نیجری‌های خشمگین، مقابل سفارت فرانسه تظاهرات کردند+ فیلم

هزاران شهروند نیجری بعد از فراخوان فرماندهان نظامی این کشور در اعتراض به مداخله فرانسه در امور نیجر، مقابل سفارت فرانسه در نیامی تظاهرات برپا کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس، هزاران تظاهرات‌کننده نیجری، بعدازظهر امروز (یکشنبه)، در اعتراض به مداخله پاریس در امور این کشور مقابل سفارت فرانسه در نیامی تظاهرات کردند.

نیجر، بعدازظهر روز چهارشنبه هفته گذشته، شاهد کودتایی جدید بود. نیروهای گارد ریاست جمهوری این کشور، «محمد بازوم» رئیس جمهور نیجر را در کاخ ریاست جمهوری در نیامی تحت محاصره درآوردند.

دو روز بعد از این کودتا، تلویزیون رسمی نیجر، روز جمعه، اعلام کرد که ژنرال «عبدالرحمن تیچیانی» فرمانده گارد ریاست جمهوری این کشور به عنوان رهبر جدید نیجر و رئیس شورای انتقالی این کشور تعیین شده است؛ اقدامی که با مخالفت شدید کشورهای اروپایی به‌ویژه فرانسه همراه شد.

جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکواس) قرار است امروز نشستی ویژه برای ارزیابی اوضاع نیجر برگزار کند و احتمال می‌رود در این نشست به دنبال تصمیمات فرانسه و اتحادیه اروپا علیه نیجر، تحریم‌هایی علیه این کشور وضع شود.

با این حال، رهبران کودتای نیجر درباره هرگونه مداخله مسلحانه در این کشور هشدار دادند و در بیانیه‌ای از شهروندان این کشور خواستند که در حمایت از آن‌ها به خیابان‌ها بیایند.

به دنبال صدور این بیانیه‌، هزاران نیجری در حمایت از فرماندهان کودتا این کشور به خیابان‌ها آمدند و مقابل سفارت فرانسه در نیامی-پایتخت این کشور- تظاهرات بر پا کردند.

«آمادو عبدالرحمن» سخنگوی شورای نظامی نیجر در واکنش به تصمیم کشورهای غرب آفریقا گفت که هدف از این نشست موافقت با نقشه‌ای برای تجاوز نظامی قریب‌الوقوع به نیجر با همکاری چند کشور غیرعضو در اکواس و برخی از کشورهای غربی است.

او در ادامه اضافه کرد: «می‌خواهیم بار دیگر به جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا یا هر ماجراجوی دیگری عزم راسخ‌مان برای دفاع از میهنمان را یادآور شویم.»

به دنبال حمله برخی از تظاهرات‌کنندگان به مقر سفارت فرانسه در نیامی، وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای «هرگونه اقدام خشونت‌آمیز علیه مقرهای دیپلماتیک را که امنیت‌ آن‌ها جز مسئولیت‌های کشور میزبان است،» محکوم کرد.

فرانسه اعلام کرد: «جز وظایف نیروهای نیجری است که امنیت مقرهای دیپلماتیک و کنسولی را طبق معاهده وین تأمین کنند. ما از آن‌ها می‌خواهیم به این وظیفه که حقوق بین‌الملل آن را ایجاب می‌کند، عمل نمایند.»

براساس گزارش‌ها، برخی از تظاهرات‌کنندگان تابلویی که روی آن نوشته شده بود «سفارت فرانسه در نیجر» از جا کندند و آن را لگد مال کردند.

برخی از تظاهرات‌کنندگان نیز با پرچم روسیه و نیجر به خیابان‌ها آمدند و شعار «زنده‌ باد روسیه» و «ساقط شود فرانسه» سر دادند.

نیجر، کشوری محصور در خشکی در غرب آفریقا، یکی از بی‌ثبات‌ترین کشورهای جهان به شمار می‌آید که از زمان استقلال از فرانسه در سال ۱۹۶۰، علاوه بر چندین  تلاش برای کودتا، شاهد چهار کودتای موفق بوده که آخرین آن پیش از کودتای جدید به فوریه ۲۰۱۰  علیه رئیس جمهور «مامادو تانگا» باز می‌گردد.

نخست‌وزیر نیجر فرمان حمله فرانسه به کاخ ریاست‌جمهوری را صادر کرد

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در این فرمان نخست وزیر موقت آمده است: من، حسومی مسعودو، وزیر امور خارجه و نخست‌وزیر موقت نیجر این قانون را امضا کرده‌ام و به موجب آن به فرانسه، کشور شریک اجازه می‌دهم تا برای آزادسازی محمد بازوم که گروگان گرفته شده است، به کاخ ریاست‌جمهوری نیجر حمله کند.

وزارت امور خارجه فرانسه گفت، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری این کشور روز جمعه با بازوم صحبت کرده و پاریس همچنان او را به عنوان رهبر قانونی و مشروع نیجر به‌رسمیت می‌شناسد. این وزارتخانه همچنین افزود، در صورت هرگونه حمله به اتباع و یا سفارت فرانسه در نیجر، دولت فرانسه فورا تلافی خواهد کرد.