خیز بروکسل به‌سوی «اقتصاد جنگی»

کمیسیون اروپا قصد دارد با ارائه طرحی تازه، راه‌هایی برای تقویت صنایع نظامی اتحادیه اروپا و همچنین حرکت به‌سوی وضعیت اقتصاد جنگی ارائه کند. باشگاه خبرنگاران: مقامات اروپایی اعلام کردند «تیری برتون» کمیسیونر صنایع اروپایی پیشنهاد‌هایی را ارائه خواهد کرد تا کشور‌های عضو اتحادیه اروپا را به خرید بیشتر سلاح از شرکت‌های اروپایی تشویق کرده ... خیز بروکسل به‌سوی «اقتصاد جنگی»

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, امنیتی, اوکراین, جنگ سرد, گزارش, ناتو

روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

روسیه امروز (پنجشنبه) با وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، به شکل موثری نظارت هیاتی از کارشناسان این نهاد بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی را لغو کرد. به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: قطعنامه‌ای که با حمایت آمریکا به شورای امنیت پیشنهاد شد برای یکسال دیگر ماموریت این هیات را تمدید می‌کرد ... روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

ادامه

آمریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, شبه جزیره کره, شرق آسیا, غرب, کره شمالی

کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

رسانه دولتی کره شمالی امروز دوشنبه، گزارش کرد، کیم جونگ اون یک واحد تانک را مورد بازرسی قرار داد و خواستار افزایش آمادگی رزمی آن از جمله «قدرت ایدئولوژیک و ذهنی» بیشتر شده است. به گزارش ایسنا، این واحد اولین لشکر زرهی کره شمالی است که در سال ۱۹۴۸ راه اندازی شد و در استان ... کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

ادامه

جنگ سرد, جهان, خبر, ژاپن, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره شمالی

مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

نخست‌وزیر مجارستان افشا کرد که کشورهای غربی احتمالا طی ۲ الی سه ماه آینده نیروهایشان را به اوکراین اعزام کنند. به گزارش ایسنا، جنجال و احتمال اعزام نیروهای غربی به اوکراین از اظهارات ماه گذشته «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه آغاز شد و همچنان پس‌لرزه‌های آن ادامه دارد و طبق آن چیزی که نخست‌وزیر مجارستان می‌گوید ... مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اوکراین, تحریم, جنگ سرد, جنگ نیابتی, خبر, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, مجارستان

جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا در نامه‌ای به کاخ سفید از دولت کشورشان خواستند بر پهپادهای چینی وارد شده به آمریکا تعرفه‌های بیشتری وضع کند. به گزارش ایرنا از رویترز، گروهی از اعضای کنگره آمریکا روز چهارشنبه از دولت بایدن خواستند تا با وضع تعرفه‌های بیشتری را بر هواپیماهای بدون سرنشین ساخت چین، مشوق های ... جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, جنگ سرد, چین, شرق آسیا, گزارش

وزیرخارجه اسبق آمریکا: روابط پکن-واشنگتن باید روی ریل صحیح بازگردد

«هنری کسینجر» وزیر امورخارجه اسبق آمریکا گفت روابط آمریکا و چین که در دولت قبلی آمریکا به ریاست ترامپ دچار تنش و اختلافات عمیق شده باید به مسیر درست بازگردد.

 

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری شینهوا، هنری کسینجر وزیر امورخارجه سابق آمریکا که شخصا در مذاکرات عادی سازی روابط چین-آمریکا حدود ۵۰ سال پیش نقش شایانی داشت در پیامی ویدئویی گفت روابط چین و آمریکا برای توسعه، پیشرفت و صلح جهان مهم و ضروری است و هر دو کشور باید با یکدیگر همزیستی کنند.

 

دیپلمات قدیمی ۹۹ ساله آمریکایی در ادامه سخنانش گفت: «من با تجربیات خود می گویم هیچ رابطه ای در دنیا مهم تر و ضروری تر از روابط آمریکا و چین برای صلح و پیشرفت جهانی نیست.»

 

وی افزود پیشنویس روابط چین-آمریکا که به مقابله همیشگی تبدیل شده است پیامدهای عملی به دنبال خواهد داشت. یکی از همین رویارویی ها از کنترل خارج خواهد شد تا وقتی که مسائل میان چین و آمریکا که در دولت پیشین دچار تنش و اختلاف شده بود در دولت جو بایدن تصحیح شود.

 

او در پایان سخنانش خاطرنشان کرد اگر روابط چین-آمریکا به سوی روابطی مثبت و همکاری بیشتر سوق داده شود تمام دنیا از این موضوع قدردانی خواهند کرد.

 

شی جین پینگ رییس جمهوری چین روز پنجشنبه اعلام کرد که پکن جهت یافتن راه‌هایی برای دستیابی به منافع متقابل، مایل به همکاری با آمریکا است. وی همچنین افزود یافتن راهی درست برای رابطه دوستی بر مبنای احترام متقابل، همزیستی مسالمت آمیز و همکاری برد- برد است که نه تنها به نفع دو کشور بلکه به نفع تمام جهان است.

 

رییس جمهور چین با اشاره به اینکه جهان امروز آرام و صلح آمیز نیست، ابراز داشت که همکاری و ارتباط نزدیک‌تر بین چین و آمریکا به عنوان دو کشور مهم، به ثبات بیشتر برای جهان و بهبود توسعه و صلح جهانی کمک خواهد کرد.

 

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که کمیته مزبور و تمام آنهایی که به روابط پکن و واشنگتن اهمیت می‌دهند و از آن حمایت می‌کنند، یک نقش فعال را ایفا خواهند کرد و روابط دو جانبه را به مسیر توسعه پایدار بازمی‌گردانند.

 

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا نیز  ضمن ارسال نامه تبریک به کمیته ملی روابط چین و آمریکا، اعلام کرد که آمریکا به دنبال درگیری با چین نیست.

 

دو کشور چین و آمریکا بر سر مساله تایوان، روابط بین چین و روسیه و اخیرا اقدامات واشنگتن برای جلوگیری از فروش فناوری از سوی شرکت‌های نیمه هادی آمریکایی به شرکت‌های چینی، روابط را بین دو طرف تیره و تار کرده است.

مسکو: انگلیس طراح و عامل انفجار خط لوله «نورد استریم» بود

وزارت دفاع روسیه اعضای نیروی دریای انگلیس عامل حمله تروریستی و منفجر کردن خط لوله نورد استریم در دریای بالتیک بودند.

ادامه

اروپا, المان, انگلستان, بالتیک, تروریسم, جنگ سرد, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب

لشکر هوابرد آمریکا مغلوب پیاده نظام روسیه می‌شود

یک مقام پیشین دولت آمریکا پیش بینی کرده است که نیروهای روسیه می‌توانند لشکر ۱۰۱ هوابرد ارتش ایالات متحده را که اینک نزدیک مرز رومانی با اوکراین مستقر هستند، شکست دهند.

ادامه

اروپا, امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, حضور نظامی, روسیه, شرق اروپا, ناتو

۶۰ سال پس از بحران موشکی کوبا، خطر جنگ هسته‌ای واقعی است؟

پیش‌بینی‌ها از تکرار بحران موشکی کوبا با کشیده شدن جهان به ورطه جنگ هسته‌ای همزمان با تحریک‌های مستمر غرب از وقوع جنگی در مقیاس بزرگ‌تر ادامه دارد اما نکته حائز اهمیت اینکه سناریوی دو برهه زمانی ۱۹۶۲ و ۲۰۲۲ با یکدیگر متفاوت بوده و فرصتی برای تشدید گفتمان ضدروسی از سوی غرب فراهم شده است.

ادامه

اتحاد شوروی, اروپا, امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, امنیتی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, سوسیالیسم, شرق اروپا, غرب, کوبا, ناتو, نیکاراگوئه, ونزوئلا

واشنگتن برای رصد چین و کره شمالی، در ژاپن، پهپاد مستقر می‌کند

اینترفاکس چهارشنبه شب در گزارشی نوشت که فرماندهی نیروهای هوایی آمریکا، گروهی از پهپادهای “MQ-9 Reaper” را در جنوب جزیره کیوشو ژاپن برای مأموریت‌های شناسایی و رصد تحرکات چین و کره شمالی مستقر کرده است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تروریسم, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, ژاپن, شرق آسیا, کره شمالی