خارج شد که بیش از ۷۰ درصد آن به کشورهای ثروتمند رفت و تنها کمتر از یک میلیون تن محموله به فقیرترین کشورهای آفریقا رسید.

دروغ، رویه برخی کشورهای غربی است

وی با بیان اینکه دروغ گفتن به رویه تعدادی از کشورهای غربی در دهه‌ها و قرن‌های اخیر تبدیل شده است، تصریح کرد: هیچ یک از شروط فدراسیون روسیه در راستای تمدید قرارداد غلات محقق نشد و از ۲۶۰ هزار تن کودهای تولید روسیه که در اروپا مسدود شده‌اند، تنها دو محموله کوچک به مالاوی و کنیا در آفریقا ارسال شده است.

آماده ارسال رایگان غلات به کشورهای نیازمند آفریقا هستیم

پوتین با بیان اینکه روسیه سهم قابل توجهی در امنیت غذایی جهان دارد، گفت:‌ مسکو آماده ارسال رایگان غلات به کشورهای نیازمند آفریقایی با در نظر گرفتن رکورد برداشت محصول است.
وی ادامه داد: روسیه آماده ارسال ۲۵ تا ۵۰ هزار تن غلات به زیمبابوه، بورکینافاسو، سومالی و اریتره در چهار ماه آینده است.

از تبدیل آفریقا به صادرکننده مواد غذایی حمایت می‌کنیم

رئیس جمهوری روسیه در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های قاره سیاه گفت: آفریقا در آینده نه تنها می تواند خود را تغذیه کند، بلکه به صادرکننده مواد غذایی نیز تبدیل خواهد شد و فدراسیون روسیه در این مسیر از آفریقا حمایت خواهد کرد.

ارائه فناوری صلح‌آمیز هسته ای به آفریقا

وی با اعلام آمادگی مسکو برای تجهیز کشورهای آفریقایی به فناوری‌های پیشرفته کشاورزی گفت:‌ فدراسیون روسیه می‌تواند فناوری‌هایی را برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای در اختیار آفریقا بگذارد، فناوری‌های روسی از جمله در حوزه پزشکی که مشابه آن در جهان وجود ندارد.

آمادگی برای راه اندازی منطقه صنعتی فدراسیون روسیه

پوتین در ادامه ابراز امیدواری کرد که روسیه بتواند در آینده نزدیک یک منطقه صنعتی در نزدیکی کانال سوئز در مصر راه اندازی کند.

وی گفت: محصولات تولید شده در این منطقه صنعتی در منطقه کانال سوئز به تمام کشورهای آفریقایی صادر خواهد شد.

رئیس جمهوری روسیه همچنین اظهار داشت:  روسیه علاقه مند به شکل‌گیری سازوکارهای جدید همکاری از جمله در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا و منطقه آزاد تجاری اتحادیه آفریقا است.

تجارت روسیه و آفریقا به ۱۸ میلیارد دلار رسید

پوتین در ادامه با اشاره به برگزاری نخستین اجلاس روسیه – آفریقا در سوچی در سال ۲۰۱۹ از افزایش ۲.۶  برابری صادرات نفت و گاز روسیه به قاره سیاه طی سال گذشته میلادی خبر داد و گفت:‌ تجارت تجاری روسیه و آفریقا به ۱۸ میلیارد دلار رسیده است که این ارتقای مبادلات تجاری را نتیجه اجلاس سوچی می‌دانیم.

وی ادامه داد: بیش از نیمی از صادرات روسیه به آفریقا، ماشین آلات و تجهیزات، مواد شیمیایی و مواد غذایی است.
رئیس جمهوری روسیه با بیان اینکه این کشور در ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۳ میلادی،‌۱۰ میلیون تن غلات به آفریقا صادر کرده است،‌ گفت: در سال ۲۰۲۲ میلادی تجارت محصولات کشاورزی بین دو طرف ۱۰ درصد رشد داشت و آمارها در ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز ۶۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

روسیه به یاری آفریقا در تولید برق می‌آید

پوتین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آماده شدن قرارداد اجرای حدود ۳۰ طرح حوزه انرژی میان روسیه و ۱۶ کشورهای آفریقایی گفت: ظرفیت تولید برق در این کشورها با اجرای این طرح‌ها حدود ۳.۷ گیگاوات افزایش می‌یابد.

اتصال آفریقا به سیستم پرداخت مالی روسیه

رئیس‌جمهوری روسیه در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت شکل گیری سازوکارهای مبادلات تجاری این کشور با آفریقا با تکیه بر ارزهای ملی از جمله روبل روسیه تأکید کرد و گفت:‌ روسیه آماده توسعه زیرساخت های مالی آفریقا از جمله اتصال آنها به سیستم پرداخت روسیه است.

وی در ادامه آمادگی روسیه برای گسترش شبکه نمایندگی‌های تجاری، تأسیس شعبه‌ دانشگاه‌های روس، توسعه آموزش زبان روسی و ارتقای آموزش متوسطه و عمومی در آفریقا را اعلام کرد و گفت:‌ هم‌اینک تقریبا ۳۵ هزار دانشجو از آفریقا در دانشگاه‌های روسیه در حال تحصیل هستند که این آمار در حال افزایش است.

پوتین با بیان اینکه روسیه علاقه‌مند به توسعه همکاری با همه کشورهای آفریقایی است، گفت:‌ روسیه ۱۰ آزمایشگاه سیار به آفریقا ارائه خواهد کرد و صدها متخصص کشورهای آفریقایی را به عنوان بخشی از برنامه مشترک کنترل عفونت آموزش خواهد داد.

دومین اجلاس سران روسیه و آفریقا پنجشنبه با حضور برخی رهبران و مقام‌های ارشد کشورهای آفریقایی در سن‌پترزبورگ گشایش یافت. این اجلاس، جمعه به کار خود پایان می‌دهد.

بنا بر اعلام میزبان،‌ شمار زیادی از موافقت‌نامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های بین دولتی و بین بخشی بین مسکو و کشورهای قاره سیاه در حاشیه این اجلاس امضا می‌شود.

نخستین اجلاس در این چارچوب، سال ۲۰۱۹ میلادی به میزبانی شهر سوچی در روسیه برگزار شد،‌ رویدادی که از نگاه برخی تحلیلگران به عنوان نقطه عطفی برای بازگشت روس‌ها به آفریقا قلمداد شد.

 قرار است در اجلاس دوم در این چارچوب به میزبانی سن‌پترزبورگ، یک بیانیه جامع، تعدادی بیانیه مشترک و برنامه اقدام مجمع مشارکت روسیه و آفریقا برای دوره زمانی تا سال ۲۰۲۶ میلادی تصویب شود.

پیش از آغاز این اجلاس،‌ دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین اعلام کرده بود که کشورهای غربی فشار بی‌سابقه‌ای بر کشورهای آفریقایی برای جلوگیری از نشست آتی روسیه و آفریقا در سن پترزبورگ اعمال کرده اند و به آن ادامه می‌دهند.

از سال ۲۰۱۹ و برگزاری نخستین اجلاس سران روسیه و آفریقا تاکنون، روسیه کمیسیون‌های بین دولتی دوجانبه برای همکاری‌های تجاری، اقتصادی، علمی و فناوری با بسیاری از کشورهای این قاره راه اندازی کرده است و قرار است شبکه سفارت‌ها و نمایندگی‌های تجاری روسیه در آفریقا توسعه یابند.