رایزنی پوتین و شی جین‌پینگ با تاکید بر «دفاع قاطع از حاکمیت»

مشاور ریاست جمهوری روسیه روز پنجشنبه، با بیان اینکه تبادلات مالی بین روبل روسیه و یوآن چین بیش از ۹۰ درصد است، گفت: در تماس تلفنی بین روسای جمهوری روسیه و چین، مسائلی پیرامون همکاری اقتصادی و مالی بین دو کشور مورد گفت‌وگو قرار گرفت. به گزارش ایسنا، یوری اوشاکف، مشاور ولادیمیر پوتین در امور ... رایزنی پوتین و شی جین‌پینگ با تاکید بر «دفاع قاطع از حاکمیت»

ادامه

آمریکا, اقتصادی, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, سیاسی, شرق آسیا, شرق اروپا, گزارش

کیم جونگ اون هشدار داد: فقدان تامین غذا، مساله سیاسی جدی است

رسانه دولتی پیونگ‌یانگ امروز (پنجشنبه) گزارش دادند، رهبر کره‌شمالی پس از گفتن اینکه عدم ارائه نیازهای اساسی در زندگی از جمله غذا «مسئله جدی سیاسی» است، راه‌هایی را برای بهبود توسعه اقتصادی خواستار شد. به گزارش ایسنا، به گزارش کی‌سی‌ان‌ای، این سخنان کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در حین صحبت از توسعه منطقه‌ای در جریان ... کیم جونگ اون هشدار داد: فقدان تامین غذا، مساله سیاسی جدی است

ادامه

اقتصادی, تحریم, جهان, شبه جزیره کره, کارگران, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش

اذعان آمریکا به سرقت روزانه ۶ هزار بشکه نفت ایران

آمار‌های وزارت انرژی آمریکا نشان می‌دهد این کشور در ۱۰ ماهه سال ۲۰۲۳ معادل ۶ هزار بشکه در روز نفت ایران را سرقت کرده است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا در جدیدترین گزارش خود از واردات ۷۵۲ هزار بشکه نفت خام ایران توسط این کشور در دهمین ماه سال ۲۰۲۳ خبر داده است. این آمار مربوط ... اذعان آمریکا به سرقت روزانه ۶ هزار بشکه نفت ایران

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, الجزایر, امارات, ایران, تحریم, عراق, عربستان سعودی, کویت, گابن, گزارش, نیجریه

ضرورت مبارزۀ هم‌زمان با دیکتاتوری ولایی و امپریالیسم در راه آزادی، حاکمیت ملی، صلح، و عدالت اجتماعی

هفتۀ گذشته رسانه‌های مجاز کشور دو گزارش نمایشی و عملا وقیحانه دربارۀ خامنه‌ای “نمایندۀ خدا بر زمین” و رئیس‌جمهور برگمارده‌اش ابراهیم رئیسی منتشر کردند. اینکه چرا واکنش بخش عمده‌ای از جامعه به این گونه نمایش‌های حکومتی بی‌اعتنایی و تمسخر است روشن است. حکومت ولایی در سطح وسیعی در جامعه کاملاً بی‌اعتبار شده و درۀ ژرف ... ضرورت مبارزۀ هم‌زمان با دیکتاتوری ولایی و امپریالیسم در راه آزادی، حاکمیت ملی، صلح، و عدالت اجتماعی

ادامه

آزادی, آمریکا, استبداد, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, انقلاب ملّی-دموکراتیک, ایران, تحریم, ژئوپلیتیک, سازمان ملل, سرمایه‌داری, صلح, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, غرب, فلسطین, مبارزه طبقاتی, محیط زیست, نئولیبرالیسم

اعلام آمادگی جمهوری لائوس برای پیوستن به گروه «بریکس»

وزیر دولت جمهوری لائوس اعلام کرد که کشورش که هم‌اکنون عضو ناظر گروه «بریکس» است، تمایل دارد عضو رسمی این گروه باشد. به گزارش خبرگزاری مهر، «خام چن فونگ وو سی»، وزیر برنامه ریزی و سرمایه گذاری جمهوری دموکراتیک خلق لائوس امروز چهارشنبه در گفت‌وگو با «اسپوتنیک» تمایل کشورش برای پیوستن به کشورهای عضو گروه ... اعلام آمادگی جمهوری لائوس برای پیوستن به گروه «بریکس»

ادامه

آفریقای جنوبی, اقتصادی, برزیل, بریکس, جهان, چین, خبر, روسیه, لائوس, هندوستان

هشت گام چین برای شتاب داد به گسترش راه ابریشم جدید و مدرن

رییس جمهور چین در دهمین سالگرد ابتکار یک پهنه – یک راه، هشت گام عملی این کشور برای شتاب دادن به گسترش این طرح را تشریح کرد. این اقدامات شامل افزایش بودجه وام‌ها، توسعه سبز در راستای حفظ محیط زیست، برنامه‌های فرهنگی و علمی و نیز افزایش ارتباط دیجیتال در بخش‌های مختلف پروژه است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری شین هوا، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین اعلام کرده است که کشورش هشت گام مهم را برای تقویت و شتاب بخشیدن به ابتکار یک پهنه – یک راه انجام خواهد داد.

او در سخنرانی در سومین مجمع یک پهنه-یک راه برای همکاری های بین المللی (BRF) گفت: در نخستین گام چین یک شبکه اتصال چند بعدی در یک پهنه- یک راه ایجاد خواهد کرد. چین توسعه باکیفیت قطار سریع السیر چین-اروپا، مشارکت در کریدور حمل و نقل بین المللی ترانس خزر و میزبانی مجمع همکاری سریع راه آهن چین و اروپا را سرعت می بخشد.

وی خاطرنشان کرد: چین همراه با سایر طرف‌ها، یک کریدور لجستیکی جدید در سراسر قاره اوراسیا خواهد ساخت که از طریق راه‌آهن و حمل‌ونقل جاده‌ای مستقیم به هم متصل می‌شود. ما خدمات بندری، کشتیرانی و تجاری را تحت «راه ابریشم دریایی» ادغام خواهیم کرد و ساخت کریدور بین‌المللی تجارت زمینی-دریایی و جاده ابریشم هوایی را شتاب خواهیم داد.

شی گفت: در گام دوم، چین از توسعه اقتصاد جهانی حمایت خواهد کرد و انتظار می‌رود کل تجارت کالاها و خدمات آن در دوره ۲۰۲۴-۲۰۲۸ به ترتیب از ۳۲ تریلیون دلار و ۵ تریلیون دلار آمریکا فراتر رود.

وی گفت: کشور مناطق آزمایشی برای همکاری تجارت الکترونیک جاده ابریشم ایجاد خواهد کرد و با کشورهای بیشتری موافقت نامه های تجارت آزاد و معاهدات حمایت از سرمایه گذاری منعقد خواهد کرد. چین تمامی محدودیت های دسترسی سرمایه گذاری خارجی در بخش تولید را حذف خواهد کرد.

رییس جمهور چین افزود: تلاش‌هایی برای پیش برد بیشتر برنامه ها با استاندارد بالا در تجارت و سرمایه‌گذاری خدمات فرامرزی، گسترش دسترسی به بازار برای محصولات دیجیتال و سایر محصولات و تعمیق اصلاحات در حوزه‌هایی از جمله شرکت‌های دولتی، اقتصاد دیجیتال، مالکیت معنوی و تدارکات دولتی انجام خواهد شد و چین سالانه نمایشگاه جهانی تجارت دیجیتال را برگزار می کند.

شی جین پینگ در تضریح گام سوم افزود: چین هم پروژه های بزرگ منعقد شده را پی می گیرد و هم برنامه های معیشتی «کوچک و در عین حال هوشمند» را ترویج خواهد کرد.

وی متعهد شد حمایت مالی بیشتری از پروژه های یک پهنه-یک راه بر اساس بازار و برنامه های اجرایی تجاری انجام دهد و خاطرنشان کرد: بانک توسعه چین و بانک صادرات و واردات چین هر کدام یک پنجره مالی به مبلغ ۳۵۰ میلیارد یوان (۴۸.۷۵ میلیارد دلار آمریکا) ایجاد خواهند کرد و ۸۰ میلیارد یوان به صندوق راه ابریشم تزریق خواهد شد.

شی جین پینگ گفت: چین هزار پروژه کمک معیشتی در مقیاس کوچک را انجام خواهد داد و همکاری آموزش حرفه ای را از طریق کارگاه های آموزشی لوبان و سایر ابتکارات افزایش خواهد داد و افزود: تلاش های بیشتری برای اطمینان از ایمنی پروژه ها و پرسنل یک پهنه- یک راه انجام خواهد شد.

او افزود: کنفرانس‌هایی که در طول این مجمع برگزار شد، شاهد انعقاد قراردادهایی به ارزش ۹۷.۲ میلیارد دلار بود.

در گام چهارم، چین به ترویج توسعه سبز و حفظ محیط زیست ادامه خواهد داد. این کشور همکاری ها را در زمینه هایی مانند زیرساخت های سبز، انرژی سبز و حمل و نقل سبز تعمیق خواهد بخشید و حمایت از ائتلاف بین‌المللی توسعه سبز یک پهنه یک راه را افزایش خواهد داد.

شی جین پینگ گفت: چین به برگزاری کنفرانس نوآوری سبز یک پهنه-یک راه ادامه خواهد داد و مکانیسم‌های گفت‌وگو و تبادل اطلاعات را برای صنعت خورشیدی و شبکه‌ای از کارشناسان در زمینه توسعه سبز و کم کربن ایجاد خواهد کرد.

وی اظهار داشت: چین اصول سرمایه گذاری سبز برای کمربند و جاده را اجرا خواهد کرد و تا سال ۲۰۳۰، صد هزار فرصت آموزشی برای کشورهای همکار فراهم خواهد کرد.

در گام پنجم، چین به حمایت از پیشرفت و نوآوری های علمی و فناوری ادامه خواهد داد.

شی جین پینگ خاطرنشان کرد: چین به اجرای طرح اقدام همکاری علمی، فناوری و نوآوری، یک پهنه- یک راه ادامه خواهد داد و اولین کنفرانس این طرح در زمینه تبادل علم و فناوری را برگزار خواهد کرد.

وی گفت : این کشور همچنین تعداد آزمایشگاه های مشترک ساخته شده با سایر کشورهای یک پهنه- یک راه را در پنج سال آینده به ۱۰۰ مجموعه خواهد رساند و از دانشمندان جوان دیگر کشورها برای کار در برنامه های کوتاه مدت در چین حمایت خواهد کرد.

شی با اشاره به این که چین ابتکار جهانی برای مدیریت هوش مصنوعی (AI) را در مجمع امسال مطرح خواهد کرد، اظهار کرد: ما آماده افزایش تبادلات و گفتگو با سایر کشورها هستیم و به طور مشترک توسعه هوش مصنوعی سالم، منظم و ایمن را در جهان ترویج می کنیم.

در گام ششم، چین از مبادلات مردم با مردم حمایت خواهد کرد.

رئیس جمهور چین گفت: چین میزبان مجمع لیانگ‌ژو خواهد بود تا گفتگو در مورد تمدن ها با کشورهای شریک یک پهنه- یک راه را تقویت کند.

علاوه بر لیگ بین‌المللی تئاتر جاده ابریشم، جشنواره بین‌المللی هنر جاده ابریشم، اتحاد بین‌المللی موزه‌های جاده ابریشم، اتحاد بین‌المللی موزه‌های هنر جاده ابریشم و اتحاد کتابخانه‌های بین‌المللی جاده ابریشم که راه‌اندازی شده‌اند، به گفته شی جین پینگ، چین همچنین اتحاد بین المللی گردشگری شهرهای جاده ابریشم را راه اندازی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: چین به برنامه بورس تحصیلی دولت چین در جاده ابریشم ادامه خواهد داد.

در گام هفتم، چین همکاری یک پهنه- یک راه مبتنی بر یکپارچگی را ترویج خواهد کرد.

چین به همراه شرکای خود دستاوردها و چشم‌اندازهای ایجاد یکپارچگی یک پهنه- یک راه و اصول سطح بالا در ایجاد یکپارچگی در یک پهنه- یک راه را منتشر خواهد کرد و سیستم ارزیابی یکپارچگی و انطباق را برای شرکت‌های همکار را ایجاد خواهد کرد.

شی جین پینگ گفت: ما با سازمان‌های بین‌المللی برای انجام تحقیقات و آموزش در زمینه ارتقای یکپارچگی در همکاری‌های یک پهنه- یک راه همکاری خواهیم کرد.

در گام هشتم، چین ساختار نهادی همکاری بین‌المللی یک پهنه – یک راه را تقویت خواهد کرد.

شی گفت که چین با کشورهای شریک یک پهنه- یک راه برای تقویت ساخت پلت فرم های همکاری چندجانبه در زمینه های انرژی، مالیات، مالی، توسعه سبز، کاهش بلایای طبیعی، مبارزه با فساد، اتاق فکر، رسانه، فرهنگ و سایر زمینه ها کار خواهد کرد.

او گفت: چین به میزبانی مجمع یک پهنه-یک راه برای همکاری های بین المللی و ایجاد دبیرخانه برای این مجمع ادامه خواهد داد.

به گزارش ایرنا، پروژه ابتکار یک پهنه یک راه چین (Belt and Road Initiative) که به نام راه ابریشم جدید و مدرن شناخته می شود، راهبردی است که توسط چین آغاز شده و به دنبال اتصال آسیا با آفریقا و اروپا از طریق شبکه های زمینی و دریایی با هدف بهبود یکپارچگی منطقه، بازگشت تجارت از دریا و هوا به خشکی و همچنین افزایش رشد اقتصادی است.

این نام در سال ۲۰۱۳ توسط شی جین پینگ رئیس جمهور چین، ابداع شد و برگرفته از مفهوم جاده ابریشم است که ۲۰۰۰ سال پیش در زمان سلسله هان ایجاد شد؛ در واقع جاده ابریشم یا راه ابریشم یک شبکه ارتباطی بسیار قدیمی است و شامل مسیرهای تجاری است که برای قرن ها، چین را از طریق اوراسیا به دریای مدیترانه متصل می کرد.

این پروژه شامل یک کمربند اقتصادی و یک گذرگاه بین قاره ای که چین را از طریق راه زمینی به جنوب شرقی آسیا، جنوب آسیا، آسیای مرکزی، روسیه و اروپا مرتبط کرده و همچنین یک مسیر دریایی که مناطق ساحلی چین، جنوب شرق و جنوب آسیا، اقیانوس آرام جنوبی، خاورمیانه و شرق آفریقا را تا اروپا متصل می کند.

یک پهنه یک راه یکی از پایه های اصلی تلاش شی جین پینگ برای گسترش نفوذ چین در خارج از کشور است و پکن می‌گوید تاکنون برای این طرح بیش از ۲ تریلیون دلار در سراسر جهان قرارداد بسته است.

طرفداران این طرح چین را برای دسترسی به منابع و رشد اقتصادی کشورهای جنوب جهان تحسین می کنند.

نشست این هفته با حضور نمایندگان ۱۳۰ کشور، سومین اجلاس بزرگ در نوع خود است که از زمان راه اندازی یک پهنه یک راه در سال ۲۰۱۳ به میزبانی پکن برگزار می شود.

کشورهای آسیای میانه خواستار عبور کریدور بین‌المللی “چین به اروپا” از ایران شدند

کشورهای آسیای میانه خواستار عبور کریدور بین‌المللی چین به اروپا از خاک کشورهای آسیای میانه، ایران و ترکیه شدند. به گزارش روز جمعه ایرنا از خبرگزاری روسی تاس، بخش مطبوعاتی وزارت حمل و نقل ازبکستان در بیانیه ای اعلام کرد، براساس مذاکرات ویدئوکنفرانسی انجام شده بین نمایندگان حمل و نقل و راه آهن ازبکستان، ترکمنستان، ... کشورهای آسیای میانه خواستار عبور کریدور بین‌المللی “چین به اروپا” از ایران شدند

ادامه

آسیای میانه, اروپا, ازبکستان, اقتصادی, ایران, ترکمنستان, ترکیه, چین, خبر, قزاقستان

پوتین: از کریدور شمال-جنوب برای تحویل کالا به‌آفریقا بهره می‌گیریم

رئیس‌جمهوری روسیه از کشورهای غربی به‌ خاطر آنچه به بن‌بست کشاندن توافق غلات خواند،‌ انتقاد کرد و گفت: این کشور مصمم است از کریدور شمال – جنوب برای تحویل کالا به آفریقا بهره گیرد. ولادیمیر پوتین پنجشنبه در آیین آغاز به کار نشست عمومی دومین مجمع اقتصادی و بشردوستانه روسیه و آفریقا در سن‌پترزبورگ روسیه ... پوتین: از کریدور شمال-جنوب برای تحویل کالا به‌آفریقا بهره می‌گیریم

ادامه

آفریقا, اتحادیه آفریقا, اریتره, اقتصادی, اورآسیا, اوکراین, ایران, بورکینافاسو, جهان, روسیه, زیمبابوه, سومالی, غرب, کنیا, گزارش, مصر, هندوستان