سقوط کارگران بیش از همیشه به زیر خط فقر مطلق

از اسفند ۱۴۰۰ تا امروز (۱۹ فروردین ۱۴۰۳)، قیمت دلار در بازار ایران ۲۴۵ درصد افزایش داشته است اما نرخ افزایش حداقل دستمزد کارگران در همین بازه زمانی فقط ۱۱۹.۳ درصد بوده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، روزهای ابتدای فروردین است و کارگران سرخورده و دلسرد از مذاکرات مزدی؛ علیرغم پافشاری نمایندگان کارگری در شورایعالی ... سقوط کارگران بیش از همیشه به زیر خط فقر مطلق

ادامه

ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, گزارش, معیشت

تجمع کارگران شهرداری کوت‌عبدالله در اعتراض به معوقات مزدی

شماری از کارگران پیمانکاری خدمات شهری و فضای سبزِ شهرداری کوت عبدالله به‌عدم دریافتِ حقوق بهمن و اسفند ماه مقابل استانداریِ اهواز اعتراض کردند. به گزارش خبرنگار ایلنا، جمعی از کارگران پیمانکاری خدمات شهری و فضای سبزِ شهرداری کوت عبدالله صبح امروز، سه‌شنبه ۱۴ فروردین ماه، در اعتراض به‌عدم دریافتِ حقوق بهمن و اسفند ماه ... تجمع کارگران شهرداری کوت‌عبدالله در اعتراض به معوقات مزدی

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, درمان, عدالت اجتماعی, کارگری, معیشت

«قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

امضا گرفتن به جبر و برخلاف اراده کارگران، مسیر احقاق حق کارگران را مسدود کرده و آنها را در مسیر مطالبه گری با محدودیت مواجه کرده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، «بعد از پایان هر سه ماه، یک قرارداد از پیش نوشته شده مقابل ما کارگران می‌گذارند و از ما می‌خواهند امضا کنیم یعنی به ... «قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

حداقل دستمزد ۱۱ میلیونی در سال ۱۴۰۳ یعنی فقر و فلاکت باز هم بیشتر و گسترده‌تر

مطابق مصوبه شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ به میزان ۳۵.۳ درصد افزایش یافت. براساس درصد اعلام شده از سوی صولت مرتضوی، وزیر کار، حداقل دستمزد کارگران، شامل مزد پایه و سایر مزایا و اقلام، در سال ۱۴۰۳، ۱۱ میلیون تومان خواهد بود. طبق ادعای اعضای به اصطلاح ... حداقل دستمزد ۱۱ میلیونی در سال ۱۴۰۳ یعنی فقر و فلاکت باز هم بیشتر و گسترده‌تر

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بیانیه, حقوق بشر, سرمایه‌داری, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت

مرگ و مصدومیت ۱۱ کارگر در شش حادثه شغلی

طی پنج روز گذشته، ۱۱ کارگر در شش حادثه جداگانه شغلی در شهرهای، ایلام، تهران، مهاباد و زنجان جان خود را از دست داده یا زخمی شدند. به گزارش ایلنا، در حادثه اول که روز چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه در یک واحد شیرینی پزی در شهر ایلام استان کهکیلویه و بویراحمد رخ داد، دست یک ... مرگ و مصدومیت ۱۱ کارگر در شش حادثه شغلی

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگری

نیویورک تایمز؛ یک‌چهارم مردم انگلیس از تأمین هزینه‌های زندگی عاجزند!

نیویورک تایمز طی گزارشی از سختی‌های تورم در انگلیس نوشت: بسیاری از مردم که زمانی به اصطلاح دخلشان به خرجشان می‌رسید اکنون مجبور شده‌اند تغییراتی در عادات غذایی خود بدهند مثلاً گوشت نخرند و یا حتی فراموش کنند شبکه برق و گاز در خانه دارند.

 

به گزارش اعتمادآنلاین؛ تورم زندگی مردم انگلیس را تحت تأثیر قرار داده است. مورن هارت، بازنشسته‌ای که در حومه شرقی لندن زندگی می‌کند یکی از این افراد است. رقم قبض برق او در ماه آوریل سه برابر شده است. این پیرزن ۷۷ ساله برای صرفه‌جویی در هزینه‌هایش مجبور شده است رفت و آمد خود به خانه فرزندش که در شهر دیگری قرار دارد کمتر کند، و کمتر از وسایل گرمازا استفاده کند هرچند درد مفاصلش بیشتر می‌شود.

.
.

به گزارش ایرنا، به نقل از نیویورک تایمز، وی در این زمینه گفت: هیچ وقت فکر نمی‌کردم یک زمانی برسد که نتوانم خانه‌ام را گرم نگه دارم. مسلماً هزاران نفر دیگر نیز مثل من فکر می‌کردند که اکنون به سرنوشت مشابهی گرفتار شده‌اند.

 

بر اساس این گزارش تورم در انگلیس حتی پیش از جنگ اوکراین روندی صعودی داشت. افزایش قیمت گاز طبیعی و اختلال در زنجیره عرضه به دلیل شیوع کرونا، قیمت‌ها را در این کشور بالا برده بود. جنگ اوکراین قیمت را بیش از پیش افزایش داد.

 

امروز قیمت کالاها در انگلیس با رکوردی که طی ۳۰ سال گذشته سابقه نداشته رو به افزایش است و دستمزدها از آن عقب مانده‌اند. این مسئله خانواده‌ها را تحت فشاری قرار داده است که از سال ۱۹۵۶ به این طرف تجربه نکرده‌اند.

 

جهش قیمت‌ها به‌ویژه افراد سالخورده و گروه‌های با درآمد پایین مثل مستمری‌بگیران و بازنشسته‌ها را تحت تأثیر قرار داده است. با وجود تورم بالا مستمری این افراد افزایشی نداشته است.

 

آوریل به‌ویژه ماه سختی برای انگلیسی‌ها بوده است. قیمت حامل‌های انرژی در این ماه ۵۴ درصد افزایش یافت و ۲۲ میلیون خانوار انگلیسی فشار آن را حس کردند. با توجه به جنگ اوکراین نه تنها باید انتظار رشد بیشتر قیمت انرژی را داشت بلکه قیمت مواد غذایی نیز رو به افزایش خواهند گذاشت چراکه اوکراین و روسیه از جمله تأمین‌کنندگان مهم گندم، ذرت، جو و روغن گیاهی جهان هستند.

 

پیش‌بینی می‌شود نرخ تورم در انگلیس طی سال جاری به ۹ درصد هم برسد. بر اساس آمارهای رسمی بیش از ۹۰ درصد بزرگسالان در این کشور گفته‌اند که طی دو هفته گذشته فشار افزایش هزینه‌های زندگی خود در بخش غذا و انرژی را احساس کرده‌اند.

 

بسیاری از مردم که زمانی به اصطلاح دخلشان به خرجشان می‌رسید اکنون مجبور شده‌اند تغییراتی در عادات غذایی خود بدهند مثلاً خرید گوشت را فراموش کنند و یا حتی خود را از مصرف برق و گاز محروم نمایند.

 

حتی پیش از گرانی‌های اخیر، آمارهای سال ۲۰۲۰ نشان می‌داد که بیش از سه میلیون نفر در انگلیس با فقر سوخت مواجه هستند یعنی نمی‌توانستند هزینه گرم کردن خانه خود را تأمین کنند.

 

در ماه آوریل تقریباً نصف انگلیسی‌ها گفته‌اند نمی‌توانند صورتحساب انرژی خود را پرداخت کنند و یک نفر از هر پنج نفر گفته است در بعضی مقاطع نتوانسته سوخت بخرد. یک‌چهارم مردم انگلیس هم گفته‌اند تأمین هزینه‌های زندگی برایشان بسیار سخت شده است.

 

جک لسلای، اقتصاددان ارشد انگلیس گفت: مردم انگلیس قبلاً هم شاهد افزایش قیمت انرژی بوده‌اند اما وضعیت کنونی شاید یک بار در طول یک نسل مشاهده شود. هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که از کاهش قیمت‌ها در آینده نزدیک خبر دهد.

 

دولت برای کاهش فشار تورم بر اقشار ضعیف بودجه‌ای ۵۰۰ میلیون پوندی را اختصاص داده است اما این بودجه با شدت فشاری که به مردم وارد می‌شود اصلاً قابل مقایسه نیست.

 

پیش‌تر گفته می‌شد با افزایش قیمت‌ها می‌توان هزینه‌های زندگی را کمتر کرد اما اکنون دیگر جایی برای کاهش هزینه‌های زندگی به‌ویژه برای افراد سالخورده باقی نمانده است. افراد سالخورده و همچنین ازکارافتاده که حقوق ثابتی می‌گیرند و نمی‌توانند کار کنند قربانیان اصلی تورم هستند.

 

ماکسین ویلیام با ۵۲ سال سن از جمله افراد معلول است که مقرری ثابتی را دریافت می‌کند. او می‌گوید به دلیل بیماری خاصی که دارد باید همیشه خانه‌اش را گرم نگه دارد اما به دلیل افزایش قیمت انرژی مجبور شده است کمتر به مغازه برود، بیشتر غذای سرد بخورد و کمتر تلویزیون‌های کارتی را تماشا کند تا بتواند هزینه گرم کردن خانه‌اش را تأمین کند.

 

وی گفت: من مجبور شده‌ام کمتر به بدنم گرما برسانم و این مسئله بیماری من را شدیدتر و دردم را بیشتر کرده است. خیلی سخت است.

 

جنیفر بلچر با ۶۷ سال سن برای تأمین هزینه‌های زندگی به مواد غذایی تخفیف‌دار متکی است. او می‌گوید غذاهایی را که تاریخ‌مصرفشان رو به اتمام است را با تخفیف می‌خرد و این‌گونه هزینه‌های سوپرمارکتی خود را ۴۰ پوند در ماه کاهش داده است.

 

او می‌گوید به تعطیلات رفتن را دیگر فراموش کرده‌ایم همچنین خریدن کفش‌ها و لباس‌های جدید. مستمری ما به موازات رشد قیمت‌ها افزایش نیافته است.

 

در کشوری که هزاران نفر در زمستان از سرما جان خود را از دست می‌دهند تابستان نعمتی است. اما مشکلاتی که ماه‌های سرد سال برای بسیاری از انگلیسی‌ها به ارمغان می‌آورد نمی‌گذارد که آن‌ها از شیرینی تابستان گرم لذت ببرند.

 

بلچر گفت: زمستان آینده چه باید بکنیم؟. برویم و در باغ آتش روشن کنیم؟

کودکان کار را فراموش نکنیم! کار کودکان باید ممنوع شود!

هنگامی که از روز جهانی کارگر و مبارزهٔ طبقه کارگر و زحمتکشان به‌ضد جبههٔ سرمایه سخن به‌میان می‌آید، بی‌درنگ از کودکان کار در چهارگوشهٔ جهان ازجمله در کشورمان ایران نیز باید یاد کرد و زندگی و سرنوشت آنان را به‌دست فراموشی نسپرد.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, سازمان بین‌المللی کار, سرمایه‌داری, عدالت اجتماعی, فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری, کارگری, مقاله

کارگران شهرداری شوش در اعتراض به معوقات مزدی و نبود امنیت شغلی دست به تجمع زدند

شهرداری شوش بیش از ۳۰۰ نفر تحت مسئولیت پیمانکاران مختلف با ۱۷ تا ۱۸ سال سابقه کار مشغول کارند که جدا از معوقات مزدی و بیمه‌ای در طول فعالیت شغلی‌شان به دنبال تبدیل وضعیت شغلی خود بوده‌اند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری