تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

وزارت امور خارجه کلمبیا اظهارات وزیر امور خارجه اسرائیل علیه «گوستاوو پترو» رئیس‌جمهوری این کشور به دنبال حمایت از تصویب آتش‌بس در غزه توسط شورای امنیت سازمان ملل را رد و تاکید کرد: اقدامات علیه غیرنظامیان غزه باید به صورت فوری پایان یابد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری افه، وزارت امور خارجه کلمبیا ... تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, کلمبیا

وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا در پشت‌پرده با عملیات اسرائیل در رفح موافق است

رسانه آمریکایی نوشته ایالات متحده برخلاف مخالفت ظاهری با حمله اسرائیل در رفح اما در پشت‌پرده به‌دنبال توقف آن نیست بلکه در حال سروشکل‌دادن به حمله است. به گزارش ایسنا، در دو روز نشست و مذاکره میان «یوآو گالانت» وزیر جنگ اسرائیل با مقام‌های ارشد آمریکایی در کاخ سفید و پنتاگون درباره عملیات برنامه‌ریزی‌شده در ... وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا در پشت‌پرده با عملیات اسرائیل در رفح موافق است

ادامه

آمریکا, اسراییل, جهان, خاورمیانه, فلسطین, گزارش, مصر

برخلاف آمریکا، اتحادیه اروپا قطعنامه‌ شورای امنیت را لازم‌الاجرا اعلام کرد

پس از اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر غیرالزام آور بودن قطعنامه آتش‌بس شورای امنیت، سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا تاکید کرد که «قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره آتش‌بس فوری در غزه لازم‌الاجراست.» به گزارش ایرنا، پیتر استانو امروز (سه شنبه) در نشست با خبرنگاران مستقر در بروکسل گفت: ما بر لزوم اجرای ... برخلاف آمریکا، اتحادیه اروپا قطعنامه‌ شورای امنیت را لازم‌الاجرا اعلام کرد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسراییل, جهان, حقوق بشر, خبر, سازمان ملل, فلسطین

در جدیدٔترین گزارش سازمان ملل، اسرائیل به نسل‌کشی درغزه متهم شد

در گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل که قرار است امروز به شورای حقوق بشر ارائه شود، تأکید شده است که دلایل منطقی زیادی برای اثبات نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه وجود دارد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در سرزمین‌های ... در جدیدٔترین گزارش سازمان ملل، اسرائیل به نسل‌کشی درغزه متهم شد

ادامه

آمریکا, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, فلسطین, نسل‌کشی

کلمبیا: اگر به قطعنامه شورای امنیت عمل نشود، کشورها باید روابط خود با اسرائیل را قطع کنند

گوستاوو پترو، رئیس‌جمهور کلمبیا از جامعه بین‌الملل خواست در صورت عدم رعایت قطعنامه آتش‌بس در غزه توسط اسرائیل، روابط دیپلماتیک با این رژیم را قطع کند. به گزارش دوشنبه شب ایرنا از “آناتولی”, پترو پس از رای گیری قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس نوشت: سرانجام قطعنامه ... کلمبیا: اگر به قطعنامه شورای امنیت عمل نشود، کشورها باید روابط خود با اسرائیل را قطع کنند

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, روسیه, سازمان ملل, فلسطین, کلمبیا

قتل‌عام ۱۶ فلسطینی / واکنش‌های جهانی به “وحشی‌گری” اسرائیل در غزه

به نقل از سایت شبکه اسکای نیوز عربی، در پی شهادت ۱۶ فلسطینی و زخمی‌شدن صدها نفر از آنها در اعتراض‌های مرز غزه و اسرائیل، فرحان حق، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل طرف‌های مربوطه را به امتناع از هرگونه تلاشی که احتمالا به افزایش شهدا بینجامد، فراخواند و گفت، از هرگونه اقدامی که به غیرنظامیان آسیب می‌رساند باید اجتناب کرد.

 

این مقام ارشد سازمان ملل اعلام کرد، آنتونیو گوترش خواستار انجام تحقیقی مستقل و شفاف درباره تعداد شهدا و تحولات مرزهای غزه شده است.

 

در این راستا اتحادیه عرب، مصر،‌ اردن و کویت ضمن محکوم کردن کشتار غیرنظامیان توسط اسرائیل خواستار تدابیر جدید جامعه جهانی در حمایت از ملت فلسطین شدند.

 

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب اقدامات  را در سالگرد “روز زمین” تعاملی “وحشیانه” خواند.

 

وی تاکید کرد، اشغالگران مسؤول قانونی، سیاسی و اخلاقی جان‌های از دست رفته هستند و وحشت ایجاد کردن منجر به سرکوب فلسطینی‌ها نخواهد شد بلکه در نهایت به انفجار اوضاع می‌انجامد.

 

مصر نیز ضمن محکوم کردن استفاده از خشونت علیه غیرنظامیان بی‌دفاع فلسطینی استفاده مفرط از زور را از جانب نیروهای اسرائیلی رد کرد.

 

مصر از جامعه جهانی خواست به مسؤولیت‌های خود در قبال مساله فلسطین عمل کند.

 

کویت نیز خواستار اجرای قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل در حمایت از ملت فلسطین شد.

 

محمد المومنی،‌ وزیر اطلاع‌رسانی اردن و سخنگوی رسمی دولت این کشور اسرائیل را مسؤول تنش در غزه دانست و آن را نتیجه نقض حق تظاهرات مسالمت‌آمیز از سوی اسرائیل خواند.

 

ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه نیز حملات اسرائیل را به شدت محکوم کرد و افزود: زیر پا گذاشتن ارزش‌های انسانی و نقض حقوق بین‌الملل و کشتار انسان‌های بی‌گناه غیرقابل قبول است و باید خشونت‌های سیستماتیک که علیه مردم فلسطین اعمال می‌شود هر چه سریع‌تر پایان یابد.

 

وی از سازمان ملل و جامعه جهانی خواست وارد عمل شوند.

 

شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز جلسه گذاشت و خواستار تحقیقات شد.

 

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد، این آمار کشته‌شدگان تکان‌دهنده است. آمریکا بدون نام‌بردن از اسرائیل، خواستار کاهش تنش شد.

 

هزاران فلسطینی در آستانه سالگرد تاسیس اسرائیل، با شعار “راهپیمایی بازگشت”، تجمع اعتراضی و تحصنی شش‌ هفته‌ای در مرز غزه با اسرائیل را آغاز کرده‌اند.

 

ارتش اسرائیل مدعی شده، “شورش‌هایی” در شش نقطه صورت گرفته و به عاملان اصلی آنها تیراندازی کرده است.

 

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از شورای امنیت خواست “برای حفاظت از مردم فلسطین که با این خصومت پیوسته و فزاینده مواجه هستند، اقدامی فوری انجام دهد.”

 

او گفت: “مسؤولیت از دست رفتن شهدایی که امروز کشته شدند، به طور کامل به عهده مقام‌های اسرائیل است”.

 

سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌اش گفته است: اتهام اسرائیل درباره خشونت‌ورزی برخی معترضان، در این واقعیت تغییری نمی‌دهد که استفاده از نیروی کشنده در قوانین بین‌المللی ممنوع است مگر اینکه برای مقابله با خطر جانی قطعی باشد.

 

این سازمان حقوق‌بشری عمده گفته است: “شمار تکان‌دهنده فلسطینی‌هایی که در نتیجه تیراندازی سربازان از آن سوی حصار مرزی غزه کشته شدند یا آسیب دیدند، پرسش‌های جدی درباره استفاده سابقه‌دار اسرائیل از گلوله‌های واقعی برای کنترل اعتراض‌ها برمی‌انگیزد.”

 

در همین حال وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای بدون نام‌بردن از اسرائیل، ضمن ابراز تاسف بابت از دست رفتن جان افرادی در غزه، گفت: “از آنهایی که دخالت دارند می‌خواهیم برای کاهش تنش گام بردارند.”

 

هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: “جامعه بین‌المللی بر گام‌هایی تمرکز دارد که زندگی فلسطینی‌ها را بهبود دهد و دارد روی طرحی برای صلح کار می‌کند. خشونت به نفع هیچ‌کدام از این اهداف نیست.”

در ادامه تظاهرات «بازگشت»؛ حرکت هزاران فلسطینی به‌سوی مرزهای نوار غزه و اراضی اشغالی

به نقل از فلسطین الیوم، هزاران فلسطینی در دومین روز متوالی در نزدیکی حصار امنیتی میان نوار غزه و اراضی اشغالی فلسطین تجمع کرده اند.   در دومین روز از تظاهرات بزرگ بازگشت که قرار است تا روز نکبت (سالروز اخراج فلسطینینان و اعلام استقلال اسرائیل) ادامه داشته باشد فلسطینی ها خواستار بازگشت به اراضی ... در ادامه تظاهرات «بازگشت»؛ حرکت هزاران فلسطینی به‌سوی مرزهای نوار غزه و اراضی اشغالی

ادامه

اسراییل, جهان, خبر, فلسطین