دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه امروز سه‌شنبه، در سفری به مصر با رئیس جمهوری این کشور دیدار و در ارتباط با تحولات منطقه به ویژه بحران غزه گفت وگو کرد. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه روسیاالیوم، «سرگئی ناریشکین» رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه در سفری به قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر ... دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

ادامه

افغانستان, امنیتی, اوکراین, تروریسم, خاورمیانه, خبر, روسیه, شمال افریقا, مصر

جدول زمانی خروج آمریکایی‌ها از عراق، محور رایزنی السودانی و لوید آستین

منابع رسانه‌ای از دیدار و رایزنی نخست‌وزیر عراق با وزیر دفاع آمریکا درباره جدول زمانی پایان ماموریت ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح «مقابله با داعش» در عراق خبر داده‌اند. به گزارش ایسنا، شبکه المیادین در این باره گزارش داد که «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق و «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا پیشنهادها درباره جدول زمانی پایان ... جدول زمانی خروج آمریکایی‌ها از عراق، محور رایزنی السودانی و لوید آستین

ادامه

آمریکا, اشغالگری, امنیتی, تروریسم, خاورمیانه, عراق, گزارش

دفاع روسیه و چین از ایران در نشست اضطراری شورای امنیت

نشست اضطراری شورای امنیت درباره حمله ایران به اسرائیل با سخنان نمایندگان کشورهای مختلف برگزار شد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، نشست اضطراری شورای امنیت درباره حمله ایران به اسرائیل برگزار شد. در این نشست، نماینده روسیه در شورای امنیت تاکید کرد: زمانی که کنسولگری ایران در سوریه بمباران شد هشدار دادیم ... دفاع روسیه و چین از ایران در نشست اضطراری شورای امنیت

ادامه

اسراییل, الجزایر, امریکا, امنیتی, انگلیس, ایران, تروریسم, چین, خاورمیانه, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, سوریه, صلح, فرانسه, گزارش

دست رد سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه به‌ درخواست سفیر اسرائیل

پس از آنکه «سیمونا هالپرین» سفیر اسرائیل در مسکو گفت که اسرائیل از روسیه انتظار دارد که پاسخ موشکی گسترده ایران به این رژیم را محکوم کند، این اظهارات با واکنش منفی مسکو مواجه شد. به گزارش ایرنا، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز یکشنبه خطاب به سفیر اسرائیل نوشت: «سیمونا، به من یادآوری ... دست رد سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه به‌ درخواست سفیر اسرائیل

ادامه

اسراییل, اوکراین, ایران, تروریسم, جهان, روسیه, سازمان ملل, سوریه, شرق اروپا

کارشناس برزیلی: حمله تروریستی به کنسولگری ایران، حمله به بریکس و سازمان همکاری شانگ‌های است

پِپه اسکوبار (Pepe Escobar) کارشناس و ناظر کهنه‌کار امور بین‌الملل اعلام کرد که حمله تروریستی دولتی به مرکز دیپلمالتیک ایران در دمشق، حمله به بریکس و سازمان همکاری شانگ‌های است. به گزارش چهارشنبه شب ایرنا از “اسپوتنیک”, اسکوبار افزود: اسراییل با حمله تروریستی به دمشق کنوانسیون وین در مورد مصونیت دیپلماتیک را نقض کرد، همچنین ... کارشناس برزیلی: حمله تروریستی به کنسولگری ایران، حمله به بریکس و سازمان همکاری شانگ‌های است

ادامه

آلمان, آمریکا, اسراییل, انگلیس, اوکراین, ایران, برزیل, بریکس, تروریسم, چین, خاورمیانه, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شانگ‌های, فرانسه, کره جنوبی, گزارش, مالت, ناتو

وزارت دفاع افغانستان: ۵ شهرستان از کنترل طالبان خارج شد

وزارت دفاع ملی افغانستان روز چهارشنبه اعلام کرد نیروهای دولتی در ۲۴ساعت گذشته پنج شهرستان را از کنترل گروه طالبان خارج کردند.

 

به گزارش ایرنا، در اطلاعیه وزارت دفاع ملی اضافه شده است نیروهای دولتی شهرستان های «خوست» در بغلان، «شینواری» در پروان، «خان چهارباغ» و «پشتون کوت» در فاریاب «کلدار» در بلخ را از طالبان پس گرفتند.

 

براساس گزارش های منتشر شده، گروه طالبان پس از دو ماه پیشروی سریع در مناطق مختلف و تصرف بیش از ۶۰ شهرستان، روز گذشته نیز شهرستان های «سیدآباد» و «چک» را در استان میدان وردک در جنوب کابل را به کنترل خود درآورده اند و پیشروی هایی در در حومه شهر غزنی داشته اند.

 

در چنین اوضاعی امرالله صالح معاون رئیس جمهوری افغانستان، شکست طالبان را از اولویت های اصلی دولت عنوان کرد و در فیسبوک نوشت استفاده از بالگرد و هواپیماهای نظامی برای امور غیر نظامی ممنوع شده است.

 

وی مهمترین اولویت دولت را حمایت از نیروهای دولتی برای شکست طالبان عنوان کرد.

 

پیشبرد همزمان دفاع و صلح

 

“محمد حنیف اتمر” وزیر امور خارجه افغانستان نیز شب گذشته در مصاحبه ای با طلوع نیوز افغانستان گفت که ما باید برنامه دفاع کشور و صلح را با هم به پیش ببریم، ما نمی‌توانیم منتظر باشیم که صلح به کجا می‌رسد، برای دفاع ، حمایت جامعه جهانی را داریم و در آینده نزدیک تغییرات خوبی در صحنه جنگ رخ خواهد داد.

 

در همین راستا روز گذشته (سه شنبه ) «احمد مسعود» پسر احمدشاه مسعود قهرمان ملی افغانستان در زادگاه خود «پنجشیر» جبهه جدیدی را به نام «مقاومت دوم» بطور رسمی ایجاد و اعلام کرد.

 

شدت جنگ در افغانستان بویژه استان‌های شمال این کشور نگرانی های را برای مردم افغانستان بوجود آورده و به همین دلیل شماری زیادی از مردم حمایت خود را از نیروهای دولتی اعلام کرده اند.

 

اینکه چرا گروه طالبان برخلاف ظهور خود در سال ۱۹۹۴ میلادی که نخست استان‌های پشتون نشین در جنوب و شرق را پاکسازی و سپس راهی شمال افغانستان شدند، این بار برعکس شمال را در اولویت قرار داده است.

 

آگاهان نظامی و سیاسی بر این باورند که طالبان فکر می‌کنند اگر بتوانند شمال را در کنترل خود درآوردند، مقاومت دولت در برابر آنها پایدار نخواهد بود.

 

ژنرال «عتیق‌الله امیرخیل» کارشناس امور نظامی بر این باور است که از نقطه نظر نظامی گروه طالبان یک بار شکست را در شمال زمانی که گروه طالبان بیشتر خاک افغانستان را در کنترل خود داشتند، تجربه کرده است.

 

وی افزود:این بار طالبان تصمیم گرفته است که به جای مشغول کردن خود در جنوب تمام قدرت خود را برای تصرف شمال افغانستان متمرکز کند.

 

او معتقد است در صورتیکه که طالبان استان‌های شمالی را در اختیار داشته باشد و مردم را سرکوب کند در کابل زودتر به نتیجه می‌رسد.

 

امرخیل گفت که مسئله دیگر مرزهای استان های شمال با کشورهای آسیای میانه، روسیه و چین است. طالبان فکر می‌کنند که اگر شمال را در کنترل خود درآورند و مرزهای شمال کشور را بروی کمک‌ها به نیروهای مقاومت علیه خود ببندند، امکان مقاومت دوم را از بین می‌برند.

 

وی تأکید می‌کند که طالبان به همین دلیل تلاش می‌کند که مسیرهای مقاومت را ببندند که باور این ژنرال ارتش افغانستان این تصمیم طالبان را از دیدگاه نظامی بسیار سنجیده می‌داند.

خروج تمامی نیروهای آلمان از افغانستان و پایان ۲۰ سال حضور نظامی

آلمان روز سه‌شنبه رسما آخرین گروه از نیروهای باقیمانده‌اش را از افغانستان خارج کرد و به قریب به ۲۰ سال حضور نظامی‌اش در این کشور خاورمیانه پایان داد.

ادامه

اروپا, اسیای مرکزی, افغانستان, المان, امریکا, جهان, خبر, غرب اروپا

علت تطهیر طالبان توسط اصولگرایان مدعی دفاع از مظلوم چیست؟

روزنامه شرق نوشت: در شرایطی که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به‌دنبال صلح با این گروه شبه‌نظامی به پیشروی طالبان در خاک افغانستان منجر شده است، در داخل کشور هم یک جریان سیاسی و چهره‌های منسوب به آن به شکل عجیبی سعی در بزک‌کردن این گروه تروریستی دارند.

ادامه

افغانستان, ایران, تروریسم, جهان, سیاسی, مقاله

حضور زیان‌آور آمریکا در افغانستان و تاکید روسیه بر بومی‌‌سازی امنیت

روسها با اعتقاد بر حضور بی‌ثمر و البته زیان آور آمریکا و ناتو در افغانستان در ۲۰ سال گذشته، راهکار تامین امنیت در منطقه را خروج نیروهای بیگانه و مشارکت خود کشورهای منطقه می‌دانند.

ادامه

اتحاد شوروی, اسراییل, اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, ایران, پاکستان, تاجیکستان, تجاوز نظامی, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, سازمان ملل, قرقیزستان