تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

یک منبع کارگری در شهرداری دزفول به خبرنگار ایلنا گفت: گروهی از کارگران قرارداد حجمی شهرداری دزفول در ادامه بی‌توجهی کارفرما به وضعیت مطالبات معوقه، اعتراض صنفی برگزار کردند. به ادعای این کارگر؛ پرداخت مطالبات سنواتی، تسریع در اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، به روز شدن حقوق‌ها و تامین امنیت شغلی مجموعه این مطالبات است. وی ... تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران عملیاتی شرکت نفت فلات ‌قاره در لاوان

جمعه ۳۱ فرودین ۱۴۰۲ اهم مطالبات: حذف نفوذی‌ها و مدیران نالایق و فاسد، حذف سقف حقوق، اصلاح کف حقوق، حذف محدودیت حق سنوات بازنشستگی، اجرای کامل ماده ده و پرداخت معوقات آن، عودت مازاد مالیات کسر شده، اصلاح روش اخذ مالیات در مناطق عملیاتی

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

میتینگ‌های کارکنان «آمازون» در اعتراض به‌مقاومت مدیران دربرابر تشکیل اتحادیه

اتحادیه کارگری آمازون پس از اینکه نتوانست ۳۰ درصد از کارکنان مورد نیاز خود را به دلیل کارشکنی‌های شرکت خود  ثبت نام کند، تنها در دومین تلاش خود برای انتخابات «استان آیلند» واجد شرایط تشکیل اتحادیه شد.

 

به گزارش ایلنا و به نقل از نیویورک تایمز، در استان آیلند، ناظران شرکت آمازون که اغلب از آن‌ها به عنوان کارگران بخش آموزش یاد می‌کنند، یک میتینگ اعتراضی برگزار کردند.

 

اعتراض آن‌ها به برگزاری جلسات ضد اتحادیه‌ای در شرکت و همچنین کارشکنی در انتخابات‌های اتحادیه‌ای بوده است.

 

کارمندان بخش استان آیلند از هفته گذشته در انبارهای توزیعی شرکت آمازون خود رای خواهند داد که آیا به اتحادیه کارگری آمازون بپیوندند، یا اتحادیه‌ای مستقل که توسط کارگران فعلی و سابق رهبری می‌شود را برپا سازند. گفته می‌شود که هیئت ملی روابط کار آمریکا نتایج را در روزهای بعد اعلام خواهد کرد.

 

کارمندان انبار در آلاباما، در حال رای‌گیری در مورد اینکه آیا توسط اتحادیه خرده فروشی، عمده فروشی و فروشگاه‌های بزرگ نمایندگی داشته باشند یا خیر جلسه انتخاباتی برگزار کردند. برگه‌های رای در انتخابات پستی، که هیئت کارگری در اوایل فوریه ارسال کرد، قرار است روز جمعه بررسی شده و و اندکی بعد شمارش شود.

 

تشکیل اتحادیه در هر یک از این تأسیسات -که هر کدام بیش از ۵۰۰۰ کارگر را استخدام می‌کند – اولین پیروزی در تاریخ فعالیت کارگران ابرشرکت خرید و فروش آمازون در ایالات متحده خواهد بود و تقریباً به طور قطع مدل کار را تغییر می‌دهد اما شانس اتحادیه‌ها همچنان هاله‌ای از ابهام است.

 

طبق این گزارش نیویورک تایمز، اتحادیه کارگری آمازون پس از اینکه نتوانست ۳۰ درصد از کارکنان مورد نیاز خود را به دلیل کارشکنی‌های شرکت در دادخواست اولیه خود ثبت نام کند، تنها در دومین تلاش خود برای انتخابات استان آیلند واجد شرایط شد تشکیل اتحادیه شد.

 

اتحادیه کارگران بخش خرده‌فروشی آمازون دومین انتخابات خود را در انبار آمازون در آلاباما برگزار می‌کند که سال گذشته نیز برگزاری آن شکست خورده بود. هیئت کارگری بعداً پس از اینکه به این نتیجه رسید که شرکت آمازون با دخالت در فرآیندها، قوانین انتخاباتی را نقض کرده است، دستور رأی‌گیری مجدد داد.

 

حامیان اتحادیه در هر دو انبار می‌گویند که خواهان افزایش حقوق، بهبود شرایط بهداشتی و ایمنی و دریافت رفتار انسانی‌تر از سوی سرپرستان هستند.

 

میشل والنتین نیوز، یک کارمند در استان آیلند، گفت: «من به حمام رفتم و دو مدیر مرا تعقیب کردند تا ببینند کجا هستیم!» و اضافه کردند که: «من احساس می‌کنم ما در منطقه گرگ و میش هستیم.»

 

به گفته حامیان اتحادیه، آمازون از جلسات منظم، که معمولاً شامل چند ده کارمند است و تقریباً ۳۰ دقیقه طول می‌کشد، استفاده کرده است تا تصور نادرستی از آنچه تشکیل اتحادیه در پی دارد ایجاد کند.

 

شرکت آمازون می‌گوید تصمیم گیری در مورد تشکیل یاعدم عضویت در اتحادیه به عهده کارمندان است و این جلسات اجباری با هدف آموزش کارگران در مورد معنای اتحادیه برای آن‌ها است. این شرکت به دستمزد رقابتی خود – کمتر از ۱۶ دلار در ساعت برای یک کارگر تمام وقت در سطح ابتدایی در آلاباما و بیش از ۱۸ دلار در ساعت در استان آیلند – و مزایایی که شامل مزایای مراقبت‌های بهداشتی برای کارکنان تمام وقت به محض پیوستن است اشاره می‌کند.

 

در ایالات متحده آمریکا، کارفرمایان و مدیران شرکت‌ها مجازند جلسات ضد اتحادیه‌ای که اغلب به عنوان جلسات «مخاطب قربانی» شناخته می‌شوند، برگزار کنند تا زمانی که این ممنوعیت، کمی قبل از ارسال برگه‌های رای پستی به دست کارگران یا شروع رای‌گیری حضوری اعمال شود.

 

یکی از مقامات ارشد روابط کارکنان آمازون گفت که در جلسات شورای کارگری درباره انتخابات اتحادیه سال گذشته در آلاباما، این شرکت تا ۲۹ مسئول روابط کارمندان را از مناطق دیگر که بسیاری از آن‌ها رهبری میتینگ‌ها را برعهده داشتند، و تا ۹ مشاور خارجی را جذب کرده است. یک مشاور شهادت داد که معمولاً در جلسات می‌نشست و به سؤالات کارگران پاسخ می‌داد.

 

پرونده‌های وزارت کار آمریکا نشان داده است که یک شرکت مشاوره حقوقی مربوط به دعاوی کار روزانه ۳۲۰۰ دلار از آمازون برای هر مشاور دریافت کرده است، و آمازون بیش از ۳۵۰.۰۰۰ دلار به شرکت مشاوره دیگری پرداخت کرده است.

 

جیک روزنفلد، استاد متخصص در اتحادیه‌ها در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، گفت که کارگران اتحادیه‌ای معمولاً بیشتر از کارگران غیراتحادیه‌ای درآمد دارند، و بسیار نادر است که کارگران در نتیجه چانه‌زنی اتحادیه‌ها، غرامت خود از کارفرما را کاهش دهند.

 

طبق این گزارش، پلیس فدرال آمریکا نیز دو کارمند فعلی آمازون به نام‌های جیسون آنتونی و برت دانیلز را به دلیل برگزاری جلسات اعتراضی و ممانعت از ورود ماموران به تجمع بازداشت کرده است. این دو به همراه یک کارگر زندانی دیگر به نام اسمالز قبل از آزادی بیش از یک روز در یک سلول انفرادی نگهداری شدند.

انتظار می‌رود بیش از ۲۰۰ میلیون کارگر رسمی و غیررسمی به اعتصابات هند بپیوندند

بیش از دوازده اتحادیه کارگری هند که اعتصاب را سازماندهی کردند، از دولت می‌خواهند که پوشش تامین اجتماعی جهانی را برای کارگران در بخش غیرمتشکل گسترده فراهم کند، حداقل دستمزد را تحت برنامه تضمینی اشتغال افزایش دهد و خصوصی‌سازی بانک‌های بخش دولتی را متوقف کند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, هندوستان

دغدغه‌های «افزایش مستمری بازنشستگان»

در تعیین مستمری ۱۴۰۱ بازنشستگان کارگری باید به چند نکته اساسی توجه شود؛ اول لزوم اجرای دقیق و بدون تنازل ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی و توجه به سبد معیشتِ بسیط خانواده‌های بازنشسته؛ دوم مساله افزایش مزایای مزدی و بازنگری در شمول آن‌ها در جهت رفع هرنوع تبعیض و در نهایت، توجه به معادلات اکچوئری ... دغدغه‌های «افزایش مستمری بازنشستگان»

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, گزارش

خانواده‌های داغدار کارگران ساختمانی در رژیم ولایی از هیچ‌گونه بیمه و مستمری‌ای‌ برخوردار نیستند

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مازندران با بیان اینکه آمار حوادث کار در بین کارگران ساختمانی بالاست، گفت: داغدار عزیزانی هستیم که بیمه نبودند و جان خود را حین کار از دست دادند. واضح است که خانواده‌های این عزیزان آسیبِ بسیاری از این وضعیت می‌بینند؛ آن‌ها نه تنها سرپرستِ خود را از دست می‌دهند بلکه ... خانواده‌های داغدار کارگران ساختمانی در رژیم ولایی از هیچ‌گونه بیمه و مستمری‌ای‌ برخوردار نیستند

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

‌در راه تأمین منافع زحمتکشان، اتحادعملِ فراگیر گریزناپذیر است!

تحول‌های پراهمیت و شتابان صحنهٔ سیاسی میهن ما همراه با رخدادهای بسیار خطرناک ناشی از سیاست‌های امپریالیسم که جنگ اوکراین یکی از آخرین نمونه‌های آن است، در مجموع، اوضاعی بغرنج را در سطح ملی و بین‌المللی پدید آورده‌ است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, امپریالیسم, امریکا, ایران, تحریم, جهان, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله