ویتنام پیشرو جهان در رشد اقتصادی و جذب سرمایه گذاری خارجی

چشم انداز اقتصادی روشن و جریان قوی سرمایه خارجی، بازار مالی ویتنام را در بین ۵ بازاری قرار داده است که بهترین عملکرد جهانی را داشته اند.

شاخص معیار ویتنام از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۳.۸ درصد رشد داشته است. کل سرمایه بازار این کشور از ابتدای سال جاری میلادی به بیش از ۷۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسیده که معدل ۳۸ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور است و در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته چهار درصد رشد داشته است.

نقدینگی ویتنام در میزان ارزش تجارت روزانه به ۲۷۸ میلیون دلار رسیده که در مقایسه با سال گذشته ۲۵ درصد رشد داشته که خرید و فروش سهام ۱۶ درصد و اوراق قرضه نیز ۳۴ درصد رشد داشته اند.

به نوشته روز شنبه تارنمای روزنامه ‘جاکارتا پست’ اندونزی دیگر کشور عضو اتحادیه آ.سه.آن، تنها در ماه اوت سال جاری که روزهای پایانی آن در حال سپری شدن است، سرمایه گذاران خارجی بیش از ۷۷۲ میلیون دلار سرمایه به ویتنام وارد کردند که در مقایسه با دوره مشابه سال پیش ۳۵۰ درصد رشد داشته و با این وضعیت مجموع ارزش سرمایه گذاری های خارجی در این کشور امسال به بیش از ۱۶ میلیارد دلار رسیده است.

ویتنام از سال ۲۰۰۸ میلادی تاکنون این رشد قابل توجه را تجربه نکرده بود و آنچه که در سال جاری در عرصه اقتصادی این کشور رخ داده، باعث شده است که در سه ماهه دوم امسال ویتنام از نظر رشد سریع بازار در جایگاه پنجم جهان و دوم منطقه جنوب شرق آسیا قرار گیرد.

‘وو بانگ’ رئیس کمیسیون اوراق بهادار ویتنام، گفت که دولت جدید از بنگاه های کاری حمایت کرده و محیط تجارت را توسعه داده است.

به گفته وی، مازاد تجاری در ۷ ماهه سال جاری به بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسید. اعتبارات بانکی نیز در این دوره ۸.۵۴ درصد رشد داشت و سرمایه گذاری مستقیم خارجی ثبت شده نیز با رشد ۴۶.۹ درصدی به ۱۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار افزایش یافت.

با این وضعیت این کشور امیدوار است بتواند در سال جاری رشد اقتصادی ۶ درصدی را تجربه کند و خود را به یکی از کارآمدترین قدرت های اقتصادی جنوب شرق آسیا تبدیل نماید.

​ایرنا،