کارشناس برزیلی: حمله تروریستی به کنسولگری ایران، حمله به بریکس و سازمان همکاری شانگ‌های است

پِپه اسکوبار (Pepe Escobar) کارشناس و ناظر کهنه‌کار امور بین‌الملل اعلام کرد که حمله تروریستی دولتی به مرکز دیپلمالتیک ایران در دمشق، حمله به بریکس و سازمان همکاری شانگ‌های است. به گزارش چهارشنبه شب ایرنا از “اسپوتنیک”, اسکوبار افزود: اسراییل با حمله تروریستی به دمشق کنوانسیون وین در مورد مصونیت دیپلماتیک را نقض کرد، همچنین ... کارشناس برزیلی: حمله تروریستی به کنسولگری ایران، حمله به بریکس و سازمان همکاری شانگ‌های است

ادامه

آلمان, آمریکا, اسراییل, انگلیس, اوکراین, ایران, برزیل, بریکس, تروریسم, چین, خاورمیانه, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شانگ‌های, فرانسه, کره جنوبی, گزارش, مالت, ناتو

چین: پکن و مسکو باید همکاری خود را در آسیا-اقیانوسیه تقویت کنند

وزارت خارجه چین امروز چهارشنبه، اعلام کرد، پکن و مسکو باید همکاری و هماهنگی خود را در امور آسیا-اقیانوسیه تقویت کرده و به صورت مشترک از امنیت، ثبات و توسعه منطقه‌ای حفاظت کنند. به گزارش ایسنا، «سون ویدونگ» معاون وزیر خارجه چین که روزهای دوشنبه و سه شنبه برای گفت‌وگو درباره روابط دو جانبه در ... چین: پکن و مسکو باید همکاری خود را در آسیا-اقیانوسیه تقویت کنند

ادامه

امنیتی, اوکراین, برزیل, بریکس, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شانگ‌های, شرق آسیا, شرق اروپا, همکاری استراتژیک, هندو پاسیفیک

لاوروف: سلطه ۵۰۰ ساله غرب رو به پایان است

وزیر خارجه روسیه با شرکت در نشست «انجمن دوحه» از طریق ویدئو کنفرانس گفت، سلطه ۵۰۰ ساله غرب رو به پایان و در حال جایگزینی با «دنیای جدید چندقطبی» است. به گزارش ایسنا، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه ابتدا از اینکه برخی شرایط مانع حضور او در دوحه، پایتخت قطر شد و نتوانست به ... لاوروف: سلطه ۵۰۰ ساله غرب رو به پایان است

ادامه

آ. سه. آن, آمریکا, اتحادیه آفریقا, استثمار, اوکراین, بریکس, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شانگ‌های, شرق اروپا, عراق, قطر, لیبی, یوگوسلاوی

نخست وزیر کوبا: کشورهای سراسر جهان می‌توانند در چین برای خود فرصت پیدا کنند

«مانوئل مارِرو کروز» پس از روی کار آمدن به عنوان نخست وزیر کوبا، برای اولین بار به چین سفر کرد و ماه گذشته هنگام بازدید از «نمایشگاه بین‌المللی واردات چین» در شانگ‌شانگهای ضمن تقدیر از گشودگی و فراگیر بودن این نمایشگاه گفت که کشورهای سراسر جهان می‌توانند در اینجا برای خود فرصت پیدا کنند. وی ... نخست وزیر کوبا: کشورهای سراسر جهان می‌توانند در چین برای خود فرصت پیدا کنند

ادامه

آمریکای لاتین, استثمار, استعمار, جهان, چین, شانگ‌های, کوبا, گزارش

“همکاری برای ایجاد جامعه بشری با سرنوشت مشترک: ابتکارات و اقدامات چین”

ایده ایجاد جامعه بشری با سرنوشت مشترک در دهه گذشته برای مردم همه کشورها شکوفایی و توسعه به‌ارمغان آورده و معیشت و رفاه مردم را ایجاد کرده است. «چانگ هوا» سفیر جمهوری خلق چین در تهران در یادداشتی اختصاصی برای خبرگزاری تسنیم نوشت: در ۲۶ سپتامبر، چین یک کتاب سفید با عنوان “همکاری برای ایجاد ... “همکاری برای ایجاد جامعه بشری با سرنوشت مشترک: ابتکارات و اقدامات چین”

ادامه

آسیا, آفریقا, ایران, بریکس, تروریسم, جهان, چین, سازمان ملل, شانگ‌های, شرق آسیا, صلح, عربستان سعودی, فقر, هژمونیسم, همبستگی

نشست مجازی سازمان همکاری شانگ‌های در دهلی‌نو

نارندرا مودی، نخست وزیر هند امروز سه‌شنبه، میزبان اجلاس مجازی سازمان همکاری شانگ‌های (SCO) است.

به گزارش ایسنا به نقل از ایندیا پرس، نارندرا مودی، نخست وزیر هند با استقبال از پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگ‌های گفت: خوشحالم که بگویم ایران به عنوان یک عضو کامل به خانواده سازمان همکاری شانگ‌های می‌پیوندد. برای رئیس‌جمهور ایران، ابراهیم رئیسی و مردم ایران بهترین‌ها را در این زمینه آرزو می‌کنم. همچنین از امضای تفاهم‌نامه استقبال می‌کنم.

مودی در سخنان افتتاحیه از سازمان همکاری شانگ‌های به عنوان “سکوی مهم برای صلح، رفاه و توسعه در کل منطقه اوراسیا” تقدیر کرد و گفت: سازمان همکاری شانگ‌های را به عنوان یک محله گسترده نمی‌بینیم، بلکه یک خانواده بزرگ می‌بینیم. امنیت، توسعه اقتصادی، اتصال، وحدت، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی و حفاظت از محیط زیست از ارکان چشم انداز ما برای سازمان همکاری شانگ‌های است.

او از کشورهای عضو سازمان همکاری شانگ‌های خواست تا در برابر تروریسم برای صلح منطقه‌ای و جهانی بایستند.

وی خاطرنشان کرد: برخی کشورها از تروریسم فرامرزی به عنوان ابزار سیاست‌های خود استفاده می‌کنند و به تروریست‌ها پناه می‌دهند. سازمان همکاری شانگ‌های نباید در انتقاد از چنین کشورهایی تردید کند. کشورهای سازمان همکاری شانگ‌های باید آن را محکوم کنند. نباید استانداردهای دوگانه در مورد تروریسم وجود داشته باشد.

او همچنین در مورد تأثیر مانع زبان بر عملکرد پلتفرم‌های چندملیتی مانند سازمان همکاری شانگ‌های صحبت کرد و اینکه چگونه پلتفرم زبان مبتنی بر هوش مصنوعی هند به غلبه بر این مانع کمک می‌کند.سازمان همکاری شانگ‌های می‌تواند صدای مهمی برای اصلاحات در سازمان ملل و سایر نهادهای جهانی شود.

وی در سخنرانی خود اطمینان داد که هند از پیشنهاد اصلاحات و نوسازی سازمان همکاری شانگ‌های حمایت خواهد کرد.

مودی در سخنرانی خود در اجلاس سازمان همکاری شانگ‌های در دهلی نو گفت که بلاروس نیز قصد دارد به عضویت سازمان همکاری شانگ‌های درآید.

او گفت که سازمان همکاری شانگ‌های (SCO) باید برای مبارزه با تروریسم دست به دست هم دهد و در محکوم کردن کشورهای حامی تروریسم تردیدی نداشته باشد.

مودی همچنین از رهبران گروه‌های سیاسی و امنیتی اوراسیا خواست تا برای رفاه افغانستان و ارائه کمک های بشردوستانه به کابل تلاش کنند. مودی در نشست مجازی سران سازمان همکاری شانگ‌های گفت که نباید اجازه داد از خاک افغانستان برای بی ثبات کردن همسایگان استفاده شود.

شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین نیز ضمن استقبال و تبریک برای عضویت رسمی ایران به این سازمان گفت:جهان امروز دچار تحول خواهد شد، تحولاتی که با چالش‌های جدیدی همراه خواهد بود؛ وحدت یا تفرقه، همکاری یا منازعه، اینها سوالاتی است که در زمانه ما مطرح خواهد شد. آرزوی مردم برای داشتن خوشبختی هدف ماست. صلح و همکاری می‌تواند روند جاری دوران ما باشد.

وی گفت که باید در برابر تلاش‌های خارجی برای دامن زدن به جنگ سرد جدید در منطقه سازمان همکاری شانگهای (SCO) هوشیار بود.

رهبر چین با تاکید بر لزوم همکاری به جای رقابت و احترام به منافع اساسی یکدیگر، گفت: ایجاد یک سیاست بلندمدت مبتنی بر منافع مردم خود ضروری است. باید در مقابل تلاش‌ها از خارج برای تحریک جنگ سرد جدید، ایجاد تقابل بلوکی و برانگیختن انقلاب‌های رنگی مقاومت کنیم”

وی به حل و فصل سیاسی و تعامل فراخواند و گفت که مبارزه بی‌رحمانه با “سه نیروی شر” ضروری است ما با حمایت‌گرایی و تحریم‌های یکجانبه مخالفیم.

علاوه بر این، شی پیشنهاد افزایش تسویه حساب‌ها به ارزهای ملی در داخل سازمان را مطرح کرد و از سازمان همکاری شانگهای خواست تا در برابر هژمونیسم و سیاست قدرت مقاومت کند و گفت که چین آماده است فرصت های جدیدی را به جهان ارائه دهد.

توکایف، رئیس جمهور قزاقستان نیز از سران کشورهای سازمان همکاری شانگ‌های برای اجلاس بعدی سازمان در آستانه دعوت کرد و گفت: از این فرصت استفاده می‌کنم و از شما دعوت می‌کنم که در اجلاس بعدی سازمان همکاری شانگهای در پایتخت قزاقستان – شهر آستانه در ۲۵ و ۲۶ اکتبر شرکت کنید.

رئیس جمهور قزاقستان گفت: قزاقستان که بعد از هند ریاست سازمان همکاری شانگهای (SCO) را بر عهده می گیرد، پیشنهاد می‌کند استراتژی جدیدی برای توسعه سازمان همکاری شانگ‌های اتخاذ شود، پیش نویس این سند قبلاً تهیه شده و قصد داریم آن را در ریاست آتی خود ارائه کنیم.

وی تصریح کرد: این گام مهمی برای پاسخگویی موثر به چالش‌های جدید و انطباق سازمان همکاری شانگ‌های با واقعیت‌های مدرن خواهد بود.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز گفت: برای مدت طولانی، در نزدیکی مرزهای فدراسیون روسیه از سوی اوکراین اقدامات ضد روسیه انجام می شود و از ایدئولوژی نئونازی حمایت می شود تا مانع از توسعه و پیشرفت فدراسیون روسیه بشوند. جنگ ترکیبی علیه روسیه در جریان است. پتانسیل جهانی برای درگیری در حال افزایش است و روسیه در مقابل تحریم ها و تحریک‌ها خواهد ایستاد.

او همچنین از عضویت ایران در این سازمان استقبال کرد . به ایران خوشامد گفت و اظهار داشت: عضویت رسمی ایران در سازمان شانگ‌های را از صمیم قلب تبریک می‌گویم و روسیه از این رویداد حمایت خواهد کرد. سازمان همکاری شانگهای متعهد به برقراری نظم جهانی عادلانه با نقش مرکزی سازمان ملل متحد است. ایران می‌تواند ظرفیت جدیدی را به سازمان اضافه کند.

پوتین از پیشرفت سریع ایران برای عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای استقبال کرد و افزود که هدف این انجمن اکنون “کمک به همکارانمان برای ادغام در کارهای چندوجهی” است که توسط آن انجام می‌شود.

وی ضمن تاکید بر موضع روسیه در مخالفت با تحریم‌ها و محدودیت‌ها گفت: اتخاذ رویکردهای ضدروسی از مدتها قبل و در مرزهای روسیه و اوکراین آغاز شده بود.و اکنون، در واقع، یک جنگ ترکیبی علیه ما در حال انجام است، تحریم های غیرقانونی علیه روسیه در مقیاس بی سابقه‌ای استفاده می‌شود.

رئیس جمهور روسیه گفت: اختلافات ژئوپلیتیکی بیشتر و بیشتری در جهان ظاهر می شود و امنیت جهانی رو به وخامت است.

پوتین به سازمان همکاری شانگ‌های (SCO) گفت که این سازمان نقش مهم تری در حفظ ثبات در صحنه جهانی ایفا می کند. این امر به ویژه در شرایط کنونی که تضادهای ژئوپلیتیکی حادتر می شود، بسیار مهم است.

پوتین در نشست سران سازمان همکاری شانگهای گفت: تخریب سیستم امنیت بین‌المللی ادامه دارد و کشورهای عضو سازمان همکاری شانگ‌های همکاری امنیتی را افزایش خواهند داد.

وی افزود: جهان به دلیل بی‌ثباتی اقتصادی و مالی با خطر درگیری فزاینده‌ای مواجه است خطرات یک بحران جدید اقتصادی و مالی جهانی در پس زمینه انباشت بی رویه بدهی‌ها در کشورهای توسعه یافته، طبقه بندی اجتماعی و فقر فزاینده در سراسر جهان، بدتر شدن امنیت غذایی و زیست محیطی در حال افزایش است. همه این مشکلات، که هر یک به شیوه خاص خود پیچیده و متنوع هستند، در مجموع منجر به افزایش قابل توجه پتانسیل درگیری می‌شود. روسیه همه اینها را مستقیماً خودش احساس می کند.

پوتین در مورد شورش ناموفق گروه مزدور واگنر ضمن تشکر از حمایت رهبران چین و هند گفت: مردم روسیه بیش از هر زمان دیگری یکپارچه شده‌اند. محافل سیاسی روسیه و کل جامعه به وضوح همبستگی و مسئولیت بالای سرنوشت میهن را با سخن گفتن به عنوان یک جبهه متحد در برابر تلاش برای شورش مسلحانه نشان دادند. مایلم از این فرصت استفاده کنم و از همکارانم از کشورهای سازمان همکاری شانگ‌های که از اقدامات رهبری روسیه برای محافظت از نظم قانون اساسی و امنیت شهروندان حمایت کردند تشکر کنم. ما بسیار از آن قدردانی می کنیم. پوتین همچنین پیشنهاد اصلاح ساختار منطقه‌ای ضد تروریسم سازمان همکاری شانگ‌های را داد و خواستار پیوستن سریع بلاروس به این گروه شد.

پوتین گفت که بیش از ۸۰ درصد تجارت بین روسیه و چین با ارزهای ملی دو کشور انجام می شود.

رحمان رئیس جمهور تاجیکستان هم پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگ‌های را تبریک گفت و از لزوم تدوین استراتژی برای گسترش سازمان همکاری شانگ‌های در میان مدت خبر داد.

در ادامه این نشست، امضای بیانیه دهلی نو و چندین سند دیگر توسط رهبران برنامه ریزی شده است.

این نشست همچنین در چارچوب بن بست مرزی بین نیروهای هند و چین برگزار می شود و حضور رئیس جمهور چین از نزدیک تحت نظر خواهد بود زیرا انتظار می رود مسائل مربوط به احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت مطرح شود.

تروریسم فرامرزی، همکاری در راهبردهای رادیکال‌زدایی، ترویج شیوه‌های زندگی پایدار برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی، و تحول دیجیتال – برخی از حوزه‌های کلیدی هستند که مورد بحث قرار گرفتند.

پیش از این قرار بود این نشست به صورت حضوری در دهلی نو برگزار شود، اما این برنامه در اوایل ژوئن تغییر کرد.

ارتباط هند با سازمان همکاری شانگ‌های در سال ۲۰۰۵ به عنوان یک کشور ناظر آغاز شد.

. سازمان همکاری شانگهای که در دهه ۱۹۹۰ با نام شانگهای پنج تشکیل شد، در ابتدا شامل چین، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان بود. ازبکستان در سال ۲۰۰۱ به این کشور ملحق شد که منجر به تغییر نام شد و جدیدترین دور توسعه در سال ۲۰۱۷ شاهد پیوستن هند و پاکستان بود.

انتظار می‌رود که بلاروس امروز یادداشتی را برای الحاق امضا کند که گامی ضروری برای عضویت یک کشور ناظر برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای است. جدای از بلاروس، افغانستان و مغولستان در حال حاضر دارای وضعیت ناظر هستند، در حالی که سازمان همکاری شانگهای بیش از ۱۰ کشور را به عنوان شریک گفتگو در نظر می گیرد.

رویگردانی مصر از غرب با درخواست عضویت در «بریکس»

درخواست مصر برای عضویت در «بریکس»، باعث گمانه‌زنی‌ها درباره رویگردانی قاهره از غرب شده است. به گزارش خبرگزاری فارس، در ادامه اقبال کشورهای جهان به ائتلاف‌ها و سازمان‌های غیر آمریکایی و غربی، مصر برای عضویت در «بریکس» درخواست داد. به رغم فشارهای آمریکا به کشورهای مختلف برای دور شدن از مسکو، مصر خواستار تقویت روابط ... رویگردانی مصر از غرب با درخواست عضویت در «بریکس»

ادامه

آرژانتین, آمریکا, افریقای جنوبی, اقتصادی, امارات, اندونزی, ایران, برزیل, بریکس, بنگلادش, چین, خبر, روسیه, شانگ‌های, عربستان سعودی, غرب, کنگو, کوبا, کومور, گابن, گزارش, مصر, هندوستان, ونزوئلا

هندوراس آماده پیوستن به بانک توسعه جدید بریکس است

دفتر سیومارا کاسترو رئیس جمهور هندوراس شنبه شب در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرد که تگوسیگالپا درخواست رسمی خود را برای عضویت در بانک توسعه جدید بریکس (NDB) ارائه داده و آماده پیوستن به این بانک است. به گزارش ایرنا به نقل از اسپوتنیک، بانک توسعه جدید بریکس در شهر شانگهای چین مستقر ... هندوراس آماده پیوستن به بانک توسعه جدید بریکس است

ادامه

آرژانتین, اروگوئه, اقتصادی, امارات, برزیل, بریکس, بنگلادش, چین, شانگ‌های, عربستان سعودی, مصر, هندوراس

چامسکی: اروپا اگر در نظام سلطه آمریکا باقی بماند احتمالاً با زوال یا حتی به گفته برخی صنعتی‌زدایی روبرو خواهد شد

نوام چامسکی معتقد است آمریکا تا روزی که اوکراین در مذاکرات در موضعی قدرتمند ظاهر شود، به ارسال سلاح به این کشور ادامه می‌دهد؛ اما این یک قماری خطرناک بر سر سرنوشت مردم اوکراین است. به گزارش ایسنا،‌ نوام چامسکی، نظریه پرداز مشهور آمریکایی در گفتگو با اسپوتنیک درباره لفاظی‌های واشنگتن و مسکو درباره اوکراین، ... چامسکی: اروپا اگر در نظام سلطه آمریکا باقی بماند احتمالاً با زوال یا حتی به گفته برخی صنعتی‌زدایی روبرو خواهد شد

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, اقتصادی, اورآسیا, اوکراین, بلاروس, جهان, روسیه, سازمان ملل, شانگ‌های, صلح, عربستان سعودی, ناتو

میلیاردر اماراتی خواستار ایجاد پول واحد عربی شد

یک میلیاردر اماراتی خواستار ایجاد پول واحد برای کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به همراه مصر و اردن شد. به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا از تارنمای «صدی البلد»، «خلف الحبتور» میلیاردر و تاجر اماراتی و مدیرعامل گروه الحبتور خواستار ایجاد پول واحد خلیج فارس به همراه مصر و اردن شد. الحبتور گفت که او پیشنهادی ... میلیاردر اماراتی خواستار ایجاد پول واحد عربی شد

ادامه

آمریکا, اردن, اقتصادی, امارات, چین, خاورمیانه, روسیه, شانگ‌های, شورای همکاری خلیج فارس, مصر