پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

چین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که با توجه به شرایط فعلی در افغانستان تحریم‌ها علیه این کشور را تعدیل کند. به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، گنگ شوانگ معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل پنجشنبه گفت: افغانستان در مرحله حساسی از بازسازی و احیای آرام است. جامعه بین‌المللی باید تعامل سازنده ... چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

نیروهای آمریکایی ۱۰ پایگاه خود در افغانستان را ترک کردند

منابع امنیتی افغانستان اعلام کردند ۱۰ پایگاه آمریکا در افغانستان در پی تصمیم واشنگتن برای خروج شماری از نظامیان این کشور از افغانستان تخلیه شد.

 

به گزارش ایرنا، طلوع نیوز افغانستان روز شنبه به نقل از «واشنگتن پست» اضافه کرد این تصمیم در پی توافقنامه آمریکا و طالبان در دوحه برای خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان صورت گرفته است.

 

براساس این گزارش، پایگاه‌های بسته شده در استان‌های اورزگان، هلمند، لغمان و پکتیا، ننگرهار، بلخ، کابل، فاریاب و زابل قرار دارند.

 

این منبع به نقل از مایک پمپیئو وزیر خارجه آمریکا گفته است که ترامپ نمی‌خواهد نیروهای آمریکایی در بخش‌هایی بمانند که حضور آن‌ها برای آمریکا منافع امنیتی واقعی نداشته باشد.

 

وی افزود: پس از توافق‌نامه دوحه، تهدیدها در برابر نظامیان آمریکایی در افغانستان کاهش چشم‌گیری داشته‌ اما سطح خشونت‌ها در افغانستان هنوز هم زیاد است.

 

ترامپ در روزهای اخیر دستور خروج بخشی دیگر از نظامیان آمریکایی را از افغانستان صادر کرد که این دستور با واکنش‌های در منطقه و جهان مواجه شده است.

 

این خروج در پی آزادی ۵ هزار زندانی طالبان از زندان‌های افغانستان با فشارهای آمریکا، و اطمینان این کشور از توان القاعده در نا امن‌کردن منطقه صورت می‌گیرد.

افزایش جنایات نیروهای وابسته به سازمان سیا در افغانستان

در پی افزایش جنایات نیروهای وابسته به سازمان سیا در افغانستان مردم این کشور همزمان با خروج نظامیان آمریکایی خواستار منحل شدن این واحدها شدند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, جنایات جنگی, جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, خبر

ایندیپندنت: کابل از توافق صلح طالبان با آمریکا فاصله می‌گیرد

روزنامه انگلیسی زبان ایندیپندنت روز سه شنبه در گزارشی نوشت، با توجه به روند بی‌نتیجه مذاکرات صلح بین افغان‌ها و نوع توافق صلح آمریکا با گروه طالبان، دولت این کشور ترجیح می‌دهد به تدریج از این توافق عقب نشینی کند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, تروریسم, جنوب آسیا, جهان

سرپرست وزارت دفاع افغانستان: نگران خروج نیروهای آمریکایی نیستیم

سرپرست وزارت دفاع ملی افغانستان، در واکنش به گزارش‌ها مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تاکید کرد که کشورش هیچ گونه نگرانی درباره این موضوع ندارد.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, خبر, دخالت نظامی, روسیه