پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا

رسانه آمریکایی گزارش داد خروج آمریکا از چاد و نیجر می‌تواند نشانه‌ای مبنی بر پایان عصر حضور نظامی آمریکا در آفریقا و منطقه ساحل باشد؛ امری که چالش‌های متعددی را متوجه سیاست خارجه دولت آمریکا خواهد کرد. به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داد آمریکا با یک عقب‌نشینی استراتژیک در آفریقا مواجه است و شواهد ... پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا

ادامه

آفریقا, آمریکا, ایران, جهان, چاد, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, غرب, غرب آفریقا, فرانسه, نیجر

نیویورک‌تایمز: آمریکا ۱۰۰۰ نظامی را از نیجر خارج می‌کند

روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد که ایالات متحده ۱۰۰۰ پرسنل نظامی آمریکایی را در ماه‌های آینده از این کشور واقع در غرب آفریقا خارج می‌کند. به گزارش ایسنا، در این گزارش که روز جمعه منتشر شد، آمده است که دولت ایالات متحده به دولت انتقالی نیجر در مورد طرح خود اطلاع داده است. به گزارش روزنامه ... نیویورک‌تایمز: آمریکا ۱۰۰۰ نظامی را از نیجر خارج می‌کند

ادامه

آفریقا, آمریکا, استعمار, تروریسم, خبر, روسیه, غرب آفریقا, فرانسه, نیجر

قدردانی روسیه از مواضع چین/ انتقاد مسکو از حضور نظامی غرب در قفقاز

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه طی یک نشست خبری ضمن قدردانی از موضع چین در حمایت از روسیه در مذاکرات احتمالی اوکراین، به حضور نظامی غرب در منطقه قفقاز جنوبی اشاره کرد و گفت: نظامی سازی این منطقه بیشتر رویایی مسلحانه را تشدید می‌کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، خانم ماریا ... قدردانی روسیه از مواضع چین/ انتقاد مسکو از حضور نظامی غرب در قفقاز

ادامه

اتحادیه اروپا, ارمنستان, اوکراین, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, شرق اروپا, صلح, غرب, غرب آفریقا, قفقاز, کانادا, گزارش, ناتو

ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

منابع خبری بامداد جمعه از استقرار مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه در نیجر در پی لغو توافق نظامی این کشور با آمریکا، خبر دادند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، تلویزیون دولتی نیجر گزارش داد که مربیان نظامی روسیه با یک هواپیمای حامل تجهیزات نظامی وارد این کشور شدند. بر اساس این گزارش، در ... ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, تروریسم, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب آفریقا, غرب اروپا, فرانسه, نیجر

آمریکا طرح خروج نظامیانش را از نیجر ارائه می‌کند

نیجر اعلام کرد که آمریکا قرار است طرحی برای خروج نیروهای نظامی خود، از این کشور آفریقایی ارائه کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، ژنرال «محمد تومبا» وزیر کشور نیجر چهارشنبه با «کاتلین فیتزگیبون» سفیر آمریکا دیدار کرد و مساله خروج نظامیان آمریکایی از نیجر در این دیدار مطرح شد. فیتزگیبون در ... آمریکا طرح خروج نظامیانش را از نیجر ارائه می‌کند

ادامه

آفریقا, آمریکا, استقلال, تروریسم, جهان, غرب آفریقا, فرانسه, نیجر

اتحادیه اروپا، نیجر را به تحریم تهدید کرد / شرط شورای نظامی نیجر برای مذاکرات با اکوواس

اتحادیه اروپا در واکنش به کودتای نظامی اخیر در نیجر، این کشور آفریقایی را تهدید به تحریم کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای در واکنش به تحولات نیجر که شاهد کنار زده شدن رئیس جمهور مخلوع با کودتای نیروهای گارد ریاست جمهوری و به حکومت رسیدن شورای نظامی بود، تهدید به اعمال تحریم علیه این کشور کرد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اتحادیه اروپا کاملا از تلاش‌های بلوک اکواس در رابطه با نیجر حمایت می‌کند و برای حمایت از آنها از جمله از طریق اعمال نظام جدیدی از تحریم‌های انفرادی آماده است.»

روز پنجشنبه گذشته، رهبران «جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا» (اکواس) در نشستی در واکنش به تحولات در نیجر بر سر تشکیل یک نیروی نظامی آماده برای حمله به این کشور توافق کردند.

اتحادیه اروپا در این بیانیه اعلام کرد، از نیجر می‌خواهد به «نظم قانون اساسی» برگردد و از تلاش‌های اکواس در راستای یافتن راه‌حل دیپلماتیک برای نیجر حمایت کرده و تصمیم این بلوک برای تشکیل یک نیروی نظامی آماده برای حمله به نیجر را مورد توجه قرار می‌دهد..

«جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در راستای حمایت از «محمد بازوم»، رئیس جمهور مخلوع نیجر اعلام کرد: «اتحادیه اروپا بار دیگر بازداشت غیرقانونی بازوم و خانواده او را محکوم می‌کند و نسبت به ادامه شرایط بازداشت آنها و وخامت این شرایط، عمیقا اظهار نگرانی می‌کند و بار دیگر خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط آنها است.»

گارد ریاست جمهوری نیجر، بعدازظهر روز چهارشنبه دو هفته گذشته، علیه «محمد بازوم» کودتا کرد.  دو روز بعد از این اقدام تلویزیون ملی این کشور خبر داد عبدالرحمن تچیانی رئیس گارد ریاست جمهوری نیجر خود را به عنوان رهبر جدید و رئیس شورای انتقالی در این کشور معرفی کرده است.

جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا دو هفته قبل به کودتاچیان نیجر تا روز یکشنبه هفته پیش برای آزاد کردن محمد بازوم و بازگشت دوباره او به ریاست جمهوری ضرب الاجل داده بود. این طرح مورد حمایت فرانسه قرار گرفت.

با این حال به‌رغم پایان ضرب الاجل تعیین شده از سوی اکواس هنوز هیچ اقدامی از سوی این سازمان صورت نگرفته است.

شرط شورای نظامی نیجر برای مذاکرات با اکوواس

یک منبع وابسته به شورای نظامی حاکم در نیجر گفت، تنها راه اجتناب از جنگ با اعضای بلوک اکوواس این است که حاکمان جدید این کشور به رسمیت شناخته شوند.

یک فعال حقوق بشری که خودش را مسئول روابط عمومی و رابط مستقیم با حاکمان نظامی جدید نیجر معرفی کرد، تنها راه اجتناب از جنگ سازمان «جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا» (اکوواس) با این کشور را در این دانست که حاکمیت نظامی جدید نیجر به رسمیت شناخته شود.

«اینسا گاربا سعیدو»، یک فعال حقوق بشری که در بخش روابط عمومی به حاکمان نظامی جدید نیجر کمک کرده و خود را مسئول رسانه‌ای آنها معرفی می‌کند در اولین مصاحبه خود با یک رسانه غربی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت، شورای نظامی نیجر تا زمانی که کشورهای منطقه رهبران جدید این کشور را به رسمیت نشناسند با آنها مذاکراتی نخواهد کرد. به نوشته آسوشیتدپرس، هر چند سعیدو عضو رسمی شورای نظامی حاکم بر نیجر نیست اما رابط بین این شورا و رسانه‌ها است.

صحبت‌‌های او را می‌توان شدیدترین موضعی که تا کنون از سوی نظامیان حاکم بر نیجر در قبال مذاکرات با کشور های منطقه اتخاذ شده دانست. به این ترتیب حاکمان نظامی نیجر هر گونه مذاکرات خود با کشورهای منطقه را مشروط به اینکه به عنوان رهبران جدید این کشور به رسمیت شناخته شوند، کرده‌اند.

کشورهای عضو جامعه اقتصادی غرب آفریقا موسوم به اکوواس تحت فشار فرانسه تصمیم به مداخله نظامی احتمالی در نیجر در صورتی که شورای نظامی حاکم اقدام به آزادی محمد بازوم و روی کار آوردن مجدد دولت او نکند، گرفته‌اند.

رهبران کشورهای عضو اکوواس هم‌اکنون بخشی از نیروهای خود را به منظور آنچه بازگرداندن دموکراسی در نیجر خوانده‌اند، به حالت آماده باش درآورده اند.

با این حال شورای نظامی فعلی در نیجر هشدارهای این بلوک را کم اهمیت تلقی کرده و با اکثر تلاش‌های آنها برای گفتگو مخالفت کرده است.

سعیدو در ادامه مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت: «تنها یک گزینه وجود دارد، یا حکومت را بپذیرید یا جنگ. بازوم دیگر تمام شد. شما باید او را فراموش کنید. دولت او به پایان رسید و تلاش برای بازگرداندن او فقط تلف کردن وقت است. چنین چیزی ممکن نیست.»

سعیدو هشدار داد، هر حمله‌ای به هر طریق، چه زمینی و از طریق مرزهای نیجریه یا بنین و چه حمله هوایی، از جانب بلوک اکوواس علیه کاخ ریاست جمهوری نیجر به مرگ بازوم می‌انجامد. این فعال حقوق بشری هر چند رسما وجود یک طرح عامدانه برای کشتن رئیس جمهور مخلوع نیجر را تایید نکرد اما گفت،‌در صورت شروع حمله به این کشور، سربازان ارتش، بازوم را خواهند کشت.

او بیان کرد: «در میان سربازان دیگر هیچ کس به بازوم وفادار نیست.»

او همچنین گزارش‌ها درباره این که شرایط زندگی محمد بازوم تحت بازداشت در اقامتگاه ریاست جمهوی‌اش وخیم است را تکذیب کرده و گفت، او همچنان به مراقبت‌های پزشکی در صورت لزوم دسترسی دارد و همچنان تلفنش را نیز در اختیار دارد. سعیدو تاکید کرد، بازوم به خاطر حفظ امنیت خودش در بازداشت است و تنها راه آزادی او این است که اکوواس این که دولت او دیگر به پایان رسیده را قبول کند.

تظاهرات ضد جنگ در نیجریه علیه اقدام نظامی احتمالی در نیجر

هزاران تن در نیجریه شنبه شب در اعتراض به احتمال اقدامی نظامی در نیجر از سوی جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا موسوم به “اکواس” تظاهرات اعتراضی برگزار کردند.

به گزارش خبرگزاری “آناتولی”، تظاهرکنندگان در استان “کانو” نیجریه اعتراض کرده و ضمن در دست داشتن پرچم نیجر، مخالفت خود را نسبت به موضع اکواس درباره اقدام احتمالی نظامی اعلام کردند.

تظاهرکنندگان شعارهایی علیه اکواس و دولت نیجریه از جمله “نیجر همسایه ماست”، “جنگ علیه نیجر ظالمانه است”، “این اقدام از کارهای کشورهای غربی است” و “خواستار عدالت هستیم” سر دادند.

مورخ آمریکایی: غرب پشت نقاب نگرانی درباره دموکراسی، به‌دنبال اورانیوم نیجر است

یک تحلیلگر آمریکایی می‌گوید که دست آمریکا و ناتو در اوکراین بیش از حد بسته شده است و در نتیجه تهدید مستقیم نیجر به حمله و سرنگونی حکومت نظامی جدید این کشور، موثق و معتبر نیست. به گزارش مهر به نقل از اسپوتنیک، جامعه اقتصادی غرب آفریفا (اِکواس) به نیابت از پاریس و واشنگتن کشور ... مورخ آمریکایی: غرب پشت نقاب نگرانی درباره دموکراسی، به‌دنبال اورانیوم نیجر است

ادامه

آمریکا, اروپا, الجزایر, اوکراین, تحلیل, جنوب اروپا, جهان, چین, حقوق بشر, غرب آفریقا, فرانسه, ناتو, نیجر, نیجریه

حمله فرانسه به پایگاه ارتش نیجر و آزاد کردن ۱۶ تروریست زندانی

شورای نظامی حاکم بر نیجر از حمله ارتش فرانسه به یکی از پایگاه‌های ارتش نیجر و آزاد کردن ۱۶ زندانی خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، شورای نظامی حاکم بر نیجر اعلام کرد که ارتش فرانسه برای آزادی برخی زندانیان که این شورا آنان را تروریست‌های هم‌پیمان فرانسه خوانده به یکی ... حمله فرانسه به پایگاه ارتش نیجر و آزاد کردن ۱۶ تروریست زندانی

ادامه

بورکینافاسو, تروریسم, جهان, چاد, خبر, غرب آفریقا, فرانسه, مالی, نیجر

سفر محرمانه و ناکام مقام ارشد آمریکایی به نیجر

قائم مقام موقت وزیر خارجه آمریکا در سفری محرمانه به نیجر رفته و با رهبران نظامی این کشور دیدار کرد؛ دیداری که بی‌نتیجه به پایان رسید. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ویکتوریا نولاند، قائم مقام موقت خارجه آمریکا در روز دوشنبه دیداری با رهبران نظامی نیجر داشت که در ۲۶ ژوئیه محمد ... سفر محرمانه و ناکام مقام ارشد آمریکایی به نیجر

ادامه

آفریقا, آمریکا, بورکینافاسو, تروریسم, حقوق بشر, دخالت نظامی, غرب آفریقا, فرانسه, گزارش, مالی, نیجر, نیجریه

وال‌استریت ژورنال: کشورهای آفریقایی آمادگی و توان حمله نظامی به نیجر را ندارند

منابع آگاه اعلام کردند که کشورهای عضو مجمع اقتصادی غرب آسیا علی‌رغم تهدیدها علیه نیجر، آمادگی لازم برای حمله نظامی علیه این کشور را ندارند. به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه اعلام کرد کشورهای مجمع اقتصادی غرب آسیا (اکوواس) هنوز آمادگی و توان لازم برای مداخله نظامی تمام عیار ... وال‌استریت ژورنال: کشورهای آفریقایی آمادگی و توان حمله نظامی به نیجر را ندارند

ادامه

آزادی, آفریقا, استعمار, امنیتی, جهان, غرب آفریقا, فرانسه, نیجر, نیجریه