خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد

تداوم دخالت‌های سفیر آمریکا در بغداد، عراقی‌ها را به ستوه آورده است. به نقل از المعلومه، ادامه دخالت‌های «النا رومانوسکی» سفیر آمریکا در امور امنیتی و مسائل اجتماعی عراق، واکنش محافل عراقی را به همراه داشته است. در این راستا «رفیق الصالحی» نماینده فراکسیون پارلمانی صادقون عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا از کشورش به خاطر ... خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد

ادامه

آمریکا, اروپا, جهان, خاورمیانه, عراق, غرب, گزارش

اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه توانایی سازمان ملل متحد در از بین بردن موانع برای پایان دادن به محاصره آمریکا علیه کوبا و جنگ اسرائیل علیه غزه را زیر سوال برد و گفت این نهاد «چیزی بیش از ابزار امپریالیست‌ها نبوده است» و «هیچ فایده‌ای ندارد». به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دنیل اورتگا رئیس‌جمهوری ... اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, امپریالیسم, اوکراین, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, سیاسی, فلسطین, کوبا, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

مخالفت صهیونیست‌ها با تسهیل شرایط حبس مروان البرغوثی

منابع رسانه‌ای امروز چهارشنبه، از مخالفت دادگاه اسراییل با درخواست تسهیل شرایط «مروان البرغوثی» از رهبران جنبش فتح در زندان خبر دادند. به گزارش ایسنا، روزنامه عبری‌زبان «یسرائیل هیوم» در این باره نوشت: دادگاه اسرائیل درخواست مروان البرغوثی، اسیر فلسطینی را برای تسهیل شرایطش در زندان را قاطعانه رد کرد. البرغوثی در سال ۲۰۰۲ و ... مخالفت صهیونیست‌ها با تسهیل شرایط حبس مروان البرغوثی

ادامه

اسراییل, اشغالگری, تروریسم, جهان, خاورمیانه, خبر, صهیونیسم, فلسطین

تشکیلات خودگردان: بدون غزه کشور فلسطین وجود نخواهد داشت

نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین اختیارات دولت شامل تمام سرزمین‌های فلسطینی از جمله نوار غزه می‌شود. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، «محمد مصطفی»، نخست وزیر فلسطین تشکیلات خودگردان فلسطین امروز -سه‌شنبه- تاکید کرد که به رسمیت شناختن کشور فلسطین با مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی بیت‌المقدس شرقی محور راهکار دو کشوری قرار دارد. مصطفی از ... تشکیلات خودگردان: بدون غزه کشور فلسطین وجود نخواهد داشت

ادامه

تشکیلات خودگردان فلسطین, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین

چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

چین با اشاره به حضور نمایندگان گروه‌های حماس و فتح در پکن، اعلام کرد که آنها برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی به توافق رسیدند. به گزارش ایرنا از رویترز، لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت، نمایندگان جنبش‌های فلسطینی فتح و حماس در پکن رایزنی کردند و بر قصد خود برای ادامه گفت وگو ... چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

ادامه

اسراییل, چین, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, شرق آسیا, فلسطین, همبستگی

لوبلاگ: عربستان و آمریکا خاورمیانه را به مکانی خطرناک تبدیل کرده‌اند

تارنمای نشریه لوبلاگ در یادداشتی نوشت: در حالیکه ‘دونالد ترامپ’ خاورمیانه را مکانی بسیار خطرناک می داند، باید یادآوری کرد، این عربستان با کمک بی سر و صدای آمریکا بود که خاورمیانه را به این روز انداخته است.

 

ایرنا به نقل از ‘امیل نخله’ از اعضای اندیشکده شورای روابط خارجی و افسر ارشد پیشین سیا در یادداشتی با عنوان’ چگونه سعودی ها به کمک آمریکا خاورمیانه را تبدیل به مکانی خطرناک کرده‌اند’ افزود: به گفته رئیس جمهوری آمریکا، خاورمیانه، مانند سایر نقاط جهان، مکانی بسیار خطرناک است. اما باید گفت عربستان با کمک بی سر و صدای آمریکا است که این کار را انجام داده اند.

 

در ادامه یادداشت این عضو اندیشکده شورای روابط خارجی آمده است: سخنان بسیار عجیب ترامپ در مورد شاهزاده ‘محمد بن سلمان’ و نقش وی در قتل’جمال خاشقچی’ روزنامه نگار اهل عربستان، چندین مسئله جدی را مطرح می کند که ترامپ عمدا دست داشتن وی در این جنایت را رد کرده و یا واقعا از این موضوع اطلاعی ندارد.

 

فراتر از حقایق و منطق نصف و نیمه ای که ترامپ در دفاع از بن سلمان ارائه داد، او در حقیقت با این کار منافع بلند مدت آمریکا در منطقه را تضعیف کرده و زندگی شهروندان آمریکایی، غیرنظامیان، دیپلمات ها و ارتش را در خاورمیانه در معرض خطر قرار می‌دهد.

 

غم انگیز است که رئیس جمهوری ایالات متحده، به عنوان نخستین دریافت کننده اطلاعات کشور خود، قضاوت سیا در مورد دست داشتن بن سلمان در قتل خاشقچی را رد کرده و همه واقعیت ها را دور انداخته است. به عبارتی ترامپ با بی‌عتنایی به تحقیقات سیا، اعتبار این جامعه اطلاعاتی را زیر سوال برده است.

 

در زیر چند نمونه آورده شده که نشان می‌دهد چگونه سعودی ها، با کمک آمریکا، منطقه را به یک مکان بسیار خطرناک تبدیل کرده‌اند.

 

تفسیر بنیادگرایانه از اسلام که توسط ‘محمد ابن عبدالوهاب’ از حدود نیم قرن پیش شروع شده و به صدور دیدگاه خود از اسلام می‌پردازد، سبب به وجود آمدن افراد وگروه‌هایی همچون’اسامه بن لادن’، القاعده، الشباب، داعش و دیگر گروه‌های تروریستی منطقه‌ای شد. بسیاری از جهادگران این گروه از عربستان و دیگر کشورهای امیرنشین خلیج فارس آمده‌اند و توسط افراد و سازمان های این کشورها تامین می‌شوند.

 

برای مثال ‘سازمان بین‌المللی امداد اسلامی’، ‘مجمع جهانی جوانان مسلمان’، ‘الحرمین’ و دیگر گروه‌ها، دیدگاه بنیادگرایانه‌ای از اسلام ارائه داده و در سراسر آسیا، آفریقا، آسیای مرکزی، بالکان و دیگر نقاط جهان به فعالیت مشغول هستند. آنها صاحب دکترین افراطی هستند که از سوی دیگر مسلمانان، مسیحیان و یهودیان غیرقابل تحمل است.

 

اما بسیاری از سعودی‌ها از دکترین وهابی حمایت می‌کنند و در واقع سعودی‌ها همراه با دیگر همراهان خود از بحرین، کویت و امارات به القاعده و سازمان تروریستی پیرو مانند داعش پیوسته اند. فراموش نکنیم پانزده نفر از هواپیماربایان ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، اهل عربستان بودند و مقامات آمریکایی پس از حادثه ۱۱ سپتامبر در مورد نیاز به مبارزه با تروریسم جلسات متعددی با همتایان خود در عربستان برگزار کردند. در واقع سال‌هاست ایالات متحده از صدور روایتی افراطی از اسلام از سوی عربستان آگاه است،اما سیاستگذاران ایالات متحده قبل و بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر، عربستان سعودی را به دلیل رشد بنیادگرایی پاسخگو نمی‌دانند.

 

در سوی دیگر میدان، جنگ یمن که با رهبری عربستان تبدیل به یک فاجعه تمام عیار انسانی شده، میلیون‌ها یمنی، از جمله زنان و کودکان بسیاری را در معرض خطر مرگ ناشی از قحطی و بیماری‌های مرتبط قرار داده است. برخلاف آنچه ترامپ در بیانیه خود مبنی بر مبری‌کردن بن‌سلمان گفت، عربستان سعودی مسئول فاجعه انسانی یمن است. جت های عربستان با بمباران اهداف غیرنظامی در یمن، از جمله مدارس و بیمارستان‌ها و با پشتیبانی تاکتیکی و اطلاعاتی آمریکا در این کشور فاجعه بزرگ به راه انداخته‌اند.

 

محاصره قطر به عنوان یکی از اعضاء شورای همکاری خلیج فارس توسط عربستان و دیگر متحدانش از دیگر اقدامات بی‌ثبات کننده عربستان است که نباید نایده گرفته شود. بن سلمان و ‘محمد بن زاید’ همتای وی در ابوظبی، قطر را متهم به حمایت از تروریسم کرده‌اند که در بهترین حالت این اتهام تنها یک ادعای دروغین است. از سوی دیگر ترامپ هم با حماقت تمام در کنار بن‌سلمان برای محاصره قطر ایستاده است و این در حالیست که یکی از بزرگترین پایگاه‌های منطقه‌ای آمریکا در قطر واقع شده است. محاصره قطر باعث افزایش تنش در خلیج فارس شده و خطر جنگ در خاورمیانه را افزایش داده است. همچنین این امر قطر را به سمت ایران و ترکیه، دو کشور غیر عربی سوق داده که بن سلمان قادر به شکست آن‌ها نیست.

 

در عین حال، ترامپ، بن سلمان و ‘بنیامین نتانیاهو’ نخست وزیر متعلق به جناح راست اسرائیل که از همان ابتدا با برنامه هسته‌ای ایران مخالف بود، در نهایت سبب خروج آمریکا از برجام شدند؛ توافقی که بر اساس آن ایران غنی سازی اورانیوم را متوقف کرد و تعداد سانتریفیوژها را کاهش داد. جامعه بین‌المللی هم از طریق بازرسی‌های دقیق اطمینان حاصل کرد ایران به این توافق پایبند می‌ماند.

 

ناگفته نماند در حالیکه بن‌سلمان از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای با ایران بود، حال به دنبال گسترش برنامه هسته‌ای خود است. لذا اگر او مجاز به محقق ساختن رویای هسته‌ای خود شود، دوران خطرناکی از گسترش سلاح‌های هسته‌ای منطقه را به کام خود فرو می‌برد و درگیری‌های آینده منطقه‌ای را مرگبارتر می‌کند.

 

سیاست ایالات متحده در عراق و سوریه در دهه گذشته نیز به طور قابل توجهی به تبدیل خاورمیانه به مکانی خطرناک کمک کرده است.حمله ایالات متحده به عراق بدون توجه به تأثیرات درازمدت چنین جنگی و سیاست ‘باراک اوباما’ رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده و ترامپ در سوریه، سبب ایجاد خلا بزرگی در این دو کشور شد که به سرعت توسط داعش پر شد.

هانت در ایران نسبت به وقوع جنگ جهانی در خاورمیانه هشدار داد

«جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس که دیروز دوشنبه میهمان ایرانی ها بود در مصاحبه ای منطقه غرب آسیا را به یک انبار باروت تشبیه کرده و نسبت به وقوع جنگ جهانی در خاورمیانه هشدار داده است.

ادامه

اسراییل, امریکا, انگلستان, ایران, پاکستان, خاورمیانه, عربستان سعودی

کارشناسان آمریکایی: واشنگتن مانع فشار جهانی بر بن‌سلمان است

شماری از کارشناسان آمریکایی در مصاحبه با خبرگزاری شینهوا تاکید کرده اند آمریکا بزرگترین مانع فشارهای جهانی بر دولت بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در پرونده قتل خاشقچی است.

ادامه

امریکا, ایران, جنوب غرب آسیا, جهان, خاورمیانه, خبر, عربستان سعودی

خشم آمریکا از تقویت روابط اقتصادی اسرائیل و چین

آمریکا از تقویت روابط اقتصادی اسرائیل با چین به شدت خشمگین است. این در حالی است که اکنون جنگی اقتصادی میان چین و آمریکا درگرفته و واشنگتن نگران است بازنده نبرد اقتصادی با پکن باشد.

ادامه

اسراییل, امریکا, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, شرق آسیا

عطوان؛ واکنش مسکو و دمشق به‌حمله اسرائیل ویرانگر و زلزله‌وار خواهد بود

عبدالباری عطوان در مطلبی در رای الیوم آورده است: می‌توان گفت که بدون تردید هفته جاری شاید سرآغازی برای زورگویی‌های آمریکا و اسرائیل با هم باشد.

ادامه

اسراییل, امریکا, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه