«امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

کشورهای “شمال جهانی” در انبوهی از سیستم‌های تسلیحاتی‌ای غرق شده‌اند که توانایی چند بار نابودی جهان را دارند. این کشورها نه تنها ارتش‌های مرگبار و خطرناکی دارند، بلکه بزرگ‌ترین صادرکننده تسلیحات به سایر نقاط جهان نیز هستند و به درگیری‌هایی دامن می‌زنند که با دیپلماسی حل‌وفصل‌شدنی‌اند. هرچه زرادخانه تسلیحات آن‌ها بزرگ‌تر باشد، اعتماد به‌نفسِ این ... «امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, افغانستان, اقتصادی, امپریالیسم, چین, روسیه, ژاپن, شرق, شرق آسیا, عراق, فرانسه, فقر, کره جنوبی, گروه ۷, مقاله, ناتو

چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

براساس گزارشی به نقل از وزارت خارجه آمریکا، مقامات چین پس از مذاکرات نوامبر ۲۰۲۳ با ایالات متحده از ادامه مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده و به گزینه‌های پیشنهادی «پاسخ اساسی» ارائه نکرده‌اند. به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری «سمافور» امروز پنجشنبه، به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: «متأسفانه، جمهوری خلق ... چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

نامزد طرفدار چین برنده انتخابات نخست‌وزیری جزایر سلیمان شد

پارلمان جزایر سلیمان، وزیر خارجه سابق این کشور را که معتقد به روابط نزدیک با چین است را به عنوان نخست‌وزیر انتخاب کرد. به گزارش روز پنج‌شنبه ایرنا، مجله کثیرالانتشار «ایندیاتودی» در گزارشی، انتخاب «جرمیا مانل» به عنوان نخست وزیر جزایر سلیمان را یک پیروزی برای چین ارزیابی کرد. براساس این گزارش، نمایندگان پارلمان جزایر ... نامزد طرفدار چین برنده انتخابات نخست‌وزیری جزایر سلیمان شد

ادامه

استرالیا, اقیانوسیه, امنیتی, جزایر سلیمان, جنوب اقیانوس آرام, جهان, چین, شرق آسیا

عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از ۳ روستا در مناطق شرقی

فرمانده ارشد اوکراین از عقب‌نشینی نظامیان این کشور از سه روستا در مناطق شرقی خبر داد. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، ژنرال «الکساندر سیرسکی» فرمانده ارشد اوکراین از عقب‌نشینی نظامیان این کشور از سه روستا در مناطق شرقی خبر داد. وی گفت که پس از این‌که روسیه تعداد قابل توجهی از نظامیان خود ... عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از ۳ روستا در مناطق شرقی

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا

چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

چین با اشاره به حضور نمایندگان گروه‌های حماس و فتح در پکن، اعلام کرد که آنها برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی به توافق رسیدند. به گزارش ایرنا از رویترز، لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت، نمایندگان جنبش‌های فلسطینی فتح و حماس در پکن رایزنی کردند و بر قصد خود برای ادامه گفت وگو ... چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

ادامه

اسراییل, چین, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, شرق آسیا, فلسطین, همبستگی

وزیر خارجه چین: اقتدار سازمان ملل نباید شکسته شود

وانگ یی وزیر خارجه چین در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که پیشبرد چند جانبه گرایی و حراست از صلح و ثبات جهان خواست امروز جامعه بین‌المللی است.

 

به گزار ایرنا؛ وی در حضور بیش از ۵۰۰ نفر از مقام ها و کارشناسان حاضر در پنجاه و ششمین کنفرانس در مونیخ آلمان خاطر نشان کرد که پیشبرد چند جانبه گرایی و اهمیت دادن به نقش سازمان ملل به عنوان یک محور اصولی است که نباید زیرپا گذاشته شود.

 

وانگ که عضو ارشد شورای دولتی چین است ، تاکید کرد که جامعه جهانی امروز با معضلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند و از جمله تروریسم به جان جهان افتاده است و باید با این چالش‌ها مشترکا مقابله کرد.

 

او گفت که برای برطرف کردن چالش ها از جمله پایان داده به پدیده شوم تروریسم باید ریشه یابی کرد و مدیریت کاملی بر آن داشت و با مراعات اصول و نرم های بین‌المللی با آن برخورد کرد.

 

وزیر خارجه چین با تاکید بر اینکه دنیای امروز خواستار صلح و ثبات و امنیت است، گفت : باید اصول و مقررات سازمان های بین‌المللی از جمله سازمان ملل مورد اهتمام قرار گیرد . این اصول نباید مورد بی اعتنایی واقع شده و باعث شکست اقتدار سازمان شود.

 

وانگ گفت که چین همواره خواستار پیشبرد چند جانبه گرایی و کمک به رشد اقتصادی با همکاری جهانی بوده و هست.

 

او در ادامه به همکاری میان همه کشورهای دنیا برای رشد اقتصادی اشاره کرد و گفت : تثبیت اقتصاد جهانی یک لازمه است. چین و آمریکا در این زمینه باید با یکدیگر مشارکت کنند.

 

او همکاری میان چین و آمریکا را برای ثبات اقتصاد دنیا یک ضرورت دانست و گفت : وضعیت جهان بسیار پیچیده و حساس است و نباید به این حساسیت ها و مشکلات دامن زد.

 

به گفته وزیر خارجه چین اصول و نرم های بین‌المللی و اصول همزیستی مسالمت آمیز باید مراعات شود و نقش سازمان ملل در حل و فصل چالش های بین‌المللی مهم شمرده شود.

 

وزیر امورخارجه چین همچنین گفت همه اتهامات آمریکا علیه ما دروغ است

 

وانگ یی وزیر امور خارجه چین در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: همه اتهامات آمریکا علیه چین و تهدید خواندن آن در محافل مختلف دروغ و کذب محض است.

 

تارنمای یی سی روز یکشنبه از چین گزارش داد: وزیر امورخارجه چین این مطلب را در واکنش به اظهارات و سخنرانی های ادعایی وزیران دفاع و خارجه آمریکا در مورد تهدید خواندن پکن درجهان و درخواست از کشورهای دیگر برای افزودن فشار علیه چین عنوان کرد.

 

وی در پاسخ به این اظهارات مقام های آمریکا تاکید کرد: ظاهرا آنها نمی خواهند دست از دروغ های تکراری و اتهام زنی هایشان بردارند. آنها به هر جایی که می روند این حرف ها را تکرار می کنند، این درحالی است که آنچه مقام های آمریکایی علیه ما می گویند کذب محض است و بر اساس واقعیات و حقایق موجود نیست.

 

وزیرامورخارجه چین” این روند دروغگویی را برای ابرقدرتی مانند آمریکا شرم آور “توصیف کرد و گفت: این کشور نباید از استدلال و برهان دوری کند و بیش از حد به خود اطمینان داشته باشد.مشکل ساخته دست مقام های آمریکاست. آنها نمی خواهند شاهد رشد و توسعه چین باشند. اما این حق چین است که در مسیر رشد و پیشرفت گام بردارد و مردم چین حق دارند زندگی بهتری داشته باشند.

 

وزیر خارجه چین همچنین گفت: هیچ نیرویی نمی تواند مسیر رشد و پیشرفت چین را متوقف کند. این غیرعادلانه است که از چین خواسته شود از پیشرفت و نوسازی دست بکشد.

 

وی در بخش دیگری از اظهاراتش در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ به مهار بیماری کرونا در چین اشاره کرد و گفت: این بیماری به طور اساسی مورد پیشگیری قرار گرفته است و بیش از ۱۶۰ سازمان بین المللی از چین برای تلاش هایش به منظور کنترل و جلوگیری از همه گیری این ویروس تقدیر کرده اند.

 

وزیر امور خارجه چین روز گذشته نیز در سخنرانی خود در این کنفرانس خواستار پایان دادن به اختلافات شرق و غرب و عبور از این شرایط شد و گفت : برای پیشبرد جهانی شدن باید چنین فرایندهایی خاتمه یابد.

شی جینپینگ: مبارزه با ویروس جدید نباید نظم اجتماعی و اقتصادی چین را مختل کند

رئیس جمهوری چین اوایل ماه جاری میلادی به مقام‌های ارشد این کشور گفته بود که چین بایستی تمام تلاش خود را به کار گیرد تا کنترل و نظم اقتصادی و اجتماعی را همزمان با مبارزه علیه شیوع ویروس کرونا حفظ کند.

ادامه

جهان, چین, خبر, شرق آسیا