حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

مخالفت سران خانه کارگر رژیم با درخواست افزایش دستمزدهای کارگران

مخالفت سران حزب سیاسی خانه کارگر رژیم با درخواست افزایش دستمزدهای کارگران

اتحاد سراسری بازنشستگان ایران: آقای علیرضا حیدری، از سران و صاحب نظران خانه کارگر و عضو هیات مدیرهٔ کانون کارگران بازنشسته تهران با تکرار ادعای غیرواقعی طرفداران نظام سرمایه‌داری، با درخواست افزایش دستمزدهای سال ۱۴۰۲ توسط شورای عالی کار مخالفت کرده است!

آقای علی‌رضا حیدری، در خبرگزاری ایلنا وابسته به خانه کارگر، باعنوان دهان پر کن دکتر، اظهار کرده است که افزایش مجدد دستمزدها موجب هرج ومرج شدید دراقتصاد می‌شود!

ایشان گفته است: «اگر دیوان عدالت اداری یا کارگروه تخصصی کار و تأمین اجتماعی رای به حقانیت شکایت می‌دادند، ابطال مصوبه مزد منجر به این می‌شد که مجددا دستمزد جدیدی تعریف شود و مطالبات به ۱۴۰۲/۱/۱ برمی‌گشت…. با پذیرفتن شکایت مصوبه مزدی توسط دیوان عدالت نه تنها بحث دستمزد بلکه تمام مناسبات در حوزه اقتصاد که یک بخش آن به دستمزد بر می‌گشت تحت تاثیر قرار می گرفت و در جامعه هرج و مرج شدیدی بوجود می‌آمد»!!

از نظر حیدری که خودرا مدافع کارگران و بازنشستگان می نامد اگر دستمزدها افزایش می‌یافت، فاجعه هرج ومرج شدید در مناسبات اقتصادی و لابد درکشور رخ می‌داد و چه خوب که دیوان عدالت درخواست شورای عالی را رد کرد!

اما دکتر حیدری واقعیت را وارونه می‌کند. افزایش دستمزدهای غیرقانونی سال ۱۴۰۲ باید مطابق ماده ۴۱ قانون کار افزایش یابد و تغییر کند چنان که سال ۱۴۰۱ افزایش یافت و هرج ومرجی هم نشد که نمی‌شود.

آقای حیدری ادعایی می‌کند که حتی برخلاف نظر غالب اقتصاددانان نظام سرمایه داری جهان است. برخلاف نظر آقای حیدری، افزایش دستمزدها موجب رونق کسب و کار و تجارت و اقتصاد می‌شود بویژه در دوران بحران‌های اقتصادی و رکود اقتصادی که امروز بر ایران حاکم است.

راه دور نرویم، دولت ترکیه، دستمزدها را دوبار درسال گذشته افزایش داد و هیچ هرج ومرجی هم نشد چون نمی‌شود.

«هرج ومرج » ادعایی دکتر حیدری خانه کارگر، تکرار یک حقه‌بازی سرمایه‌دارانه است. تاسف بار این است که آقای حیدری مدعی دفاع از منافع کارگران و بازنشستگان بیان می‌شود.

متاسفانه در نبود تشکل‌های واقعیِ کارگری است که شخصی بنام دفاع از کارگران، برعلیه آنها حرف می‌زند و استدلال‌های پوچ و نخ‌نمای کارفرمایان و دولت کارفرمایی را تکرارمی کند. این اولین بار نیست که سران خانه کارگر در عمل از منافع سرمایه‌داران دفاع می‌کنند.

اما بزرگترین جفای بزرگ‌تر آقای دکتر حیدری خانه کارگری به طبقه کارگر و تحریف اصول اقتصاد سرمایه‌داری نیست که نباید به آنها رجوع شود. جفا و ظلم ایشان به طبقه کارگر و بازنشسته، موضع گیری علنی آگاهانه وی و امثال او درخانهٔ کارگر برضد و علیه منافع طبقهٔ کارگر است. حالا آشکار می‌شود چرا وزیر کار گفت که درمورد افزایش غیرقانونی ۲۱درصدی دستمزدها با محافل کارگری هماهنگی کرده بود و دم خروس را نشان داد!

و این آخرین بار هم نخواهد بود که سران خانه کارگر از منافع سرمایه داران دفاع می‌کنند. دوپهلو گویی و بازی کردن نقش بی‌طرف بین کارگران و دولت‌ها و بی‌توجهی به منافع کارگران و بازنشستگان در تمام طول عمر وجود خانه کارگر سابقه‌ای طولانی داشته است. خانه کارگری‌ها همیشه بر صندلی چرخدار می‌نشینند و درجهت چپ و راست مانور می‌دهند.

درخواست افزایش مجدد دستمزدها توسط شورای عالی کار، مطابق وعده وزیرکار بود که درصورت عدم مهار تورم، دستمزدها را افزایش خواهد داد. نمایندگان کارگری شورای عالی کار، درخواست قانونی و درستی کرده اند تا مصوبه غیرقانونی اصلاح شود وا فزایش قانونی به نرخ تورم برسد. آیا خانه کارگری‌ها در این فقره دچار بدفهمی هستند یا خود را به … زده‌‌اند؟

پاسخ این است که آنها آگاهانه با افزایش دستمزدها مخالفت می کنند. علت مخالفت این است که خانه کارگر تشکل واقعی کارگری نیست. خانه کارگر، یک حزب سیاسی است که همواره دنبال منافع حزب است نه منافع کارگران. خانه کارگر همواره با سیاست‌های دوگانه، درحرف، طرفدار کارگران بوده اما درعمل، هماهنگ با دولت‌ها برای گرفتن سهمی از قدرت در دولت و مجلس.

همین یک مورد مخالفت با درخواست شورای عالی کار با افزایش دستمزدها، کافی است که به خصلت دوگانه و ریاکارانه حزب خانه کارگر پی‌برده شود. خانه کارگر با تشکیلات مفصل خود، همیشه یکی به نعل یکی به میخ می‌زند تا ضمن حفظ رانت سیاسی و اقتصادی برای مجموعه‌ی خود، پایبندی به اصل پیروی از ولایت را که در اساسنامه‌اش آمده است به اثبات رساند.

اهداف سران خانه کارگر، وزیر و وکیل شدن و برخورداری از رانت‌های حکومتی با رای کارگران است. حسن صادقی، نایب رییس خانه کارگر با افتخار گفته است که ۲۰ سال است که مشاور وزیران کار بوده است. خانه کارگر در غرق کردن طبقه کار در زیر خط فقر سیاه، شریک جرم دولت‌ها است. همین موضع گیری آقای حیدری نشان داد که خانه کارگر، تابع و همراه سیاست‌های ضدکارگریِ دولت فعلی است.

طبقه کارگر فقط با تشکل‌های واقعی خود می‌تواند منافع طبقاتی خود را بر دولت‌های حامی سرمایه‌داران تحمیل کند. ایجاد اتحادیه‌ها و سندیکاهای کارگران و مزد و حقوق بگیران، ضرورت فوری است.

امضای تفاهمنامه برزیل و سازمان جهانی کار برای توسعه عدالت اجتماعی در کشورهای سه قاره نیم کره جنوبی

طرح راه اندازی یک برنامه جدید همکاری کشورهای قاره‌های نیم‌کره جنوبی، نمایندگان سازمان جهانی کار، دولت برزیل و سازمان‌های کارگری و کارفرمایی کشورهای قاره‌های جنوبی را در ژنو گرد هم آورد. امضای تفاهمنامه برزیل و سازمان جهانی کار برای توسعه عدالت اجتماعی در کشورهای سه قاره نیم کره جنوبی به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل ... امضای تفاهمنامه برزیل و سازمان جهانی کار برای توسعه عدالت اجتماعی در کشورهای سه قاره نیم کره جنوبی

ادامه

آفریقا, آمریکای لاتین, اقتصادی, اقیانوسیه, برابری اجتماعی, برزیل, تبعیض جنسیتی, خبر, سازمان بین‌المللی کار, عدالت اجتماعی, کار کودکان, کارگری

تأملی بر پیش‌نویس «برنامهٔ هفتم توسعه»: تأمین امنیت سرمایه با چپاول منافع طبقهٔ کارگر

تصویب لایحه “برنامهٔ هفتم توسعه” در هیئت دولت از مهم‌ترین خبرهای چند هفته اخیر بود که بازتابی گسترده‌ در بین طبقه کارگر و زحمتکشان داشت. به‌گفتهٔ سخنگوی دولت ضد ملی ابراهیم رئیسی، لایحهٔ برنامه هفتم توسعه پس از ۴۵ نشست تخصصی و هفت نشست هیئت وزیران طی جلسهٔ فوق‌العادهٔ دولت به‌تصویب رسیده‌ است. نخستین واکنش‌ها ... تأملی بر پیش‌نویس «برنامهٔ هفتم توسعه»: تأمین امنیت سرمایه با چپاول منافع طبقهٔ کارگر

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, پرستاری, سرمایه‌داری, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, کارگری, مقاله, نئولیبرالیسم

تکاپوی حکومت ولایی در خارج از کشور برای یافتن نوشداروی دفع تهدیدهای بحران اقتصادی

شواهد و تحولات چند هفتۀ گذشته در عرصۀ سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نشان‌دهندهٔ حرکت‌های سران “نظام” و در رأس آنها خامنه‌ای، صرفاً از روی استیصال، برای چاره‌جویی و مدیریت پیامدهای بن‌بست بحران اقتصادی است که عرصهٔ زندگی را بر اکثر مردم ایران تنگ کرده است. واقعیت آن است که برنامه‌ها و اقدام‌های دولت رئیسی ... تکاپوی حکومت ولایی در خارج از کشور برای یافتن نوشداروی دفع تهدیدهای بحران اقتصادی

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, استبداد, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, بولیوی, جهان, خصوصی‌سازی, کارگری, کوبا, مقاله, نئولیبرالیسم, نیکاراگوئه, ونزوئلا

از«تهران بتن» تا «حریر خوزستان» / خودمانی‌سازی در شستا!

اول کارگران تعدیل می‌شوند، بعد درب شرکت تخته می‌شود؛ در نهایت کارخانه را با قیمت‌های بسیار ارزان در حد مفت واگذار می‌کنند؛ مثلاً شرکتی که چندین هکتار زمین در شادآباد تهران دارد به همراه چندین سوله و تجهیزات، به یک‌پنجم یا یک دهم قیمت واقعی زمینِ خالی در آن منطقه واگذار می‌شود! به گزارش خبرنگار ... از«تهران بتن» تا «حریر خوزستان» / خودمانی‌سازی در شستا!

ادامه

اقتصادی, ایران, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, فساد, کارگری