تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که قرار است از جمعه هفته جاری در فنلاند آغاز شوند، هشدار داد: رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز روسیه، خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود ... هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شمال اروپا, غرب, فنلاند, ناتو

روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ریشی سوناک نخست‌ وزیر انگلیس از اعزام ۱۶ هزار نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون این کشور به لهستان خبر داد. به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری اکسپرس، نخست‌وزیر انگلیس در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دونالد تاسک همتای لهستانی خود اعلام کرد: لندن به زودی ۱۶ هزار تن از نظامیان ... استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ادامه

اروپا, انگلیس, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, خبر, شرق اروپا, لهستان, ناتو

آمریکا، اروپا را درهم شکست

اروپا به یک رعیت کامل تبدیل شده است. به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت که آمریکایی‌ها اروپا را درهم شکستند و آن را دست نشانده خود کردند، آنها به سادگی اروپایی‌ها را “سرکوب” کردند. وی در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها به سادگی اروپا را زیر پا گذاشتند. آن را به ... آمریکا، اروپا را درهم شکست

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, امنیتی, تحلیل, جهان, روسیه

نگرانی رییس کنفرانس بازنگری ان‌پی‌تی از رقابت تسلیحاتی آمریکا و روسیه

دبیر کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای (ان‌پی‌تی) ابراز نگرانی کرد که با انقضای پیمان نیو استارت، می‌تواند بارقه جدیدی از رقابت تسلیحاتی بین آمریکا و روسیه شکل بگیرد.

 

به گزارش ایرنا از خبرگزاری اسپوتنیک، «گوستاوو زلاوینن» دبیر آرژانتینی دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای اعلام کرد که بدون تمدید پیمان نیو استارت بین آمریکا و روسیه ممکن است یک رقابت تسلیحاتی جدید بین دو ابر قدرت به وجود آید.

 

پیمان نیو استارت جهت کاهش سلاح های هسته‌ای دو جانبه میان ایالات متحده و روسیه در ۸ آوریل ۲۰۱۰ (۱۹ فروردین ۱۳۸۹) در پراگ پایتخت جمهوری چک توسط روسای جمهوری دو کشور به امضا رسید. مسکو و واشنگتن طبق این قرارداد اجازه دارند حداکثر ۱۵۵۰ کلاهک را مستقر کنند که حدود ۳۰ درصد کمتر از محدودیت اعمال شده در سال ۲۰۰۲ (۸۱-۱۳۸۰) است. پیش از نیو استارت معاهده کاهش سلاح های استراتژیک موسوم به “استارت”، در سال ۱۹۹۱ (۷۰-۱۳۶۹) منعقد و در دسامبر ۲۰۰۹ (آذر ۱۳۸۸) منقضی شد.

 

این روزها به علت درگیری نظامی مسکو و کی‌یف در نیروگاه زاپوریژیا در جنوب شرقی اوکراین، نگرانی‌ها از وقوع یک رقابت هسته‌ای بالا گرفته و زلاوینن معتقد است که خطر هسته‌ای بدون ارتباط بین آمریکا و روسیه بیشتر می‌شود.

 

دبیر کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای در اینباره خاطر نشان کرد که حتی در اوج تنش‌ها در جریان جنگ سرد، اگر به نمونه بحران موشکی کوبا توجه کنید، همواره یک کانال ارتباطی بین دو کشور در بالاترین سطح وجود داشت. این دیپلمات آرژانتینی افزود که برای مثال با توجه به درگیری در اوکراین ارتباط‌ها در بالاترین سطح بین مسکو با واشنگتن و پایتخت‌های اروپایی قطع شده است.

 

وی باور دارد که آمریکا و روسیه باید در پیگیری گفتگوها درباره کنترل سلاح‌های هسته‌ای مسئولیت پذیری بیشتری داشته باشند.

 

بر اساس معاهده ان‌پی‌تی، پنج کشور هسته‌ای روسیه، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و چین توافق کردند که هرگز سلاح‌های هسته‌ای خود را به کشورهای غیر هسته‌ای منتقل نکنند یا فناوری آن را به اشتراک نگذارند. با وجود اهمیت تاریخی آن به عنوان سنگ بنای رژیم جهانی عدم اشاعه، این معاهده به دلیل ناتوانی در ترغیب کشورهای مجهز به سلاح هسته‌ای برای دست کشیدن از زرادخانه های خود یا جلوگیری از ساختن بمب اتمی کشورهای غیرهسته ای مورد انتقاد است.

 

بند سوم این معاهده پیشنهاد برگزاری هر ۵ سال یک بار کنفرانس بازنگری را می‌دهد. دهمین کنفرانس برای سال ۲۰۲۰ برنامه ریزی شده بود که به علت همه گیری کرونا به تعویق افتاد.

سفارت چین: واشنگتن تنها به دنبال دخالت در امور داخلی پکن است

سفارت چین در آمریکا در واکنش به سفر یک هیات از قانون گذاران آمریکایی به جزیره تایوان در بیانیه‌ای ضمن انتقاد از این سفر گفت آمریکا تنها به دنبال دخالت در امور داخلی چین است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تایوان, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

گابارد؛ هدف بایدن از درگیری در اوکراین «تغییر رژیم در روسیه» و تغذیه مجتمع نظامی-صنعتی است

«تولسی گابارد» نماینده سابق کنگره و نامزد ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا جمعه (۱۲ اوت) به «فاکس نیوز» گفت، جو بایدن از درگیری در اوکراین برای مهندسی «تغییر رژیم در روسیه» و تغذیه مجتمع نظامی-صنعتی استفاده می‌کند. در همین حال به گفته او، متحدان اروپایی آمریکا همانطور که بایدن «نظم نوین جهانی» خود را می‌سازد، بها می‌پردازند.

ادامه

اروپا, امپریالیسم, امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, حقوق بشر, روسیه, شرق اروپا

کیسینجر: ما واشنگتن در آستانه جنگی با دو ابر قدرت هستیم که خودمان در ایجادش نقش داشتیم

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا با ابراز نگرانی درباره تحولات اخیر درباره تایوان هشدار داد که ایالات متحده و چین در حال مانور و حرکت به سمت یک بحران بر سر موضوع تایوان هستند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حضور نظامی, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, فنلاند, لهستان, ناتو