دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه امروز سه‌شنبه، در سفری به مصر با رئیس جمهوری این کشور دیدار و در ارتباط با تحولات منطقه به ویژه بحران غزه گفت وگو کرد. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه روسیاالیوم، «سرگئی ناریشکین» رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه در سفری به قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر ... دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

ادامه

افغانستان, امنیتی, اوکراین, تروریسم, خاورمیانه, خبر, روسیه, شمال افریقا, مصر

شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

نمایندگان انجمن‌ها و شخصیت‌های جامعه مدنی تونس علیه دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی به دلیل امتناعش از تحقیق درخصوص جنایت نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه در دادگاه‌های این کشور شکوائیه‌ای را ارائه دادند. به گزارش ایسنا، شخصیت‌های ملی تونس طی کنفرانسی مطبوعاتی امتناع دادستان دیوان کیفری بین‌المللی از رسیدگی به جنایت نسل‌کشی اسرائیل علیه ملت ... شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

ادامه

آفریقای جنوبی, اسراییل, تونس, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان داوری لاهه, شمال افریقا, فلسطین, نسل کشی

ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

یک ماهواره سنجش از راه دور مصری از پایگاه فضایی جیو چوان در شمال غربی چین به فضا پرتاپ و با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، یک ماهواره سنجش از راه دور متعلق به دولت مصر با نام (MISRSAT-۲) امروز (دوشنبه ۱۳ آذر) به فضا پرتاب ... ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

ادامه

چین, خبر, شرق آسیا, کشاورزی, مصر

مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

مجلس الجزایر با اکثریت آرا به رئیس جمهور این کشور اجازه داد تا در صورت لزوم برای دفاع از مردم فلسطین وارد جنگ با اسرائیل شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ در ادامه اعتراض‌های مردم مناطق مختلف به جنایت‌های اسرائیل در نوار غزه، نمایندگان مجلس الجزایر با اکثریت آرا رسماً به رئیس‌ جمهور این کشور اجازه ... مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

ادامه

آمریکا, اروپا, اسراییل, الجزایر, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شمال افریقا, فلسطین

پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

پارلمان لیبی در پی ادامه تجاوزات اسرائیل به غیرنظامیان در نوار غزه و حمایت کشورهای غربی از جنایات این رژیم، خواستار خروج سفرای کشورهای حامی این رژیم از این کشور شد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شبکه المسیره، پارلمان لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: سفرای کشورهای حامی جنایات اسرائیل در غزه هرچه سریعتر خاک ... پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

ادامه

اسراییل, زنان, شمال افریقا, فلسطین, کودکان, گزارش, لیبی, نسل کشی

لیبی و نامزدهای برجسته انتخابات ریاست جمهوری

پس از چندین سال جنگ و ناآرامی و حضور نیروهای مزدور خارجی، دوشنبه، ۸ نوامبر، روند ثبت‌نام نامزدها برای انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در لیبی آغاز شد.

 

العربیه؛ با آغاز ثبت‌نام نامزدها این اولین رای‌گیری برای انتخاب «ریاست جمهوری» در تاریخ لیبی خواهد بود. به همین دلیل بیشتر لیبیایی‌ها امیدوارند که این انتخابات پایانی برای هرج و مرج و اختلافات سیاسی در این کشور باشد. هرج و مرجی که از زمان سقوط رژیم معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ آغاز و تاکنون گریبانگیر این کشور شده است.

 

پیش‌بینی می‌شود این انتخابات که قرار است در ۲۴ دسامبر برگزار شود، شاهد لیست بلند بالایی از ثبت‌نام نامزدها باشد، به ویژه لیست نامزدهای ریاست جمهوری که قانون اساسی جدید لیبی صلاحیت‌های گسترده‌ای را به رئیس جمهوری آینده این کشور داده است.

 

تاکنون چندین شخصیت سیاسی مانند ابراهیم الدباشی، نماینده سابق لیبی در سازمان ملل، عارف النایض، رئیس «فراکسیون احیای لیبی» و سفیر سابق لیبی در امارات، عبدالسلام ناصیه، نماینده پارلمان و سلیمان البیوضی، رئیس حزب تجدید، و همچنین یک هنرمند کمدین و دیگر شخصیت‌هایی که هنوز برای بسیاری ناشناخته هستند، نامزدی خود را برای رقابت بر سر کرسی ریاست جمهوری اعلام کرده‌اند. از میان زنان لیبی هنوز کسی اعلام نامزدی نکرده است به نظر می‌رسد که زنان این کشور تمایلی برای رقاب با مردان برای کسب این پست ندارند.

 

ژنرال خلیفه حفتر

 

یکی از این چهره‌های بارز این نامزدها ژنرال خلیفه حفتر است که نام او پس از پیروزی‌اش در جنگ علیه گروه‌های اسلامگرا وابسته به داعش و القاعده و بازپس‌گیری شهرها و بنادر از آنها پرآوازه شد.

 

ژنرال خلیفه حفتر و عقیله صالح رئیس سابق پارلمان لیبی هر دو از منطقه شرق لیبی هستند. در حال حاضر تلاش‌هایی برای منصرف کردن عقیله صالح به نفع خلیفه ژنرال حفتر، فرمانده ارتش لیبی در حال انجام است.

 

کسانی که خواستار کناره‌گیری عقیله صالح از نامزدی به نفع ژنرال حفتر هستند می‌گویند کنار رفتن صالح به نفع حفتر باعث می‌شود آراء منطقه شرق لیبی پراکنده نشود اما طرفداران بقای عقیله صالح می‌گویند حفتر به دلیل سابقه نظامی و جنگ شاید گزینه مطلوبی برای مردم منطقه غرب لیبی نباشد و شاید نتوان بر پیروزی او شرط‌بندی کرد. بویژه که اهالی منطقه فزان و شورای عالی متشکل از چهره‌های اخوان المسلمین لیبی تهدید کردند، که اگر ژنرال حفتر به قدرت برسد، با او وارد جنگ خواهند شد.

 

فتحی پاشا وزیر کشور سابق

 

فتحی باشا، وزیر کشور سابق دولت «وفاق ملی» که در منطقه غرب به ویژه در زادگاه او شهر مصراته دارای نفوذ است، نیز یکی از نامزدهای انتخابات آتی خواهد بود. البته اگر عبدالحمید الدبیبه، نخست وزیر کنونی که از محبوبیت بیشتری در منطقه، غرب برخوردار است، مزاحم او نشود، چنانچه دبیبه از نظر قانونی موفق به اعلام نامزدی خود برای انتخابات ریاست جمهوری شود، در منطقه غرب لیبی شانس بیشتری از فتحی باشا خواهد داشت.

 

شاید الدبیبه از نظر قانونی با مشکل مواجه شود زیرا در ماده ۱۲ قانون نامزدی انتخابات مقرر شده است که هر کس بخواهد برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود، باید ۳ ماه قبل از تاریخ انتخابات، از پست قبلی خود کنار رفته و پایان کار خود را اعلام کند.

 

سیف الاسلام فرزند معمر القذافی رهبر سابق لیبی

 

سیف الإسلام قذافی، فرزند معمر قذافی، رهبر فقید لیبی که حامیان رژیم سابق خواهان بازگشت او به قدرت هستند، از دیگر نامزدهای برجسته به شمار می‌رود. او اخیرا در مصاحبه با روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز»اعلام کرد که به زودی به صحنه سیاسی باز خواهد گشت لذا احتمالا یکی از نامزدهای ریاست جمهوری باشد.

 

محمد الرعیش، تحلیلگر سیاسی لیبیایی در این زمینه می‌گوید، شانس پیروزی‌شان ابراهیم الدباشی و عارف النایض به دلیل اقامت آنها در خارج از کشور و محبوبیت کم آنها در داخل لیبی، بسیار اندک است.

 

درباره فتحی پاشا نیز این تحلیلگر معتقد است که به دلیل کاهش محبوبیت پس از ناکامی در اداره دولت و دوران تصدی وزارت کشور و دشمنی با گردان‌ها و تشکیلات مسلح قدرتمند در پایتخت، طرابلس و عدم توانایی او در تفکیک آنها، دیگر به نظر نمی‌رسد که شانسی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری داشته باشد.

 

تنها ۳ نامزد شانس پیروزی دارند

 

الرعیش در مصاحبه با «العربیه.نت» گفت، رقابت برای ریاست جمهوری بین ۳ نام برجسته محدود می‌شود. عبدالحمید الدبیبه، که از زمان روی کار آمدن محبوبیت زیادی به دست آورده و از این موقعیت برای بسیج کردن مردم به نفع خود استفاده کرد، لیبیایی‌ها از طریق برنامه‌ها و پروژه‌هایش که به نفع همه بود، او را واجد شرایط «نامزدی»ریاست جمهوری می‌دانند.

 

سیف الاسلام قذافی نیز به دلیل برخورداری از یک نیروی انتخاباتی بزرگ متشکل از همه طرفداران رژیم سابق و فضای ناامیدی بخشی از مردم لیبی از نبود ثبات و خطر تجزیه کشور بهره می‌برد. اگر فرزند قذافی و عبدالحمید الدبیبه از صحنه خارج شوند، آراء آنها به نفع ژنرال خلیفه حفتر فرمانده ارتش لیبی خواهد رسید که به احتمال زیاد بیشترین آراء در منطقه شرق به انگیزه‌های منطقه‌ای و سیاسی و برخی از آراء جنوب را به دست خواهد آورد البته در صورتی که عقیله صالح رئیس پارلمان نامزد نشود.

خبرگزاری تاس: تعلیق وزیر خارجه لیبی نتیجه مخالفت با حضور ترکیه است

نجلا المنقوش که از ۱۶ مارس ۲۰۲۱ وزیر امور خارجه لیبی در دولت وحدت ملی «عبدالحمید دبیبه» بوده، نخستین زن در تاریخ سیاسی لیبی و چهارمین زن در جهان عرب است که به عنوان وزیر خارجه منصوب شد.

ادامه

اردن, اسلام سیاسی, امارات, ترکیه, جهان, روسیه, سوریه, شمال افریقا, قبرس, لیبی, مصر, یونان

هاآرتص: فرآیند عادی‌سازی روابط با تل آویو از درون در حال انفجار است

هاآرتص نوشت فرآیند عادی سازی روابط با اسرائیل از درون در حال انفجار است و تل آویو باید در حمایت از کودتای نظامی سودان تجدید نظر کند.

ادامه

اسراییل, تحلیل, جهان, خاورمیانه, سودان, شمال افریقا, عربستان سعودی