هشدار کارشناسان جنگی آمریکا درمورد قدرت ناوگان دریایی چین

کارشناسان امور جنگ در آمریکا نسبت به شمار ناوگان دریایی چین به دولت آمریکا هشدار دادند که درس‌های تاریخ و بررسی های به عمل آمده، نشان داده پیروزی در نبردهای دریایی همواره با طرفی بود که از ناوگان دریایی بیشتری برخوردار است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، شبکه خبری سی ان ان در تحلیلی درمورد توان ناوگان دریایی چین، نوشت: با توجه به ادامه توسعه نیروی دریایی چین که هم اکنون بزرگترین ناوگان جنگی دریایی جهان را در اختیار دارد، یک استاد علوم جنگ های دریایی از «دانشکده جنگ نیروی دریایی آمریکا» (US Naval War College) به برنامه ریزان جنگ های دریایی آمریکا هشدار داده است که در جنگ های دریایی همواره ناوگان دریایی پرشمارتر پیروز نبردها هستند.

این گزارش می افزاید: بنابر گزارش منتشر شده پنتاگون در نوامبر سال ۲۰۲۲، شمار ناوگان «نیروی دریایی ارتش آزادی بخش خلق چین» (PLAN) در سال ۲۰۲۰ میلادی از شمار ناوگان دریایی آمریکا بیشتر بوده و این کشور هم اکنون حدود ۳۴۰ فروند ناو و رزمناو در اختیار دارد و انتظار می رود تا دو سال آینده این تعداد به ۴۰۰ فروند برسد درحالی که تعداد ناوگان دریایی آمریکا نزدیک به ۳۰۰ فروند کشتی بوده و پنتاگون قصد دارد تا سال ۲۰۴۵ میلادی این تعداد را به ۳۵۰ فروند افزایش دهد.

هرچند آمریکا در نبرد دریایی ملاک خود را بر فناوری های نوین قرار داده، اما «سم تانگردی» (Sam Tangredi) ، رئیس «مطالعات جنگ آینده لیدوس» (Leidos Chair of Future Warfare) از دانشکده جنگ نیروی دریایی آمریکا، دراین باره می‌گوید: چنانچه بخواهیم از تاریخ درس بگیریم ، شمار ناوگان چین منجر به شکست نیروی دریایی آمریکا در هر نبردی با چین، خواهد شد.

نمودار تاریخی موفقیت در نبردهای دریایی

براساس این گزارش، تانگردی که خود از فرماندهان اسبق نیروی دریایی آمریکا است، با نگاهی به ۲۸ نبرد تاریخی دریایی، از (پیروزی) نبردهای (دریایی) ایرانیان بر یونانیان (Greco-Persian Wars of 500 BC) در ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، تا (زمانه معاصر) جنگ دوران سرد، اینچنین نتیجه گیری کرده است که تنها در سه مورد پیروزی به علت توفق فن آوری بوده و مابقی پر شمار بودن ناوگان دریایی را عامل پیروزی در جنگ های دریایی دانسته است.

این کارشناس جنگ‌های دریایی از کالج جنگ نیروی دریایی آمریکا درمورد نبرد دریایی ناپلئون در اوایل قرن نوزدهم می‌گوید: کشتی های جنگی فرانسوی هرچند از لحاظ فن آوری و طراحی بدنه نسبت به زمانه خود سرآمد بودند ما در نهایت این انگلیس بود که به علت پرشمار بودن ناوگان دریایی خود توانست مانع عبور ناپلئون از کانال مانش شود.

درس‌هایی از جنگ جهانی دوم

تانگردی در بخش دیگری از تحقیقات خود که براساس آن، نیروی دریایی آمریکا را نسبت به هرگونه تقابل با طرف چینی برحذر می‌دارد، عنوان کرده است که در جنگ جهانی دوم ژاپن از آمریکا در زمینه فن آوری سرآمد بود و امپراطوری ژاپن با سلاح‌های پیشرفته آنزمان وارد نبرد دریایی با آمریکا شد، اما در نهایت این شمار بالای ناوگان آمریکا بود که عامل پیروزی در این جنگ شد، ژاپن در آن جنگ توانست تنها ۱۸ فروند ناو بسازد اما آمریکا ۱۴۴ ناو ساخت.

این گزارش می‌افزاید: در دهه ۴۰ قرن گذشته میلادی و زمانی که آمریکا غول صنعتی جهان به شمار می‌رفت، کشتی سازی نقطه قوتش بود اما این عنوان امروزه دیگر به دستان چین افتاده است.

این کارشناس علوم جنگ های دریایی در گزارش خود و به باور بسیاری از تحلیل‌گران، پیش‌بینی کرده که بعید است در بحبوحه یک جنگ، صنایع دفاعی آمریکا که از زمان پایان جنگ سرد رو به افول نهاده، به سرعت نیازهای جنگی را مهیا سازد.

رسانه آمریکایی: نفوذ چین در حیاط خلوت آمریکا افزایش یافته است

شبکه خبری ان بی سی نیوز نوشت: انجام یک پروژه بندری در السالوادور نشان می‌دهد که چین چگونه به شکل فزاینده‌ای نفوذ خود را در حیاط خلوت آمریکا از جمله در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب افزایش داده است.

ادامه

اقتصادی, السالوادور, امریکا, اورگوئه, برزیل, پرو, جنگ سرد, جهان, چین, مقاله

واکنش آمریکا به همکاری نظامی عربستان و روسیه

دولت ایالات متحده در واکنش به امضای پیمان همکاری نظامی میان عربستان سعودی و روسیه ضمن تاکید بر پایبندی آمریکا به ادامه همکاری‌های دفاعی با سعودی، از متحدان خود خواست از هرگونه همکاری نزدیک نظامی با روسیه پرهیز کنند.

ادامه

امریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, عربستان سعودی

پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

نشانه‌های زیادی وجود دارد که از بحرانی شدن نظم جهانی حکایت می‌کند. پاسخ آشفته بین‌المللی به شیوع ویروس کرونا، بحران گسترده اقتصادی ناشی از آن، قوت گرفتن تفکرات ناسیونالیستی و پررنگ‌تر شدن مرزهای میان کشورها بخشی از نشانه‌های وضعیت شکننده نظام بین‌المللی است؛ نظامی که کشور مدعی رهبری‌اش، رئیس‌جمهوری دارد که همچنان بر شعار «نخست ... پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, افریقای جنوبی, امریکا, امریکای لاتین, اورآسیا, ایتالیا, ایدئولوژیک, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان پیمان امنیت جمعی, شانگ‌های, صربستان, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قطر, مصر, مقاله, نئولیبرالیسم, هندوستان

زاخارووا: رویدادهای افغانستان نشان‌دهنده زوال ناتو است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، اوضاع افغانستان نشان دهنده این است که نه آمریکا و نه ناتو توانایی هماهنگی در اقداماتشان را ندارند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, بالکان, تحلیل, تروریسم, جنگ سرد, جهان, روسیه, شمال اروپا, عراق, ناتو

بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

جمهوری خلق چین پس از سال‌ها انزوای دیپلماتیک در انتهای دهه ۷۰ میلادی درها را به روی جهان گشود و عصر جدیدی از توسعه تقریبا همه جانبه را تحت رهبری دنگ شیائوپینگ آغاز کرد که به نوبه خود به الگویی برای برخی کشورهایی تبدیل شد که به دنبال احیای اقتصاد خود، رفع فقر و ایجاد ... بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

ادامه

اقتصادی, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, گواتمالا, مقاله