کشته‌شدن کماندوی افغان زیر شکنجه نظامیان آمریکایی و چک

به گزارش «نیویورک تایمز»، نیروهای آمریکایی و چک به‌دلیل کشته شدن یک کماندوی افغان که در بازداشت نیروهای ناتو در غرب افغانستان قرار داشت مورد بازجویی قرار می‌گیرند.

ادامه

افغانستان, امریکا, جنوب آسیا, جهان, چک, خبر

نخست‌وزیر چک: از استقرار تجهیزات راداری آمریکا استقبال نمی‌کنیم!

نخست‌وزیر جمهوری چک اعلام کرد، از استقرار تجهیزات راداری آمریکا در خاک کشورش استقبال نمی‎کند.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، بوهوسلاو سوبوتکا، نخست‌وزیر جمهوری چک اعلام کرد، استقرار سامانه‌های راداری آمریکا در خاک این کشور از نظر وی امری مطلوب نخواهد بود.

سوبوتکا در این رابطه اضافه کرد، ایده استقرار تجهیزات راداری آمریکا را با نگاهی منفی مدنظر قرار می‌دهد و معتقد است چنین ایده‌ای رویایی است که هیچ‌گاه به واقعیت نخواهد پیوست.

وی اظهار کرد: استقرار رادارهای آمریکا در خاک جمهوری چک به معنای بالا گرفتن مضاعف تنش‌ها در روابط با روسیه خواهد بود.
سوبوتکا ادامه داد: این در حالی است که ما باید از فرصت ایجاد شده در پی انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهوری آمریکا برای آوردن مسکو و واشنگتن به پای میز مذاکرات بهره ببریم.

نخست‌وزیر جمهوری چک گفت، هدف اولیه سامانه‌های راداری آمریکا در خاک چک مقابله با تهدیدهای ناشی از ایران بوده اما اکنون وضعیت کاملا تغییر یافته است.
——
آمریکا در ژانویه سال ۲۰۰۷ به دو کشور لهستان و جمهوری چک که از اعضای اتحادیه اروپا و ناتو هستند، پیشنهاد داد تا یک سامانه دفاع ضد موشکی شامل ۱۰ موشک رهگیر در لهستان و یک سیستم راداری را در خاک چک مستقر کند.

ایالات متحده در توجیه خود از این اقدام به زعم خود مقابله با تهدیدهای موشکی کشورهایی مانند ایران و کره شمالی اعلام کرده است، اما روسیه به عنوان مخالف اصلی استقرارچنین سامانه ای بر این باور است که تهران و پیونگ یانگ فاقد چنان توان موشکی هستند که بتوانند منافع واشنگتن را مورد هدف قرار دهند، بنابراین به باور کرملین هدف استقرار چنین سامانه ای ازسوی آمریکا در اروپای شرقی، کنترل سیستم های موشکی روسیه است.

معاون وزیر امور خارجه چک: آینده سوریه فقط توسط سوری ها ساخته شود

مارتین تلابا ‘معاون وزیر خارجه جمهوری چک تأکید کرد که: ” آینده سوریه را فقط مردم این کشور از طریق انتخابات دموکراتیک تعیین می‌کنند”..و افزود: “ ایجاد شرایط لازم برای اجرای آن، وظیفه جامعه بین المللی است.” به گزارش خبرگزاری سانا، تلابا با اشاره به ضرورت مبارزه با گروه تروریستی «داعش» و دیگر گروه های ... معاون وزیر امور خارجه چک: آینده سوریه فقط توسط سوری ها ساخته شود

ادامه

جهان, خبر, شرق اروپا, شمال غرب آسیا