چه باید کرد؟ نقش جوانان و دانشجویان در جنبش فرارویِ میهن

در بیست‌ودومین سالگرد جنبش دانشجویی ۱۸ تیر، میهن‌مان دوران بسیار حساسی را می‌گذراند و نشانه‌هایی بسیار روشن از اعتلای جنبش های اجتماعی را شاهدیم.

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق بشر, دانشجویی, سیاسی, محیط زیست, مقاله

درود بر کارگران پروژه‌ای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی؛ مبارزهٔ مشترک و خواست‌‌های مشترک!

اعتصاب کارگران پروژه‌ای شرکت های پیمانکار صنایع نفت، گاز، و پتروشیمی و تأکید آنان برخواست‌های برحق‌شان از مهم‌ترین رویدادهای چندهفتهٔ اخیر میهن‌مان است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, کارگری, مقاله

موج اعتصابات کارگران صنعت نفت / کارگران رسمی صنعت نفت نیز به معترضین می‌پیوندند

اعتصاب کارگران صنعت نفت ایران در هفت استان و ۴۰ شرکت، مورد پشتیبانی معلمان، بازنشستگان، دانشجویان و سندیکاها قرار دارد. کمیسیون انرژی مجلس ترتیب نشستی با وزیر نفت و نمایندگان سپاه و دستگاه‌های امنیتی را داده است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, دانشجویی, کارگری, گزارش, معلمان

از مبارزۀ حق‌طلبانهٌ کارگران پروژه‌ای صنایع نفت پشتیبانی کنیم!

گزارش‌های انتشاریافته حاکی ازآن است در مناطق مختلف کشور شمار بزرگی از کارگران پروژه‌ای، پیمانی و قرارداد موقت صنایع نفت، گاز و پتروشیمی دست به اعتراض و اعتصاب زده‌اند. این اعتصاب‌ها با فراخوان ازسوی فعالان کارگری از روز گذشته آغاز شده‌است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بیانیه, حقوق بشر, کارگری

مبارزه دانشجویان در رویاروئی با سیاست‌های به‌غایت غیرعادلانه در حوزه آموزش عالی

مردم کشور ما به‌خصوص جوانان و دانشجویان سیاست هایی به‌غایت غیرعادلانه در حوزه آموزش عالی را شاهد هستند که از جمله آن‌ها قانون شکنی در استفاده از امکانات آموزشی دانشگاه‌ها به‌منظور تقویت و ادامۀ بقای رژیم ولایی، اختصاص سهمیه ورودی دانشگاه ها به داوطلب‌های فاقد شرایط ورود به‌دانشگاه اما سهمیهٔ منتخب سپاه پاسداران و بسیج، ... مبارزه دانشجویان در رویاروئی با سیاست‌های به‌غایت غیرعادلانه در حوزه آموزش عالی

ادامه

ایران, حقوق بشر, دانشجویی, سیاسی, مقاله

مراسم ۱۶ آذر؛ تریبون‌ها در اشغال حکومتیان و”فضای ارعاب” دردانشگاه‌ها

یک فعال دانشجویی از تشدید “فضای ارعاب” علیه دانشجویان در آستانه برگزاری مراسم روز دانشجو خبر داد. در حالی که او از عدم صدور مجوز برای ۹۰ درصد میهمانان خبر داده، ابراهیم رئیسی قرار است سخنران مراسم دانشگاه تهران باشد.

 

مراسم بزرگداشت روز دانشجو در سال ۹۸ در حالی برگزار می‌شود که فشار بر تشکل‌های دانشجویی افزایش یافته و برای بسیاری از میهمانان مورد نظر آنها برای سخنرانی در این مراسم مجوز صادر نشده است.

 

در این میان تکلیف حضور سخنرانان اصلی برخی دانشگاه‌ها هنوز مشخص نیست و برخی تشکل‌های دانشجویی به دلیل محدودیت‌ها از برگزاری مراسم خودداری کرده‌ا‌ند.

 

از چند روز پیش اعلام شده بود رئیس قوه قضائیه سخنران اصلی مراسم روز دانشجو در دانشگاه تهران خواهد بود، اما باشگاه خبرنگاران جوان ۱۵ آذر ماه گزارش داد که محمد علی زارع، مدیر کل فرهنگی دانشگاه تهران از قطعی شدن دعوت از ابراهیم رئیسی اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

 

زارع گفته دعوت از رئیسی توسط بسیج دانشجویی انجام شده است. او می‌گوید هیچ محدودیتی برای برگزاری مراسم روز دانشجو وجود ندارد و فقط از سخنرانی افرادی جلوگیری می‌شود که با حکم قوه قضائیه اجازه سخنرانی ندارند.

 

مدیرکل فرهنگی دانشگاه تهران یک روز قبل به خبرگزاری مهر گفته بود که هنوز سایر تشکل‌های دانشجویی درخواستی برای برگزاری مراسم و دعوت از سخنران به دبیرخانه ارائه نکرده‌اند.

 

قالیباف در “همایش دوباره لبخند”

 

بر پایه این گزارش، بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی نیز از محمدباقر قالیباف، شهردار سابق تهران برای سخنرانی در روز دانشجو و در برنامه‌ای زیر عنوان “همایش دوباره لبخند” دعوت کرده است.

 

گرچه زارع از قطعی شدن دعوت از رئیسی ابراز بی‌اطلاعی کرده باشگاه خبرنگاران جوان از قول مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران نوشته که رئیس قوه قضائیه در مراسم ۱۶ آذر سخنرانی می‌کند و به غیر از بسیج، جامعه اسلامی دانشجویان، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل و جنبش عدالت‌خواه دانشگاه تهران نیز از دعوت‌کنندگان او هستند.

 

ظاهرا به دلیل امنیتی شدن فضای دانشگاه‌ها، به خصوص پس از اعتراض‌های گسترده به گرانی بنزین در آبان ماه، بسیاری از تشکل‌های دانشجویی رغبتی به برگزاری مراسم روز دانشجو ندارند.

 

“اعتماد آنلاین” ۱۵ آذر از قول ناعمه علی‌نژاد، دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه تربیت ‌مدرس نوشت: «امسال بچه‌ها برای گرفتن مجوز برگزاری برنامه به شدت به مشکل خوردند و حتی با اسامی نمایندگان مجلس هم موافقت نشده است. به همین دلیل هنوز برنامه دانشگاه ما روشن نشده است.»

 

زهرا صباغی، عضو شورای مرکزی انجمن علمی علوم اجتماعی تهران، نیز می‌گوید با توجه به رویدادهای آبان ماه و “شرایطی که برای ما پیش آمد” تصمیم گرفته شده که این تشکل امسال هیچ برنامه‌ای برگزار نکند.

 

تشدید فضای ارعاب

 

سهراب فرزان‌پور، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه بهشتی از سخت شدن شرایط و بی‌میلی تشکل‌های دانشجویی به برگزاری مراسم خبر داده و به اعتماد آنلاین گفته است: «برای برنامه گرفتن در این روز ماه‌ها باید دنبال مجوز بدویم و آخر هم به جایی نمی‌رسیم. حق برگزاری تجمع نداریم و با آن برخورد امنیتی می‌شود. فضای ارعاب آن‌قدر علیه دانشجو شدید است که میلی برای فعالیت باقی نمی‌ماند. خودشان ما را محدود کرده‌اند.»

 

او می‌گوید به غیر از نمایندگان مجلس، مسئولان دانشگاه از دادن مجوز برای سخنرانی ۹۰ درصد فعالان سیاسی که قرار بود برای روز دانشجو دعوت شوند موافقت نکردند. برخی از فعالان سرشناس اصلاح‌طلب، از جمله سعید حجاریان و مصطفی تاج‌زاده از جمله افرادی هستند که برایشان مجوز صادر نشده است.

 

تا کنون فهرست کاملی از کسانی که با سخنرانی آنها در مراسم ۱۶ آذر مخالفت شده منتشر نشده است. شواهد حاکی است که مخالفت با برخی افراد بی‌ارتباط با حوادث آبان ماه نبوده است.

 

یوسف سلطانی، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه شریف تهران، به اعتماد آنلاین گفت: «دو ماه پیش که کارها را آغاز کردیم دانشگاه با نام مهمان‌مان موافقت کرد. اما چند وقت پیش از بیرون دانشگاه به یکی از بچه‌ها زنگ زدند و گفتند مهمان‌تان حکم زندان دارد و نباید برای برنامه ۱۶ آذر او را بپذیرید.»

 

فرمانده سپاه در دانشگاه تربیت مدرس

 

در حالی که برخی فعالان دانشجویی از بلاتکلیفی برگزاری مراسم در دانشگاه تربیت مدرس خبر داده‌اند خبرگزاری صدا و سیما می‌گوید به مناسبت روز دانشجو سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران، مجتبی زارعی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور و محمد جواد نیک منش، رئیس سازمان بسیج ۱۸ آذر در این دانشگاه سخنرانی می‌کنند.

 

در میان سخنرانان مراسم روز دانشجو در دانشگاه‌های مختلف نام برخی از اعضای دولت نظیر فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصاد و دارایی و سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز به چشم می‌خورد. تا روز ۱۵ آذر مشخص نشده که رئیس جمهوری، حسن روحانی برای روز دانشجو در کدام دانشگاه سخنرانی می‌کند.

 

حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها به باشگاه خبرنگاران می‌گوید از محل سخنرانی حسن روحانی اطلاعی ندارد اما مطابق شایعاتی که شنیده احتمال می‌دهد او در دانشگاه شهید بهشتی یا یکی از دانشگاه‌های مشهد سخنرانی کند.

 

روز دانشجو به یاد سه دانشجویی (مصطفی بزرگ‌نیا و احمد قندچی و شریعت‌رضوی) که ۱۶ آذر ۱۳۳۲ در جریان اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون، معاون رئیس‌جمهوری وقت ایالات متحده آمریکا از ایران به دست ماموران امنیتی در دانشگاه تهران کشته شدند، گرامی داشته می‌شود.

بیست سالگی ۱۸ تیر! و تأملی بر ضرورت بازسازی جنبش دانشجویی کشور

بیش از بیست سال از یورش خونین گزمگان ارتجاع به جنبش دانشجویی کشور می‌گذرد. بیستمین سالگرد یورش رژیم به دانشگاه‌های کشور امسال در سکوت آزار دهنده‌ای گذشت و نشانی بود از دشواری‌های جدی جنبش دانشجویی کشور در مصاف با سال‌های طولانی سرکوب خشن و خونین مبارزه دانشجویان کشور توسط رژیم ولایت فقیه.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, دانشجویی, سیاسی

علائم حیاتی ساناز الهیاری در یازدهمین روز اعتصاب غذا در زندان اوین به حداقل رسیده است

به گزارش کانال تلگرامی پیگیری بازداشت شدگان هفت‌تپه، ساناز اله‌یاری، عضو هیئت تحریریه نشریه اینترنتی گام ۲۳ تیر در یازدهمین روز اعتصاب غذا دچار افت فشار، کم‌آبی و ضعف جسمانی شده است.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, دانشجویی

صدای حق‌طلبی جوانان و دانشجویان، خاموش‌شدنی نیست!

برپایهٔ گزارش‌های رسانه‌ها، دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به حجاب اجباری، روز ۲۳ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ مقابل پردیس هنرها تجمع کردند. دانشجویان معترض در تجمع‌شان شعارهای: “آزادیِ انتخاب حق مسلم ماست”، “نان، کار، آزادی، حجابِ اختیاری”، “دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد”و”بیگاری بیکاری حجاب اجباری”سر می‌دادند.

ادامه

ایران, جنبش دانشجویی, حقوق بشر, خبر, زنان