لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد

وزیر خارجه روسیه با اشاره به ادامه خط‌مشی آمریکا و متحدانش در ناتو برای تحمیل «شکست راهبردی» بر مسکو، هشدار داد: غربی‌ها به طور خطرناکی در آستانه یک درگیری نظامی مستقیم بین قدرت‌های هسته‌ای تعادل ایجاد کرده که می‌تواند عواقب فاجعه باری داشته باشد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، سرگئی لاوروف، ... لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد

ادامه

آمریکا, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, روسیه, سازمان ملل, غرب, ناتو

نشنال اینترست: چین موشک دانگ فنگ -۲۱ را برای غرق کردن ناو‌های هواپیمابر آمریکا ساخته است

رسانه آمریکایی روز شنبه نوشت یگان موشکی چین بیش از ۱۰۰۰ موشک معروف به «قاتل ناو‌های هواپیمابر» آمریکا را در اختیار دارد. به گزارش باشگاه خبرنگاران: یک رسانه آمریکایی روز شنبه در تحلیلی نوشت، راهبرد نظامی چین تمرکز قابل توجه بر گسترش زرادخانه موشک‌های بالستیک «دانگ فنگ- ۲۱» معروف به «قاتل ناو‌های هواپیمابر» برای مقابله ... نشنال اینترست: چین موشک دانگ فنگ -۲۱ را برای غرق کردن ناو‌های هواپیمابر آمریکا ساخته است

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, گزارش

استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

یک تحلیگر ارشد سنگاپوری با بیان اینکه سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین می‌تواند مواضع نظامی چین را هدف قرار دهد، افزود: استقرار این سامانه ممکن است به افزایش تعداد نیروهای نظامی پکن در دریای جنوبی چین و افزایش تنش در این منطقه در بلند مدت منجر شود. به گزارش شنبه ایرنا از نشریه «ساوث چاینا ... استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

ادامه

آسیا پاسیفیک, آمریکا, اتحاد شوروی, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, فیلیپین, هندو پاسیفیک

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

اداره موشکی کره شمالی روز جمعه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک کلاهک بزرگ موشک کروز و یک موشک ضدهوایی جدید خود را با شلیک به سمت دریای غربی شبه جزیره کره آزمایش کرده است. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی کره شمالی، بر اساس این بیانیه، این پرتاب‌های آزمایشی ... کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, خبر, ژئوپلیتیک, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

موج گسترده واکنش‌ها علیه «گاف وحشتناک» بایدن درباره پوتین

ادعای رئیس جمهور آمریکا درباره لزوم برکناری همتای روس وی از قدرت، واکنش‌های گسترده‌ای را در جهان به‌دنبال داشت.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، ادعاهای اخیر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا علیه «ولادیمیر پوتین» همتای روس وی، به واکنش‌های گسترده‌ای در آمریکا و سایر کشورهای جهان منجر شد.

 

بایدن روز شنبه حین سخنرانی در ورشو، پایتخت لهستان، در اظهاراتی علیه پوتین مدعی شد: «محض رضای خدا، این مرد نمی‌تواند در قدرت بماند».

 

واکنش‌های بین‌المللی به ادعای بایدن علیه پوتین

 

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه روز یکشنبه در مصاحبه‌ای گفت: «من از چنین الفاظی استفاده نمی‌کنم». او ضمن ابراز امیدواری درباره آتش‌بس در اوکراین از طریق دیپلماسی گفت: «اگر قرار است چنین کاری کنیم، نباید از طریق اقدامات یا کلمات، تنش‌زایی کنیم».

 

از سوی دیگر وزیر آموزش دولت انگلیس در پاسخ به این سوال که آیا پوتین باید از قدرت کنار گذاشته شود گفت: «متعقدم این که چنین کاری به مردم روسیه بستگی دارد. مردم روسیه هستند که باید درباره پوتین و نزدیکانش تصمیم بگیرند».

 

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست خبری روز دوشنبه از طرف‌های درگیری اوکراین دعوت کرد اقداماتی سازنده در زمینه تنش‌زدایی انجام دهند و به‌جایی تشدید درگیری، دست به تقویت و ترویج گفت‌وگو بزنند.

 

این ادعای بایدن عصبانیت مقامات روسیه را نیز برانگیخت. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در واکنشی گفت، به بایدن ربطی ندارد که بگوید در روسیه چه کسی باید رئیس جمهور باشد.

 

«ویاچسلاو ولودین» قانون‌گذار ارشد روسیه نیز در بیانیه‌ای نوشت، حتی در اوج جنگ سرد نیز چنین اظهاراتی درباره روسای جمهور وقت شوروی مطرح نشده بود.

 

او در بیانیه خود علیه بایدن نوشت: «دلیل چنین رفتاری باید به‌طور تخصصی از سوی روان‌شناسان توضیح داده شود. شهروندان آمریکا باید بابت این رئیس جمهور خجالت بکشند».

 

«پاتریک وینتور» دبیر بخش دیپلماتیک روزنامه انگلیسی «گاردین» نیز در واکنشی نوشت اظهارات بایدن این خطر را به‌وجود می‌آورد که «جنگ برای دفاع از اوکراین را به تهاجم آمریکایی‌ها» مبدل کند.

 

این روزنامه‌نگار انگلیسی متذکر شد، برکناری رئیس جمهور در روسیه، بر عهده این کشور است و نه رئیس جمهور آمریکا و اظهارات بایدن «یک هدیه بد» برای روس‌ها است که در به تصویر کشیدن آمریکا به‌عنوان «قلدر امپریالیست» تبحر دارند.

 

نشریه آلمانی «اشپیگل» در واکنشی نوشت: «جو بایدن در این کار استعداد ویژه‌ای دارد که چیزی که برایش تلاش سختی انجام گرفته است با دهان لق خود بر باد دهد. اما اکنون موضوع بر سر یک شعار انتخاباتی محقق نشده نیست بلکه مسئله جنگ و صلح مطرح است».

 

با این حال در این بین، مواضع ایتالیایی‌ها همسویی زیادی با ادعاهای بایدن داشت. «لوئیجی دی‌مایو» وزیر امور خارجه ایتالیا درباره ادعاهای بایدن در لهستان گفت: «پوتین باید فهمیده باشد که باید دست بردارد. بایدن یک سخنرانی بسیار صریح انجام داد. او از کلمات قاطعی استفاده کرد اما به یاد داشته باشید که در طرف دیگر، پوتین از بمب استفاده می‌کند».

 

انتقادات داخلی به اظهارات رئیس جمهور آمریکا علیه همتای روس

 

سخنرانی بایدن در میان مقامات آمریکایی نیز واکنش‌های مختلفی را به‌همراه داشت. «جیمز ریش» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی ادعای بایدن درباره کنار زدن پوتین از قدرت را یک «گاف وحشتناک» توصیف کرد.

 

این عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت اظهارات بایدن از آنجا مشکل‌ساز است که دعوت به تغییر رژیم در روسیه یک گام تنش‌زای بزرگ است.

 

او تصریح کرد که مانند مقامات دولت آمریکا از این اظهارات بایدن فاصله می‌گیرد و خطاب به بایدن گفت: «چنین چیزی سیاست ایالات متحده آمریکا نیست. آقای رئیس جمهور لطفا بر روی متن متمرکز بمانید».

 

اشاره ریش به تلاش کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا برای پس گرفتن ادعای بایدن علیه پوتین است. «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته (یکشنبه) در جمع خبرنگاران در فلسطین اشغالی گفت: «در این مورد و در هر موقعیتی، این امر به مردم آن کشور بستگی دارد. [تصمیم درباره] این کار به مردم روسیه مربوط است».

 

«جولین اسمیت» سفیر آمریکا در ناتو با اینکه اظهارات بایدن را «واکنشی انسانی» پس از بازدید از وضعیت پناهجویان اوکراین توصیف کرد، بیان داشت که «ایالات متحده سیاست تغییر رژیم در روسیه را در دستورکار ندارد».

 

«مارک وارنر» رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس سنای آمریکا در اظهاراتی همسو با بیانیه کاخ سفید گفت: «بر عهده مردم روسیه است که تعیین کنند چه کسی در کرملین قدرت را در دست داشته باشد».

 

«راب پورتمن» سناتور جمهوری‌خواه در انتقاد علیه اظهارات بایدن گفت، چنین سخنانی به برگی برای بازی تبلیغاتی روس‌ها به نفع پوتین تبدیل خواهند شد.

 

«مایکل مک‌کاول» عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا نیز در انتقادی مشابه گفت: «در واقع هربار ایالات متحده از تغییر رژیم حرف زده، اوضاع خوب پیش نرفته است».

 

واکنش رسانه‌های آمریکایی به درخواست بایدن برای تغییر رژیم در روسیه

 

ادعای جنجالی بایدن علیه پوتین، در رسانه‌های آمریکایی نیز بازتاب گسترده‌ای داشت. مجری شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» گفت، اظهارات بایدن این سوال را مطرح می‌کند که آیا سیاست آمریکا در قبال روسیه به «بیرون کردن پوتین از دفتر کارش» تغییر کرده است؟

 

«ربکا گرانت» کارشناس شبکه «فاکس نیوز» نیز در واکنشی گفت، چنین «اظهارات بهت‌آوری» در تاریخ روابط روسیه و آمریکا بی‌سابقه است و می‌تواند موجب انجماد عمیق روابط دو کشور شود.

 

گرانت اذعان کرد: «او (بایدن) دقیقاً خواستار تغییر رژیم شد. باید دید وزارت امور خارجه و کاخ سفید از این موضع عقب‌نشینی خواهند کرد یا خیر».

 

اندکی بعد، علاوه بر توضیحات بلینکن در قدس اشغالی درباره ادعای جو بایدن، کاخ سفید نیز مدعی شد منظور بایدن این بود که پوتین باید از اعمال قدرت علیه کشورهای همسایه و منطقه دست بردارد.

 

بایدن پیش از این نیز در اظهاراتی دیگر در طول سفر چند روزه خود به لهستان دردسر ایجاد کرده بود. رئیس جمهور آمریکا حین سخنرانی برای نیروهای آمریکایی حاضر در این کشور گفته بود: «برخی از شما در آنجا (اوکراین) حضور داشته‌اید و هنگامی که به آنجا بروید خواهید دید که زنان و افراد جوان در مقابل تانک‌ها ایستاده‌اند و می‌گویند کشورم را ترک نمی‌کنم».

 

سخنگوی کاخ سفید در گفت‌وگو با شبکه «فاکس نیوز» درباره این اظهارات بایدن توضیح داد و تأکید کرد واشنگتن قصد اعزام نیرو به اوکراین را ندارد.

لاوروف: غرب ارزشی به حاکمیت سایر کشورها نمی‌دهد

وزیر امور خارجه روسیه گفت که غرب ذره‌ای ارزش برای حقوق حاکمیت سایر کشورها قائل نیست.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, امریکا, امنیتی, اوکراین, بلاروس, تحریم, تحلیل, ترکیه, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, صربستان, صلح, غرب, نئونازیسم, ناتو

ریچارد هاس: نمی‌دانیم سخنان بایدن را چگونه باید جبران کرد

رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا می‌گوید حرف‌های بایدن وضعیت خطرناک کنونی را خطرناک‌تر کرده و آسیب‌های آن انکارناپذیر است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, تشنج زدایی, جنگ سرد, جهان, روسیه, سوریه, شرق اروپا, کره شمالی

کرملین: مردم روسیه برای رهبر خود تصمیم می‌گیرند نه جو بایدن

سخنگوی کرملین در واکنش به اظهارات جو بایدن در خصوص لزوم تغییر حکومت در روسیه گفت: این را آقای بایدن نباید تصمیم بگیرد. این موضوعی است که فقط باید با انتخاب مردم فدراسیون روسیه صورت پذیرد.

ادامه

امریکا, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا

درادامه برنامه تقویت جناح شرقی ناتو، انگلیس نیروهایش را دو برابر خواهد کرد

بر اساس گزارش روزنامه دیلی تلگراف، در پی توافق رهبران ناتو بر سر تقویت جناح شرقی این ائتلاف، انگلیس نیروهای خود را در شرق اروپا دو برابر خواهد کرد و نیروهای جدیدی را به بلغارستان خواهد فرستاد.

ادامه

اروپا, استونی, امریکا, انگلستان, اوکراین, بلغارستان, جنگ سرد, جهان, حضور نظامی, روسیه, رومانی, شرق اروپا, فرانسه, کرواسی, لهستان, ناتو, نروژ