خیز بروکسل به‌سوی «اقتصاد جنگی»

کمیسیون اروپا قصد دارد با ارائه طرحی تازه، راه‌هایی برای تقویت صنایع نظامی اتحادیه اروپا و همچنین حرکت به‌سوی وضعیت اقتصاد جنگی ارائه کند. باشگاه خبرنگاران: مقامات اروپایی اعلام کردند «تیری برتون» کمیسیونر صنایع اروپایی پیشنهاد‌هایی را ارائه خواهد کرد تا کشور‌های عضو اتحادیه اروپا را به خرید بیشتر سلاح از شرکت‌های اروپایی تشویق کرده ... خیز بروکسل به‌سوی «اقتصاد جنگی»

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, امنیتی, اوکراین, جنگ سرد, گزارش, ناتو

روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

روسیه امروز (پنجشنبه) با وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، به شکل موثری نظارت هیاتی از کارشناسان این نهاد بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی را لغو کرد. به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: قطعنامه‌ای که با حمایت آمریکا به شورای امنیت پیشنهاد شد برای یکسال دیگر ماموریت این هیات را تمدید می‌کرد ... روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

ادامه

آمریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, شبه جزیره کره, شرق آسیا, غرب, کره شمالی

کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

رسانه دولتی کره شمالی امروز دوشنبه، گزارش کرد، کیم جونگ اون یک واحد تانک را مورد بازرسی قرار داد و خواستار افزایش آمادگی رزمی آن از جمله «قدرت ایدئولوژیک و ذهنی» بیشتر شده است. به گزارش ایسنا، این واحد اولین لشکر زرهی کره شمالی است که در سال ۱۹۴۸ راه اندازی شد و در استان ... کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

ادامه

جنگ سرد, جهان, خبر, ژاپن, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره شمالی

مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

نخست‌وزیر مجارستان افشا کرد که کشورهای غربی احتمالا طی ۲ الی سه ماه آینده نیروهایشان را به اوکراین اعزام کنند. به گزارش ایسنا، جنجال و احتمال اعزام نیروهای غربی به اوکراین از اظهارات ماه گذشته «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه آغاز شد و همچنان پس‌لرزه‌های آن ادامه دارد و طبق آن چیزی که نخست‌وزیر مجارستان می‌گوید ... مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اوکراین, تحریم, جنگ سرد, جنگ نیابتی, خبر, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, مجارستان

جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا در نامه‌ای به کاخ سفید از دولت کشورشان خواستند بر پهپادهای چینی وارد شده به آمریکا تعرفه‌های بیشتری وضع کند. به گزارش ایرنا از رویترز، گروهی از اعضای کنگره آمریکا روز چهارشنبه از دولت بایدن خواستند تا با وضع تعرفه‌های بیشتری را بر هواپیماهای بدون سرنشین ساخت چین، مشوق های ... جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, جنگ سرد, چین, شرق آسیا, گزارش

مخالفت بیش از ۸۰ کشور با مداخله در امور داخلی چین به بهانه حقوق بشر

خبرگزاری شینهوا گزارش داد، بیش از ۸۰ کشور در جریان نشست کمیته سوم هفتاد و ششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل با مداخله در امور داخلی چین به بهانه حقوق بشر مخالفت کردند.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری شینهوا، در جریان این نشست، ژانگ جون ، نماینده دائمی چین در سازمان ملل متحد ، اتهامات بی‌اساس چند کشور شامل فرانسه و آمریکا علیه چین را قاطعانه رد کرده و مخالفت قاطع چین را در این خصوص ابراز کرد و بعداً در مورد موضع چین در مسائل حقوق بشری کنفرانس مطبوعاتی برگزار کرد.

 

تلاش‌ها برای لکه دار کردن وضعیت حقوق بشر در چین دوباره شکست خورد، زیرا بیش از ۸۰ کشور  از جمله کوبا  که ۶۲ کشور را نمایندگی کرد، کویت که سه کشور حوزه خلیج فارس را نمایندگی کرد و بسیاری از کشورهای دیگر که به صورت جداگانه ابراز عقیده کردند موافقتشان را با موضع چین اعلام کرده و حرکت قوی در حمایت از چین تشکیل دادند.

 

کوبا در بیانیه مشترکی اعلام کرد که احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی کشورها و عدم دخالت در امور داخلی کشورهای مستقل نشان دهنده هنجارهای اساسی حاکم بر روابط بین‌الملل است.

 

در این بیانیه تاکید شده است که مسائل مربوط به هنگ کنگ، سین کیانگ و تبت مسائل داخلی چین هستند که هیچ مداخله‌ای از سوی نیروهای خارجی در قبال آنها تحمل نمی‌شود و همچنین این بیانیه از اجرای اصل “یک کشور ، دو نظام” از جانب چین در قبال منطقه اداری ویژه هنگ کنگ حمایت کرد.

 

در این بیانیه مشترک همچنین از همه طرف‌ها خواسته شد به حق مردم هر کشوری در انتخاب راه مستقلشان در زمینه توسعه حقوق بشر مطابق با شرایط ملی خود احترام بگذارند و روی تمامی حقوق بشری تأکیدی یکسان داشته باشند.

 

این کشور با سیاسی ساختن حقوق بشر ، اعمال استانداردهای دوگانه و طرح اتهامات بی‌اساس علیه چین به دلیل انگیزه‌های سیاسی و بر اساس اطلاعات غلط مخالفت کرد.

 

کویت به نمایندگی از سه کشور خلیج فارس بیانیه مشترکی صادر و بر به کارگیری اصول عینی، سازنده و غیرسیاسی در مسائل حقوق بشری تاکید کرد و از همه کشورها خواست تا اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد و اعلامیه جهانی حقوق بشر را دنبال کنند.

 

بیش از ۲۰ کشور دیگر در حمایت از چین بیانیه‌هایی ارائه و به دستاوردهای چین در توسعه حقوق بشر اشاره کردند و از همه کشورها خواستند که چندجانبه گرایی و همبستگی را حمایت کرده و از حقوق بشر  از طریق گفتگو و همکاری حفاظت و حمایت کند.

 

در جریان نشست و کنفرانس مطبوعاتی ، ژانگ گفت که آمریکا و چند کشور بار دیگر از بستر کمیته سوءاستفاده کرده و اتهاماتی بی‌اساس علیه چین مطرح کرده‌اند؛ اقدامی که با مخالفت شدید چین مواجه شد.

 

ژانگ اشاره کرد که مسیر توسعه چین توسط مردم چین انتخاب شده است. این کشورها هیچ جایگاهی برای تعیین کردن انتخاب مردم چین ندارند، چه برسد به اینکه برای چین سخنرانی کنند.

 

ژانگ گفت که اتهامات آمریکا و چند کشور دیگر کاملاً بی‌اساس بوده‌اند. سین کیانگ از ثبات، توسعه و رفاه برخوردار است و زندگی مردم چین روز به روز بهتر می‌شود. مردم چین از چنین دستاوردهایی راضی هستند و به آنها افتخار می‌کنند و مردم سراسر جهان در سطحی گسترده این دستاوردها را به رسمیت شناخته شده وتحسین میکنند. دروغ همچنان دروغ است و مهم نیست چند بار تکرار شود. برخی از کشورهای غربی ممکن است خودشان را گول بزنند، اما نمی‌توانند دنیا را فریب دهند.

 

ژانگ گفت، این کشورها به شدت تلاش می‌کنند تا سوابق وحشتناک خود در زمینه حقوق بشر را بپوشانند و خاطرنشان کرد که آمریکا نسل کشی را علیه بومیان قاره آمریکا انجام داد و مردم خود را تا جایی سرکوب کرد که فریاد زدند “من نمی‌توانم نفس بکشم” و آمریکایی‌ها همچنین مرگ بیش از ۷۰۰۰۰۰ شهروندشان بر اثر همه گیری بیماری را نادیده گرفتند.

 

وی افزود، آمریکا علاوه بر آن شهرت خود را با ریختن خون صدها هزار غیرنظامی مسلمان در خاورمیانه و آسیای مرکزی لکه دار کرده است. فهرست اقدامات ناقض حقوق بشر توسط آن کشورها همچنان ادامه دارد. ژانگ گفت که نباید بر مسائل حقوق بشری سرپوش گذاشت و سرزنش کردن سایر کشورها اقدامات ناقضان را به حاشیه نمی‌راند بلکه فقط ریاکاری آنها را آشکار می‌کند.

ناتو و کمک به‌انحصارات نظامی به‌بهانه بازدارندگی روسیه در حالی که ۵۳.۱ درصد از جمعیت جهان محروم از برنامه‌های حمایتی است

دبیرکل ناتو اعلام کرد، وزرای دفاع کشورهای عضو این ائتلاف نظامی بر سر مجموعه جدیدی از اهداف جدید ظرفیتی توافق کردند.

ادامه

اروپا, افغانستان, المان, امریکا, اوکراین, جنگ سرد, چین, حضور نظامی, روسیه, سازمان بین‌المللی کار, ناتو

بایدن؛ آمریکا تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و از آن دفاع خواهد کرد

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در سخنانی مدعی شد که چین و روسیه برتری نظامی بر آمریکا ندارند؛ چرا که آمریکا برترین نیروی نظامی در تاریخ جهان محسوب می‌شود.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تایوان, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا

هشدار چین نسبت به همکاری هسته‌ای آمریکا، انگلیس و استرالیا

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که همکاری آمریکا، بریتانیا و استرالیا برای توسعه زیردریایی هسته‌ای، ناقض منشور و اهداف پیمان عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای است و اگر از آن جلوگیری نشود، ممکن است در نهایت منجر به فروپاشی نظام بین‌المللی عدم  گسترش سلاح‌های هسته‌ای شود.

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, استرالیا, امریکا, انگلستان, تحلیل, جهان, چین, شرق آسیا

اتحادیه اروپا نگران از دست دادن نفوذ ژئوپلتیکی در جهان

مقام های ارشد اتحادیه اروپا هشدار دادند تعلل در عمل به تعهدات این اتحادیه در ارائه کمک به کشورهای فقیرتر در زمینه توزیع واکسن کرونا، علاوه بر خطر شیوع انواع متنوع تر ویروس این بیماری، تهدید از دست رفتن نفوذ ژئوپلتیکی این اتحادیه را به دنبال دارد.

ادامه

اتحادیه اروپا, اتیوپی, افریقا, امریکای لاتین, جهان, چین, گزارش, نیجریه, هائیتی