هلند: در روابط تجاری با چین مستقل از آمریکا هستیم

یک مقام دولتی هلند در اظهاراتی تاکید کرد که واشگتن نباید از هلند انتظار تبعیت بی چون و چرا از سیاست‌های تجاری خود در برابر چین را داشته باشد.

به گزارش یکشنبه ایرنا از بلومبرگ، «لیزج شراین ماخر» وزیر تجارت خارجی هلند در گفت‌وگویی با صراحت اعلام کرد: هلند قدم‌های آمریکا را دنبال نمی‌کند البته بررسی‌های خود را با مشورت با شرکای خود از جمله ژاپن و آمریکا انجام می‌دهیم.

بنابر این گزارش، این نخستین باری است که یک مقام هلندی به مواضع این کشور در برابر سیاست‌های دولت بایدن در رابطه با محدودیت ارائه فناوری های پیشرفته به چین اشاره می‌کند.

بر این اساس، دولت بایدن برای دستیابی به یک توافق چند جانبه به منظور اعمال محدودیت‌ها بر چین، با هدف دور نگه داشتن فناوری‌های تراشه‌های پیشرفته از این کشور و ارتش آن، تلاش می‌کند.

در جریان این مبارزه، هلند نقشی کلیدی دارد. زیرا شرکت هلندی ای‌اس‌ام‌ال (ASML) یکی از شرکت‌هایی است که بر بازار تجهیزات نیمه‌ هادی احاطه دارند. شرکت‌های مشابه در ژاپن و آمریکا نیز از دیگر تامین کنندهای اصلی در این صنعت هستند.

در حالی که هلند و ژاپن در بسیاری از نگرانی‌های امنیتی واشنگتن شریک هستند، این دو کشور همچنان چین را بازاری مهم می‌دانند و به ادامه و حفظ دسترسی به آن تمایل دارند.

اظهارات شراین ماخر چالش‌های مهمی را که آمریکا برای متقاعد کردن متحدان برای پیوستن به این کمپین با آن مواجه است، روشن می‌کند.

وزیر تجارت خارجی هلند بدون اشاره به جزئیات گفت که کشورش احتمالاً برای صادرات برخی کالاها روش‌های کنترلی خود را اعمال خواهد کرد.

وی افزود: در حال حاضر برای صادرات تجهیزات برای تولید تراشه‌های بسیار پیشرفته محدودیت‌هایی اعمال کرده‌ایم اما شرکت ای‌اس‌ام‌ال برای صادرات محصولات کمتر پیشرفته به چین مجوز دارد.

در اوایل اکتبر (مهرماه)، دولت بایدن از اقدامات گسترده‌ای با هدف محدود سازی توانایی‌های چین برای دستیابی به تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته و تجهیزات تولید نیمه‌رسانا خبر داد که صنعت تراشه‌های چندین میلیارد دلاری در جهان را آشفته کرد.

در این میان، پکن نیز در تلاش است تا اطمینان حاصل کند که سایر کشورها به خواسته‌های آمریکا تن نمی‌دهند.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین، هفته گذشته در جریان نشست گروه ۲۰ از مارک روته نخست وزیر هلند خواستار جلوگیری از ایجاد هرگونه اختلال در بازار جهانی شد.

رسانه آمریکایی: نفوذ چین در حیاط خلوت آمریکا افزایش یافته است

شبکه خبری ان بی سی نیوز نوشت: انجام یک پروژه بندری در السالوادور نشان می‌دهد که چین چگونه به شکل فزاینده‌ای نفوذ خود را در حیاط خلوت آمریکا از جمله در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب افزایش داده است.

ادامه

اقتصادی, السالوادور, امریکا, اورگوئه, برزیل, پرو, جنگ سرد, جهان, چین, مقاله

واکنش آمریکا به همکاری نظامی عربستان و روسیه

دولت ایالات متحده در واکنش به امضای پیمان همکاری نظامی میان عربستان سعودی و روسیه ضمن تاکید بر پایبندی آمریکا به ادامه همکاری‌های دفاعی با سعودی، از متحدان خود خواست از هرگونه همکاری نزدیک نظامی با روسیه پرهیز کنند.

ادامه

امریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, عربستان سعودی

پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

نشانه‌های زیادی وجود دارد که از بحرانی شدن نظم جهانی حکایت می‌کند. پاسخ آشفته بین‌المللی به شیوع ویروس کرونا، بحران گسترده اقتصادی ناشی از آن، قوت گرفتن تفکرات ناسیونالیستی و پررنگ‌تر شدن مرزهای میان کشورها بخشی از نشانه‌های وضعیت شکننده نظام بین‌المللی است؛ نظامی که کشور مدعی رهبری‌اش، رئیس‌جمهوری دارد که همچنان بر شعار «نخست ... پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, افریقای جنوبی, امریکا, امریکای لاتین, اورآسیا, ایتالیا, ایدئولوژیک, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان پیمان امنیت جمعی, شانگ‌های, صربستان, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قطر, مصر, مقاله, نئولیبرالیسم, هندوستان

زاخارووا: رویدادهای افغانستان نشان‌دهنده زوال ناتو است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، اوضاع افغانستان نشان دهنده این است که نه آمریکا و نه ناتو توانایی هماهنگی در اقداماتشان را ندارند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, بالکان, تحلیل, تروریسم, جنگ سرد, جهان, روسیه, شمال اروپا, عراق, ناتو

بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

جمهوری خلق چین پس از سال‌ها انزوای دیپلماتیک در انتهای دهه ۷۰ میلادی درها را به روی جهان گشود و عصر جدیدی از توسعه تقریبا همه جانبه را تحت رهبری دنگ شیائوپینگ آغاز کرد که به نوبه خود به الگویی برای برخی کشورهایی تبدیل شد که به دنبال احیای اقتصاد خود، رفع فقر و ایجاد ... بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

ادامه

اقتصادی, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, گواتمالا, مقاله