هشدار شدید روسیه به آمریکا و ناتو درباره ارسال تسلیحات سنگین جدید به اوکراین

روسیه به ناتو نسبت به “تشدید بسیار خطرناک درگیری” در صورتی که این ائتلاف به استقرار تسلیحات سنگین نظیر تانکها و موشکهای دوربرد در اوکراین اقدام کند، هشدار داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه شبکه الجزیره، این هشدار کرملین پیش از برگزاری یک نشست مهم کشورهای غربی با موضوع ارسال تجهیزات نظامی قدرتمندتر به اوکراین در ضمن تشدید حملات قوای روسی برای تصرف اراضی بیشتر مطرح شد.

آلمان مشخصا با فشار فزاینده متحدان برای قبول کردن ارسال تانکهای لئوپارد به اوکراین روبرو شده در حالی که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نیز به خاطر عدم اعطای تسلیحات سنگین کافی به کشورش اظهار ناخرسندی کرده است.

از زمانی که انگلیس چند روز قبل تصمیمش برای ارسال تانکهای چلنجر-۲ برای اوکراین را اعلام کرد، برلین با فشاری فزاینده برای ارسال تانکهای لئوپارد-۲ به این کشور یا اجازه دادن به دیگر کشورهای صاحب این تانکهای آلمانی همچون لهستان برای ارسال آنها به کی‌یف مواجه شده است.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت:‌ این به صورت بالقوه یک وضعیت شدیدا خطرناک است. معنی آن بردن جنگ به یک سطح جدید است که البته از نقطه نظر امنیت جهانی و پان-اروپایی خوب نخواهد بود.

آمریکا امروز (جمعه) میزبان یک گردهمایی از متحدانش در محل پایگاه هوایی خود در رامشتاین آلمان با موضوع دور جدیدی از مذاکرات برای حمایت نظامی از اوکراین است.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا از این نشست هماهنگی میزبانی می‌کند. او درباره این اجلاس گفته است: “ما تعهد متحد خود را به حمایت از دفاع شخصی اوکراین در بلندمدت تجدید خواهیم کرد.”

وزیر دفاع آمریکا اشاره ای به اینکه موضوع ارسال تجهیزات جدید مطرح باشد، نکرد.

سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون گفت: “وزیر دفاع آمریکا مشتاق به ملاقات با رهبران نظامی اهل تقریبا ۵۰ کشور جهان است که این گروه مهم مخصوص دفاع شخصی اوکراین را تشکیل می‌دهند.”

نشریه پلتیکو در مطلبی نوشت، گروهی از کشورهای اروپایی در حال کار روی طرح تشکیل یک ائتلاف با هدف تحت فشار قرار دادن برلین برای موافقت با ارسال تانکهای آلمانی به اوکراین است و آنها از تاکید برلین بر اینکه برای این کار اول باید آمریکا تانکهایش را برای اوکراین بفرستد ناراضی هستند.

بر اساس این گزارش، احتمالا رهبری این گروه بر عهده لهستان خواهد بود و در جریان نشست امروز مربوط به کمکهای به اصطلاح گروه تماس اوکراین در رامشتاین آلمان اولین گامهای مربوط به تشکیل آن برداشته می‌شود. این حرکت بخشی از یک کارزار جدید آمریکا و متحدان غربی اوکراین در چند جبهه برای قانع کردن رهبران آلمان برای تغییر دادن نظرشان در خصوص مساله ارسال تانک برای اوکراین است.

برخی متحدان غربی اوکراین نگرانند این کشور از تسلیحات سنگین دوربرد برای هدف قرار دادن عمق خاک روسیه یا شبه جزیره کریمه به رغم قول کی‌یف برای عدم انجام چنین کاری، استفاده کند.

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا نیز هشدار داد،‌ چنانچه اوکراین از تسلیحات غربی برای هدف قرار دادن روسیه یا شبه جزیره کریمه استفاده کند روسیه آن را تلافی خواهد کرد.

آنتونوف گفت: “باید برای همه این روشن باشد: مهم نیست آمریکایی‌ها یا ناتو به رژیم زلنسکی چه تسلیحاتی بدهند، ما آن را نابود می‌کنیم. شکست دادن روسیه غیر ممکن است.”

او تاکید کرد، لفاظی‌های آمریکا درباره اوکراین “بیشتر و بیشتر خصمانه می‌شود.”

آنتونوف گفت، واشنگتن با تاکید بر اینکه کریمه بخشی از اوکراین است و کی‌یف می‌تواند از تسلیحات آمریکایی استفاده کند، “اساسا دارد رژیم کی‌یف را به سمت ارتکاب اقدامات تروریستی در روسیه می‌برد.”

رسانه آمریکایی: نفوذ چین در حیاط خلوت آمریکا افزایش یافته است

شبکه خبری ان بی سی نیوز نوشت: انجام یک پروژه بندری در السالوادور نشان می‌دهد که چین چگونه به شکل فزاینده‌ای نفوذ خود را در حیاط خلوت آمریکا از جمله در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب افزایش داده است.

ادامه

اقتصادی, السالوادور, امریکا, اورگوئه, برزیل, پرو, جنگ سرد, جهان, چین, مقاله

واکنش آمریکا به همکاری نظامی عربستان و روسیه

دولت ایالات متحده در واکنش به امضای پیمان همکاری نظامی میان عربستان سعودی و روسیه ضمن تاکید بر پایبندی آمریکا به ادامه همکاری‌های دفاعی با سعودی، از متحدان خود خواست از هرگونه همکاری نزدیک نظامی با روسیه پرهیز کنند.

ادامه

امریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, عربستان سعودی

پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

نشانه‌های زیادی وجود دارد که از بحرانی شدن نظم جهانی حکایت می‌کند. پاسخ آشفته بین‌المللی به شیوع ویروس کرونا، بحران گسترده اقتصادی ناشی از آن، قوت گرفتن تفکرات ناسیونالیستی و پررنگ‌تر شدن مرزهای میان کشورها بخشی از نشانه‌های وضعیت شکننده نظام بین‌المللی است؛ نظامی که کشور مدعی رهبری‌اش، رئیس‌جمهوری دارد که همچنان بر شعار «نخست ... پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, افریقای جنوبی, امریکا, امریکای لاتین, اورآسیا, ایتالیا, ایدئولوژیک, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان پیمان امنیت جمعی, شانگ‌های, صربستان, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قطر, مصر, مقاله, نئولیبرالیسم, هندوستان

زاخارووا: رویدادهای افغانستان نشان‌دهنده زوال ناتو است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، اوضاع افغانستان نشان دهنده این است که نه آمریکا و نه ناتو توانایی هماهنگی در اقداماتشان را ندارند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, بالکان, تحلیل, تروریسم, جنگ سرد, جهان, روسیه, شمال اروپا, عراق, ناتو

بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

جمهوری خلق چین پس از سال‌ها انزوای دیپلماتیک در انتهای دهه ۷۰ میلادی درها را به روی جهان گشود و عصر جدیدی از توسعه تقریبا همه جانبه را تحت رهبری دنگ شیائوپینگ آغاز کرد که به نوبه خود به الگویی برای برخی کشورهایی تبدیل شد که به دنبال احیای اقتصاد خود، رفع فقر و ایجاد ... بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

ادامه

اقتصادی, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, گواتمالا, مقاله