مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

نیروهای سوریه دموکراتیک برای مذاکره با دمشق آماده می‌شوند

به گزارش اسکای نیوز عربی، شورای سوریه دموکراتیک که شاخه سیاسی نیروهای سوریه دموکراتیک محسوب می‌شود، در شهر الطبقه در شمال سوریه کنفرانسی را با حضور حدود ۲۴۰ تن از جمله مسئولان کرد و نیز نمایندگانی از مخالفان سوریه از دیگر اقوام برگزار کرد.

 

حکمت حبیب، عضو هیات رئیسه شورای سوریه دموکراتیک در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اظهار داشت: یکی از اهداف این کنفرانس تشکیل ائتلافی برای مذاکره با دولت دمشق است.

 

حبیب افزود: این تشکل نماینده تمامی مناطق حکومت خودگران کردها و مناطق تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک بوده و شامل رقه، دیرالزور و منبج نیز خواهد بود.

 

از زمان آغاز درگیری‌ها در سوریه در سال ۲۰۱۱ نیروهای کرد در سازشی غیر رسمی با دولت سوریه موفق شده‌اند مناطق گسترده‌ای از شمال تا شرق این کشور را از کنترل داعش خارج کرده و اداره آن را به دست بگیرند و شبه دولتی خودگردان در آنجا ایجاد کنند. در سه سال اخیر این نیروها به طور ویژه از جانب آمریکا حمایت و مسلح شده‌اند و تمامی عملیات‌های آنها با نظارت و مشارکت مستقیم آمریکا انجام می‌شود.

 

دیده‌بان حقوق بشر سوریه مساحت کل مناطق تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک را ۲۷ درصد از کل خاک سوریه تخمین زده که شامل مهمترین میدان‌های نفت و گاز این کشور نیز هست.

 

در مقابل نیروهای دمشق توانسته‌اند بیش ۶۰ درصد از مساحت سوریه را به کنترل خود در آورند.

 

بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه اواخر مه گذشته در گفت‌وگویی مطبوعاتی درباره مناطق تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک گفت: ما اکنون باب مذاکره با این نیروها را گشوده‌ایم چراکه بیشتر این نیروها سوری هستند و اگر این اتفاق رخ ندهد ما عملیات آزادسازی این مناطق را آغاز خواهیم کرد. ما چه با حضور آمریکایی‌ها و چه بدون آنها گزینه دیگری نداریم.

 

در پی این اظهارات شورای سوریه دموکراتیک آمادگی خود را برای ورود به مذاکراتی بدون شرط با دمشق اعلام کرد.

 

روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط به نقل از شاخه سیاسی نیروهای سوریه دموکراتیک به رهبری کردها نوشت، در راستای تقویت نفوذ خود در شمال و شرق سوریه جهت تشکیل دولتی خودگردان برای مناطق تحت کنترل خود اقدام خواهند کرد.

 

نیروهای سوریه دموکراتیک کنترل تقریبا یک چهارم مساحت سوریه را در دست دارند و بیشتر این مناطق را با کمک ائتلاف ضد داعش از این گروه تروریستی پس گرفتند. این بزرگترین مساحتی است که خارج از کنترل دمشق است.

 

هدف از طرحی که در کنفرانس شورای سوریه دموکراتیک در شهر الطبقه اعلام شد، ادغام تعدادی از ادارات و شوراهای محلی و مدنی موجود در مناطق تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک در شمال و شرق آن است.

 

الهام احمد، یکی از اعضای هیئت رئیسه شورای سوریه دموکراتیک که یک چهره سیاسی برجسته کرد است در گفتگو با خبرگزاری رویترز اظهار داشت: این دولت اداره‌ای هماهنگ در تمامی مناطق و یک نهاد خدماتی است چراکه در تمامی مناطق مشکلاتی در رفع نیازها وجود دارد.

 

احمد افزود: این طرح هنوز در مرحله ابتدایی مذاکرات است و هدف از آن ادغام تمامی مناطقی است که در کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک است. این طرح از منظر برقراری امنیت و ثبات مفید است.

 

نیروهای سوریه دموکراتیک به رهبری یگان‌های مدافع خلق کرد مناطق خود را گسترش دادند و اکنون این مناطق شامل شهر رقه که پیشتر پایگاه داعش بوده و استان دیر الزور در مرز با عراق می‌شود.

 

این گروه به دنبال پایان دادن به درگیری‌های فعلی در سوریه با ایجاد یک دولت غیر متمرکز است که ضامن حقوق اقلیت‌ها از جمله کردهاست. یگان‌های مدافع خلق کرد و نیروهای سوریه دموکراتیک از درگیری با نیروهای دمشق در طول جنگ هفت سال اخیر در این کشور خودداری کردند و این وجه تمایز این نیروها از مخالفان در غرب سوریه است که به دنبال سرنگونی دولت اسد هستند.

 

نیروهای سوریه دموکراتیک و یگان‌های مدافع خلق کرد می گویند به دنبال تشکیل دولتی مستقل برای خود نیستند.

 

ریاض درار، یکی دیگر از اعضای هئیت رئیسه شورای سوریه دموکراتیک به خبرگزاری رویترز گفت: هدف این نیروها تقویت مدیریت مناطق تحت کنترل خود در غیاب راه‌حل سیاسی است.

در این طرح شوراهای رقه، دیرالزور و دیگر مناطق و نیز دولت خودگردان در منطقه الجزیره شرقی ادغام خواهند شد.

 

درار افزود: تشکلی منظم و مشترک برای حکومت در منطقه داریم، سیاست‌های این دولت تلاش برای زندگی مردم و خدمات رسانی است. نیروهای سوریه دموکراتیک تلاش می‌کنند پس از دستیابی به یک سازش صلح به بخشی از ارتش آینده در سوریه تبدیل شوند.

 

علی رغم کنترل گروه‌های کرد بر مساحت وسیعی از سوریه مشارکت آنها در مذاکرات صلح با نظارت سازمان ملل در راستای گرایش‌های ترکیه است.

 

ترکیه یگان‌های مدافع خلق کرد را بخشی از حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) می داند که چند دهه است علیه آنکارا فعالیت می‌کنند.

 

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه ماه گذشته گفت، دمشق درب گفتگوها با نیروهای سوریه دموکراتیک را گشوده است اما اگر این مذاکرات شکست بخورند، از زور برای بازپس‌گیری اراضی استفاده خواهد کرد که حدود ۲۰۰۰ سرباز آمریکایی در آن مستقر هستند.

 

رهبران کرد اعلام کردند که برای مذاکره با دمشق آماده هستند اما الهام احمد گفت، هیچگونه نشانه‌ای از حرکت در مسیر مذاکرات نیست. اظهارات اسد از سطح نظری فراتر نرفتند.

 

دولت‌های کرد شمال سوریه سال گذشته انتخاباتی را در سه مرحله با هدف تقویت حکومت خودگردان خود از طریق نهادهای تازه انتخاب شده برگزار کردند.

 

اما یک چهره سیاسی کرد ماه گذشته در گفتگو با رویترز اظهار داشت: پس از آنکه ترکیه وارد منطقه عفرین تحت کنترل کردها در شمال غرب سوریه شد، مرحله سوم و آخر انتخابات تا اطلاع ثاوی به تاخیر افتاد.

ایسنا

الکساندر دوگین: در صورت موفقیت کودتا، کُردهای شمال عراق آماده اشغال بخشی از ترکیه بودند

الکساندر دوگین فیلسوف و کارشناس سیاسی مشهور روسیه و «مغز متفکر» ولادیمیر پوتین که یک روز قبل از کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ به دولت ترکیه در مورد تحرکات ارتش ترکیه هشدار داده بود، به ارزیابی این کودتا در دومین سالگرد آن پرداخت.

ادامه

ترکیه, جهان, خبر, سوریه, شمال غرب آسیا, عراق

افشای طرح‌های محرمانه آمریکا برای خارج‌کردن”کلاه سفیدها” از سوریه

مناقشه آمریکا، کانادا و کشورهای اروپایی در میان آنها انگلیس و فرانسه طرح‌های سری برای خارج کردن اعضای سازمان کلاه سفیدها از سوریه را بعد از نقش‌هایی که در وارونه نشان دادن حقایق داشتند، افشا کرد.

ادامه

امریکا, انگلستان, جهان, خبر, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا, فرانسه, کانادا