عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از ۳ روستا در مناطق شرقی

فرمانده ارشد اوکراین از عقب‌نشینی نظامیان این کشور از سه روستا در مناطق شرقی خبر داد. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، ژنرال «الکساندر سیرسکی» فرمانده ارشد اوکراین از عقب‌نشینی نظامیان این کشور از سه روستا در مناطق شرقی خبر داد. وی گفت که پس از این‌که روسیه تعداد قابل توجهی از نظامیان خود ... عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از ۳ روستا در مناطق شرقی

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا

چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

چین با اشاره به حضور نمایندگان گروه‌های حماس و فتح در پکن، اعلام کرد که آنها برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی به توافق رسیدند. به گزارش ایرنا از رویترز، لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت، نمایندگان جنبش‌های فلسطینی فتح و حماس در پکن رایزنی کردند و بر قصد خود برای ادامه گفت وگو ... چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

ادامه

اسراییل, چین, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, شرق آسیا, فلسطین, همبستگی

چین: کشف گور‌های جمعی در بیمارستان الشفا شوکه کننده است

وزارت خارجه چین جنایات رخ داده در بیمارستان الشفا را شوکه کننده خواند و آن را محکوم کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ توحش اسراییل در نوار غزه به حدی رسیده است که دیگر تل آویو در مجامع بین‌المللی آبرویی ندارد و تمامی کشور‌ها اگر این رژیم را محکوم نمی‌کنند، دستکم دیگر خبری از حمایت از ... چین: کشف گور‌های جمعی در بیمارستان الشفا شوکه کننده است

ادامه

اسراییل, تحلیل, جهان, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, شرق آسیا, صهیونیسم, فلسطین

ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

وزیران خارجه چین و بولیوی در دیداری مشترک در پکن، بر تمایل دو کشور مبنی بر ارتقای همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند. به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دپارتمان آمریکای لاتین و کارائیب وزارت امور خارجه چین در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: وانگ یی وزیر ... ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اقتصادی, بریکس, بولیوی, پرو, چین, روسیه, شرق آسیا

خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند. با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را ... خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا

وزیر خارجه چین: شریک راهبردی ایران هستیم

رئیس دستگاه دیپلماسی چین در دیدار با همتای ایرانی خود در پکن، بر اهمیت روابط سطح بالای دو جانبه کشورش و ایران تاکید کرد.

 

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران روز دوشنبه در دیدار با «وانگ یی» همتای چینی خود اظهار داشت، نفی قوانین بین‌ المللی در حال افزایش است.

 

به نوشته «سی‌ان‌ای» وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با وانگ یی و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «نفی قوانین بین‌المللی، نه تنها عدم احترام به قوانین بین‌المللی، بلکه در واقع تحقیر حقوق بین‌الملل است که رو به افزایش است و باید با هم در مقابله با آن همکاری کنیم.»

 

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در توجیه دلایل سفر خود به چین گفت، به پکن آمده تا با مقامات چینی در مورد جلسات اخیر خود در فرانسه درباره توافق هسته‌ای ایران صحبت کند.

 

چین از جمله کشورهای دارای روابط تجاری، اقتصادی گسترده با ایران و از جمله حاضران در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است که همواره مواضع مثبتی در قبال تهران و در مخالفت با اقدام‌های خصمانه آمریکا اتخاذ کرده است.

 

وزیر امور خارجه چین در گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه با «امانوئل بون» مشاور دیپلماتیک رئیس جمهور فرانسه نیز اظهار داشت که چین و فرانسه باید هماهنگی بین خود در مورد مسئله هسته‌ای ایران را ادامه دهند.

 

به نوشته این منبع خبری، وزیر خارجه چین نیز در دیدار با همتای ایرانی خود اظهار داشت: «ما شرکای راهبردی هستیم. این بیانگر سطح بالای روابط و همکاری نزدیک راهبردی ماست.»

 

ظریف نیز متقابلا به استقبال خود از طرح ابتکاری «راه ابریشم» جدید که بازآفرینی جاده ابریشم قدیم با هزینه‌های گسترده زیرساختی است و چین را با کشورهای دیگر آسیا و فراتر از آن متصل می‌کند، اشاره کرد.

 

وی افزود: «ایران، راه ابریشم جدید را به عنوان آینده منطقه و تعامل جهانی در نظر می‌گیرد.»

 

وزیر خارجه ایران پیش از عزیمت به چین در یادداشتی در یک نشریه چینی با اشاره به سابقه طولانی روابط حسنه میان تهران و پکن، نوشت که با توجه به دیدگاه مشترکی که دو کشور در مورد مسائل بین‌المللی دارند، لازم است همکاری میان ایران و چین بیش از پیش افزایش یابد.

تاکید وزیر خارجه چین بر حقوق مشروع ایران در برجام و منافع اقتصادی ناشی از آن

 

وزیر خارجه چین در دیدار ظریف گفت که این کشور از هر اقدامی که به کاهش تنش و افزایش ثبات و امنیت در منطقه منجر شود و نیز حقوق مشروع ایران در برجام و منافع اقتصادی ناشی از آن حمایت می کند.

 

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که برای انجام سفری کاری در پکن حضور دارد عصر امروز دوشنبه، با «وانگ یی» همتای چینی خود دو دور گفتگو و تبادل نظر کرد.

 

در این گفتگوها در خصوص ابعاد مختلف روابط دوجانبه، آخرین تحولات اجرای برجام و ابتکارات روسای جمهور ایران و فرانسه، نقشه راه ۲۵ سال آینده روابط دو کشور، امنیت منطقه خلیج فارس و تنگه استراتژیک هرمز، تحریم های غیرقانونی و یکجانبه ایالات متحده ضد کشورهای مستقل گفتگو و تبادل نظر شد.

 

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تاکید بر توسعه همه جانبه روابط راهبردی و هزاران ساله دو ملت ایران و چین، فشار اقتصادی و تحریم های آمریکا ضد چین و نیز مداخله آن کشور و برخی کشورهای غربی در امور داخلی آن را محکوم کرد و حمایت جمهوری اسلامی ایران از سیاست چین واحد را مورد تاکید قرار داد.

 

وزیر امور خارجه چین در این دیدارها ضمن تاکید بر چندجانبه گرایی، لزوم رعایت توافقات بین‌المللی و حفظ جایگاه شورای امنیت را یادآور شد و اظهار داشت: چین از هر اقدامی که به کاهش تنش و افزایش ثبات و امنیت در منطقه منجر شود و نیز حقوق مشروع ایران در برجام و منافع اقتصادی ناشی از آن حمایت می کند.

 

طرفین در این دیدار روابط ایران و چین را همه جانبه و راهبردی خواندند و بر گسترش و تعمیق آن در همه زمینه ها تاکید کردند.

 

مسائل منطقه ای بویژه تحولات افغانستان از دیگر محورهای گفتگوی دو مقام بود.

فارس

عقب نشینی ترامپ از جنگ تجاری با چین

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در اجلاس گروه هفت تایید کرد که در تصمیم اخیرش درباره تشدید جنگ تجاری با چین بازنگری می‌کند؛ موضوعی که به گمانه زنی‌ها درباره احتمال پشیمانی او از تصمیم اولیه اش دامن زده است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, انگلستان, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

کشاورزان حامی ترامپ به‌منتقدان سرسخت وی تبدیل شده‌اند

” اتحادیه ملی کشاورزان” آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: رئیس جمهوری آمریکا اوضاع را به جای بهتر کردن، بدتر می‌کند و پل‌ها در جنگ تجاری با چین را به آتش می‌کشد.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, مقاله