کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتقاد از گزارش اخیر واشنگتن درباره پیونگ‌‎یانگ تأکید کرد که حقوق بشر ابزاری برای تهاجم و رفتار خصمانه آمریکا علیه کره شمالی است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که پیونگ‌یانگ در پاسخ ... کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, روسیه, شبه جزیره کره, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش

تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که قرار است از جمعه هفته جاری در فنلاند آغاز شوند، هشدار داد: رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز روسیه، خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود ... هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شمال اروپا, غرب, فنلاند, ناتو

روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ریشی سوناک نخست‌ وزیر انگلیس از اعزام ۱۶ هزار نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون این کشور به لهستان خبر داد. به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری اکسپرس، نخست‌وزیر انگلیس در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دونالد تاسک همتای لهستانی خود اعلام کرد: لندن به زودی ۱۶ هزار تن از نظامیان ... استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ادامه

اروپا, انگلیس, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, خبر, شرق اروپا, لهستان, ناتو

نشنال اینترست: دوران ناوهای هواپیمابر آمریکا به‌سرآمده است

یک نشریه آمریکایی در یادداشتی با اشاره به افزایش توانمندی‌های رقبای آمریکا، از جمله چین و روسیه در کسب و ارتقای جنگ‌افزارهای ارزان‌تر و قابل‌اشاعه‌تر، ناوهای هواپیمابر را با توجه به قدرت مانور پایین و هزینه‌های گزافشان، از نظر راهبردی ناکارآمد تلقی کرد.

یک نشریه آمریکایی در یادداشتی با اشاره به افزایش توانمندی‌های رقبای آمریکا در کسب و ارتقای جنگ‌افزارهای ارزان‌تر و قابل‌اشاعه‌تر، ناوهای هواپیمابر را با توجه به قدرت مانور پایین و هزینه‌های گزافشان، از نظر راهبردی ناکارآمد تلقی کرد.

به گزارش ایسنا، ناوهای هواپیمابر که روزی از مهم‌ترین ارکان قدرت نیروی دریایی آمریکا بود، بیش از پیش به دلیل اشاعه فناوری‌های «ضد دسترسی/ممانعت منطقه‌ای»( A۲/AD) توسط رقبای آمریکا، بیش از پیش خارج از رده محسوب می‌شود.

رسانه آمریکایی نوشت ناو هواپیمابر یکی از پرهزینه‌ترین جنگ‌افزارهای نظامی در تاریخ محسوب می‌شوند. این جنگ‌افزارها به پیروزی در جبهه جنگ جهانی دوم کمک کردند. در طی جنگ سرد، موجب بازدارندگی در قبال شوروی شد و پس از آن نیز به حفظ صلحی که به سختی حاصل شده بود، کمک کرد. با این وجود، در سال‌های ۲۰۰۰، به ویژه از سال ۲۰۱۰، ناو هواپیمابر قربانی بازدهی نزولی آن شد.

به رغم این، نیروی دریایی آمریکا و کنگره همچنان دلارهای مالیات‌دهندگان را صرف ناوهوای هواپیمابر می‌کنند. در عین حال، هر سال که می‌گذرد، به لطف رونق یافتن فناوری‌های ضد دسترسی/ممانعت منطقه‌ای که رقبای آمریکا بی‌محابا در حال به‌کارگیری آن هستند، کارآیی ناو هواپیمابر کمتر می‌شود.

در صورت بروز درگیری میان آمریکا و جمهوری خلق چین بر سر تایوان یا کنترل دریای چین جنوبی، با توجه به توانمندی‌های چین در زمینه این فناوری‌های یادشده، احتمال دارد که ناوهای هواپیمابر آمریکا از همان ابتدای جنگ کنار گذاشته شوند. این جنگ‌افزاها بیش از حد گران، غیرقابل جایگزینی و بیش از حد در قبال زرداخانه تسلیحات چین که در آن فناوری A۲/AD به کار رفته است، آسیب‌پذیرند.

با وجود این، دول آمریکا مبالغ قابل‌توجهی را روی این جنگ‌افزار سرمایه‌گذاری کرده است. افزون بر این، به نوعی نماد فرهنگی در آمریکا نیز تبدیل شده است.

از این رو، احتمال این که هر کسی در واشنگتن که قدرت را در دست دارد، تمایلی به استفاده از سامانه‌های تسلیحاتی سودمندتر نشان دهد، کم است. در عوض، این هیولاهای غول‌پیکر در مناطقی از جهان که دشمنان آمریکا سامانه‌های  A۲/AD در اختیار نداشته باشند، برای انجام دادن ماموریت‌های فنی اعزام خواهند شد.

نگارنده در ادامه این یادداشت مطرح می‌کند: مسئله اصلی‌تر درباره ناوهای هواپیمابر این است که آن‌ها از تسلیحات A۲/AD که تهدیدشان می‌کند، گران‌تر و پیچیده‌تر هستند. افزون بر این، اشاعه این سامانه‌ها آسان است. بنابراین، چین یا روسیه می‌توانند به آسانی این فناوری را به دیگر رقبای آمریکا مانند ایران، کره شمالی یا ونزوئلا عرضه کنند. هر یک از این کشورهای رقیب نیز می‌توانند سامانه‌های A۲/AD را در اختیار بازیگران غیردولتی متحد با خود قرار دهند.

نشنال اینترست نوشت کسانی که موافق هستند سامانه‌های A۲/AD تهدیدی واقعی برای ناوهای هواپیمابر نیروی دریایی آمریکا محسوب می‌شوند اما می‌توان از این هواپیمابرها برای دیگر ماموریت‌های کم‌خطر استفاده کرد، نباید خود را فریب بدهند؛ به محض این که برای همه روشن شود سامانه‌های A۲/AD که ارزان‌تر هستند، می‌توانند با ارزش‌ترین بخش نیروی دریایی آمریکا را گروگان بگیرند، تک تک دشمنان آمریکا این سامانه‌های تسلیحاتی را تهیه خواهند کرد.

به سرعت، ناوهای هواپیمابر و دیگر ناوها دیگر ابزارهای مهم نمایش قدرت نظامی آمریکا در سرزمین‌های دوردست نخواهند بود. کارآیی این جنگ‌افزارهای گران و پیچیده کمتر و کمتر خواهد شد و این هرگونه توجیه برای هزینه‌شان را بی‌اثر خواهد کرد.

این تا زمانی است که ارتش آمریکا بتواند اقدامات تقابلی موثری در قبال سامانه‌های در حال اشاعه A۲/AD در سراسر جهان انجام دهد. از جمله، ایجاد ناوگان پیشرفته پهپادی برای انجام دادن عملیات‌های تهاجمی دوربرد در احاطه سامانه‌های A۲/AD، ساخت تسلیحات بادوام هایپرسونیک برای غلبه بر سامانه‌های A۲/AD موجود و نابود کردن آن‌ها، ساختن کشتی‌های کوچک‌تر با مانورپذیری بیشتر و گسترش ناوگان زیردریایی کشور که تمامی آن‌ها می‌توانند برای غلبه بر تهدید رو به افزایش A۲/AD کمک کنند.

نبود این ناوهای هواپیمابر شکاف بزرگی در توانمندی‌های راهبردی آمریکا ایجاد خواهد کرد. شکافی که دشمنان آمریکا،‌ مانند چین، با کمال میل از آن بهره‌ خواهند برد.

……………………………………………………………..

سامانه «A۲/AD» : «این استراتژی دفاعی (A۲/AD Anti Access/Anti Denial) با هدف قرار دادن ناوهای هواپیمابر آمریکایی با اژدر، موشک‌های کروز و موشک‌های بالیستیک ضد کشتی جلوی ورود آنها به صحنه نبرد را می‌گیرد».

واکنش چین به اظهارات پوتین درباره آمادگی روسیه برای جنگ هسته‌ای

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور روسیه درباره آمادگی این کشور برای جنگ هسته‌ای، خواستار کمک تمامی طرفین شد تا به طور مشترک، به کاهش تنش‌های هسته‌ای کمک کنند. به گزارش ایسنا، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین، امروز (چهارشنبه) در واکنش به اظهارات «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه درباره احتمال ... واکنش چین به اظهارات پوتین درباره آمادگی روسیه برای جنگ هسته‌ای

ادامه

امنیتی, تحلیل, تنش‌زدایی, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

پوتین: روسیه آماده استفاده از سلاح‌های هسته‌ای است اگر تمامیت آن تهدید شود

رئیس جمهور روسیه در مصاحبه‌ای گفت: اگر ایالات متحده آزمایش‌های هسته‌ای انجام دهد، ممکن است روسیه نیز همین کار را انجام دهد. به گزارش باشگاه خبرنگاران: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مصاحبه با دیمیتری کیسلیوف از کانال یک تلویزیون روسیه درباره احتمال آزمایش هسته‌ای و استفاده از سلاح‌های اتمی توضیحاتی داد. او گفت: اگر ... پوتین: روسیه آماده استفاده از سلاح‌های هسته‌ای است اگر تمامیت آن تهدید شود

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, مصاحبه و گفتگو

انگلیس به رزمایش ناتو پیوست

همزمان با برگزاری رزمایش دوسالانه پیمان نظامی ناتو موسوم به «واکنش نوردیک» در آب‌های نروژ، انگلیس از پیوستن خود به این رزمایش خبر داد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روزنامه دیلی میل، نیروهای انگلیس در رزمایش پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) همراه با کشورهای کانادا، دانمارک، فرانسه و اسپانیا شرکت کردند. گفته می‌شود در این ... انگلیس به رزمایش ناتو پیوست

ادامه

اسپانیا, اسراییل, انگلیس, ایران, جنگ سرد, جهان, خبر, دانمارک, روسیه, سوئد, فرانسه, فنلاند, کانادا, ناتو, نروژ

سی‌ان‌ان: هوشمندسازی بمب‌های دوران اتحاد شوروی، بلای جان نظامیان اوکراینی شده است

شبکه خبری سی ان ان امروز گزارش داد که روسیه با بهسازی بمب‌های قدرتمند دوران شوروی ضربات سهمگینی به خطوط دفاعی و زیرساخت‌های اوکراین وارد کرده است. به گزارش ایرنا، در مطلب تارنمای سی ان ان آمده که روسیه با تبدیل یکی از بمب‌های ساده دوران شوروی به یک بمب دقیق، قدرتمند و دوربرد که ... سی‌ان‌ان: هوشمندسازی بمب‌های دوران اتحاد شوروی، بلای جان نظامیان اوکراینی شده است

ادامه

اتحاد شوروی, اوکراین, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا