نبردهای سنگین در خارکیف؛ روسیه از کنترل ۵ روستا خبر داد

به دنبال آغاز حمله زمینی فرا مرزی از سوی مسکو، اکنون «نبردی شدید» در خارکیف واقع در مرز روسیه در جریان است و نزدیک به ۲۰۰۰ تن مجبور به تخلیه روستاهای نزدیک به روسیه شدند. به گفته روسیه، پنج روستا تحت کنترل درآمده است. به گزارش ایسنا، نیروهای روسیه در منطقه‌ای که نزدیک به دو ... نبردهای سنگین در خارکیف؛ روسیه از کنترل ۵ روستا خبر داد

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا

پیش‌بینی بازرس سابق تسلیحاتی سازمان ملل درباره پایان جنگ اوکراین

خبرگزاری روسی اسپوتنیک به نقل از بازرس پیشین تسلیحاتی سازمان ملل پیش‌بینی کرد: از آنجایی که روسیه یکی پس از دیگری اقدام به آزادسازی روستاها می‌کند و به نظر می‌رسد که اوکراین نمی‌تواند قبل از حملات خط دفاعی خود را حفظ کند، احتمالا جنگ اوکراین تابستان امسال پایان یابد. به گزارش روز شنبه ایرنا از ... پیش‌بینی بازرس سابق تسلیحاتی سازمان ملل درباره پایان جنگ اوکراین

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, سازمان ملل, شرق اروپا, گزارش, ناتو

شهرک “نووکالینوو” در جمهوری خلق دونتسک به تصرف ارتش روسیه در آمد

واحدهای گروه “مرکز” ارتش روسیه شهرک نووکالینوو در جمهوری خلق دونتسک را آزاد کردند به گزارش اسپوتنیک این خبر را وزارت دفاع روسیه منتشر کرده است. در اطلاعیه منتشره آمده است: تلفات ارتش اوکراین در منطقه فعالیت گروه “مرکز” ارتش روسیه طی یک هفته بیش از ۲۳۶۰ نظامی و ۴ تانک بوده که یکی از ... شهرک “نووکالینوو” در جمهوری خلق دونتسک به تصرف ارتش روسیه در آمد

ادامه

آلمان, آمریکا, اوکراین, جمهوری چک, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه

پوتین: در پیروزی روسیه هیچ تردیدی نیست

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که در پیروزی مسکو در جنگ جاری با اوکراین هیچ شکی ندارد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مراسم رژه «روز پیروزی» در میدان سرخ مسکو، ضمن محکوم کردن تلاش‌های اوکراین و متحدان غربی این کشور برای تحریف تاریخ و به‌راه‌انداختن جنگ‌های ... پوتین: در پیروزی روسیه هیچ تردیدی نیست

ادامه

استعمار, اوکراین, تاریخ, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب, گزارش, نئونازیسم

مدودف: تکمیل عملیات نظامی و نازی‌زدایی اوکراین تنها اولین گام است

رئیس‌جمهور پیشین و معاون شورای امنیت روسیه امروز پنجشنبه گفت «تکمیل عملیات نظامی ویژه روسیه و نازی‌زدایی اوکراین» تنها اولین گام برای ایجاد معماری جدید در روابط بین‌الملل است. به گزارش ایسنا، «دیمیتری مدودف» معاون شورای امنیت روسیه که سابقا رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور هم بوده، مقاله‌ای را تحت عنوان « آنگلوساکسون‌ها فاشیسم را ... مدودف: تکمیل عملیات نظامی و نازی‌زدایی اوکراین تنها اولین گام است

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اوکراین, تحریم, تحلیل, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, غرب, فاشیسم, نئونازیسم

نیویورک‌تایمز: اوکراین با اف -۱۶هم کاری پیش نخواهد برد

“آیا جنگنده های اف-۱۶می‌توانند در روند اجرای ضد حمله اوکراین تحولی به وجود بیاورند؟ اکثر کارشناسان نظامی در چنین چیزی تردید دارند.”

به گزارش ایسنا، در حالی که چندی پیش جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا وعده ارسال جنگنده های اف-۱۶ برای کی‌ِیف را داد،‌ نشریه نیویورک تایمز در تحلیلی به نقل از چندین کارشناس نظامی نوشت که بعید است این جنگنده‌ها با توجه به روند فعلی جنگ در اوکراین تحول چندانی در اجرای ضدحمله ارتش این کشور به وجود بیاورند.

این نشریه آمریکایی می‌نویسد: دولت بایدن بیش از یک سال صبر کرد تا به کشورهای ناتو اجازه ارسال جنگنده های اف-۱۶ به اوکراین را بدهد. زمانی که خلبانهای اوکراینی کار با این جنگنده های پیشرفته را فرا گرفته باشند، دیگر برای پشتیبانی از نیروهای زمینی درگیر در مرحله فعلی نبرد و کمک به آنها با این جنگنده ها خیلی دیر است.

ژنرال فیلیپ بریدلاو، ژنرال بازنشسته نیروی هوایی آمریکا و فرمانده عالی سابق ناتو گفت: نبرد (اوکراینی‌ها) باید بالاجبار بدون جنگنده‌های اف-۱۶ انجام شود اما من معتقدم که آنها می‌توانند (بدون آن جنگنده‌ها) بجنگند.

نیویورک‌تایمز مدعی است نه اوکراین و نه روسیه که قطعا نیروی هوایی قدرتمندتری دارد نتوانسته‌اند از زمان آغاز جنگ در فوریه ۲۰۲۲ به برتری هوایی در این جنگ دست یابند.

در آن زمان تعداد جنگنده های روسیه ۱۰ برابر بیشتر از جنگنده های نیروی هوایی اوکراین – ۷۷۲ در برابر ۶۹ – بود . بر اساس شاخص جهانی قدرت آتش که توانمندی‌های جنگی متعارف کشورها را رتبه‌بندی می‌کند، بسیاری از جنگنده‌های روسیه از نظر فناوری بسیار پیشرفته‌تر از جنگنده‌های اوکراین هستند. با این حال، در مدت ۱۸ ماه گذشته از جنگ در اوکراین هر دو طرف برای حملات به طرف مقابل به توپخانه، پهپادها و موشک‌های دوربرد متکی بوده‌اند.

دلیل این وضعیت این است که هم اوکراین مجهز به موشک‌های ضدهوایی پاتریوت و دیگر تسلیحات ضد هوایی و هم روسیه مجهز به سامانه‌های پدافند هوایی اس-۴۰۰ از ظرفیت دفاع هوایی قدرتمندی برخوردار هستند که این امر حد زیادی آنها را از انجام حملات هوایی به نزدیک یا پشت خطوط مقدم نبرد با هواپیماهای جنگی سرنشین دار باز داشته است.

خلبانان اوکراینی که در حال حاضر با جنگنده‌ها میگ و سوخوی متعلق به دوران شوروی پرواز می کنند، عمدتا در نزدیک‌شدن به اهداف خود یا پرواز برای مدتی طولانی در احتیاط می‌کنند تا خودشان هدف حمله قرار نگیرند. آن‌ها تا هر میزان که جرأت می‌کنند به اهدافشان نزدیک می‌شوند و سپس موشک‌هایی، از جمله موشک‌های دوربردی که اخیراً از انگلیس و فرانسه دریافت کردند به سمت اهدافی نظیر انبارهای سوخت و مهمات و دیگر اهداف نظامی شلیک کرده و بعد عقب می‌کشند.

یک مقام دولت بایدن که نامش را فاش نکرد در پس زمینه این محدودیت‌ها هفته گذشته در مصاحبه‌ای گفت، مشخص نیست که آیا نیروهای اوکراینی حتی در صورت برخورداری از جنگنده های اف-۱۶ قادر به پشتیبانی هوایی با آنها از نیروهای زمینی باشند.

اوکراین در مراحله اولیه ضدحمله اخیر خود علیه روسیه تلاش داشت از رویکرد عملیات با ترکیبی از تسلیحات ترکیبی استفاده کند اما در این رویکرد متحمل خسارات سنگین شد. متعاقب آن برخی از فرماندهان اوکراینی تصمیم گرفتند چنین رویکردی را کنار گذاشته و تاکتیک‌هایی که بیشترین تسلط را بر آنها دارند – شلیک توپخانه و موشک برای کاهش توانایی رزمی روسیه در یک جنگ فرسایشی – دوباره به خدمت بگیرند.

از نظر کارشناسان نظامی چنین تصمیمی غافلگیرکننده نبود. این کارشناسان گفتند که مشکلات اوکراینی‌ها فراتر از فقدان یک نیروی هوایی است. استیو بویلن، سرهنگ بازنشسته و از خلبان‌های ارتش ایالات متحده و سخنگوی سابق مرکز تسلیحات ترکیبی این ارتش در پایگاه فورت لیونورث گفت، سال‌ها طول کشید نیروهای آمریکایی یاد بگیرند “چگونه این رویکرد را به طور موثر به دور از میدان جنگ پیاده کنند.”

همانطور که از نام رویکرد ترکیب تسلیحات بر می آید، در این رویکرد همزمان سربازان پیاده نظام، تانکهای زرهی، آتش توپخانه و نیروی هوایی به منظور مسلط شدن بر همه حوزه های جنگ زمینی به خدمت گرفته می‌شوند. بویلن اظهار کرد، این تاکتیک بعد از جنگ های خونین سنگر به سنگر در زمان جنگ جهانی دوم، به عنوان راه بهتری برای نبرد توسعه یافت اما سربازان آمریکایی در واحد های رزم با ترکیب تسلیحات در زمان جنگ ۱۹۹۰-۱۹۹۱ خلیج فارس این تاکتیک را پیاده کردند.

بویلن گفت: فقدان هر یک از این عناصر در این رویکرد- نیروی هوایی در مورد ارتش اوکراین – نظامیان را مجبور به تطبیق دادن خود می‌کند اما فکر می‌کنم آنها مجبورند آموزش‌ها، دستور العمل‌ها و تاکتیک های ما را به عنوان مبنای کارشان در نظر گرفته و با چیزی که برای خودشان بهتر تشخیص می‌دهند تطبیق دهند.

وی افزود: با وجود همه ظرفیت‌های که نیروی هوایی می‌تواند در نبرد ایجاد کند، تا زمانی که شما نیروی هوایی را با نیروهای زمینی ترکیب نکرده و عملا با آنها به خدمت نگیرید، صاحب آن نیستید و نمی‌توانید آن را حفظ کنید.»

حمله دوباره رئیس جمهور برزیل به سیاست‌های جنگ‌افروزانه آمریکا

رئیس‌جمهوری برزیل با بیان اینکه «ایالات متحده سال‌هاست که فقط به جنگ فکر می‌کند» از تلاش برای متقاعد کردن «جو بایدن» همتای آمریکایی خود برای سرمایه‌گذاری در این کشور مهم آمریکای جنوبی به جای تامین مالی درگیری‌ها خبر داد. به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از اسپوتنیک موندو، لولا داسیلوا که در ماه‌های اخیر، ... حمله دوباره رئیس جمهور برزیل به سیاست‌های جنگ‌افروزانه آمریکا

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکا, اتحادیه اروپا, اوکراین, برزیل, بریکس, جنگ نیابتی, چین, روسیه, سازمان ملل, گزارش

حمله گسترده اوکراین به کریمه / روسیه: همه ۲۰ پهپاد سرنگون شدند

وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای از حمله پهپادی گسترده ارتش اوکراین به شبه‌جزیره کریمه خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد امروز شنبه «حمله تروریستی رژیم کی‌یف با ۲۰ پهپاد برای هدف‌قراردادن زیرساخت‌های شبه‌جزیره کریمه» را دفع کرده است. بنا بر اعلام این ... حمله گسترده اوکراین به کریمه / روسیه: همه ۲۰ پهپاد سرنگون شدند

ادامه

اوکراین, جنایات جنگی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا

سناتور آمریکایی: اوکراین در برابر روسیه پیروز نمی‌شود

تامی توبرویل سناتور جمهوریخواه آمریکایی گفت که به نظر او اوکراین در جنگ با روسیه پیروز نمی‌شود. به گزارش ایرنا، تارنمای هیل سه‌شنبه به نقل از این سناتور ایالت آلاباما نوشت: حتی به فرستادن یک پول سیاه به اوکراین رای نداده‌ام. او در عین حال گفت : من حامی اوکراین هستم و روسیه نباید به ... سناتور آمریکایی: اوکراین در برابر روسیه پیروز نمی‌شود

ادامه

آمریکا, اوکراین, تحلیل, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا

اظهارات غیرمنتظره رئیس جمهور لهستان درباره اوکراین

آندژی دودا، اعتراف کرد که اوکراین قادر به شکستن خط دفاعی روسیه نیست. به گزارش اسپوتنیک، آندژی دودا، رئیس جمهور لهستان، در مصاحبه با واشنگتن پست اعتراف کرد که نیروهای مسلح اوکراین قادر به به انجام یک ضد حمله قاطع علیه نیروهای روسی نیستند. به گفته رئیس دولت، اوکراین فاقد سلاح برای تغییر موازنه قوا ... اظهارات غیرمنتظره رئیس جمهور لهستان درباره اوکراین

ادامه

آمریکا, اروپا, انگلستان, اوکراین, جنایات جنگی, روسیه, کره جنوبی, گزارش, لهستان