تعیین حداقل دستمزد کارگران؛ از خط فقر تا تشدید استثمار

در روز یکشنبه ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۲ در حالی که فقط یک روز برای ادامه نشست‌های شورای عالی کار در سال گذشته باقی مانده بود، بدون در نظر گرفتن هزینه سبد معیشت واقعی به‌عنوان یک ملاک اصلی تعیین کننده مخارج زندگی کارگران، حداقل دستمزد سال ۱۴۰۳ (برای کارگری با یک فرزند) در شورای عالی کار با ... تعیین حداقل دستمزد کارگران؛ از خط فقر تا تشدید استثمار

ادامه

استثمار, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, سرمایه‌داری, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, فقر, مبارزه طبقاتی, معیشت, مقاله

نقشِ تاریخیِ امپریالیسمِ آمریکا در حمایت و تسلیحِ دولتِ صهیونیست و‌خونریزِ اسرائیل

روزنامه “جهان کارگر” به‌عنوان ارگان چندین حزب و تشکل کارگری ایالات متحده آمریکا از کارگران این کشور خواست تا از جنبش توقف جنگ بر علیه مردم غزه حمایت کنند. به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از روزنامه «جهان کارگر»، این روزنامه به عنوان ارگان تبلیغاتی شورای احزاب چپ و کارگری آمریکا، روز جهانی کارگر را ... نقشِ تاریخیِ امپریالیسمِ آمریکا در حمایت و تسلیحِ دولتِ صهیونیست و‌خونریزِ اسرائیل

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اسراییل, امپریالیسم, جهان, حقوق بشر, صهیونیسم, طبقه کارگر, فلسطین, گزارش, همبستگی

تجمع اعتراضی کارگران کاغذسازی پارس؛ «تغییر قرار داد» مطالبه اصلی ما است

تبعیض و نابرابری دستمزد، حقوق و مزایا و پاداش اندک که در نتیجه حضور شرکت‌های پیمانکاری تامین نیرو در این واحد تولیدی ایجاد شده، مشکلات خانوادگی و معیشتی زیادی برای کارگران این واحد به وجود آورده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، شماری از کارگران «کاغذسازی پارس» در انتقاد به بی‌توجهی کارفرما به وضعیت مطالبات خود، ... تجمع اعتراضی کارگران کاغذسازی پارس؛ «تغییر قرار داد» مطالبه اصلی ما است

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارکنان رسمی و عملیاتی شرکت نفت فلات‌قاره لاوان

جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ اهم مطالبات:حذف نفوذی‌ها و مدیران نالایق➖حذف سقف‌حقوق➖اصلاح کف‌حقوق➖حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی➖اجرای کامل ماده۱۰➖پرداخت بک-پی ماده۱۰➖عدم تفکیک مشاغل در مناطق عملیاتی➖استرداد مازاد مالیات کسر شدهاصلاح روش اخذ مالیات در مناطق عملیاتی

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

انتقاد برنی سندرز از اظهارات نتانیاهو در محکوم کردن اعتراضات دانشگاهی در آمریکا

برنی سندرز از اظهارات نتانیاهو در محکوم کردن اعتراضات حمایتی از فلسطین در پردیس‌های دانشگاهی ایالات متحده انتقاد کرد. به گزارش ایسنا، برندی سندرز سناتور آمریکایی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نه آقای نتانیاهو. اگر به این نکته اشاره کنیم که در مدت کمی بیش از ۶ ماه، دولت افراطی شما ۳۴ هزار فلسطینی را کشته ... انتقاد برنی سندرز از اظهارات نتانیاهو در محکوم کردن اعتراضات دانشگاهی در آمریکا

ادامه

آمریکا, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, زنان, فلسطین, کودکان

نیلوفر بیانی؛ اگر شما رو هم مثل من به آمپول‌زدن تهدید می‌کردند، اعتراف می‌کردید!

نیلوفر بیانی، فعال محیط زیست بازداشت شده در دومین جلسه دادگاه اعلام کرده که بارها توسط ماموران مورد ضرب و شتم قرار گرفته و تهدید شده است.

 

به گزارش کلمه او در دادگاه رو به دیگران کرده و فریاد زده “اگر شما رو هم مثل من به آمپول زدن تهدید می‌کردند، اعتراف می‌کردید! مردم این چند ماه من را انفرادی نگه داشتند، کلی زدنم و به زور اعتراف گرفتن، دارن منو میبرن پیش صلواتی اعدامم کنن”

 

بیش از یک سال است که فعالان محیط زیستی در زندان دو الف وابسته به اطلاعات سپاه در بازداشت به سر می‌برند و پس از گذشت یک سال بی آنکه حق انتخاب وکیل داشته باشند با وکلای انتخابی از سوی قضای صلواتی در دادگاه حاضر شده‌اند.

 

هیچ کس نمی‌داند چه بر آنها طی این یک سال در زندان رفته است و در معرض چه برخوردهایی قرار گرفته‌اند و معمولا نیز خانواده‌هایشان همراه با ماموران اطلاعات سپاه با آنان دیدار داشته‌اند. هرچند که پس از چند ملاقات خانواده‌ها نگران از وضعیت جسمانی و روحی زندانیانشان برای رهبری و سران قوا نامه نوشته و نگرانی خود را ابراز کردند.

 

شکنجه موضوع قابل کتمانی در زندان‌های انفرادی نیست و طی این سال‌ها بسیاری از فعالان سیاسی، مدنی و روزنامه‌نگاران نوشته و گفته‌اند که چه بر سر آنان در زندان‌ها آمده است. نامه‌های فعالان جنبش سبز که در سال ۸۸ بازداشت شدند خود گواه این موضوع است، نامه‌هایی که هیچ گاه مورد توجه مسئولان قضایی و امنیتی قرار نگرفت و با انکار تلاش کردند تا از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند.

 

به طور مثال مرگ ستار بهشتی یکی از نمونه‌های بارز شکنجه در زندان است. جوان وبلاگ نویسی که به دلیل ضرب و شتم در زندان جان باخت.

 

مرگ مشکوک کاووس سید امامی دیگر زندانی محیط زیستی نیز در سال گذشته نگرانی‌ها را نسبت به چگونگی برخوردهای صورت گرفته با این فعالان محیط زیستی جدی تر می‌کند.

 

متاسفانه نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در این باره اختیار چندانی ندارند و نتوانسته‌اند با حضور در بند مخصوص سپاه و ملاقات با این زندانیان از کم و کیف چگونگی نگهداری و برخورد با آنان اطلاع پیدا کنند، هرچند که بازهم در داخل زندان و در مقابل بازجوها نمی‌توان نسبت به نتیجه چنین ملاقات‌هایی خوش‌بین بود.

 

اطلاعات سپاه از آنجاکه زیر نظر رهبری اداره می‌شود از حیطه نظارت مجلس و دولت خارج بوده و بسیار شده است که زندانی‌های این مجموعه حتی نامشان در لیست سازمان زندان‌ها نیز ثبت نشده است و در واقع برای بازجویان اطلاعات سپاه، بند دوالف جزیره‌ای خودمختار است که در آنجا هرکاری که بخواهند انجام داده و کسی نیز توانایی بازخواست از آنان را ندارد.

 

از سوی دیگر این زندانیان از حق دادرسی عادلانه مطابق با قوانین خود قوه قضاییه و قانون اساسی نیز محروم بوده و حتی نتوانستهٔ‌اند وکیل خود را انتخاب کنند.

مصدومیت شدید چهار کارگر براثر ریزش سقف ساختمان نیمه کاره در دزفول

صبح امروز سه‌شنبه ۱۶ بهمن ماه ماه، در اثر تخریب دیوارهای یک ساختمان مسکونی در حال ساخت در حوالی خیایان فردوسی دزفول ، ۴ کارگر ساختمانی به دلیل شدت مصدومیت روانه بیمارستان شد.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

تجمع کارگران شهرداری توحید در اعتراض به ۵ ماه معوقات مزدی

این کارگران در واحد اداری شهرداری توحید و سازمان‌های واسطه به آن به‌صورت قراردادی مشغول کارند. آنها صبح امروز (۱۶ بهمن ماه) در اعتراض به معوقات مزدی خود به نشانه اعتراض در مقابل ساختمان شهرداری تجمع کردند.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری