نخست وزیر اسبق استرالیا: کانبرا به آمریکا فروخته شده است

پل کیتینگ نخست وزیر اسبق استرالیا با انتقاد از دولت فعلی این کشور تحت رهبری آنتونی آلبانیز، گفت که دولت فعلی به آمریکا فروخته شده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، پل کیتینگ نخست وزیر اسبق استرالیا در گفتگو با شبکه خبری «ای‌بی‌سی» به آنتونی آلبانیز نخست وزیر، پنی وانگ وزیر امور خارجه و ریچارد مارلز وزیر دفاع استرالیا حمله و آنها را به کنار گذاشتن ارزش‌های سنتی حزب کارگر متهم کرد.

کیتینگ در مورد توافقنامه «آکوس» (AUKUS)، دولت را متهم کرد که در سیاست دفاعی «خود فروخته» است. وی افزود: این سیاست خارجی و دفاعیِ یک دولت (حزب) کارگر نیست.

وی با اشاره به اسکات موریسون نخست وزیر پیشین استرالیا از حزب لیبرال، بیان کرد: این حزب (کارگر) سیاست‌های دفاعی و خارجی دولت لیبرال موریسون را پذیرفته است.

کیتینگ رهبر سابق حزب کارگر در مورد پیمان آکوس بین آمریکا، انگلیس و استرالیا که وی همواره منتقد آن بوده است، گفت که این «بدترین معامله در تمام تاریخ» است.

مارلز وزیر دفاع استرالیا هفته گذشته به آمریکا سفر کرده بود که در جریان دیدار با مقام‌های واشنگتن توافق کرد تا اجازه انتقال «مواد هسته‌ای» مربوط به نیروی دریایی انگلیس و ایالات متحده به کشورش را بدهد.

این مشارکت همچنین امکان گردش بیشتر نیروهای آمریکایی در منطقه را فراهم می‌کند که این مساله مورد انتقاد کیتینگ قرار گرفته است.

نخست وزیر اسبق استرالیا که از سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۶ این سمت را بر عهده داشت، در ادامه تاکید کرد: آنچه که او (وزیر دفاع استرالیا) گفت مرا خجالت زده کرد. این باعث خجالت هر کدام از اعضای حزب کارگر است. اکنون یک موضع نیروهای آمریکایی در استرالیا وجود خواهد داشت که همه حوزه‌ها را شامل می‌شود. این دولت به ایالات متحده فروخته شده است.

رهبر سابق حزب کارگر استرالیا اضافه کرد: بهتر است ما تنها بمانیم تا اینکه یک قدرت متجاوز مانند ایالات متحده از ما محافظت کند.

بیست و چهارمین نخست وزیر استرالیا در پاسخ به این سوال که چرا ایالات متحده را تهاجمی می‌داند، گفت: به این دلیل که این کشور تلاش می‌کند از منطقه اقیانوس اطلس، بزرگترین قدرت آسیایی که چین است را مدیریت کند.

«آکوس» به دنبال گسترش اعضای جدید با هدف بازدارندگی چین

فایننشال تایمز گزارش داد آمریکا، انگلیس و استرالیا روز دوشنبه درباره ورود اعضای جدید به پیمان امنیتی آکوس مذاکراتی را انجام خواهند داد زیرا واشنگتن خواهان حضور ژاپن به عنوان یک عامل بازدارنده علیه چین در این اتحاد است. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، این روزنامه به نقل از افراد آگاه گزارش ... «آکوس» به دنبال گسترش اعضای جدید با هدف بازدارندگی چین

ادامه

آسیا, آکوس, آمریکا, اروپا, استرالیا, انگلیس, تایوان, جنگ سرد, چین, ژاپن, فیلیپین, هندو پاسیفیک, هندوستان

روسیه: ژاپن در طرح‌های ضدامنیتی آمریکا علیه مسکو مشارکت دارد

دبیر شورای امنیت روسیه با تأکید بر اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا در مرزهای این کشور و چین اعلام کرد ژاپن هم در طرح‌های ضدامنیتی علیه مسکو مشارکت دارد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «نیکلای پاتروشف»، دبیر شورای امنیت روسیه در نشست امنیتی درباره آسیای شرقی اعلام کرد آمریکا برای حفظ سلطه خود در ... روسیه: ژاپن در طرح‌های ضدامنیتی آمریکا علیه مسکو مشارکت دارد

ادامه

آسیا, آسیا پاسیفیک, آکوس, آمریکا, استرالیا, امنیتی, اندونزی, ایدئولوژی, برونئی, بنگلادش, تایلند, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, چین, روسیه, ژاپن, سریلانکا, سنگاپور, شرق آسیا, فیلیپین, کامبوج, لائوس, مالزی, میانمار, ناتو, نپال, نیوزلند, هندوستان, ویتنام

پکن: آمریکا در قبال غنی‌سازی ایران دوگانه عمل می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه چین تأکید کرد که انگلیس و آمریکا در قبال موضوع غنی‌سازی اورانیوم جمهوری اسلامی رویکرد دوگانه دارند. به گزارش خبرگزاری فارس، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز گذشته (جمعه) در کنفرانس خبری خود به رویکرد دوگانه غرب به خصوص آمریکا و انگلیس در قبال موضوع غنی‌سازی اورانیوم ایران واکنش نشان ... پکن: آمریکا در قبال غنی‌سازی ایران دوگانه عمل می‌کند

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, آکوس, آمریکا, استرالیا, اقیانوسیه, انگلستان, ایران, ایرلند, تحلیل, جهان, چین, خبر, صلح, مذاکرات اتمی