واکنش انتقادی روسیه به پیمان امنیتی آمریکا، انگلیس و استرالیا

مقام های روسیه نسبت به پیمان امنیتی آمریکا، انگلیس و استرالیا موسوم به پیمان «آکوس» (AUKUS) دیدگاه مخالف دارند و در روزهای اخیر از آن انتقاد کرده‌اند.

 

به گزارش ایرنا، چهارشنبه گذشته اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا به همراه بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و جو بایدن رییس جمهوری ایالات متحده مشارکت جدید امنیتی نظامی سه جانبه آکوس را اعلام کردند که از منافع مشترک طرفین در منطقه هند و اقیانوس آرام محافظت می‌کند.

 

براساس مشارکت جدید، بریتانیا و ایالات متحده متعهد شدند که نیروی دریایی استرالیا را به فناوری زیردریایی های هسته ای مجهز کنند. استرالیا با پیوستن به همکاری نظامی با آمریکا و انگلیس، قرارداد ۶۶ میلیارد دلاری خود با فرانسه را به نفع پیمان آکوس کنار گذاشت و این باعث خشم پاریس شد، که طبق این قرارداد قرار بود ۱۲ زیردریایی معمولی به استرالیا عرضه کند.

 

وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا با فرانسه ابراز همبستگی کردند که پس از اتحاد آکوس قرارداد تامین زیردریایی برای نیروهای مسلح استرالیا را از دست داد.

 

«پیتر داتون» وزیر دفاع استرالیا به نوبه خود تصریح کرد که قبل از امضای قرارداد مشابه با آمریکا و انگلیس، در مورد قرارداد تامین زیردریایی ها در تماس با مقامات فرانسوی از این بابت ابراز نگرانی کرده است. «سیمون بیرمنگام»، وزیر دارایی استرالیا نیز گفت استرالیا پیش از این فرانسه را از این توافق مطلع کرده بود، اما بعداً اعتراف کرد که مذاکرات با آمریکا و انگلیس محرمانه است.

 

واکنش روسیه

 

به گزارش ایرنا، نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه عالی ترین مقام روس است که در مورد پیمان جدید امنیتی میان آمریکا، انگلیس و استرالیا واکنش نشان داد و در مصاحبه با هفته نامه روسی آرگیومنتی ایفاکتی، این پیمان را بلوک نظامی جدید خواند که علیه مسکو و پکن هدف گیری شده است.

 

به گفته این مقام کاخ کرملین و نزدیک به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، ایجاد پیمان آکوس ماهیت آشکار ضدروسی و ضدچینی دارد و مسکو انتظار دارد که واشنگتن در آینده نزدیک کشورهای بیشتری را به این پیمان جذب می‌کند.

 

طبق این پیمان موسوم به آکوس (AUKUS)، آمریکا و انگلیس با توجه به فعالیت های دریایی فزاینده چین، به استرالیا در ساخت زیردریایی‌هایی که با سوخت هسته‌ای کار می‌کنند کمک خواهند کرد.

 

پاتروشف گفت: نکته جالب توجه اینکه آمریکا در ایجاد پیمان آکوس، فرانسه شریک نزدیک خود را از صحنه خارج کرد و قرارداد بسیار پرمنفعتی را برای ساخت زیردریایی های هسته ای از آن گرفت.

 

دبیر شورای امنیت روسیه، پیمان آکوس را بلوکی نظامی-سیاسی و شبیه پیمان ناتو خواند که دارای اهداف مشابه با این پیمان است و در جهت تامین منافع آمریکا و انگلیس در منطقه خاور دور و اقیانوس آرام فعالیت خواهد کرد.

 

زاخارووا: پیمان آکوس معنای اتحاد و تعهدات را نشان داد

 

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز گفت: ایجاد پیمان همکاری «آکوس» میان ایالات متحده، انگلیس و استرالیا شوکی برای متحدان ناتو و تحقیری برای فرانسه بود.

 

وی گفت که این پیمان نشان داد که برای کشورهای شرکت کننده در آن، اتحاد و مشارکت چه معنایی دارد.

 

ماریا زاخارووا در گفت و گو با خبرنگاران گفت: «استراتژی ایالات متحده، استرالیا و انگلیس همه جهان را شگفت زده کرد.»

 

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بسیار جالب خواندن این رویداد (ایجاد پیمان آکوس) گفت: این پیمان نشان داد که مشارکت، اتحاد و تعهدات برای آنها چه معنا و اهمیتی دارد.

 

سیاست آمریکا در مورد عدم تکثیر هسته ای تغییر کرده است

 

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در توئیتی با اشاره به ایجاد پیمان آکوس و متعهد شدن آمریکا برای فروش زیردریایی های اتمی به استرالیا که کشوری غیراتمی است، نوشت: چنین بنظر می‌رسد که سیاست آمریکا در عرصه عدم انتشار هسته ای تغییر اساسی کرده است.

 

میخاییل اولیانوف خاطرنشان کرد: آمریکا در طول چندین دهه تلاش کرد تا اورانیوم با غلظت بالا از کشورهای دیگر جمع آوری شود. اما هم‌اینک واشنگتن قصد دارد فناوری‌های بسیار حساس هسته ای را در اختیار استرالیا که قدرت غیراتمی است، قرار دهد.

 

وی در توئیت دیگری نوشت: شرکت کنندگان در آکوس خود را کشورهای دموکراتیک دریایی می‌خوانند که اصطلاح جدیدی است.

 

اولیانوف با کنایه افزود: آیا ما باید انتظار داشته باشیم که کشورهای دیگر ادعا کنند که کشورهای دمکراسی زمینی یا کوهستانی هستند؟ در تلاش های تبلیغاتی از عقل و منطق پیروی نمی‌شود.

 

پیمان آکوس و احتمال اقدام دیگر کشورها برای ناوگان اتمی

 

واسیلی داندیکین کارشناس نظامی روس نیز گفت که آمریکا و استرالیا موردی را بوجود آوردند که بر اساس آن کشورهای دیگر تمایل برای دستیابی به ناوگان زیردریایی های اتمی می‌یابند.

 

داندیکین در سخنانی که در تارنمای روسی آژانس اخبار فدرال روسیه منتشر شد با انتقاد از پیمان آکوس گفت: برای نخستین بار زیردریایی‌های اتمی در اختیار کشوری قرار می‌گیرد که قدرت اتمی محسوب نمی‌شود.

رسانه آمریکایی: نفوذ چین در حیاط خلوت آمریکا افزایش یافته است

شبکه خبری ان بی سی نیوز نوشت: انجام یک پروژه بندری در السالوادور نشان می‌دهد که چین چگونه به شکل فزاینده‌ای نفوذ خود را در حیاط خلوت آمریکا از جمله در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب افزایش داده است.

ادامه

اقتصادی, السالوادور, امریکا, اورگوئه, برزیل, پرو, جنگ سرد, جهان, چین, مقاله

واکنش آمریکا به همکاری نظامی عربستان و روسیه

دولت ایالات متحده در واکنش به امضای پیمان همکاری نظامی میان عربستان سعودی و روسیه ضمن تاکید بر پایبندی آمریکا به ادامه همکاری‌های دفاعی با سعودی، از متحدان خود خواست از هرگونه همکاری نزدیک نظامی با روسیه پرهیز کنند.

ادامه

امریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, عربستان سعودی

پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

نشانه‌های زیادی وجود دارد که از بحرانی شدن نظم جهانی حکایت می‌کند. پاسخ آشفته بین‌المللی به شیوع ویروس کرونا، بحران گسترده اقتصادی ناشی از آن، قوت گرفتن تفکرات ناسیونالیستی و پررنگ‌تر شدن مرزهای میان کشورها بخشی از نشانه‌های وضعیت شکننده نظام بین‌المللی است؛ نظامی که کشور مدعی رهبری‌اش، رئیس‌جمهوری دارد که همچنان بر شعار «نخست ... پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, افریقای جنوبی, امریکا, امریکای لاتین, اورآسیا, ایتالیا, ایدئولوژیک, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان پیمان امنیت جمعی, شانگ‌های, صربستان, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قطر, مصر, مقاله, نئولیبرالیسم, هندوستان

زاخارووا: رویدادهای افغانستان نشان‌دهنده زوال ناتو است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، اوضاع افغانستان نشان دهنده این است که نه آمریکا و نه ناتو توانایی هماهنگی در اقداماتشان را ندارند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, بالکان, تحلیل, تروریسم, جنگ سرد, جهان, روسیه, شمال اروپا, عراق, ناتو

بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

جمهوری خلق چین پس از سال‌ها انزوای دیپلماتیک در انتهای دهه ۷۰ میلادی درها را به روی جهان گشود و عصر جدیدی از توسعه تقریبا همه جانبه را تحت رهبری دنگ شیائوپینگ آغاز کرد که به نوبه خود به الگویی برای برخی کشورهایی تبدیل شد که به دنبال احیای اقتصاد خود، رفع فقر و ایجاد ... بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

ادامه

اقتصادی, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, گواتمالا, مقاله