هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که قرار است از جمعه هفته جاری در فنلاند آغاز شوند، هشدار داد: رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز روسیه، خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود ... هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شمال اروپا, غرب, فنلاند, ناتو

جامائیکا، کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد

دولت جامائیکا به فاصله پنج روز از تصمیم جمهوری باربادوس و به موجب «نگرانی‌ها در مورد جنگ در نوار غزه و تشدید بحران انسانی» در سرزمین‌های اشغالی، از تصمیم خود برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین خبر داد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری ائوروپا پرس، کامینا جانسون اسمیت وزیر امور خارجه جامائیکا اعلام ... جامائیکا، کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اسپانیا, اسراییل, امنیتی, ایرلند, باربادوس, جامائیکا, جهان, حقوق بشر, خبر, سازمان ملل, سوئیس, صلح, فلسطین, همزیستی مسالمت آمیز

آمریکا، اروپا را درهم شکست

اروپا به یک رعیت کامل تبدیل شده است. به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت که آمریکایی‌ها اروپا را درهم شکستند و آن را دست نشانده خود کردند، آنها به سادگی اروپایی‌ها را “سرکوب” کردند. وی در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها به سادگی اروپا را زیر پا گذاشتند. آن را به ... آمریکا، اروپا را درهم شکست

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, امنیتی, تحلیل, جهان, روسیه

نتانیاهو از ترس بازداشت دست به دامن انگلیس و آلمان شد

یک کانال عبری گزارش داد نخست وزیر اسرائیل به دلیل نگرانی از صدور حکم جلب وی توسط دیوان لاهه از انگلیس و آلمان کمک خواسته است. به گزارش ایسنا، کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل شامگاه پنجشنبه اعلام کرد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم نگران این است که دیوان لاهه حکم جلب وی و مسئولان دیگر ... نتانیاهو از ترس بازداشت دست به دامن انگلیس و آلمان شد

ادامه

آلمان, آمریکا, اسراییل, امنیتی, انگلیس, جهان, حقوق کودکان, خبر, زنان, صهیونیسم, فلسطین, هلند

فقر و محرومیت اجتماعی؛ دغدغه اصلی رای‌دهندگان در آستانه انتخابات پارلمان اروپا

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد دغدغه اصلی شهروندان اروپایی که قرار است به زودی در انتخابات پارلمان اروپا شرکت کنند، فقر و بحران هزینه‌های زندگی است. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نظرسنجی انجام شده توسط پارلمان اروپا نشان می‌دهد علی‌رغم برجسته نشان دادن مسئله مهاجرت غیرقانونی در رسانه‌ها، دغدغه اصلی رای‌دهندگان اروپایی «فقر، بحران هزینه‌های زندگی و محرومیت ... فقر و محرومیت اجتماعی؛ دغدغه اصلی رای‌دهندگان در آستانه انتخابات پارلمان اروپا

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, انگلیس, بلژیک, پناهجویی, خبر, فقر, معیشت

ماکرون: اروپا باید از آمریکا مستقل شود

رییس‌جمهور فرانسه در بحبوحه تشدید تنش‌ها با برخی از متحدانش بر سر پیمان آکوس بار دیگر بر ضرورت استقلال دفاعی قاره اروپا از آمریکا تأکید کرده است.

 

به گزارش اقتصادآنلاین طبق گزارش رویترز، ماکرون این اظهارات را روز سه شنبه بعد از توافق یونان برای خریداری جنگنده‌های فرانسوی به ارزش ۳ میلیارد یورو مطرح کرده است.

 

فرانسه بعد از امضای یک قرارداد سه‌جانبه امنیتی میان ایالات متحده، استرالیا و انگلیس در هفته‌های گذشته که به فسخ قرارداد پاریس با کانبرا بر سر فروش زیردریایی‌های اتمی منجر شده بود وارد بحران بی‌سابقه دیپلماتیک با این سه کشور شد.

 

ماکرون که روز سه‌شنبه درباره این موضوع صحبت می‌کرد از فرصت استفاده کرد و خواستار استقلال اروپا از آمریکا در بحبوحه تمرکز واشنگتن به سمت چین و منطقه ایندوپاسیفیک شد.

 

ماکرون در یک کنفرانس خبری مشترک با حضور نخست‌وزیر یونان گفت: «اروپایی‌ها باید ساده‌لوحی را کنار بگذارد. وقتی ما از جانب قدرت‌ها تحت فشار قرار داریم باید واکنش نشان دهیم و مشخص کنیم که قدرت و قابلیت دفاع از خودمان را داریم. نباید به تنش‌ها دامن بزنیم ولی باید از خودمان محافظت کنیم.»

 

رییس‌جمهور فرانسه گفت: «این، جایگزین اتحادمان با ایالات متحده نیست. قرار نیست جای آن را بگیرد، اما معنای آن پذیرفتن مسئولیت ستون اروپایی در داخل ناتو است و رسیدن به این جمع‌بندی که لازم است از خودمان محافظت کنیم.»

 

ماکرون نخستین بار ایده تشکیل ارتش مستقل اروپایی را در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ»، رییس‌جمهور سابق آمریکا مطرح کرد، زمانی که شکاف‌های میان کشورهای دو سوی آتلانتیک بیش از هر زمان دیگری به صورت علنی خودش را نشان می‌داد.

 

او سال ۱۳۹۷ گفته بود: «ما اگر در زمینه تشکیل ارتش واقعی اروپایی تصمیم نگیریم، نمی‌توانیم از اروپایی‌ها دفاع کنیم.» این مقام اروپایی تاکید کرد که اروپا باید به وسیله راهکاری حقیقی بدون وابستگی به آمریکا از خود دفاع کند.

 

رییس‌جمهور فرانسه تاکید کرد که ملی‌گرایی افراطی و نیروهای خارجی تهدیدی برای تمامیت ارضی اروپا محسوب می‌شوند و اعلام کرد که وی خواهان اروپای مستقل و دارای روابط چندجانبه است.

 

در پاسخ به سخنان ماکرون دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا ضمن این که چنین ایده ای را توهین آمیز خوانده بود خواستار ایفای نقش جدی تر فرانسه در ناتو و پرداخت سهم خود در این پیمان شد.

 

در تمام سال های پس از جنگ جهانی دوم ایده تشکیل یک ارتش مستقل در اروپا به خصوص اروپای غربی ذهن روسای کشورهای عضو قاره سبز را به خود مشغول کرده است. پس از جنگ جهانی دوم و زمانی که از اروپا خرابه ای بیش باقی نمانده بود، وظیفه اداره اروپا بر طبق مصوبات کنفرانس یالتا بر عهده اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا قرار گرفت و نقشی حاشیه ای به انگلستان و فرانسه واگذار شد.

 

البته تشکیل ارتش متحد اروپایی مخالفان ویژه خود را نیز دارد. از آنجا که در غیاب بریتانیا، ارتش های آلمان و فرانسه قویترین ارتش های اروپایی خواهند بود، عملا ارتش اروپا تبدیل به طرحی فرانسوی-آلمانی خواهد شد.

باندهای تبهکار ضد چین آمریکا؛ تهدیدی برای وقوع جنگ سرد در منطقه آسیا-اقیانوسیه

سران چهار کشور آمریکا، ژاپن، هند و استرالیا در تاریخ ۲۴ سپتامبر برابر با ۲ مهرماه در واشنگتن با یکدیگر ملاقات کردند و از تعمیق روابط با یکدیگر و ارتقاء همکاری در راستای مقابله با چالش‌های موجود خبر دادند؛ اگرچه آمریکا مدعی شد که «مکانیسم چهار کشوری» بین این کشور و ژاپن و هند و ... باندهای تبهکار ضد چین آمریکا؛ تهدیدی برای وقوع جنگ سرد در منطقه آسیا-اقیانوسیه

ادامه

استرالیا, اقتصادی, امریکا, انگلستان, جنگ سرد, جهان, چین, ژاپن, مقاله, هندوستان

اتحادیه اروپا: خودمختاری راهبردی در دستور کار رهبران ما قرار دارد

وزیر دفاع فرانسه درباره توافق اخیر بین کانبرا و واشنگتن درخصوص لغو قرارداد خرید زیردریایی‌ از فرانسه و ایجاد پیمان “آکوس”، ایالات متحده آمریکا را به تلاش برای برانگیختن تقابل با چین متهم کرد.

ادامه

اتحادیه اروپا, استرالیا, افغانستان, امریکا, انگلستان, جنگ سرد, جهان, فرانسه, گزارش