الجزایر؛ پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

به دنبال وتوی پیش نویس عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد توسط آمریکا، الجزایر متعهد شد این پیش نویس را بار دیگر در شورای امنیت مطرح کند. عمار بن جامع سفیر و نماینده دائم الجزایر در سازمان ملل در این باره گفت: امیدواریم بار دیگر زمانی که پیش نویس عضویت فلسطین در سازمان ملل ... الجزایر؛ پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

ادامه

آمریکا, الجزایر, جهان, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, فلسطین

ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

بعد از ظهر پنجشنبه ۱۸ آوریل، ۳۰ فروردین، به وقت محلی، پیش‌نویش قطعنامه «پیشنهاد پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد» از سوی ایالات متحده وتو شد و در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب نرسید. به گزارش رادیو بی‌المللی چین؛ «فو تسونگ» نماینده دائم چین در سازمان ملل طی سخنرانی خود پس از ... ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

ادامه

آمریکا, اسراییل, تحلیل, چین, خاورمیانه, سازمان ملل, شرق آسیا, صلح, فلسطین

آمریکا قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

آمریکا قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد را وتو کرد. در این رأی‌گیری، ۱۲ عضو شورای امنیت به قطعنامه رأی مثبت دادند و آرای انگلیس و سوئیس نیز ممتنع بود. به گزارش ایسنا، آمریکا در جلسه بامداد جمعه شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه پیشنهادی الجزایر که خواستار عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل ... آمریکا قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سازمان ملل, سوئیس, فلسطین

بامداد جمعه، پدافند هوایی پایگاه هشتم شکاری اصفهان برای رهگیری به کار افتاد و صدای پدافند از سمت شمال شرق اصفهان بگوش رسید + فیلم

حوالی ساعت ۴ جمعه ۳۱ فروردین، پدافند هوایی پایگاه هشتم شکاری اصفهان برای رهگیری به کار افتاد و صدای پدافند از سمت شمال شرق اصفهان بگوش رسید. پایگاه هشتم شکاری نیروی هوایی ارتش در نزدیکی فرودگاه اصفهان و در کنار منطقه قهجاورستان واقع شده است. بررسی میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد شهر و استان ... بامداد جمعه، پدافند هوایی پایگاه هشتم شکاری اصفهان برای رهگیری به کار افتاد و صدای پدافند از سمت شمال شرق اصفهان بگوش رسید + فیلم

ادامه

آمریکا, اسراییل, ایران, خاورمیانه, خبر, سوریه, عراق, فلسطین, فیلم

ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

سیمون هریس نخست وزیر ایرلند بار دیگر بر شناسایی کشور مستقل فلسطین تاکید کرد و گفت که اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است. به گزارش ایرنا، هریس سه‌شنبه شب در مصاحبه با سی. ان. ان گفت: در حال حاضر، اقدامات دولت نتانیاهو در رابطه با ایجاد فاجعه انسانی در غزه و تاثیر آن بر ... ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

ادامه

اسراییل, ایتالیا, ایرلند, جنوب اروپا, جهان, خاورمیانه, خبر, زنان, غرب اروپا, فلسطین, کودکان

نیوزویک؛ اسد با قدرت به عرصه سیاسی جهان بازگشت

نشریه نیوزویک در مطلبی با اشاره به تحولات سوریه نوشت که از این پس، دشمنان آمریکا اجازه نخواهند داد آنچه در عراق و لیبی رخ داد، تکرار شود. آمریکا به لحاظ اقتصادی یا نظامی ضعیف‌تر نشده است اما دشمنان آن در حال قدرت گرفتن هستند و همینطور اراده آنها برای همکاری با یکدیگر بیشتر می‌شود.

 

به گزارش ایسنا، نشریه نیوزویک در مطلبی با اشاره به تحولات سوریه گزارش داد، ۱۰ سال پیش به نظر می‌رسید که آغازی بر پایان بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه باشد. برخورد با معترضان موجب ظهور شورش تحت حمایت دشمنان خارجی شد که آمریکا هم در میان آنها قرار داشت.

 

یک به یک، کشورها روابطشان را با اسد و دولتش محدود کردند، از جمله آمریکا که در سال ۲۰۱۱ تحریم‌های اقتصادی اعمال کرد و در سال ۲۰۱۲ سفارتخانه‌اش را بست. حتی اتحادیه عرب هم در پاییز ۲۰۱۱ اسد را طرد کرد و امید داشت اپوزیسیون مسلح علیه حاکمیت او رشد کند؛ این همان استراتژی مورد استفاده آن در لیبی بود که در نهایت معمر قذافی به دست شورشیان تحت حمایت ناتو کشته شد و این هنگامی بود که دولت‌های خارجی و سازمان ملل تدارک می‌دیدند که در سوریه هم دست به اقدام بزنند.

 

کوتاه اینکه، اسد در جامعه بین‌المللی منفور شد.

 

اما اکنون در سال ۲۰۲۱، رئیس‌جمهوری سوریه نه تنها نجات یافته است، بلکه به نظر می‌رسد آماده بازگشت دوباره خیره‌کننده به عرصه جهانی باشد. با گذشت یک دهه از تحولات سوریه، اسد بر فراز کشوری که عمدتا ورشکسته شده است و گزینه‌های اندک دیگری برای رهبری در اختیار دارد، قدرتمند ایستاده است. و با کمک متحدان دیرینه‌اش، ایران و روسیه، او برای باز پس گرفتن بیشتر اراضی کشورش از دست شورشیان و بنیادگرایان که برای عزل او تلاش داشتند، وارد عمل شده است.

 

حال بسیاری از کشورهایی که ۱۰ سال پیش با او قطع رابطه کرده بودند، با به رسمیت شناختن واقعیت جدید، از بازگشت او استقبال می‌کنند، آن هم با وجود مخالفت ادامه‌دار آمریکا با حاکمیت او. همین ماه گذشته اردن مرزهایش با سوریه را بازگشایی کرد و اتحادیه عرب احتمالا به زودی عضویت آن را باز می‌گرداند.

 

رابرت فورد، سفیر پیشین آمریکا که آخرین نماینده آمریکا در سوریه بود، به نیوزویک گفت: اسد در قدرت خواهد ماند. به هیچ وجه نمی‌توان تصور کرد که مخالفان سوری اکنون می‌توانند با استفاده از سلاح او را مجبور به کناره‌گیری کنند. جایگزین مناسبی وجود ندارد. سوریه از نظر اقتصادی کشوری متلاشی شده است، از نظر اجتماعی هم متلاشی است. نیمی از جمعیت این کشور آواره شده‌اند و بیش از یک‌چهارم جمعیت آن از این کشور گریختند. قرار نیست وضعیت برای سوری‌های متوسط در داخل سوریه بهتر شود و همچنین قرار نیست وضعیت برای پناهجویان سوری بهتر شود. این خیلی غم‌انگیز است.

 

مونا یاکوبیان، تحلیلگر پیشین وزارت خارجه آمریکا که اکنون مشاور ارشد موسسه صلح ایالات متحده در امور سوریه است، می‌گوید با توجه به اینکه تغییر در رهبری بعید است، این تاکید اکنون به سمت چگونگی تعامل دیگر کشورها با دمشق تغییر جهت می‌یابد. یاکوبیان به نیوزویک گفت: بسیاری از کشورهای این منطقه به این موضوع پی‌برده‌اند و ما شاهد تلاش‌های برجسته‌تری برای تطبیق این واقعیت هستیم.

 

با احیای روابط میان سوریه و سایر کشورهای عربی، آنچه هنوز مشخص نیست این است که این تلاش‌ها چگونه شکل خواهد گرفت و از همه مهمتر، واکنش ایالات متحده چگونه خواهد بود؛ تحولاتی که احتمالاً بر توازن قدرت در این منطقه و فراتر از آن تأثیر می‌گذارد.

 

با توجه به این که شرایطی که باعث محرومیت اسد شد، اساساً تغییری نکرده است، چه چیزی کشورهایی را که از اسد دوری می‌کردند به سمت عادی‌سازی روابط کشانده است؟ کارشناسان می‌گویند تمایل به ثبات منطقه‌ای بیشتر از نگرانی‌ها درباره رهبری اسد یا ادعاهای نقض گسترده حقوق بشر است که با آن همراه شده است.

 

یاکوبیان می‌گوید: همانطور که منطقه با بحران و هرج و مرج ، تعمیق چالش‌های اقتصادی، پاندمی کرونا و رنج‌های گسترده بشردوستانه دست و پنجه نرم می‌کند، دولت‌های این منطقه بیشتر علاقمند به کاهش تنش‌ها و رسیدگی به این چالش‌های مداوم و بی‌ثبات‌کننده هستند.

 

یکی از ناظران تحولات سوریه که شخصاً وقایع جنگ را تجربه و از نزدیک دنبال کرده است، به نیوزویک می‌گوید که “ادغام دشمنان آمریکا در سوریه به این معنی است که کشورهایی مانند روسیه، چین و … ممکن است به دنبال جلوگیری از اقدامات آمریکا در نقاط دیگر هم باشند.”

 

او که خواست نامش فاش نشود، گفت: پیام واضح است؛ می‌توان آمریکا را شکست داد یا دست‌کم جلوی آن را گرفت. همانطور که امروز در سوریه چنین شد. از این پس، دشمنان آمریکا اجازه نخواهند داد آنچه در عراق و لیبی رخ داد، تکرار شود. آمریکا به لحاظ اقتصادی یا نظامی ضعیف‌تر نشده است اما دشمنان آن در حال قدرت گرفتن هستند و همینطور اراده آنها برای همکاری با یکدیگر بیشتر می‌شود.

رسانه‌های ترکیه؛ داعش باهماهنگی دولت اردوغان دست به‌عملیات تروریستی زده است

رسانه‌های ترکیه روز گذشته (چهارشنبه) نوشتند که یک گزارش محرمانه نهاد اطلاعاتی «اتحادیه اروپا» فاش کرد که حزب حاکم «عدالت و توسعه» ترکیه دو عنصر تروریستی «داعش» را برای انجام عملیات خرابکارانه در آنکارا بکار گرفته است.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, ترکیه, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, گزارش

بیانیه جنبش عدم تعهد؛ تاکید بر حمایت از فلسطین و احترام به حاکمیت سوریه

کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در بیانیه پایانی نشست خود در باکو بر حمایت از فلسطین و احترام به حاکمیت سوریه تأکید کردند.

ادامه

اذربایجان, اسراییل, امریکا, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه, غیر متعهدها, فلسطین

سرخوردگی چینی‌ها از کار با دولت روحانی

در دولت آقای روحانی و بعد از امضای برجام، گرایش دولت به سمت کار با غرب بود. دوستان قدیمی همچون چین که در دوران تحریم به ما کمک کرده‌بودند، مورد نظر دولت برای ادامه همکاری نبودند. لذا سرخورده شدند.

ادامه

اقتصادی, ایران, جهان, چین, خاورمیانه, سیاسی, شرق آسیا