گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگر بلژیک، در سال‌های اخیر یکی از شخصیت‌های مطرح در جنبش کمونیستی در طرح مسئله ضرورت ایجاد روابط نزدیک تر کشورهای «جنوب جهانی» برای مقاومت در برابر هژمونی طلبی کشورهای امپریالیستی بوده است. کتاب جدید او با عنوان “شورش” که چاپ اول آن  در دسامبر ۲۰۲۳ در هلند منتشر شد، فراخوانی ... گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

ادامه

آزادی, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استبداد, استثمار, استعمار, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, امپریالیسم, اندونزی, انگلس, بانک جهانی, بریکس, بلژیک, بولیوی, تحریم, ترکیه, جنوب, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, عدالت اجتماعی, فرانسه, فلسطین, کشاورزی, کوبا, محیط زیست, مصاحبه و گفتگو, نئولیبرالیسم, هندوستان

هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

هزاران نفر از مردم آرژانتین جمعه در اعتراض به فقر و گرسنگی و تورم افسار گسیخته به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی از جمله «نه به افزایش هزینه حمل و نقل»، «گرسنه منتظر نمی‌ماند» و «دیگ‌ها خالی است، جیب‌ها هم خالی است» سر دادند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، هزاران نفر از مردم ... هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری, گرسنگی, معلمان

انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

نامزدهای مستقل وابسته به نخست وزیر سابق پاکستان، اکثریت کرسی‌های شورای ملی این کشور را در انتخابات هفته گذشته به‌دست آوردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌ان، براساس اعلام کمیسیون انتخابات پاکستان، نامزدهای مستقل وابسته به عمران خان، نخست وزیر سابق و رهبر حزب تحریک انصاف این کشور تاکنون ۹۸ کرسی شورای ملی ... انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

ادامه

اعتراضات اجتماعی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, فساد

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

حرکت‌های اعتراضی‌ کارگران و بازنشستگان واحدهای مختلف ادامه دارد در هفته‌های گذشته نه‌تنها خللی در ادامۀ اعتراض‌های کارگری و بازنشستگان به‌وجود نیامد، بلکه منسجم‌تر شدن صف‌های آنان خصوصاً در یکشنبه‌های اعتراضی را مشاهده کردیم. نکتۀ قابل‌توجه در این حرکت‌های اعتراضی شعارها و پلاکاردهایی بودند با مضمون مخالفت با مصوبه‌هایی از قبیل لایحۀ هفتم توسعه، اعتراض ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, اجتماعی, استبداد, اعتراضات اجتماعی, امپریالیسم, امنیتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, زنان, سیاسی, فقر, کارگری, معلمان, معیشت

اعتراضات ضد دولتی در آرژانتین ۶۰ زخمی برجای گذاشت

خبرگزاری «آناتولی» به نقل از رسانه‌های محلی آرژانتین امروز (شنبه) گزارش داد که در اعتراضات ضد دولتی این کشور، حدود ۶۰ معترض در اثر مداخله نیروهای امنیتی با گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش زخمی شدند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری آناتولی ترکیه، در درگیری‌هایی که میان معترضان ضد دولتی و نیروهای امنیتی رخ داد، ده‌ها ... اعتراضات ضد دولتی در آرژانتین ۶۰ زخمی برجای گذاشت

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اعتراضات اجتماعی, جهان, خبر, دانشجویی, کارگری

واکنش آرژانتین به مداخله قضایی آمریکا در این کشور/ هزاران نفر در حمایت از رئیس‌جمهوری سابق به خیابان‌ها آمدند

«سانتیاگو کافیِرو» وزیر امور خارجه آرژانتین در واکنش به درخواست سناتور آمریکایی مبنی بر تحریم «کریستینا فرناندز دِ کرشنر» معاون ریاست جمهوری، نقش آمریکا در پیگرد قضایی علیه وی را محکوم کرد و دلیل این تعقیب قضایی را منافعی خارج از این کشور آمریکای جنوبی دانست.

 

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از تارنمای شبکه تلویزیونی تله‌سور، وزیر امور خارجه آرژانتین با انتشار پیامی در صفحه توییترش، اقدام «تد کروز» سناتور آمریکایی مبنی بر درخواست اعمال تحریم علیه کرشنر به اتهام اخلال در «امنیت ملی آمریکا» را محکوم کرد. تد کروز در نامه‌ای رسمی به «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا، اعمال تحریم علیه معاون ریاست جمهوری آرژانتین را خواستار شده است.

 

سانتیاگو کافیِرو در این پیام توییتری، تصاویری از پیام تد کروز و حمایت «ادواردو بولسونارو» فرزند رئیس‌جمهوری برزیل از درخواست این سناتور آمریکایی را به اشتراک گذاشت.

 

وی اطمینان داد: پیگیری قضایی کریستینا کرشنر به دلیل منافع ایدئولوژیکی انجام می‌شود که منشا آن‌ها خارج از آرژانتین است.

 

«دیه‌گو لوسیانی» و «سرخیو مورو» دادستان‌های فدرال آرژانتین، کریستینا فرناندز را به کلاهبرداری و دست داشتن در طرح منحرف سازی منابع دولتی در دوران ریاست جمهوری ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ متهم کرده‌اند. ۱۲ سال زندان و محکومیت مادام‌العمر از تصدی منصب‌های دولتی از جمله مجازات‌هایی است که دادستان‌های آرژانتینی خواستار آن شده‌اند.

 

با اعلام این خبر، نمایندگان احزاب، اتحادیه‌ها، سیاستمداران و سازمان‌های اجتماعی، حمایت خود را از فرناندز اعلام کرده و روند قانونی علیه او را محکوم کردند.

 

«آلبرتو فرناندز» رئیس‌جمهوری آرژانتین با «غیر قابل توجیه» خواندن پیگرد قضایی علیه کریستینا، نامه‌ای را در شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کرد که روسای جمهوری کلمبیا، بولیوی و مکزیک با امضای آن بر حمایت خود از معاون ریاست جمهوری این کشور تاکید کردند.

 

به نوشته تله‌سور، در آمریکای لاتین و کارائیب، تعقیب رسانه‌ای و قضایی با شواهد ساختگی و محکومیت‌های ناعادلانه علیه رهبران دولت‌های مردمی به یک هنجار تبدیل شده است. آمریکا به دستاوردهای سیاسی که می‌توان از طریق این مجامع به دست آورد، پی برده و دوره‌های آموزشی برای تربیت دادستان‌ها و قضات آغاز کرده است. اقدام و رای قاضی برزیلی علیه «لولا داسیلوا» رئیس‌جمهور پیشین برزیل از جمله آزار و اذیت‌های رهبران از طریق قضات است که پای داسیلوا را به زندان باز کرد.

 

هزاران آرژانتینی در حمایت از رئیس‌جمهوری سابق به خیابان‌ها آمدند

 

هزاران نفر از مردم آرژانتین در مخالفت با درخواست دادستان آرژانتینی مبنی بر ۱۲ سال محکومیت زندان علیه «کریستینا فرناندز کرچنر» معاون رئیس‌جمهوری این کشور به خیابان‌ها آمدند؛ تظاهرات پرتنشی که به درگیری میان پلیس ضدشورش و معترضان ختم شد.

 

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از تارنمای شبکه تلویزیونی تله‌سور، هزاران آرژانتینی طرفدار حزب «فرنته دِ تودوس» (FdT) در اقدامی گسترده و در حمایت از «کریستینا فرناندز کرچنر» معاون رئیس‌جمهوری این کشور به خیابان‌ها آمدند و مخالفت خود با پیگرد قضایی، سیاسی و رسانه‌ای علیه وی را ابراز کردند.

 

اعتراض‌ها به درخواست دادستان فدرال آرژانتین از روز اعلام آن، آغاز شد اما تقویت حضور پلیس و نصب حصار در اطراف خانه کرشنر به منظور جلوگیری از تجمع بیشتر مردم موجب تشدید اعتراض‌ها شد. اعتراض‌ها ابتدا به صورت مسالمت‌آمیز انجام شد تا اینکه شماری از هواداران کرشنر نرده‌ها را شکستند و به سمت خانه این رئیس‌جمهوری سابق پیشروی کردند.

 

کریستینا فرناندز که بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ ریاست جمهوری آرژانتین را نیز بر عهده داشت در سخنرانی از طرفداران خود خواستار توقف راهپیمایی‌ها شد اما درگیری میان پلیس ضد شورش و گروهی از هواداران موجب افزایش تنش در خیابان‌های اطراف محل سکونت کرشنر در بوئنوس آیرس پایتخت این کشور شد.

 

کرچنر گفت: ما باید از اپوزیسیون بخواهیم ‌به ویژه اکنون که مبارزه‌های انتخاباتی جدید ریاست جمهوری در راه است، از رقابت با یکدیگر دست بردارند تا ببینند چه کسی بیشتر از پرونیست‌ها (پرونیسم یک ایدئولوژی و جنبش سیاسی آرژانتینی است) متنفر است.

 

بر اساس تصاویر و فیلم‌های منتشر شده از طریق شبکه‌های مجازی، ماموران پلیس از گاز اشک‌آور، باتوم و کامیون‌ها برای سرکوب معترضان استفاده کردند.

 

«آلبرتو فرناندز» رئیس‌جمهوری آرژانتین در پیامی توییتری به اقدام خشونت‌آمیز پلیس علیه تجمع‌کنندگان واکنش نشان داد و تضمین حق آزادی بیان شهروندان و معترضان را خواستار شد.

 

«دیه‌گو لوسیانی» و «سرخیو مورو» دادستان‌های فدرال آرژانتین، کریستینا فرناندز را به کلاهبرداری و دست داشتن در طرح منحرف سازی منابع دولتی در دوران ریاست جمهوری ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ متهم کرده‌اند. ۱۲ سال زندان و محکومیت مادام‌العمر از تصدی منصب‌های دولتی از جمله مجازات‌هایی است که دادستان‌های آرژانتینی خواستار آن شده‌اند.

 

با اعلام این خبر، نمایندگان احزاب، اتحادیه‌ها، سیاستمداران و سازمان‌های اجتماعی، حمایت خود را از فرناندز اعلام کرده و روند قانونی علیه او را محکوم کردند.

 

رئیس‌جمهوری آرژانتین با «غیر قابل توجیه» خواندن پیگرد قضایی علیه کریستینا، نامه‌ای را در شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کرد که روسای جمهوری کلمبیا، بولیوی و مکزیک با امضای آن بر حمایت خود از معاون ریاست جمهوری این کشور تاکید کردند.

کمپین‌های مردمی در اعتراض به بالا رفتن قیمت سوخت در انگلیس

بالا رفتن قیمت سوخت و قبوض انرژی در انگلیس اعتراض‌های گسترده‌ای علیه مقامات دولتی برانگیخته است. کمپین‌های متعددی خواستار عدم پرداخت قبوض انرژی هستند.

ادامه

اجتماعی, اختلاف طبقاتی, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, انگلستان, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر

فریاد اعتراض مردم ونزوئلا علیه غرب بخاطر سرقت دارایی‌های این کشور

به دنبال اعتراض مقام‌های ونزوئلایی به پرونده توقیف غیر قانونی هواپیمای متعلق به این کشور در فرودگاه آرژانتین، مردم این کشور آمریکای جنوبی به شکل تجمع‌های مسالمت‌آمیز به خیابان‌های پایتخت آمدند تا اعتراض خود به «دزدی دارایی‌های ونزوئلا» را ابراز کنند.

ادامه

ارژانتین, امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, انگلستان, جهان, خبر, کارگری, ونزوئلا