خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند. با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را ... خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا

کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتقاد از گزارش اخیر واشنگتن درباره پیونگ‌‎یانگ تأکید کرد که حقوق بشر ابزاری برای تهاجم و رفتار خصمانه آمریکا علیه کره شمالی است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که پیونگ‌یانگ در پاسخ ... کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, روسیه, شبه جزیره کره, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش

تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که قرار است از جمعه هفته جاری در فنلاند آغاز شوند، هشدار داد: رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز روسیه، خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود ... هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شمال اروپا, غرب, فنلاند, ناتو

روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

هشدار چین به ناتو: به شرق آسیا نزدیک نشوید

یک مقام ارشد حزب حاکم چین به تازگی درباره اقدامات مداخله جویانه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در شرق آسیا هشدار جدی داده و گفته است: عاقلانه نیست که ناتو به آسیای شرقی و جنوب شرقی نزدیک شود.

به گزارش روز شنبه ایرنا از چاینا دیلی، پکن روز جمعه از تلاش‌ها برای تضعیف نقش محوری اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا، آسه آن، در معماری همکاری منطقه‌ای شرق آسیا انتقاد کرد و رفتارهای ناتو را جاه طلبی برای مداخله در منطقه دانست.

«وانگ یی» رئیس کمیسیون امور خارجی کمیته مرکزی حزب حاکم چین به تازگی در نشست سالانه وزرای خارجه اتحادیه کشورهای شرق آسیا معروف به آسه‌آن در جاکارتا پایتخت اندونزی، درباره مداخله جویی‌های ناتو در شرق آسیا هشدار جدی داد.

در نشست سالانه وزرای خارجه اتحادیه کشورهای شرق آسیا موسوم به آسه‌آن، در جاکارتا، پایتخت اندونزی، نمایندگان ۱۰ کشور به همراه هشت کشور دیگر شامل استرالیا، چین، ژاپن، هند، نیوزلند، جمهوری کره، روسیه و آمریکا حضور داشتند.

وانگ یی از کشورهای عضو این اتحادیه خواست که با جدیت از نقش محوری آسه آن حمایت کنند و پایه‌ای محکم برای حفظ صلح بسازند.

او با اشاره به اینکه نقش مرکزی آسه‌آن نتیجه طبیعی تکامل در تاریخ و بزرگترین نقطه مشترک همه طرف‌ها است، تلاش‌ها برای تضعیف و جایگزینی نقش آسه‌آن را نادرست دانست و گفت: عاقلانه نیست که ناتو در شرق آسیا قدم بگذارد.

این مقام چینی گفت: صلح منطقه نباید مبتنی بر پیگیری امنیت مطلق توسط تعداد کمی از کشورها باشد و چین مایل است همکاری با همه طرف ها را در خصوص ابتکار امنیت جهانی که خود پیشنهاد کرده است را به دقت بررسی کند.

وی بر تمایل چین برای پیشگامی در امضای پروتکل معاهده منطقه عاری از سلاح هسته‌ای جنوب شرقی آسیا تاکید کرد.

کارشناسان سیاسی درباره این موضوع گفتند، آسیای شرقی تحت تاثیر حضور نظامی تقویت شده آمریکا و متحدانش در دریای چین جنوبی، سیاست هایی که به دنبال جداسازی اقتصادی و گسترش نفوذ ناتو در منطقه است، قرار گرفته است.

«زو لیپینگ»، پژوهشگر باسابقه مطالعات آسیای جنوب شرقی در موسسه ملی استراتژی بین‌المللی آکادمی علوم اجتماعی چین، می‌گوید: ما شاهد تعمیق رقابت ژئوپلیتیکی میان کشورهای بزرگ، بحران اوکراین و بهبود کند اقتصاد جهانی، همچنین کاهش اندک تورم، بحران انرژی و بحران غذا بوده‌ایم.

وی افزود: در حال حاضر، کشورهای آسه آن انتظار دارند همه طرف‌ها در این ائتلاف، به دنبال صلح و توسعه منطقه‌ای و ارتقای موثر همکاری در شرق آسیا به عنوان یک کل باشند.

وانگ در سخنان خود از همه کشورها خواست تا حمایت خود را از چندجانبه گرایی واقعی نشان دهند، تعاملات خوب را تقویت کنند و همکاری آسیا و اقیانوسیه را به مسیر درست بازگردانند.

وی همچنین از همه کشورها خواست دست به دست هم بدهند تا منطقه را به مرکزی برای رشد اقتصادی، پیشبرد اهداف توسعه مشترک، حمایت از مسیر درست جهانی‌شدن اقتصادی و برقراری امنیت سیستم تجاری چندجانبه تبدیل کنند.

وانگ افزود: چین آماده همکاری با همه طرف‌ها برای ادامه همکاری در زمینه فقرزدایی و انرژی است.

«لیو چینگ»، معاون مؤسسه مطالعات بین‌المللی چین، گفت: این نشست بیشتر به عنوان یک بستر ارتباطی عمل می‌کند و در تقویت اعتماد متقابل سیاسی نقش دارد و آسه آن، موتور مهم همکاری و توسعه منطقه‌ای در آسیا است.

در حاشیه این نشست، وانگ یی روز جمعه با دیپلمات‌های ارشد کشورهایی از جمله ژاپن، هند، کره جنوبی و… گفتگوهای دوجانبه انجام داد.

وانگ هنگام ملاقات با «یوشیماسا هایاشی»، وزیر امور خارجه ژاپن، از توکیو خواست تا درکی عینی و منطقی از چین شکل دهد و با اقدامات عملی از تاریخ درس بگیرد و به مسیر توسعه صلح آمیز پایبند باشد.

اخیرا، توکیو چین را به عنوان بزرگترین چالش استراتژیک خود معرفی کرده است.

وانگ گفت: این رفتار به طور جدی با واقعیت روابط چین و ژاپن مغایرت دارد و در تضاد با توافقات مهم دو طرف است چون آنها شرکای خوبی برای همکاری هستند و خطری برای یکدیگر ایجاد نمی‌کنند.

وی از طرف ژاپنی خواست تا نزدیکی احساسات بین مردم دو کشور را بهبود بخشد و روابط چین و ژاپن را برای بازگشت به مسیر توسعه پایدار و سالم ارتقا بخشد.

وانگ افزود: پکن برای حفظ ارتباط و گفت‌وگو در همه سطوح و همچنین مبادلات اقتصادی و تجاری و مبادلات مردم با مردم در مورد ژاپن کاملا آماده است.

هایاشی گفت: توکیو مشتاق ایجاد روابط سازنده و باثبات ژاپن و چین و ایجاد شرایط برای تبادلات در سطح بالا است.

کندی: آمریکا برای جنگ زمینی با روسیه آماده می‌شود

نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در واکنش به اقدام اخیر رئیس جمهور این کشور در فراخواندن نیروهای ذخیره و اعزام آنها به اروپا گفت که آمریکا در حال آماده کردن خود برای جنگ زمینی با روسیه است. به گزارش خبرگزاری فارس، «رابرت کندی جونیور» نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز جمعه به تصمیم «جو بایدن» ... کندی: آمریکا برای جنگ زمینی با روسیه آماده می‌شود

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, ناتو

نقش ژاپن در کشاندن پای بلوک نظامی ناتو به شرق آسیا

روزنامه «چاینا دیلی» با انتشار کاریکاتور درباره نشست ناتو که اخیرا در ویلینوس پایتخت لیتوانی برگزار شد، اختلافات اعضای پیمان آتلانتیک شمالی را به تصویر کشیده و در عین حال از تلاش ژاپن برای چسبیدن به این بلوک نظامی غافل نشده است. تعامل‌های سطح بالا میان ژاپن و ناتو طی سال‌های اخیر زیاد بوده و ... نقش ژاپن در کشاندن پای بلوک نظامی ناتو به شرق آسیا

ادامه

آسیا, آمریکا, استرالیا, اقیانوسیه, جنگ سرد, ژاپن, فیلیپین, کره جنوبی, مقاله, ناتو, نیوزلند

استاد دانشگاه نروژ سلطه‌گری غرب در حال پایان است

یکی از اساتید نروژی تایید کرد سلطه آمریکا و اروپا رو به پایان است و دلار در حال از دست دادن جایگاه خود می‌باشد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه‌های نروژ در مصاحبه‌ای اعلام کرد همزمان با کاهش سریع قدرت آمریکا در جهان، هژمونی (سلطه گری) غرب در حال پایان است. گلِن ... استاد دانشگاه نروژ سلطه‌گری غرب در حال پایان است

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, جنگ سرد, جهان, روسیه, غرب, ناتو, نروژ

دیپلمات چینی: ناتو منشأ همه مشکلات است

نماینده چین در سازمان ملل با بیان اینکه ناتو محصول دوران جنگ سرد است که همچنان آن مسیر را دنبال می‌کند، توسعه‌طلبی و تمایل به گسترش در این ائتلاف را منشأ تمام مشکلات دانست. به گزارش خبرگزاری فارس، «ژانگ جون» نماینده چین در سازمان ملل متحد بامداد امروز (جمعه) سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را ... دیپلمات چینی: ناتو منشأ همه مشکلات است

ادامه

ایدئولوژیک, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, سازمان ملل, غرب, لیتوانی, ناتو