پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا

رسانه آمریکایی گزارش داد خروج آمریکا از چاد و نیجر می‌تواند نشانه‌ای مبنی بر پایان عصر حضور نظامی آمریکا در آفریقا و منطقه ساحل باشد؛ امری که چالش‌های متعددی را متوجه سیاست خارجه دولت آمریکا خواهد کرد. به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داد آمریکا با یک عقب‌نشینی استراتژیک در آفریقا مواجه است و شواهد ... پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا

ادامه

آفریقا, آمریکا, ایران, جهان, چاد, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, غرب, غرب آفریقا, فرانسه, نیجر

نیویورک‌تایمز: آمریکا ۱۰۰۰ نظامی را از نیجر خارج می‌کند

روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد که ایالات متحده ۱۰۰۰ پرسنل نظامی آمریکایی را در ماه‌های آینده از این کشور واقع در غرب آفریقا خارج می‌کند. به گزارش ایسنا، در این گزارش که روز جمعه منتشر شد، آمده است که دولت ایالات متحده به دولت انتقالی نیجر در مورد طرح خود اطلاع داده است. به گزارش روزنامه ... نیویورک‌تایمز: آمریکا ۱۰۰۰ نظامی را از نیجر خارج می‌کند

ادامه

آفریقا, آمریکا, استعمار, تروریسم, خبر, روسیه, غرب آفریقا, فرانسه, نیجر

قدردانی روسیه از مواضع چین/ انتقاد مسکو از حضور نظامی غرب در قفقاز

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه طی یک نشست خبری ضمن قدردانی از موضع چین در حمایت از روسیه در مذاکرات احتمالی اوکراین، به حضور نظامی غرب در منطقه قفقاز جنوبی اشاره کرد و گفت: نظامی سازی این منطقه بیشتر رویایی مسلحانه را تشدید می‌کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، خانم ماریا ... قدردانی روسیه از مواضع چین/ انتقاد مسکو از حضور نظامی غرب در قفقاز

ادامه

اتحادیه اروپا, ارمنستان, اوکراین, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, شرق اروپا, صلح, غرب, غرب آفریقا, قفقاز, کانادا, گزارش, ناتو

ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

منابع خبری بامداد جمعه از استقرار مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه در نیجر در پی لغو توافق نظامی این کشور با آمریکا، خبر دادند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، تلویزیون دولتی نیجر گزارش داد که مربیان نظامی روسیه با یک هواپیمای حامل تجهیزات نظامی وارد این کشور شدند. بر اساس این گزارش، در ... ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, تروریسم, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب آفریقا, غرب اروپا, فرانسه, نیجر

آمریکا طرح خروج نظامیانش را از نیجر ارائه می‌کند

نیجر اعلام کرد که آمریکا قرار است طرحی برای خروج نیروهای نظامی خود، از این کشور آفریقایی ارائه کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، ژنرال «محمد تومبا» وزیر کشور نیجر چهارشنبه با «کاتلین فیتزگیبون» سفیر آمریکا دیدار کرد و مساله خروج نظامیان آمریکایی از نیجر در این دیدار مطرح شد. فیتزگیبون در ... آمریکا طرح خروج نظامیانش را از نیجر ارائه می‌کند

ادامه

آفریقا, آمریکا, استقلال, تروریسم, جهان, غرب آفریقا, فرانسه, نیجر

سفر محرمانه و ناکام مقام ارشد آمریکایی به نیجر

قائم مقام موقت وزیر خارجه آمریکا در سفری محرمانه به نیجر رفته و با رهبران نظامی این کشور دیدار کرد؛ دیداری که بی‌نتیجه به پایان رسید.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ویکتوریا نولاند، قائم مقام موقت خارجه آمریکا در روز دوشنبه دیداری با رهبران نظامی نیجر داشت که در ۲۶ ژوئیه محمد بازوم، رئیس‌جمهوری منتخب این کشور را طی یک کودتا سرنگون کردند.

این دیدار که پیشرفتی در آن حاصل نشد و تا زمان خروج نولاند از نیجر محرمانه مانده بود، یک روز پس از پایان ضرب‌الاجل جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اِکُواس) اتفاق افتاد که رهبران نظامی نیجر را تهدید کرد که اگر محمد بازوم را تا نیمه‌شب یکشنبه به قدرت بازنگردانند، با خطر مداخله نظامی مواجه خواهند بود.

با وجود منقضی شدن ضرب‌الاجل اکواس، یک منبع نزدیک به این بلوک آفریقایی اظهار کرد که این نهاد هنوز تصمیمی برای مداخله نظامی ندارد و درهای گفت‌وگو باز هستند.

ویکتوریا نولاند بعد از سفرش اظهار کرد که این سفر «بی‌پرده و گاهاً دشوار» بوده و راه‌های برون‌رفت از این بحران و احیای روابط با ایالات متحده به بحث گذاشته شد. آمریکا هم مانند دیگر کشورهای غربی، کمک‌های بشردوستانه خود به نیجر را پس از کودتا قطع کرده است.

او با بیان اینکه پیشنهادهای واشنگتن چندان مورد استقبال رهبران نظامی نیجر قرار نگرفت، گفت که با درخواستش برای ملاقات با ژنرال عبدالرحمن چیانی، رهبر کودتای این کشور و محمد بازوم مخالفت شد.

این فرستاده آمریکا که با مواضع ضد روسیه‌اش شناخته می‌شود، در این سفر رهبران نظامی نیجر را از گام گذاشتن در مسیر کشور «مالی» و دعوت از گروه پیمانکار نظامی واگنر روسیه بر حذر داشت و گفت: آن‌هایی که در گذشته چنین کاری کردند، به خوبی می‌دانند که حضور واگنر چه تهدیدی برای حق حاکمیت آن‌ها محسوب می‌شود.

رادیو فرانسه: کشورهای آفریقایی می‌خواهند با ۲۵ هزار سرباز به نیجر حمله کنند

به گزارش رادیو فرانسه مدعی شده کشورهای آفریقایی قصد دارند برای مقابله با کودتاچیان در نیجر ۲۵ هزار تن از نیروهای نظامی خود را راهی این کشور آفریقایی کنند.

به گفته این کشورها، نیجریه می‌تواند نیمی از این سربازان را فراهم کند. سنگال، بنین و ساحل عاج هم می‌توانند سربازانشان را اعزام کنند.

این کشورها همگی از اعضای اکوواس (جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا) هستند؛ نهادی که پیش‌تر ضرب‌الاجلی را برای حاکمان نظامی جدید نیجر تعیین کرده و خواستار آزادی محمد بازوم، رئیس‌جمهوری برکنارشده این کشور تا نیمه‌شب یکشنبه شد. این بلوک آفریقایی تهدید کرد که در صورت برآورده‌نشدن خواسته‌هایش، حاکمان نظامی نیجر باید آماده مداخله نظامی اکوواس باشند. اما با وجود منقضی شدن ضرب‌الاجل تعیین‌شده، اکوواس واکنشی به برآورده‌نشدن درخواست‌هایش نشان نداد.

مخالفت در نیجریه با مداخله نظامی احتمالی اکوواس در نیجر

در نیجریه مخالفت‌هایی درباره احتمال مداخله نظامی از سوی اکوواس در پی کودتای اخیر در نیجر و برکناری رئیس جمهوری این کشور آفریقایی به وجود آمده است.

به گزارش شبکه خبری فرانس ۲۴، نیجریه بزرگترین قدرت اقتصادی بلوک غرب آفریقا (اکوواس) در حال حاضر با مشکلات داخلی شدیدی از جمله تورم بالا و مبارزه مداوم علیه تروریسم مواجه است.

خبرنگار فرانس ۲۴ در لاگوس نیجریه گفت: منتقدان می‌گویند رئیس جمهوری نیجریه باید راه‌های دیپلماتیک را برای کاهش مشکلاتی که در نیجر اتفاق می‌افتد، انتخاب کند و نباید مداخله نظامی صورت گیرد.

وی افزود: نیجریه در حال حاضر مداخله نظامی را بر نمی‌تابد.

«بولا احمد تینوبو» رئیس جمهور نیجریه و رئیس اکوواس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نشست بعدی رهبران این اتحادیه اقتصادی را روز پنجشنبه در ابوجا پایتخت نیجریه تشکیل خواهد داد.

در این بیانیه آمده است: رهبران اکوواس در جریان این اجلاس وضعیت سیاسی و تحولات اخیر در نیجر را مورد بررسی و بحث قرار خواهند داد.

تحلیلگران بر این باورند که رهبران منطقه در جستجوی راه حلی فوری برای جلوگیری از تشدید تنش که به طور بالقوه می‌تواند کل منطقه غرب آفریقا را تحت تأثیر قرار دهد، به یک موضع واحد نیاز دارند.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، در صورتی که اکوواس برای بازگرداندن بازوم (که طبق گزارش‌ها به گروگان گرفته شده است) تصمیم قطعی بگیرد، کشورهای نیجریه، سنگال، ساحل عاج و بنین همگی تمایل خود را برای اعزام نیرو به نیجر ابراز کرده‌اند.

از سوی دیگر کشورهای بورکینافاسو و مالی که دارای مرز مشترک با نیجر هستند، حمایت قوی خود را از نظامیان در نیجر اعلام و در این قضیه از همسویی با اکوواس خودداری کردند.

نخست وزیر در تبعید نیجر: هیچ نیرویی از واگنر در مرز ما و مالی وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری تاس، اوهومودو ماهامادو نخست وزیر در تبعید نیجر که این روزها شاهد حاکمیت ارتش در جریان یک کودتاست، اطلاعات مربوط به حضور جنگجویان شرکت شبه نظامیان واگنر در نیجر را رد کرد.

اوهومودو ماهامادو در حالی که در پاریس به سر می‌برد به شبکه تلویزیونی الشرق الاوسط، گفت: نمی‌توانم حضور واگنر را تائید کنم، این غیرممکن است.

وی افزود: هیچ نیرویی از واگنر در مرز نیجر و مالی وجود ندارد و گروه‌های اسلام‌گرا در آنجا حضور دارند و عبور از این گروه‌ها تقریبا غیرممکن است.

به گفته مهمادو، برای عبور از مرز اول باید این گروه‌ها را نابود کرد که در چهار سال گذشته این اتفاق نیفتاده است.

نخست وزیر در تبعید نیجر گفت: امروز آنها یعنی همان جنگجویان واگنر نمی‌توانند از مرز مالی و نیجر عبور کنند و بر این اساس من نمی‌توانم این اطلاعات را تائید کنم.

ماهامادو تصریح کرد: به اعتقاد من این غیرممکن است.

سران کودتای نیجر «نخست‌وزیر» جدید منصوب کردند

رهبران کودتا در نیجر یک اقتصاددان و وزیر سابق اقتصاد را به عنوان “نخست‌وزیر” منصوب کردند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، انتصاب “علی لمینا زین” اقتصاددان و وزیر اقتصاد سابق نیجر توسط سران کودتای این کشور در تلویزیون RTN اعلام شد.

این فرد در حال حاضر سخنگوی بانک توسعه آفریقا در انجامنا، پایتخت چاد است و پیشتر پست‌هایی در گابن و ساحل عاج داشت.

وال‌استریت ژورنال: کشورهای آفریقایی آمادگی و توان حمله نظامی به نیجر را ندارند

منابع آگاه اعلام کردند که کشورهای عضو مجمع اقتصادی غرب آسیا علی‌رغم تهدیدها علیه نیجر، آمادگی لازم برای حمله نظامی علیه این کشور را ندارند. به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه اعلام کرد کشورهای مجمع اقتصادی غرب آسیا (اکوواس) هنوز آمادگی و توان لازم برای مداخله نظامی تمام عیار ... وال‌استریت ژورنال: کشورهای آفریقایی آمادگی و توان حمله نظامی به نیجر را ندارند

ادامه

آزادی, آفریقا, استعمار, امنیتی, جهان, غرب آفریقا, فرانسه, نیجر, نیجریه

مردم نیامی از کودتا ضد استعمار فرانسه حمایت کردند

برخلاف سایه تهدید نظامی سران «اکواس» علیه کودتاچیان در نیجر، منابع رسانه‌ای از آرامش نسبی در میادین شهر نیامی و حمایت اکثر مردم از نظامیان در خلع رئیس جمهور تحت حمایت فرانسه خبر می‌دهند. به گزارش خبرگزاری مهر، همزمان با فرا رسیدن پایان ضرب الاجل تهدید نظامی سران گروه جامعه اقتصادی غرب آفریقا (اکواس) به ... مردم نیامی از کودتا ضد استعمار فرانسه حمایت کردند

ادامه

افریقا, بورکینافاسو, جهان, حقوق بشر, روسیه, سنگال, غرب آفریقا, فرانسه, گزارش, مالی, نیجر

فرانسه از مداخله نظامی «اکواس» علیه کودتاچیان در نیجر حمایت کرد

دولت فرانسه از طرح اتحادیه کشورهای غرب آفریقا موسوم به اکواس برای مداخله نظامی در کشور نیجر و عقب راندن نظامیان کودتاچی حمایت کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، دولت فرانسه از طرح جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا موسوم به «اکواس» برای مداخله نظامی در نیجر حمایت کرد. براساس گزارش فرانسه ۲۴، «کاترین کولنا» وزیر خارجه ... فرانسه از مداخله نظامی «اکواس» علیه کودتاچیان در نیجر حمایت کرد

ادامه

آفریقا, بورکینافاسو, جهان, حقوق بشر, دخالت نظامی, غرب آفریقا, فرانسه, گزارش, مالی, نیجر

تاکید روسیه و اکوواس بر عدم دخالت نظامی در نیجر

وزیران دفاع کشورهای عضو «جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا» موسوم به «اکوواس» و وزارت خارجه روسیه در اظهارنظرهای جداگانه، بر عدم دخالت نظامی در نیجر تاکید کردند. به گزارش روز جمعه ایرنا، یک منبع آگاه در وزارت خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری روسی اسپوتنیک اعلام کرد: لازم است از دخالت در نیجر خودداری شود. ... تاکید روسیه و اکوواس بر عدم دخالت نظامی در نیجر

ادامه

استعمار, تحریم, جهان, خبر, دخالت نظامی, روسیه, غرب آفریقا, نیجر