پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا

رسانه آمریکایی گزارش داد خروج آمریکا از چاد و نیجر می‌تواند نشانه‌ای مبنی بر پایان عصر حضور نظامی آمریکا در آفریقا و منطقه ساحل باشد؛ امری که چالش‌های متعددی را متوجه سیاست خارجه دولت آمریکا خواهد کرد. به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داد آمریکا با یک عقب‌نشینی استراتژیک در آفریقا مواجه است و شواهد ... پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا

ادامه

آفریقا, آمریکا, ایران, جهان, چاد, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, غرب, غرب آفریقا, فرانسه, نیجر

نیویورک‌تایمز: آمریکا ۱۰۰۰ نظامی را از نیجر خارج می‌کند

روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد که ایالات متحده ۱۰۰۰ پرسنل نظامی آمریکایی را در ماه‌های آینده از این کشور واقع در غرب آفریقا خارج می‌کند. به گزارش ایسنا، در این گزارش که روز جمعه منتشر شد، آمده است که دولت ایالات متحده به دولت انتقالی نیجر در مورد طرح خود اطلاع داده است. به گزارش روزنامه ... نیویورک‌تایمز: آمریکا ۱۰۰۰ نظامی را از نیجر خارج می‌کند

ادامه

آفریقا, آمریکا, استعمار, تروریسم, خبر, روسیه, غرب آفریقا, فرانسه, نیجر

قدردانی روسیه از مواضع چین/ انتقاد مسکو از حضور نظامی غرب در قفقاز

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه طی یک نشست خبری ضمن قدردانی از موضع چین در حمایت از روسیه در مذاکرات احتمالی اوکراین، به حضور نظامی غرب در منطقه قفقاز جنوبی اشاره کرد و گفت: نظامی سازی این منطقه بیشتر رویایی مسلحانه را تشدید می‌کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، خانم ماریا ... قدردانی روسیه از مواضع چین/ انتقاد مسکو از حضور نظامی غرب در قفقاز

ادامه

اتحادیه اروپا, ارمنستان, اوکراین, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, شرق اروپا, صلح, غرب, غرب آفریقا, قفقاز, کانادا, گزارش, ناتو

ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

منابع خبری بامداد جمعه از استقرار مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه در نیجر در پی لغو توافق نظامی این کشور با آمریکا، خبر دادند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، تلویزیون دولتی نیجر گزارش داد که مربیان نظامی روسیه با یک هواپیمای حامل تجهیزات نظامی وارد این کشور شدند. بر اساس این گزارش، در ... ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, تروریسم, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب آفریقا, غرب اروپا, فرانسه, نیجر

آمریکا طرح خروج نظامیانش را از نیجر ارائه می‌کند

نیجر اعلام کرد که آمریکا قرار است طرحی برای خروج نیروهای نظامی خود، از این کشور آفریقایی ارائه کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، ژنرال «محمد تومبا» وزیر کشور نیجر چهارشنبه با «کاتلین فیتزگیبون» سفیر آمریکا دیدار کرد و مساله خروج نظامیان آمریکایی از نیجر در این دیدار مطرح شد. فیتزگیبون در ... آمریکا طرح خروج نظامیانش را از نیجر ارائه می‌کند

ادامه

آفریقا, آمریکا, استقلال, تروریسم, جهان, غرب آفریقا, فرانسه, نیجر

نیروهای مترقی جهان مخالف صریح هرگونه مداخله نظامی نیروهای خارجی در نیجر هستند!

مردم نیجر تنها مرجع تعیین کنندهٔ روند تحول‌های آینده در کشورشان هستند!

حزب تودهٔ ایران با در نظر گرفتن تهدید فزایندهٔ مداخله نظامی “جامعهٔ اقتصادی کشورهای غرب آفریقا” (ECOWAS) ”اکواس“ در کشور”نیجر” که در معرض دگرگونی‌ها و تحول‌های سریع است و همچنین با توجه به خطر شعله‌ور شدن آتش جنگ در بخشی بزرگ از آفریقا، همراه با نیروهای ترقی‌خواه و صلح‌دوست جهان مخالفت قاطع خود را با هرگونه تلاش از جانب کشورهای امپریالیستی به‌منظور ظاهراً حل بحران در این کشور از طریق مداخلهٔ نظامی اعلام می‌کند!

علاوه بر این، نیروهای مترقی در جهان و ازجمله در آفریقا بر مخالفت قاطع‌شان اساساً با هرگونه مداخلهٔ خارجی در امور داخلی نیجر، یک کشور مستقل، تأکید می‌ورزند و از سازمان ملل متحد می‌خواهند رهبری و مدیریت میانجیگری‌ای در این وضعیت بحرانی در آفریقا و نظارت بر راه‌‌حل سیاسی‌ای صلح آمیز که نه‌تنها این کشور را بلکه منطقه‌ای وسیع‌تر را نیز بتواند شامل گردد بی‌درنگ بر عهده گیرد.

ما موضع‌گیری‌های نواستعماری برخی کشورها را، هم در اروپا و آمریکای شمالی و هم در غرب آفریقا و منطقه ساحل صحرا، در واکنش به آنچه که اساساً اختلاف‌های داخلی یک کشور مستقل است به‌صراحت مردود می‌دانیم.

حزب تودهٔ ایران معتقد است کشورهای استعمارگر پیشین یا کشورهایی با سابقهٔ سوءِشان در نقض آشکار اصول دموکراسی و حقوق بشر اینکه این روزها در مورد تحول‌های نیجر اعلام خطر و ابراز نگرانی می‌کنند امری تناقض‌آمیز و دست‌کم غیرصادقانه است. بااینهمه همین‌ مدعیان از پذیرفتن دلیل‌هایی که نگرانی‌های کاملاً مشروع در ارتباط با وضعیت وخیم انسانی و ناامنی بیشتر در نیجر تا زمان کودتای ۴ مردادماه ۱۴۰۲ را موجب شد خودداری می‌کنند.

بر اساس آخرین گزارش بانک جهانی، نیجر اقتصادی ضعیف دارد که کشاورزی سنتی و غیرمدرن آن ۴۰ درصد از تولید ناخالص داخلی‌اش را تشکیل می‌دهد. بیش از ۱۰ میلیون نفر (۴۱٫۸ درصد از جمعیت) در سال ۲۰۲۱/ ۱۴۰۰ در فقر شدید زندگی می‌کردند. نیجر یکی از فقیرترین کشورهای جهان است که سالانه نزدیک به ۲ میلیارد دلار کمک رسمی برای توسعه دریافت می‌کند.

این منطق نادرست را که معتقد است نیجر باید در کنف حمایت ارباب استعماری سابقش فرانسه و اخیراً ایالات متحده حفاظت شود و به هر قیمتی در وضعیتی این‌چنین به‌سر برد نمی‌پذیریم. نیروهای مترقی جهان از پیشرفت نکردن آشکار مذاکرات مربوط به هیئت جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اِکُواس) در نیامی، پایتخت نیجر، همراه با اتخاذ تدابیر یک‌جانبه‌ای خشن از سوی کشورهای همسایه که به‌وضوح به‌منظور فلج کردن زیرساخت‌ها و ظرفیت نیجر و مرعوب کردن کشوری مستقل طراحی شده‌اند ولی در نهایت بیشترین ضربه را به جمعیت عادی غیرنظامی که مدت‌ها رنج کشیده‌اند وارد می‌کند ابراز تأسف کرده‌اند.

نشانه‌هایی روشن از تشویق کشورهای عضو “اِکُواس” از سوی فرانسه، استعمارگر سابق کشورهای آفریقا، به حمله نظامی به نیجر و ساقط کردن دولت نظامی جدید در این کشور در دست است. نیجر منابعی غنی از طلا و اورانیوم دارد. ۳۵ درصد اورانیوم موردنیاز برای ادامه کار نیروگاه‌های اتمی فرانسه از منابع اورانیوم نیجر تأمین می‌شود. کشورهای اتحادیه اروپا نیز ۲۵ درصد اورانیوم موردنیازشان را از منابع نیجر تأمین می‌کنند.

در هفته های قبل نمایشی طنز‌آمیز با بازی هیئتی به‌رهبری عبدالسلامی ابوبکر، رئیس سابق ارتش کشور همسایه نیجریه،کشوری با سوابق اسفناک در کودتاها و نقض حقوق بشر را شاهد بودیم که سعی داشت شرط‌هایی را به حاکمیت جدید در نیجر تحمیل کند تا این کشور از تهاجم نظامی اِکُواس در امان بماند. در این هیئت همچنین محمدو ابوبکر، سلطان سوکوتو، حضور داشت که به‌نظر می‌رسد حضور او در این هیئت تصمیمی عجولانه و تأمل‌برانگیز بود که یادآور دوران پیش از استعمار، زمانی که قلمرو سلطان‌نشین سوکوتو بزرگ‌ترین امپراتوری‌ آفریقا در طول قرن نوزدهم بود و کشور نیجر کنونی نیز جزو آن بود.

این گفتگوها در پی نشست فوق‌العادهٔ سران اِکُواس در ابوجا، پایتخت نیجریه، در ۸ مردادماه سال جاری صورت گرفت که به تهدید صریح حاکمیت کنونی نیجر منجر شد بر این اساس که اگر محمد بازوم، رئیس‌جمهور معزول و دولتش به حکومت بازگردانده نشوند، ائتلاف اِکُواس از زور استفاده خواهد کرد. این تهدید با تحسین آشکار آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روبرو شد. بلینکن رهبران اِکُواس را به‌دلیل اقدام‌های “جسورانه و قاطع”شان در رویارویی با این بحران تحسین کرد.

در پی این تهدید، نشست فرعی سران دفاع منطقه‌ای در ابوجا پایتخت نیجریه برگزار شد. درعین‌حال، حضور نداشتن نمایندگان مالی، بورکینافاسو، گینه، و گینه بیسائو در این نشست چشمگیر بود. سه نمایندهٔ مالی، بورکینافاسو، گینه، حمایت‌شان را از دولت جدید نظامی در نیامی و مخالفت صریح‌شان با هرگونه مداخله نظامی در نیجر را اعلام کرده‌اند. دولت‌های بورکینافاسو و مالی در بیانیه‌ای مشترک در دوشنبه ۹ مردادماه ۱۴۰۲ (۳۱ ژوئیه ۲۰۲۳) هشدار دادند “هرگونه مداخله نظامی علیه نیجر به‌منزلهٔ اعلام جنگ علیه بورکینافاسو و مالی خواهد بود.” بنابراین، خطر فاجعه‌ای گسترده تر در منطقه ساحل صحرا که در حال حاضر فقیرترین و ناامن ترین منطقه آفریقا است، کاملاً محسوس است و گزافه‌گویی نیست. در ۱۹ مردادماه گزارش هایی در مورد ایجاد یک ارتش از واحدهای کشورهای ”اوکواس“ برای مداخله در نیجر منتشر شد. در روز یکشنبه ۱۳ اوت هزاران نفر از مردم نیجر در مخالفت با هرگونه اقدام نظامی تظاهرات کردند.

مسئلهٔ دیگر، تهدید جدی و ادامه‌دار علیه امنیت و ثبات در نیجر و منطقه وسیع‌تر ساحل صحرا از سوی شورش‌های خشونت‌آمیز گروه‌های اسلام‌گرا است. بسیاری از مردم و همچنین ناظران مسائل منطقه به‌طور فزاینده بر این باورند که نیروهای نظامی ایالات متحده و فرانسه که در آنجا همچون بخشی از یک برنامه دسیسه‌آمیز برای ادامه حضورشان در منطقه مستقر هستند، به‌طورجامع و قاطع با این شورش‌های خشونت‌آمیز گروه‌های اسلام‌گرا برخورد نمی‌کنند. در سال های اخیر کشورهای امپریالیستی سعی داشته‌اند کنترل‌شان را بر آفریقا را عمیق‌تر کنند. حزب کمونیست فرانسه در بیانیه خود در روز ۵ اوت/ ۱۴ مرداد کودتا در نیجر را محکوم کرد و خواهان آزادی بی قید و شرط رئیس جمهور محمد بازوم شد و حل سریع بحران از طریق راه حل های مبتنی بر مذاکره سیاسی شد. حزب کمونیست فرانسه خواهان برطرف کردن فوری تحریم های مختلف شد که … فقط مردم نیجر را مجازات می کند. این حزب پروژه های مداخله نظامی کشورهای عضو ”اِکُواس“ که عواقب فاجعه بار برای نیجر و کل منطقه خواهد داشت را محکوم کرد. در همین حال، دولت نیجریه در روز چهارشنبه ۱۱ مردادماه ۱۴۰۲ (۲ اوت ۲۰۲۳)، با قطع ارسال نیروی برق به نیجر موجب قطع برق در کشوری شد که ۷۰ درصد از نیروی برق خود را از همسایه جنوبی بسیار ثروتمندتر خود تأمین می‌کند و کشوری است که بر اساس برآوردهای کنونی، تنها یک هفتم جمعیت آن و ۴ درصد ساکنان مناطق روستایی به خدمات برق مدرن و قابل اعتماد دسترسی دارند. چنین اقدام‌هایی بن‌بست سیاسی کنونی در این کشور را کاهش نخواهند داد و تنها تلاشی‌ آشکار است برای مجازات مردم غیرنظامی بی‌گناه و تحت محاصره و رنج‌دیده نیجر.

سازمان ملل با میانجیگری و یافتن راه‌حلی سیاسی برای این بحران باید صریح و فوری وارد عمل شود. این راه‌حل نه‌فقط به ریشه‌های بروز این بحران بلکه به دو بلای کنونی یعنی وضعیت اضطراری و ناامنی ریشه‌دار در نیجر که یکی از فقیرترین کشورهای جهان است باید بپردازد. سازمان ملل همچنین با هرگونه مداخلهٔ نظامی در نیجر، صرف‌نظر از حمایت هر کشور ذی‌نفع از چنین مداخله‌ای، باید قاطعانه مخالفت کرده و از تمامیت ارضی نیجر در مقام کشوری مستقل و عضو سازمان ملل حمایت کند. … تنها گزینه دیگر، احتمالاً می‌تواند به‌معنای جنگی باشد که نوار سراسری‌ای در قاره آفریقا را دربر می‌گیرد و پیامدهایی فاجعه‌بار به‌همراه خواهد داشت.

هیچ نیرویی اعم از فرانسه، اتحادیه اروپا، ایالات متحده یا هر قدرت منطقه‌ای که به‌دستور این‌ها عمل کند، حق ندارد با استفاده از برتری خود به انجام عملی یک‌جانبه در نیجر دست بزند. دوران چنین عملیاتی مدت‌هاست که کاملاً سپری شده است. درعین‌حال که افکار عمومی در جهان بر مخالفت اصولی و دیرینه خود با کودتا و زیر پا گذاشتن قانون اساسی در هر کشوری پافشاری می‌کند، ولی بر این باور است که مرجع نهایی قضاوت در مورد حکومت کنونی و روند تحول‌های جاری در نیجر، یا درواقع هر کشور دیگر، خود مردم آن کشور باید باشند.

به نقل از «نامۀ مردم»، شمارۀ ۱۱۸۸، ۲۳ مرداد ۱۴۰۲

بورکینافاسو قراردادهای استعماری با فرانسه را لغو کرد

ابراهیم ترائوره، رئیس جمهوری کشور آفریقایی بورکینافاسو اعلام کرد که کشورش چند قرارداد با دولت فرانسه را که تاکنون در قالب استعماری و یکجانبه امضاء شده بودند، لغو کرد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روزنامه مغربی “نورث افریکن پست”، سرهنگ ترائوره طی سخنانی به مناسبت روزجهانی جوانان با اشاره به وضعیت کشورش به ... بورکینافاسو قراردادهای استعماری با فرانسه را لغو کرد

ادامه

استعمار, امپریالیسم, بورکینافاسو, خبر, غرب, غرب آفریقا, فرانسه, فقر, مالی

اتحادیه اروپا، نیجر را به تحریم تهدید کرد / شرط شورای نظامی نیجر برای مذاکرات با اکوواس

اتحادیه اروپا در واکنش به کودتای نظامی اخیر در نیجر، این کشور آفریقایی را تهدید به تحریم کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای در واکنش به تحولات نیجر که شاهد کنار زده شدن رئیس جمهور مخلوع با کودتای نیروهای گارد ریاست جمهوری و به حکومت رسیدن شورای نظامی بود، تهدید به اعمال ... اتحادیه اروپا، نیجر را به تحریم تهدید کرد / شرط شورای نظامی نیجر برای مذاکرات با اکوواس

ادامه

آزادی, آفریقا, اتحادیه اروپا, اعتراضات اجتماعی, تحریم, خبر, دخالت نظامی, ضد جنگ, غرب آفریقا, نیجر, نیجریه

مورخ آمریکایی: غرب پشت نقاب نگرانی درباره دموکراسی، به‌دنبال اورانیوم نیجر است

یک تحلیلگر آمریکایی می‌گوید که دست آمریکا و ناتو در اوکراین بیش از حد بسته شده است و در نتیجه تهدید مستقیم نیجر به حمله و سرنگونی حکومت نظامی جدید این کشور، موثق و معتبر نیست. به گزارش مهر به نقل از اسپوتنیک، جامعه اقتصادی غرب آفریفا (اِکواس) به نیابت از پاریس و واشنگتن کشور ... مورخ آمریکایی: غرب پشت نقاب نگرانی درباره دموکراسی، به‌دنبال اورانیوم نیجر است

ادامه

آمریکا, اروپا, الجزایر, اوکراین, تحلیل, جنوب اروپا, جهان, چین, حقوق بشر, غرب آفریقا, فرانسه, ناتو, نیجر, نیجریه

حمله فرانسه به پایگاه ارتش نیجر و آزاد کردن ۱۶ تروریست زندانی

شورای نظامی حاکم بر نیجر از حمله ارتش فرانسه به یکی از پایگاه‌های ارتش نیجر و آزاد کردن ۱۶ زندانی خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، شورای نظامی حاکم بر نیجر اعلام کرد که ارتش فرانسه برای آزادی برخی زندانیان که این شورا آنان را تروریست‌های هم‌پیمان فرانسه خوانده به یکی ... حمله فرانسه به پایگاه ارتش نیجر و آزاد کردن ۱۶ تروریست زندانی

ادامه

بورکینافاسو, تروریسم, جهان, چاد, خبر, غرب آفریقا, فرانسه, مالی, نیجر