آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

کمیته تحقیقات روسیه از نقش کشورهای غربی در تامین مالی اقدامات تروریستی در این کشور پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روسیه موضوع تامین مالی تروریسم ضد روسی از سوی کشورهای غربی را بررسی می‌کند. کمیته تحقیقات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به مسکو، پرونده جنایی ... آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

ادامه

آمریکا, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, ناتو

چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین درخصوص نقش سلاح‌های هسته‌ای در سیاست امنیت ملی و جمعی آمریکا هشدار داد. ایالات متحده باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد. این را مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری اعلام کرد. مائو نینگ گفت: «ایالات متحده و ژاپن باید نگرش ... چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

ادامه

آمریکا, امنیتی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خلع سلاح هسته‌ای, ژاپن, شرق آسیا, ناتو

روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

یک روزنامه ایتالیایی به نقل از محافل ناتو از بالا گرفتن بحث‌ها در این ائتلاف نظامی درباره طرح واگذاری سرزمین‌های تحت کنترل روسیه به این کشور و الحاق بقیه این کشور به ائتلاف نظامی غربی به عنوان راه حلی برای پایان جنگ اوکراین خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارشی که در روزنامه ... روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, اوکراین, ایتالیا, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

توافق نظامی آمریکا و ژاپن با هدف مقابله با چین

نخست‌وزیر ژاپن در جریان سفر به واشنگتن و دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا طی بیانیه‌ای مشترک «عصر جدیدی از همکاری نظامی» را با هدف مقابله با چین اعلام کردند. به گزارش ایسنا، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه با نخست وزیر ژاپن در کاخ سفید دیدار کرد و در اظهاراتی روابط دو کشور را «غیر قابل شکست» ... توافق نظامی آمریکا و ژاپن با هدف مقابله با چین

ادامه

آسیا-اقیانوسیه, آمریکا, آمریکای شمالی, استرالیا, اقتصادی, اقیانوسیه, انگلیس, تایوان, جنگ سرد, چین, روسیه, ژاپن, شرق آسیا, فیلیپین, گزارش

زاخارووا: هدف از مانورهای آمریکا در آسیا-اقیانوسیه گسترش ناتو است

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هدف از رزمایش مشترک آمریکا، ژاپن، استرالیا و فیلیپین را گسترش ناتو در سایر مناطق جهان دانست. به گزارش ایسنا، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه به خبرنگاران در رابطه با مانورهای نظامی مشترک ایالات متحده با ژاپن، استرالیا و فیلیپین گفت: هدف همان چیزی است که ما در ... زاخارووا: هدف از مانورهای آمریکا در آسیا-اقیانوسیه گسترش ناتو است

ادامه

آسیا-اقیانوسیه, آمریکا, اتحادیه اروپا, استرالیا, اقیانوسیه, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, ژاپن, شرق اروپا, غرب, فیلیپین, ناتو

لاوروف: غرب ارزشی به حاکمیت سایر کشورها نمی‌دهد

وزیر امور خارجه روسیه گفت که غرب ذره‌ای ارزش برای حقوق حاکمیت سایر کشورها قائل نیست.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با رسانه‌های صربستانی به تحریم‌های غرب علیه روسیه به دلیل حمله این کشور به اوکراین اشاره کرد.

 

هنگامی که از لاوروف درخصوص “انزوای” این کشور به دلیل تحریم‌ها سوال شد، وی تاکید کرد که نمی‌توان روسیه را منزوی کرد چرا که نظام جهانی، چند قطبی است. روسیه دچار هیچ “انزوایی” نشده است و این کشور شرکای زیادی در منطقه آسیا-پاسیفیک، در آفریقا و در آمریکای لاتین دارد.

 

به گفته وزیر امور خارجه روسیه، این کشور “روابط خوبی” با اکثر سازمان‌هایی که توسط کشورهای در حال توسعه ایجاد شده‌اند، دارد. از میان آن‌ها می‌توان به “اتحادیه آفریقا”، “جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب” و همچنین “مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا” (آسه‌آن) اشاره کرد.

 

لاوروف همچنین گفت: آمریکا به کشورهای حوزه بالکان برای مخالفت با روسیه چراغ سبز نشان داده است. آمریکا و ناتو می‌خواهند بر منطقه ما سیطره یابند. آمریکا از کشورهای دیگر می‌خواهد دموکراسی را رعایت کنند در حالی که رویکرد دیکتاتوری را علیه روسیه در پیش گرفته است. غرب از اینکه برنامه‌هایش از سال ۲۰۱۴ برای تبدیل اوکراین به دشمن روسیه شکست خورده است، احساس شرم می‌کند و به همین علت راه تحریم علیه روسیه را در پیش گرفته است. تحریم‌های اخیر غرب بخشی از حمله گسترده علیه مسکو با هدف جلوگیری از پیشرفت روسیه به عنوان یک کشور مستقل است. رویکرد غرب در روابط بین الملل هیچ ارتباطی با دموکراسی ندارد بلکه نشان دهنده سلطه جویی و استبداد است.

 

وزیر امور خارجه روسیه گفت که دلایلی وجود دارد که باور کنیم ناتو اکنون به دغدغه‌های امنیتی روسیه توجه کرده و بر کی‌یف اعمال نفوذ خواهد کرد.  دغدغه‌های امنیتی ما که به منافع مشروع و اساسی ما مربوط می‌شود. در این صورت، غرب نیز بر کی‌یف اعمال نفوذ خواهد کرد.

 

مذاکرات بین مسکو و کی‌یف

 

وزیر امور خارجه روسیه همچنین به مذاکرات جاری بین مسکو و کی‌یف اشاره کرد و گفت: روسیه امیدوار است که این مذاکرات موفقیت آمیز باشد. ما به موفقیت دور جدید مذاکرات با اوکراین در ترکیه تمایل داریم و اینکه این مذاکرات به توقف کشتار غیرنظامیان در دونباس توسط کی یف منجر شود.

 

وی تاکید کرد: ما علاقه مندیم که این مذاکرات با نتیجه‌ای به پایان برسد که اهداف اساسی ما را محقق سازد. اول از همه، چنین چیزی به کشتار غیرنظامیان و جنگ چند ساله در منطقه دونباس پایان می‌دهد؛ طی آن غرب سکوت پیشه کرد و هرگز اظهار نظر و یا انتقادی علیه آن نکرد. همچنین، همه جوامع غربی به تماشای بمباران زیرساخت‌های غیرنظامی، بیمارستان‌ها، مهدکودک‌ها، کلینیک‌ها  ساختمان‌های مسکونی نشستند.

 

سرگئی لاوروف اظهار کرد: روسیه آماده است تا هر کشوری را از جمله صربستان برای مذاکرات با اوکراین در نظر بگیرد. محل برگزاری مذاکرات باید برای هر دو طرف “قابل قبول” باشد. ما سه دور مذاکرات حضوری در بلاروس برگزار کردیم سپس به دلایل فنی شاهد یک وقفه بودیم؛ سخت بود تا به طور مستقیم یکدیگر را ملاقات کنیم. در حال حاضر، درخصوص برگزاری مذاکرات در استانبول هر دو طرف به توافق رسیده‌اند، گرچه باز هم تکرار می‌کنم، ما آماده‌ایم تا در سایر مکان‌ها نیز مذاکرات را انجام دهیم.

 

دیدار احتمالی پوتین و زلنسکی

 

وی به طور جداگانه‌ای بر روی موضوع و دیدار احتمالی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین تمرکز کرد؛ موضوعی که لاوروف بر روی آن تاکید کرد تا هر چه زودتر درخصوص برخی مسائل شفافیت ایجاد شود.

 

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد دیدار بین رهبران روسیه و اوکراین باید زمانی عملی شود که طرفین بر سر مسائل کلیدی به توافق نزدیک شده باشند. سرگئی لاوروف در شرایط فعلی این دیدار را غیر سازنده توصیف کرد.

 

او گفت: پوتین مخالف دیدار با زلنسکی نیست ولی زمینه این دیدار باید به خوبی فراهم شود تا نتیجه بخش باشد. دیدار پوتین و زلنسکی به محض دریافت توضیحات اساسی درباره مسائل اساسی که روسیه مطرح کرده امکان پذیر است. در هر توافقی با اوکراین باید خلع سلاح هسته‌ای و ریشه کردن شدن نئونازی‌ها در این کشور تضمین شود.

 

وی گفت: در جریان مذاکرات کنونی با اوکراین، مسکو موظف است اطمینان حاصل کند که مردم دونباس دیگر هرگز از “رژیم کی‌یف” رنج نخواهند برد و فعالیت‌های نظامی اوکراین باید متوقف شود تا دیگر تهدیدی برای روسیه به حساب نیاید.

 

روابط روسیه و چین در محکم‌ترین سطح قرار دارد

 

به گزارش فارس سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه در گفت‌وگو با چهار رسانه صربستان از جمله رادیو و تلویزیون این کشور گفت روابط روسیه با چین در زمانی که کشورهای غربی با تحریم‌های بی‌سابقه بر سر اوکراین به دنبال منزوی کردن مسکو هستند، در محکم‌ترین سطح خود قرار دارد.

 

پکن بارها مخالفت خود را با تحریم ها اعلام کرده و اصرار دارد که مبادلات اقتصادی و تجاری عادی با روسیه را حفظ خواهد کرد.

 

دموکراسی‌های غربی بیشتر دیکتاتوری است

 

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در سخنان خود از اتحادیه اروپا و “ارزش‌های غربی” به شدت انتقاد کرد و گفت که مجموعه دموکراسی‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا در واقع به وضوح خودکامگی است و این نشان می‌دهد که کلمه دیکتاتوری برای آن‌ها مناسب‌تر است.

 

وی با اشاره به تحمیل نئولیبرالیسم توسط غرب ادامه داد: ما باید به جای تحمیل ارزش‌های ساختگی خودمان، به یکدیگر احترام بگذاریم. آن‌ها اکنون در تلاش برای سرکوب تمدن‌هایی هستند که هزاران سال است در حال رشد بوده‌اند.

 

وزیر خارجه روسیه در ادامه، «ناتوانی اروپا در ایفای نقش میانجی» را زیر سؤال برد و به وعده‌های عملی نشده در رابطه با توافق‌های ۲۰۱۳ برای ایجاد شهرداری‌های صرب در کوزوو اشاره کرد.

موج گسترده واکنش‌ها علیه «گاف وحشتناک» بایدن درباره پوتین

ادعای رئیس جمهور آمریکا درباره لزوم برکناری همتای روس وی از قدرت، واکنش‌های گسترده‌ای را در جهان به‌دنبال داشت.

ادامه

اتحاد شوروی, امپریالیسم, امریکا, انگلستان, اوکراین, ایتالیا, جنگ سرد, چین, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, فلسطین, گزارش, لهستان

ریچارد هاس: نمی‌دانیم سخنان بایدن را چگونه باید جبران کرد

رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا می‌گوید حرف‌های بایدن وضعیت خطرناک کنونی را خطرناک‌تر کرده و آسیب‌های آن انکارناپذیر است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, تشنج زدایی, جنگ سرد, جهان, روسیه, سوریه, شرق اروپا, کره شمالی

کرملین: مردم روسیه برای رهبر خود تصمیم می‌گیرند نه جو بایدن

سخنگوی کرملین در واکنش به اظهارات جو بایدن در خصوص لزوم تغییر حکومت در روسیه گفت: این را آقای بایدن نباید تصمیم بگیرد. این موضوعی است که فقط باید با انتخاب مردم فدراسیون روسیه صورت پذیرد.

ادامه

امریکا, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا

درادامه برنامه تقویت جناح شرقی ناتو، انگلیس نیروهایش را دو برابر خواهد کرد

بر اساس گزارش روزنامه دیلی تلگراف، در پی توافق رهبران ناتو بر سر تقویت جناح شرقی این ائتلاف، انگلیس نیروهای خود را در شرق اروپا دو برابر خواهد کرد و نیروهای جدیدی را به بلغارستان خواهد فرستاد.

ادامه

اروپا, استونی, امریکا, انگلستان, اوکراین, بلغارستان, جنگ سرد, جهان, حضور نظامی, روسیه, رومانی, شرق اروپا, فرانسه, کرواسی, لهستان, ناتو, نروژ