پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا

رسانه آمریکایی گزارش داد خروج آمریکا از چاد و نیجر می‌تواند نشانه‌ای مبنی بر پایان عصر حضور نظامی آمریکا در آفریقا و منطقه ساحل باشد؛ امری که چالش‌های متعددی را متوجه سیاست خارجه دولت آمریکا خواهد کرد. به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داد آمریکا با یک عقب‌نشینی استراتژیک در آفریقا مواجه است و شواهد ... پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا

ادامه

آفریقا, آمریکا, ایران, جهان, چاد, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, غرب, غرب آفریقا, فرانسه, نیجر

نیویورک‌تایمز: آمریکا ۱۰۰۰ نظامی را از نیجر خارج می‌کند

روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد که ایالات متحده ۱۰۰۰ پرسنل نظامی آمریکایی را در ماه‌های آینده از این کشور واقع در غرب آفریقا خارج می‌کند. به گزارش ایسنا، در این گزارش که روز جمعه منتشر شد، آمده است که دولت ایالات متحده به دولت انتقالی نیجر در مورد طرح خود اطلاع داده است. به گزارش روزنامه ... نیویورک‌تایمز: آمریکا ۱۰۰۰ نظامی را از نیجر خارج می‌کند

ادامه

آفریقا, آمریکا, استعمار, تروریسم, خبر, روسیه, غرب آفریقا, فرانسه, نیجر

قدردانی روسیه از مواضع چین/ انتقاد مسکو از حضور نظامی غرب در قفقاز

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه طی یک نشست خبری ضمن قدردانی از موضع چین در حمایت از روسیه در مذاکرات احتمالی اوکراین، به حضور نظامی غرب در منطقه قفقاز جنوبی اشاره کرد و گفت: نظامی سازی این منطقه بیشتر رویایی مسلحانه را تشدید می‌کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، خانم ماریا ... قدردانی روسیه از مواضع چین/ انتقاد مسکو از حضور نظامی غرب در قفقاز

ادامه

اتحادیه اروپا, ارمنستان, اوکراین, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, شرق اروپا, صلح, غرب, غرب آفریقا, قفقاز, کانادا, گزارش, ناتو

ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

منابع خبری بامداد جمعه از استقرار مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه در نیجر در پی لغو توافق نظامی این کشور با آمریکا، خبر دادند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، تلویزیون دولتی نیجر گزارش داد که مربیان نظامی روسیه با یک هواپیمای حامل تجهیزات نظامی وارد این کشور شدند. بر اساس این گزارش، در ... ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, تروریسم, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب آفریقا, غرب اروپا, فرانسه, نیجر

آمریکا طرح خروج نظامیانش را از نیجر ارائه می‌کند

نیجر اعلام کرد که آمریکا قرار است طرحی برای خروج نیروهای نظامی خود، از این کشور آفریقایی ارائه کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، ژنرال «محمد تومبا» وزیر کشور نیجر چهارشنبه با «کاتلین فیتزگیبون» سفیر آمریکا دیدار کرد و مساله خروج نظامیان آمریکایی از نیجر در این دیدار مطرح شد. فیتزگیبون در ... آمریکا طرح خروج نظامیانش را از نیجر ارائه می‌کند

ادامه

آفریقا, آمریکا, استقلال, تروریسم, جهان, غرب آفریقا, فرانسه, نیجر

وزیر خارجه مالی از نقش ناتو در تقویت تروریست‌ها در این کشور پرده برداشت

وزیر خارجه مالی دوشنبه شب در گفت وگو با شبکه المیادین لبنان گفت که مداخله ناتو باعث تقویت تروریست‌ها در این کشور شده است.

به گزارش ایرنا از المیادین، «عبدالله دیوب» گفت که مداخله ناتو در لیبی و حمایت از برخی گروه‌های تروریستی به ترویج تروریسم و ‌گسترش آن در مالی و کل سواحل آفریقا کمک کرده است.

وی تأکید کرد که گروه‌هایی از اتباع مالی در لیبی از این مداخله برای دریافت حمایت و کمک بهره مند شده‌اند.

وزیر خارجه مالی افزود: این گروه‌ها به مناطق شمالی مالی منتقل شدند و گروه‌های تروریستی به آنها پیوستند و دو سوم خاک مالی را اشغال کردند.

دیوب اضافه کرد که بی‌ثباتی ناشی از تروریسم دیگر محدود به شمال مالی نیست، بلکه تقریباً تمام بخش‌های این کشور را شامل می‌شود و از مرزهای این کشور عبور کرده و به کشورهای همسایه تا خلیج گینه رسیده است.

وی گفت: پس از ۱۰ سال استقرار نیروهای فرانسوی در مالی، تروریسم شکست نخورده یا حداقل مهار نشده است.

وزیر خارجه مالی تاکید کرد که فرانسه در ابتکار عمل خود حسن نیت نشان نداده و از کشور مالی و تمامیت ارضی آن حمایت نمی‌کند بلکه در امور داخلی دخالت می‌کند.

دیوب گفت: هدف الگوی ایجاد شده توسط تجربه بین‌المللی فرانسه، تقویت توانایی‌های مردم مالی نیست بلکه منجر به تضعیف ارتش و نهادهای کشور شده است.

وی در ادامه به خروج فرانسه از مالی اشاره کرد و با بیان اینکه پاریس تصمیم به ترک مالی گرفته و اخراج نشده است، افزود: امکان بازگشت به اظهارات رسمی فرانسه وجود دارد که اعلام کردند عملیات نظامی با ارتش مالی متوقف و عملیات برکان پایان یافته است.

وزیر خارجه مالی اضافه کرد که فرانسه با این اقدام قصد داشت مقامات مالی را مجازات کند به خاطر این که تصمیم گرفتند استراتژی نظامی خود را تغییر دهند و یک شریک راهبردی دیگری را جایگزین کنند.

به گفته دیوب، زمان آن فرا رسیده است که فرانسه و شرکای آن بدانند که آفریقایی‌ها توانایی مدیریت کشورهای خود و انتخاب شرکا در راستای منافع خود را دارند.

وی گفت: روسیه یک شریک راهبردی است، زیرا تجهیزات نظامی مورد نیاز برای مقابله با گروه‌های افراطی مانند داعش و القاعده را در اختیار مالی قرار داده است.

وزیر خارجه مالی افزود: این تجهیزات در چارچوب وام یا کمک مالی قرار نمی‌گیرد، بلکه به صورت نقدی از هزینه بودجه عمومی دولت پرداخت شده است.

دیوب خاطرنشان کرد: مالی تلاش کرد از اروپا، آمریکا و بسیاری از کشورهای غربی تجهیزات نظامی تهیه کند اما به دلیل حضور واقعی بوروکراسی در این کشورها موفق نشد.

وی با بیان اینکه درهای آفریقا برای مشارکت با همه جهان باز است، گفت: آمریکا شریک مهمی است اما باید منافع و حاکمیت کشورهای آفریقایی را در نظر بگیرد.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه یک سال پیش خروج نیروهای فرانسوی از مالی را اعلام کرد، در همین حال بورکینافاسو نیز به تازگی به توافق نظامی با فرانسه پایان داد.

مالی: فرانسه با تروریست‌ها در تماس است

نخست وزیر مالی با اشاره به تماس فرانسه با تروریست‌های حاضر در این کشور گفت که دوران دیکته‌های پاریس تمام شده است. به گزارش خبرگزاری فارس، «شوگل مایکا» نخست وزیر مالی شامگاه روز پنجشنبه خبر داد که فرانسه در تلاش است نظرات خود را به این کشور تحمیل کند و به آن بگوید که چه ... مالی: فرانسه با تروریست‌ها در تماس است

ادامه

استعمار, اقتصادی, ترکیه, تروریسم, چین, روسیه, غرب آفریقا, غرب اروپا, فرانسه, مالی

به دنبال اخراج نظامیان فرانسه از بورکینافاسو؛ پاریس سفیر خود را فراخواند

به دنبال مهلت یک ماهه دولت نظامی بورکینافاسو به فرانسه برای خارج کردن نیروهایش از این کشور آفریقایی، پاریس اعلام کرد سفیر خود را از اواگادوگو فرامی‌خواند. به گزارش خبرگزاری فارس، یک روز بعد از موافقت فرانسه با خارج کردن نیروهایش از بورکینافاسو به دنبال درخواست دولت نظامی این کشور مستعمره سابق فرانسه در منطقه ... به دنبال اخراج نظامیان فرانسه از بورکینافاسو؛ پاریس سفیر خود را فراخواند

ادامه

استعمار, بورکینافاسو, جهان, حضور نظامی, خبر, روسیه, غرب آفریقا, فرانسه, مالی

اسرار جنگنده‌های F-۱۶ و F-۱۵ آمریکا لو رفت

کارشناسان حرفه‌ای بازی‌های آنلاین و گیمر‌های کامپیوتری بار دیگر اسرار جنگنده‌های F-۱۶ و F-۱۵ آمریکا را افشا کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ ارشناسان حرفه‌ای بازی‌های آنلاین که درباره مدل سازی دقیق تسلیحات مورد علاقه خود بحث می‌کنند، بار دیگر به طور ناخواسته یک سری اسرار نظامی را در اینترنت فاش کردند. به گزارش پایگاه اینترنتی ... اسرار جنگنده‌های F-۱۶ و F-۱۵ آمریکا لو رفت

ادامه

آمریکا, امریکای شمالی, بورکینافاسو, جهان, خبر, غرب آفریقا, فرانسه, مجارستان

بورکینافاسو خروج نظامیان فرانسه از این کشور را خواستار شد

منابع خبری از درخواست دولت بورکینافاسو برای خروج نظامیان فرانسوی از این کشور خبر دادند. به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم، بر اساس گزارش‌ها، طبق اعلام ‌رادیو تلویزیون بورکینافاسو دولت این کشور خروج نظامیان فرانسوی از بورکینافاسو را خواستار شده است. تلویزیون رسمی بورکینافاسو (آر تی بی) گزارش داد که دولت این کشور ... بورکینافاسو خروج نظامیان فرانسه از این کشور را خواستار شد

ادامه

بورکینافاسو, جهان, خبر, روسیه, غرب آفریقا, فرانسه, گینه, مالی